English
به خانه سینما خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

اخبار

مراسم ختم زنده یادکاظم افرندنیا ساعت 10:30 پنجشنبه(14 بهمن ماه) در مسجدالرضا(ع) برگزار می‌شود

مراسم ختم زنده یادکاظم افرندنیا ساعت 10:30 پنجشنبه(14 بهمن ماه) در مسجدالرضا(ع) برگزار می‌شود
خانه سینما ضمن عرض تسلیت درگذشت بازیگر فقید سینمای کشورمان به خانواده گرامی ایشان و انجمن بازیگران سینمای ایران، به استحضار همکاران محترم می رساند، مراسم ختم هنرمند فقید زنده یاد کاظم افرندنیا روز پنجشنبه 14 بهمن ماه از ساعت 10:30 تا 12 در مسجدالرضا (ع) واقع در میدان نیلوفر یرگزار می شود .

روسا و اعضای شورای مرکزی انجمن ها و تشکل های خانه سینما هریک در پیام های جداگانه ای درگذشت افرندنیا را تسلیت گفته اند.
مراسم تشییع این هنرمند فقید صبح روز سه شنبه 12 بهمن در ساختمان شماره2 خانه سینما با حضور جمع کثیری از هنرمندان، همکاران، دوستان و خانواده ایشان برگزار شد.

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما در سخنانی با بیان اینکه سایه مرگ و فراموشی هیچ‌گاه روی هنرمندان نمی‌نشیند، گفت: تألم از دست دادن پدر چیزی نیست که از یادها فراموش شود و بعید می‌دانم کسی پدرش را از دست بدهد و او را فراموش کند.

او با اشاره به شخصیت هنری کاظم افرندنیا، یادآور شد: گاهی اوقات ما را به آنچه که بازی می‌کنیم می‌شناسند نه آنچه که در درونمان می‌گذرد. می‌دانم که حق هنرمندانی از جنس کاظم افرندنیا بیش از این‌هاست و همه ما موظفیم به سهم خودمان چه با دست و قلم و چه با زبان، حقی که زمین مانده را بیان کنیم.

مدیر عامل خانه سینما از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرد که به مشکلات مالی سینما رسیدگی کند.

او در این زمینه گفت:‌ همه مشکلات سینما در زمینه تولید، توزیع و نمایش به دست هنرمندان حل می‌شود، لطف کنید باقیات و صالحاتی از خودتان برای تأمین بیمه و شرایط مالی هنرمندان به جای بگذارید. اصلی‌ترین موضوع ما در خانه سینما همین است و هر کاری که می‌کنیم برای این هدف بزرگ است تا این هنرمندان با عزت زندگی کنند.

مدیرعامل خانه سینما در ادامه از بی‌حاشیه بودن کاظم افرندنیا سخن گفت و توضیح داد: ما همه از هنرمندی‌های این بازیگر باخبریم و هنر او را دیده‌ایم. او مرحوم شد اما بدانید هنرمند جزو کسانی است که سایه مرگ و فراموشی هیچ‌گاه به روی او نخواهد نشست.

کامران ملکی دبیر هیات مدیره خانه سینما که اجرای این مراسم را بر عهده داشت در سخنانی مطرح کرد:‌ برادران این هنرمند همه از هنرمندان به نام عرصه مینیاتور و دوستان  ایشان که  کار بیمه اش را انجام دادند از افراد متمول  هستند.

او در ادامه سخنانش مطرح کرد: مردی که با او وداع کردیم زندگی‌اش را خودش انتخاب کرده بود و مردانه پای همه تنگناها و فشارها ایستاد چرا که عاشق حرفه‌اش بود و پای آن عاشقانه ایستاد.

خسرو امیرصادقی، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در سخنانی از بی‌مهری به هنرمندان پیشکسوت سخن گفت.

او گفت: قبل از حرف زدن درباره کاظم، برای اولین بار از منوچهر شاهسواری و اعضای انجمن بازیگران خانه سینما از جمله علی دهکردی و امین تارخ تشکر می‌کنم که باعث شدند کاظم افرندنیا مظلوم واقع نشود. برای اولین بار جواب گرفتیم از آن‌هایی که باید جواب می‌گرفتیم. کِی به درد پیشکسوتان هنر سینما رسیدگی می‌شود؟

او ادامه داد: سکته قلبی و مغزی علت دارد و علت آن باید بررسی شود. هیچکس نمی‌داند که افرندنیا از سال ۵۷ در این حرفه بود اما تا همین ایام مستأجر و اجاره‌نشین بود. این دردی است که اهالی سینما دارند.

امیرصادقی سپس گفت: اگر دو درصد از درآمد نفتی را در اختیار پیشکسوتان سینما بگذارند، تمام این دردها دوا می‌شود.

این تهیه‌کننده با اشاره به بدو همکاری‌اش با کاظم افرندنیا که به سال ۵۲ برمی‌گردد، گفت: این بازیگر آدم بی‌حاشیه‌ای بود و حتی در بدترین شرایط هم حاشیه نداشت. او هنرمندی بود که در طول یک سالی که در مجموعه «معمای شاه» کار کرد، شش میلیون دریافتی داشت! امیدوارم با حمایت و پیگیری منوچهر شاهسواری در آینده شرایط بهتر شود.

