English
به خانه سینما خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

اخبار

نشست رسانه ای ستاد انتخاب فیلم برگزیده از نگاه تماشاگران فیلم فجر برگزار شد

نشست رسانه ای ستاد انتخاب فیلم برگزیده از نگاه تماشاگران فیلم فجر برگزار شد
نشست رسانه ای ستاد انتخاب فیلم برگزیده از نگاه تماشاگران جشنواره فیلم فجر با حضور منوچهر شاهسواری (مدیرعامل خانه سینما)، ناصر عنصری (قائم مقام مدیر عامل خانه سینما) علی آشتیانی پور (مدیر ستاد انتخاب فیلم برگزیده ) امروز در خانه سینما برگزار شد.

در این نشست منوچهر شاهسواری از حضور اصحاب و دست اندرکاران رسانه تشکر کرد و گفت این نشست پیرامون بخش آرای مردمی است که توسط خانه سینما شکل می گیرد امیدوارم که گفتگوی ما در این زمینه باشد و همین جا قول می دهم که در نشستی دیگر مسائل خانه سینما را مورد بحث قرار دهیم.
وی در مورد حادثه پلاسکو گفت: ما نیز مانند شما و همه مردم ایران در اندوه ماجرای پلاسکو شریک هستیم و از همان روز در سایت خانه سینما همدردی خود را اعلام کرده ایم  و فردا که مراسم تشییع این عزیزان هست از همه ی همکاران خود خواهیم خواست تا در این مراسم شرکت کنند.
در همین ایام خبر خوش حضور فیلم فروشنده در بین نامزدهای بخش فیلم های غیر انگلیسی زبان اسکار را نیز داریم.  زندگی هم به همین نحو هست ه خبر خوب از سویی و گاهی اوقات خبر بد از سوی دیگر و به همین بهانه به سینمای ایران و اصغر فرهادی تبریک عرض می کنم و امیدوارم که سینمای ایران همواره در همه ابعاد پیروز و سربلند باشد.
در چند روز گذشته در رسانه ها و فضای مجازی گروهی از سینماگران نظر خودشان و احساسات شان را در مورد حادثه پلاسکو منتشر کرده و می کنند که این نشان دهنده حمیت اجتماعی آنهاست ولی متاسفانه یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران با الفاظ غیر فرهنگی نسبت به اظهار نظر دوستان ما برخورد ناپسندی را انجام داده اند. و قطعا این ادبیات، ادبیات یک زندگی مدنی نیست. در فضای زیستی ما استفاده از این عبارات پیش از آنکه به طرف مقابل اصابت کند  اتفاقا معلوم کننده حد و اندازه های کسی است که این حرفها را می زند. 
وی در خصوص نحوه اجرا و مدیریت انتخاب فیلم برگزیده از نگاه تماشاگران توسط خانه سینما اظهار داشت: از نظر ما جشنواره فیلم فجر یک ملک مشاع است و متعلق به کسی نیست. البته مدیریت وتصمیمات مربوط به جشنواره توسط دبیر و در دبیرخانه گرفته می‌شود اما درباره آرای مردمی از مدت‌ها قبل دوستان ما در دفتر جشنواره تلاش می‌کردند امکانی را برای فروش بلیت و رأی‌گیری به شکل اینترنتی فراهم کنند که با تشخیص و صلاحدید خودشان با شرکت‌هایی وارد گفت‌وگو شده و به تفاهم رسیده‌اند.
وی اضافه کرد، برگزاری الکترونیکی این امر مورد تأیید ما بود و در این باره در بخش آرای مردمی هم وارد گفت‌وگو شدیم. البته برخی ملاحظاتی را با دوستانی که در این فناوری کار می‌کردند داشتیم چرا که یکسری ملاحظات استثنایی به واسطه اقتضائات سینما وجود دارد و بر این اساس ما در خانه سینما خیلی زودتر به این نتیجه رسیدیم که باید رأی‌گیری بهترین فیلم مردمی را به همان شیوه سال قبل اجرا کنیم.
