English
به خانه سینما خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

اخبار

نشست مشترک شورایعالی تهیه کنندگان و کانون کارگردانان سینمای ایران برگزار شد

نشست مشترک شورایعالی تهیه کنندگان و کانون کارگردانان سینمای ایران برگزار شد
در نشست مشترک شورایعالی تهیه کنندگان و کانون کارگردانان سینمای ایران جهت مراقبت صنفی از سلامت سرمایه گذاری ، تولید و امنیت بازار شورایعالی مصوب کرد که صرفاً پرونده هایی در شورای پروانه فیلمسازی بررسی گردد که تهیه کنندگان آنها توسط شورایعالی کتباً معرفی شده باشند .

سید غلامرضا موسوی دبیر هیات رئیسه شورایعالی تهیه کنندگان سینمای ایران ضمن اعلام خبر بالا افزود:در نشست مشترکی که با حضور رئیس و نمایندگان کانون کارگردانان و هیات رئیسه شورایعالی برگزار شد ، پرداخت دستمزدهای غیر متعارف و روشهای کنترل آن ، راههای مقابله با تحریم نمایش فیلم ها در سینماهای تحت مدیریت حوزه هنری و تغییر رویه معاون سازمان سینمایی در شورای پروانه ساخت و تبعات آن در اقتصاد سینمای ایران ، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود : در بحث مربوط به پرداخت دستمزدهای غیر متعارف که وقت اعظم جلسه را بخود اختصاص داد . موضوع از زوایای گوناگون و متفاوتی توسط حاضران مورد ارزیابی قرار گرفت . در همین نشست نتیجه پژوهشی که تحت سرپرستی آقای مجتبی فرآورده تهیه شده بود به اطلاع حاضران رسید . این گزارش پژوهشی در خصوص تاثیر گذاری بازیگران بر میزان استقبال مخاطب از فیلم های ایرانی و به تبع آن در آمد حاصل از نمایش فیلم ها در سالن های سینما ، فروش فیلمها در محدوده زمانی پنج ساله ، در سالهای 93،92،91،90 و 94 می باشد.    

بر اساس بند ج این پژوهش « به شهادت فروش فیلمهای پنج سال اخیر گرانترین بازیگران  » در رده کم فروش ترین  فیلم ها قرار دارند.          

بر اساس همین گزارش پژوهشی از بیست و پنج فیلم پرفروش در پنج سال مورد اشاره ، بالغ بر پنجاه درصد از فیلم های پرفروش ، فیلم هایی هستند که به التهابات سیاسی – اجتماعی پرداخته اند و حضور بازیگران مطرح ، کمترین سهم را در موفقیت نسبی فیلم ها داشته است. 

 و باز بر اساس همین گزارش از میان 132فیلم بررسی شده ، با اطمینان می توان گفت بیش از نود در صد آنها حتی نتوانسته اند هزینه هایی را که بابت دستمزد به بازیگران خود پرداخت کرده اند ، از گیشه سینماهای شهر تهران با نزدیک به چهارده میلیون نفر دریافت کنند . این گزارش بیانگر عدم تاثیر گذاری بازیگران سینمای ایران در جذب مخاطب است .  بازیگران  مطرح در بهترین حالت ، تنها می توانند در هفته اول اکران معرف خوبی برای فیلم باشند و پس از هفته اول اکران ، جذابیت های دیگر فیلم همچون سوژه ، داستان و بویژه حواشی پیرامون فیلم باعث استمرار اکران فیلم می شود . 

موسوی ادامه داد : در نشست مشترک با کانون کارگردانان ابعاد پرداخت های غیر متعارف که اغلب نیز توسط تهیه کنندگان غیر مسئول پرداخت می شود مورد بحث قرار گرفت و سرانجام به این جمع بندی رسیدیم که با توجه به اینکه مسئول اصلی فیلم تهیه کننده است و باید کنترل های لازم توسط او صورت بگیرد ، جهت مراقبت صنفی از سلامت سرمایه گذاری ، تولید و امنیت بازار صرفاً پرونده هایی در شورای پروانه فیلمسازی توسط نمایندگان خانه سینما مورد بررسی قرار بگیرد که تهیه کنندگانش بطور کتبی معرفی و قبل از آن توسط کمیته مسئول در مورد امنیت بازار توجیه شده باشند .   

این تصمیم به تصویب هیات رئیسه شورایعالی رسید و پس از آن بحث تحریم نمایش فیلم ها توسط سینماهای حوزه هنری مطرح شد که در نهایت و پس از گفت و گوهای متفاوت مقرر شد که پیشنهاد متقابل تحریم حوزه هنری و عدم ارائه فیلم ها به سالن های  تحت مدیریت این مرکز از شورایعالی بطور جدی بررسی و اتخاذ تصمیم شود.

موسوی افزود : آخرین دستور جلسه نیز به دخالت های غیر معقول در شورای پروانه فیلمسازی و رفتارهایی که عملاً باعث نگرانی اصناف حاضر در جلسه بود ، شده در نهایت پیشنهاد شد  که موضوع ابتدا از راه مذاکره حل و فصل شود و در صورت عدم همکاری و تاکید برخی از مدیران بر رفتارهای ناصواب تصمیماتی جدی اتخاذ و پس از تصویب شوراهای مرکزی اعلام و اجرا گردد.

در این نشیت آقایان محمد بزرگ نیا ریاست کانون کارگردانان و مازیار میری و محمد علی سجادی اعضای شورای مرکزی کانون و از هیات رئیسه شورایعالی منوچهر شاهسواری ، سید ضیاء هاشمی ، مهرداد فرید ، علی آشتیانی پور ، عبداله اسفندیاری ، سید مسعود اطیابی ، کامران قدکچیان ، علیرضا داودنژاد ، محمد بانکی و سید غلامرضا موسوی حضور داشتند.


۲۸ مهر ۱۳۹۵ ۱۰:۰۹

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500