مهدی میامی از دیگر هنرمندان حاضر در این مراسم در سخنانی با اشاره به درگذشت کاظم افرندنیا گفت: باورکردنی نیست که او از میان ما رفته است. هر جایی که با هم بودیم گذر زمان را حس نمی‌کردیم. او در سال ۴۷ در صحنه تئاتر درخشید. من درباره گنجینه افرندنیا صحبت می‌کنم چرا ما گوهرهای خودمان را از یاد می‌بریم و قدر هنرمندان را نمی‌دانیم.

پرستو صالحی از دیگر هنرمندانی بود که در مراسم تشییع کاظم افرندنیا حضور داشت. این بازیگر با چشمانی اشکبار در سخنانی در جمع حاضران گفت:‌ عمو کاظم برای چندمین بار یتیم شدم! اگر می‌گوییم سینمای ما بی‌رحم است به این دلیل است که ما بارها پدران و مادران خود را در این سینما از دست می‌دهیم.

این بازیگر با اشاره به هنرمندی کاظم افرندنیا که در آثار سینما و تلویزیون نقش مکمل داشته است، اظهار کرد:‌ همه سینما نقش یک نیستند! اگر نقش مکمل باشد نقش یک هم نمی‌تواند بازی کند. مکمل‌ها برکت زندگی سینما هستند.

در ادامه این مراسم امینی به سخنرانی پرداخت. او گفت: فونداسیون سینمای فعلی بر دوش بازیگرانی از جنس افرندنیا و همکارانش بود. این فونداسیون در سینما شکل گرفته است اما چرا آن‌ها فراموش شده‌اند. این بازیگران واقعا زحمت کشیده‌اند.

او گفت:‌ امیدوارم دست‌اندرکاران از این ساختمان قدیمی سینما بیشتر استفاده کنند تا اینگونه در غربت فراموش نشود.

حبیب اسماعیلی به عنوان بازیگر و تهیه‌کننده سینما نیز در این مراسم تشییع با بیان اینکه از سال ۴۸ کارش را با کاظم افرندنیا شروع کرد، درباره این هنرمند فقید گفت: عشق او به سینما بسیار زیاد بود اما بنایش پول نبود.

او با اشاره به خصوصیات اخلاقی این هنرمند یادآور شد: کاظم افرندنیا فردی مهربان بود اما عشق به خانواده‌اش زبانزد خاص و عام بود.

اسماعیلی در ادامه از انجمن بازیگران سینمای ایران تقدیر و تشکر کرد که همیشه در همه صحنه‌ها حضور دارند و در عین حال از حمایت‌های منوچهر شاهسواری تشکر کرد.

او گفت: گشایش مشکلات مالی به تنهایی توسط منوچهر شاهسواری به عنوان مدیرعامل خانه سینما ممکن نیست، باید از دولت بخواهیم که این کمک صورت بگیرد. قطعا منوچهر شاهسواری از هر جهت به فکر هنرمندان است. اگر دولت حمایت کند مرحله بعدی هم اتفاق می‌افتد. امیدوارم این حمایت صورت بگیرد و دیگر شاهد این نباشیم که هنرمندی بیکار باشد. متأسفانه بسیاری از هنرمندان کمرنگ شده‌اند و دچار بیماری هستند، به فکر آن‌ها باشیم.

عزت‌الله رمضانی‌فر از دیگر هنرمندانی بود که در این مراسم به سخنرانی پرداخت. او گفت: دست اجل یکی از یاران خوب را از ما گرفت. سید کاظم افرندنیا در سال ۱۳۲۴ در نایین به دنیا آمد و کار هنری خود را از اصفهان شروع کرد و چندین فیلم هم قبل از انقلاب بازی کرد.

او ادامه داد: شنیدیم که این هنرمند بر اثر سکته مغزی جانش را از دست داده است. این سکته‌ها، سکته‌هایی است که روح و روان آدم را به جایی می‌رساند که به سکته ختم می‌شود. این فشارها،‌ این بیکاری‌ها و کم‌کاری‌ها است که هنرمند را این گونه از ما می‌گیرد. می‌گویند در سینما بازیگران چشم و چراغ مملکت هستند اما با این فشارها چه باید کرد. ما باید حرفمان را به چه کسی بزنیم؟! ما در سینما بازیگران چند صد میلیونی داریم که اگر درآمد آن‌ها کمتر باشد قبول نمی‌کنند اما این بازیگران ما بیکار هستند و به خاطر هزینه‌های ناچیز به دنبال کار می‌گردند.

رمضانی‌فر سپس مطرح کرد:‌ فیلم‌های چندصد میلیونی در سینما می‌سازند آن وقت برخی بازیگران ما به دنبال وام و معیشت زندگی هستند.

او در ادامه از مدیرعامل خانه سینما تقاضا کرد تا صندوقی به نام صندوق وام برای هنرمندان ایجاد کند و در عین حال گفت: بازیگر گدا نیست، به او وام بدهند. چرا برخی از بازیگران لَنگ چند میلیون هستند اما بازیگران دیگر میلیاردی پول می‌گیرند. یک میلیارد پول، مشکلات ده‌ها نفر از این بازیگران را حل می‌کند. نگذارید هنرمندان ما به این روز و احوال بیافتند.

۱۰ بهمن ۱۳۹۵ ۱۶:۳۶

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500