English
به خانه سینما خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

اخبار

تاکید بر نیاز به یک نظام صنفی سینمایی

تاکید بر نیاز به یک نظام صنفی سینمایی
در جلسه سینماگران با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر نیاز به یک نظام صنفی سینمایی تاکید و بر راه‌اندازی آن به صورت مشترک توافق شد.  منوچهر شاهسواری که اخیرا به همراه جمعی از سینما گران با وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی دیداری داشته است، بیان کرد: با توجه به ابراز علاقه‌ی دکتر صالحی امیری برای دیدار با نمایندگانی از خانه سینما، شامگاه یازدهم دی‌ماه ملاقاتی در موزه سینما داشتیم که در آن نمایندگانی از صنوف سینمایی ایران به همراه آقای مختاری (رئیس هیت مدیره خانه سینما)، آقای ایوبی (رییس سازمان سینمایی) و مهندس حیدریان (مشاور ارشد وزیر) حاضر بودند.

او با اشاره به اینکه در این جلسه هر یک از نمایندگان صنوف سینمایی موضوعاتی را مطرح کردند، گفت: یک‌ نکته‌ی مهم این است که سینمای ایران از باب تکلیف اجتماعی خود سال‌هاست که به صورت‌های گوناگون تلاش می‌کند تا از سرمایه‌ی معنوی خود در کاهش دردها و مشکلات اجتماعی بهره‌ ببرد. در این ملاقات هم که در فضایی دوستانه و همدلانه برگزار شد، همه بر این موضوع اشتراک‌نظر داشتند که می‌بایست در حوزه‌های اجتماعی تلاش‌های جدی‌تری انجام دهیم. براین اساس ما در خانه سینما علاوه بر پیگیری مطالبات سینماگران، موظف به انجام تکالیفی برای مسائل اجتماعی هستیم و این تکالیف از مدت‌ها قبل باعث شکل‌گیری بخشی در نهاد خانه سینما شده که آن را "سفیران سینما" نام نهاده‌ایم. این سفیران سینما تمایل دارند که نگرانی‌های جامعه در حوزه‌ی مسائل اجتماعی، محیط زیست، اعتیاد، بحران خانواده، ترافیک، آلودگی هوا و هر مشکلی از این جنس را با مردم درمیان بگذارند و توان خود را نیز برای حل این مشکلات در اختیار هر ارگان و نهادی که مسئولیت دارند قرار دهند. ما به عنوان خانه سینما بر این باوریم که آینده‌ی کشور در این همیاری همدلانه شکل می‌گیرد و به همین دلیل در این جلسه بخشی از مباحث پیرامون مشارکت همدلانه بود ضمن آنکه موضوعات سینما، مسائل و مشکلات آن هم مطرح شد.

شاهسواری با اشاره به اینکه در دیدار با وزیر فرهنگ نمایندگانی از صنوف مختلف سینما از جمله فیلم کوتاه، کارگردانان، تهیه کنندگان، بازیگران و جلوه‌های ویژه حضور داشتند، ادامه داد: حاضران با یک نگاه آینده‌نگر مسائل خود را مطرح کردند و جمع‌بندی مسائل مطرح شده، نشان می‌دهد که یک نظام سینمایی، نیاز مبرم آینده‌ی سینمای ایران است. بر همین اساس توافق و تفاهم کردیم که همه‌ی تلاش خود را برای شکل‌گیری یک نظام صنفی مقتدر که آینده‌ی سینمای ایران با اتکا به آن ادامه‌ی کار دهد، به طور مشترک به کارگیریم.

وی در پاسخ به این که آیا این سازمان شبیه سازمان نظام پزشکی یا مهندسی خواهد بود؟ گفت: به لحاظ ماهیت و تنوع شغلی‌ای که در حوزه‌ی سینما هست، قطعا تفاوت زیادی وجود خواهد داشت، اما فقط برای اینکه به ذهن متبادر شود چه چیزی در ذهن است می‌توان آن دو سازمان را مثال زد. این سازمان می‌تواند پاسخی به آینده‌ی سینمای ایران باشد، چرا که نیازهای فرهنگی، اجتماعی، بازار مصرف کالاهای فرهنگی، وسعت یافتن تکنلوژی‌های نو و بهره‌برداری از آن‌ها در همه وجوه سینما از جمله تولید، نمایش وعرضه وضعیت جدیدی را به وجود آورده است و ما می‌بایست پایه‌هایی را طراحی کنیم که آینده‌ی سینمای ایران روی آن‌ها وسعت بهتری پیدا کند. در نتیجه برای محقق شدن این امر تشکیل یک سازمان نظام صنفی سینمایی از الزامات جدی ماست.

او یاداور شد که در یک بستر نظام صنفی، مسائل مغفول مانده، کامل نشده و  موارد متعدد حوزه‌ی سینما از جمله حقوق مالکیت مادی و معنوی آثار در مسیر پیگیری و رشد و تعالی خود می‌تواند قرار گیرد.

منوچهر  شاهسواری در پاسخ به این که با توجه به مدت کوتاه باقی‌مانده از عمر دولت یازدهم آیا این توافق درهمین ماه‌ها عملی خواهد شد؟ بیان کرد: تشکیل چنین سازمانی یک ایده‌ی جدید نیست و همه در سینما به این باور رسیده‌ایم که به چنین سازمانی نیاز داریم. ما اهالی سینما باید به این موضوع مسلط باشیم و با دستگاه قانونگذار کشور و نیز دولت به عنوان قوه مجریه راجع به آن گفتگو کنیم، بنابراین فارغ از اینکه چه اتفاقی در صحنه‌ی سیاسی کشور رخ می‌دهد وظیفه‌ی پیگیری این موضوع که از مسائل زیرساختی سینماست، بر عهده‌ی ما خواهد بود.

او همچنین در پاسخ به این که آیا در این جلسه درباره‌ی مسائل روز سینما و مشکلاتی که برای برخی فیلمسازان وجود دارد از جمله توقیف فیلم‌ها صحبتی شد یا خیر؟ گفت: همه‌ی دوستان نکات مهمی را مطرح کردند که از آن جمله به مالیات و بیمه هم می‌توان اشاره کرد، اما در کل بیشتر موضوعات با نگاه آینده‌نگرانه و نه نگاه به گذشته مطرح شد.

مدیرعامل خانه سینما در پایان این گفت‌وگو درباره‌ی اینکه آیا ثبت قانونی صنوف خانه سینما در وزارت کار برای تشکیل مجمع عمومی در اسفندماه به  پایان رسیده است اظهار کرد: برخی از اصناف این مسئله را پیگیری کرده‌اند و امیدواریم که در فاصله‌ی زمانی باقی‌مانده گروه‌های دیگر هم روند ثبت را پیگیری کنند.


خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)
۱۳ دی ۱۳۹۵ ۱۰:۵۰

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500