شاهسواری گفت: ما در خانه سینما مطلقا با هیچ مانعی روبرو نشدیم چون شیوه قبل را به عنوان یک گزینه‌ای که به آن تسلط داشتیم کنار دست خود می‌دیدیم. به همین دلیل نگرانی‌های خود را از بابت سایت اطلاع دادیم. هر چند طراحان سایت از جوانان نخبه بودند و ما از اینکه این اتفاق در یک سیستم امن الکترونیکی رخ دهد مانع  نداشتیم اما عدم اختلال در رأی‌گیری برای ما بسیار مهم بود چون هر گونه اختلالی در امر رای گیری ممکن است یک فیلم را از موقعیت A به موقعیت B  و یا موقعیت برعکس برساند.
وی در ادامه بیان کرد: سال قبل من در خانه سینما سمتی نداشتم اما می‌دانم سال های گذشته دوستان برای امانت‌داری آرای مردم سنگ تمام گذاشته شد. هر چند سال گذشته اتفاق غریبی هم رخ داد که آن هم انطباق رأی مردم با رأی هیأت داوران در کلیت جشنواره بود.
مدیر عامل خانه سینما  تأکید کرد: ما جز امانت‌داری رأی مردم هیچ وظیفه دیگری را برای خود قائل نیستیم و وارد هیچ چالشی هم نمی‌شویم و  از هیچ فشار درونی و بیرونی هم ترسی نداریم و اصل، آرای مردم است که باید عین آن خوانده شود و عین آن در جداول مربوطه قرار بگیرد و نتایج نهایی حاصل شود.
او اضافه کرد: اتفاقی که برای سایت پیش فروش بلیت‌ها رخ داد و منجر به عذرخواهی دبیر جشنواره فیلم فجر شد اتفاقی است كه ممکن بود در جاهای دیگر هم رخ دهد و احساس می‌کنم اگر دقت بیشتری می‌کردیم این طور نمی‌شد.  والا ما در مقطعی با سایت مربوطه آشنا شدیم که جشنواره توافق های لازم را انجام داده بود و در مورد آن سوالاتی داشتیم که مطرح کردیم  و در بخش آرای مردمی نیز جلساتی با آقای آشتیانی پور داشتیم تا بتوانیم خودمان را تطبیق دهیم اما دیدیم در عمل بهتر است که ما به شیوه امن سال گذشته این رای گیری را انجام دهیم. 
او درباره گفته‌های محمد حیدری دبیر جشنواره فیلم فجر مبنی بر اینکه این شیوه الکترونیکی فروش بلیط های جشنواره از سوی خانه سینما تأیید بود، گفت: از حرف ایشان چنین برداشتی نداشتم چون تأیید ما به صورت کلی در برگزاری الکترونیکی این امر بوده است ولی اینکه ما به عنوان خانه سینما در توافقات و مذاکرات اولیه حضور داشته باشیم نه، چنین چیزی رخ نداده است اما در کل علاقه‌مندیم کل فروش بلیت سینماهای کشور از طریق یک سیستم الکترونیک باشد تا دسترسی دقیقی به تعداد آمار تماشاگر و حتی کیفیت تماشاگر وجود داشته باشد و مسئله در تحلیل برای تولیدات سینما می‌تواند راهگشا باشد. و از فرایندی که به ما کمک کند، هم حمایت می کنیم، هم همراهی اما ما به عنوان خانه سینما به این عنوان که در انتخاب سایت و توافقات اولیه سایت حضور داشته باشیم مطلقا چنین چیزی نبودهضمن آنکه ما  از حرف های آقای حیدری چنین چیزی را استنباط نکردیم .
در بخش دیگری از این نشست علی آشتیانی‌پور مدیر ستاد انتخاب فیلم برگزیده از نگاه تماشاگران در تشریح جزئیات رأی‌گیری جشنواره امسال توضیح داد: با توجه به شرایط موجود، مجبوریم شمارش آرای مردمی امسال را شبیه سال قبل انجام دهیم چون شکل سال گذشته قابل قبول بود و امسال تصور می‌کردیم شکل مدرن‌تری را بتوانیم اجرا کنیم، اما چون شرایط آن فراهم نشد به همان شیوه قبل کار را انجام می‌دهیم. برخلاف سال قبل که فقط فیلم‌های بخش «سودای سیمرغ» در رأی‌گیری شرکت می‌کردند، امسال