English
به خانه سینما خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

اخبار

میرکریمی: ارزان‌ترین و علمی‌ترین جشنواره را برگزار کردیم

میرکریمی: ارزان‌ترین و علمی‌ترین جشنواره را برگزار کردیم
رضا میرکریمی معتقد است که جشنواره جهانی فیلم فجر امسال منظم‌ترین و هدفمندترین دوره خود در طول ۳۵ دوره گذشته را گذرانده است. رضا میرکریمی گفت: جشنواره جهانی فیلم فجر با هزینه پایین موفق شده جایگاه خود را در منطقه پیدا کرده و گام های بلندی در مسیر تثبیت جایگاه خود در عرصه بین الملل بردارد.

حرکت به سمت تثبیت جایگاه جهانی جشنواره

میرکریمی در خصوص برآیند کلی سی و پنجمین دوره جشنواره گفت: ما در مسیر پیدا کردن جایگاه خود و تثبیت آن به عنوان یک جشنواره مهم در تقویم جشنواره های جهان هستیم. در این مسیر گام های بلندی برداشته ایم؛ سال گذشته به بسیاری از اهداف خود رسیدیم و امسال به نوعی موقعیت خود را تثبیت کردیم. امسال جشنواره جهانی فیلم فجر منظم ترین و هدفمندترین دوره خود در طول ۳۵ سال گذشته را تجربه کرد. به این دلیل که یک تیم حرفه ای و با تجربه، یک سال وقت خود را صرف برنامه ریزی جشنواره کردند. برای اولین بار جشنواره دبیرخانه ثابت داشت و به این ترتیب کار برنامه ریزی، انتخاب فیلم ها، انتخاب مهمان ها و تنظیم جدول نشست های علمی به شکلی دقیق صورت گرفت. از ماه ها قبل پیش بینی های درستی انجام شده بود و در نتیجه، در زمان اجرا، سختی کمتری داشتیم و در عمل همه چیز درست پیش رفت.

وی ادامه داد: در بسیاری از زمینه ها رتبه خوبی داشتیم؛ مهم ترین آن شاید کمیت و کیفیت حضور مهمانان خارجی بود. نمایندگان چند فستیوال معتبر جهانی که اینجا حاضر بودند، کمیت و کیفیت مهمانان جشنواره را چندین برابر بهتر از فستیوال های خود ارزیابی کردند. همینطور بسیاری از فیلمسازان منطقه که از کشورهای اطراف آمده بودند، از این گفتند که خانه ای برای خود یافته اند که با یک پرواز  کوتاه و با یک اقامت بی دردسر می توانند افرادی را ملاقات کنند که یکجا دیدن آنها در طول سال و تماشای مجموعه ای از فیلم های خوب کنار آنها، به راحتی امکان پذیر نیست. چنین تجربه ای در فستیوال های نزدیک ما به آسانی اتفاق نمی افتد.

دبیر سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر افزود: اینها مسائلی است که جشنواره دنبال می کرد و در حال رخ دادن است. از این نظر فکر می کنم سال آینده برای اثبات خودمان به عنوان یک جشنواره مدعی و معتبر، کار زیادی نداریم جز اینکه بتوانیم همین مسیر را ادامه دهیم. تمام افرادی که امسال مهمان ما بودند، مبلّغین جشنواره سال بعد ما خواهند بود. از حالا پیش بینی می کنیم با سیل درخواست ها و علاقمندی ها برای حضور در جشنواره سال آینده مواجه خواهیم شد و باید از همین امروز برنامه ریزی سال آینده را شروع کنیم.

