English
به خانه سینما خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

اخبار

هجدهمین نشست باشگاه فیلمنامه نویسان خانه سینما برگزار شد

هجدهمین نشست باشگاه فیلمنامه نویسان خانه سینما برگزار شد
هجدهمین نشست باشگاه فیلم نامه نویسان سینمای ایران ، روز سه شنبه ۵ بهمن ۹۵ در تالار زنده یاد سیف الله داد خانه سینما برگزار شد.

در بخش اول این نشست ، سید سعید رحمانی و محمد رحمانیان با موضوع اهمیت آشنائی با نمایشنامه برای یک فیلم نامه نویس ، به گفتگو پرداختند. رحمانیان با ذکر قدمت هنر نمایشنامه نویسی ، استخراج و تعریف عناصر مهم در درام را نیز به زمانی حدود دوهزار و پانصد سال پیش متعلق دانست که در بوطیقای ارسطو مطرح شده است.وی یادآوری کرد که حتی عناصر بصری در سینما به نوعی وام دار تکنیک های اجرا در نمایشنامه هستند. رحمانیان در بخش دیگری از گفتگو ضمن برشمردن برخی از عناصر روائی در تئاتر اپیک ، به حضور آنها در آثار کلاسیک سینمائی اشاره کرد و نه فقط در سینمای مدرن. او متذکر شد که یک فیلم نامه نویس اگر از نحوه ی شخصیت پردازی در نمایشنامه آگاه باشد آنگاه در خلق شخصیت های سینمائی خود با اتکا به عناصر روائی، موفق تر عمل خواهد کرد.
در بخش دوم نشست که با موضوع «اقتباس مدرن» بود ، بهروز افخمی، میهمان این بخش، گفت که عمده ی آثار جهان به نوعی اقتباس است فقط منبع اقتباس ذکر نمی شود. او افزود که کمتر اثری است که خالقش در هنگام خلق آن،تحت تأثیر اثر یا منبعی دیگر نبوده باشد ،حتی منبعی غیر ادبی مثل یک تابلوی نقاشی. افخمی همچنین از تجربه ی اقتباس «گاوخونی» و «روز شیطان» گفت.او ضمن برشمردن  شیوههای اجرائی در اقتباس که مهمترینشان وفاداری به روح اثر اصلی است،به تجربه ی شخصی خود در تبدیل گاوخونی به فیلم، اشارات دقیقی کرد. وی گفت که برای  تجلی روح رمان در فیلم ، تلاش بسیاری کرده و حتی فیلم نامه ی اولیه ی خود را کاملا دور ریخته است. او در بخش دیگری از سخنانش به رمان پروتکل چهارم اثر فردریک فورسایت اشاره کرد که منبع اقتباس روز شیطان بوده و جنس قصه و ویژگی های ذهنی و سلیقه ای فورسایت را تشریح کرد. ویژگی هائی که شناختشان ، پیش نیاز انجام اقتباس بوده است. بخش پایانی سخنان افخمی به اقتباس های چند باره و متعدد از یک اثر اختصاص داشت و اینکه عدم وفاداری به روح اثر، اقتباس موفقی در پی نخواهد داشت.
آخرین نشست از این دوره ی باشگاه فیلم نامه نویسان سینمای ایران، روز سه شنبه سوم اسفند در خانه سینما برگزار خواهد شد.


باشگاه فیلمنامه نویسان

۹ بهمن ۱۳۹۵ ۰۷:۳۲

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500