تمام ۴۴ فیلم جشنواره وارد این رأی‌گیری می‌شوند و شیوه کار هم به صورت توزیع کارت‌هایی است که به تماشاگرانی که وارد سالن‌ها می‌شوند، داده می‌شود و نحوه رأی‌دادن هم از طریق پخش آنونس، تیزر و آگهی به اطلاع مخاطبانی که در سالن‌ها حضور دارد، می‌رسد. از نکات قابل توجه این دوره است که برای اینکه فیلم‌ها از یک امکان عادلانه برخوردار باشند باید به یک جدول عادلانه برسیم که در آن ملاحظاتی را در نظر داریم تا فیلم‌ها از امکانات برابر صندلی و جغرافیایی سینمایی برخوردار باشند. شروع رأی‌گیری فیلم ها از ۱۱ تا ۲۰ بهمن‌ماه است و فیلم‌هایی که فقط در سه روز اول به نمایش درمی‌آیند وارد آرا می‌شوند و از روز چهارم دیگر فیلم جدیدی وارد این پروسه نمی‌شود. در سینماهای آزادی، کوروش، چارسو، اریکه ایرانیان، کیان، استقلال، زندگی، جوان، بهمن، ماندانا و فرهنگ رأی گیری صورت می‌گیرد.
کارت‌هایی که برای توزیع میان مردم پیش‌بینی شده شبیه سال گذشته است اما تغییراتی در آن‌ها صورت گرفته است، از جمله اینکه در هر روز کارت‌هایی با رنگ‌های مختلف در اختیار تماشاگران قرار می‌گیرد که هیچ‌کس از رنگ روز بعد هم اطلاعی ندارد و همین امر هم باعث می‌شود امکان هر گونه مداخله در رأی‌گیری گرفته شود ضمن اینکه گزینه‌های رأی‌گیری هم پنج گزینه شامل خیلی پسندیدم، پسندیدم، میانه، نپسندیدم و اصلا نپسندیدم است.
او افزود: تماشاگرانی که در سالن‌های رأی‌گیری به تماشای فیلم می‌نشینند در پشت هر کارت نام و شماره تلفن خود را می‌نویسند و در پایان هر شب هم یک قرعه‌کشی انجام می‌شود و خانه سینما به سه نفر از شرکت‌کنندگان سه سکه طلا اهدا می‌کند که اسامی برگزیدگان روز بعد در سالن‌ها اعلام می‌شود تا آن‌ها جایزه خود را پس از پایان جشنواره بگیرند.
منوچهر شاهسواری در این مورد تأکید کرد که برای اهدای این جوایز، خانه سینما با هیچ اسپانسری وارد مشارکت نشده و اصلا در بخش آرای مردمی اسپانسری وجود ندارد. این هدیه‌ها نیز فقط به شکلی برای قدردانی از مردم و حمایت از سینما است.
آشتیانی پور در ادامه اظهار داشت:‌ امسال بیش از ۱۵۰ نفر برای حضور در این رأی‌گیری مشارکت می‌کنند و همکاری مدیران سینما هم طلب خواهد شد، ضمن اینکه از شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما هم دو ناظر دعوت می‌شود تا مانند سال قبل در سالن‌ها حضور داشته باشند. برای رأی‌گیری هم از تعداد زیادی بازرس دعوت شده که برای حفظ آرا به شکل نامحسوس در سالن‌ها حضور داشته باشند.
رأی‌گیری برای سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر فقط در تهران انجام می‌شود و سانس‌های فوق‌العاده هم در رأی‌گیری قرار ندارند.
وی همچنین تأکید کرد: امسال برخلاف سال‌های قبل هر روز ۱۰ فیلم بدون هیچ ترتیب و رتبه‌بندی معرفی می‌شوند تا در پایان روز رأی‌گیری برترین فیلم مشخص شود.
در این نشست منوچهر شاهسواری همچنین اعلام کرد که سینماهای آفریقا، سپیده و سروش در سی‌وپنچمین جشنواره فیلم فجر در اختیار اعضای خانه سینما هستند.

ستاد برگزیده  3  

ستاد برگزیده  1  

ستاد برگزیده  5  

ستاد برگزیده  3   

ستاد برگزیده  6

۶ بهمن ۱۳۹۵ ۱۳:۴۴

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500