لزوم احداث کاخ جشنواره

میرکریمی در مورد نیازهای آتی جشنواره جهانی فجر گفت: اگر قصد داریم در ابعاد جدی حضور ممتد داشته باشیم و روز به روز به پایگاه مهم تری در منطقه و آسیا تبدیل شویم، حتما باید به فکر احداث یک کاخ جشنواره باشیم. چنین کاری با امکانات سخت افزاری موجود، امکان پذیر نیست. امکانات موجود که بیشترین استفاده را از آن داشتیم، برای جشنواره ای در همین ابعاد مناسب است؛ مسئولان فهیم و هوشمند پردیس چارسو همکاری خیلی خوبی با ما داشته اند و امیدواریم تمام سالن های این مجموعه برای سال آینده، به سیستم D مجهز شده و از بهترین شکل نمایشی برخوردار باشد.

کارگردان «خیلی دور، خیلی نزدیک» ادامه داد: دیگر موفقیت این دوره از جشنواره، به عملکرد باشگاه جشنواره در سینما فلسطین برمی گردد؛ کارگاه های آموزشی متعددی با استقبال هنرجویان در آنجا برگزار شد. همینطور امکانی فراهم آوردیم که علاقمندان به جشنواره و کسانی که می خواهند فیلم های جشنواره را پیگیری کنند، بتوانند در آنجا با مهمانان خارجی مستقیما در تماس باشند، با آنها گفتگو کنند و فیلم ها را به اتفاق آنها ببینند. برای سال آینده باید روی باشگاه و همینطور کیفیت سالن های نمایش بیشتر سرمایه گذاری کنیم. اینها چیزهایی است که در سال پیش رو باید جدی گرفته شود.

نشست های علمی جشنواره در جهان کم نظیر است

وی همچنین درباره نشست های علمی اشاره کرد: هنوز آمار دقیق و جمع بندی شده به دست ما نرسیده است، اما تا همین جای کار و با مشاهدات ما به نظر می رسد به لحاظ برگزاری نشست های علمی جزو بهترین ها در جهان هستیم و شاید رتبه اول را در میان تمامی جشنواره های دنیا داشته باشیم. آمار دقیق بهتر نشان خواهد داد رتبه قابل توجهی از این جهت خواهیم داشت. در این دوره از جشنواره نزدیک به ۵۰ نشست علمی در ۵ نقطه تهران برگزار کردیم. این سبقه علمی و تبادل تجربه در جشنواره آن هم در این حجم، تقریبا کم نظیر است و به شخصه در هیچ فستیوال دیگری چنین چیزی ندیده ام.

انضباط مالی جشنواره و برگزاری ارزان ترین جشنواره

میرکریمی در خصوص هزینه های برگزاری جشنواره نیز گفت: همه چیز در تراز هزینه و فایده معنادار می شود؛ اینکه چه هزینه ای کرده اید و از آن چه فایده ای برده اید. به راحتی قابل اثبات است که در مقایسه با کمیت و کیفیت جشنواره های مشابه خارجی و داخلی، ما ارزان ترین جشنواره را برگزار کرده ایم. دلیل این انضباط مالی نیز این است که دبیرخانه جشنواره از یک سال پیش کار خود را آغاز کرده است؛ وقتی وظایف را کامل مشخص می کنید، چارت سازمانی طراحی شده دارید و افراد مسئولیت های بخش خود را بطور کامل می پذیرند، تمام مسائل در زمان خود و در پیش بینی های زمان بندی اجرایی خود محقق می شود و چیزی برای دقیقه ۹۰ نمی ماند، هزینه های مضاعف به شما تحمیل نمی شود. پس می توانید با خیال راحت روی هزینه ها نظارت داشته باشید.

وی اضافه کرد: این را مقایسه کنید با جشنواره هایی که استراتژی ندارد، چارت سازمانی دقیقی ندارد و به شکل هیاتی اداره می شود. ستاد چنین جشنواره هایی تازه از دو سه ماه قبل از جشنواره فعال و همه چیز به دقیقه آخر و پرداخت هزینه های اضطراری منوط می شود. طبیعی است در آن شرایط نه کیفیت و کمیت کار خوب است و نه می شود روی مسائل مالی انضباط خیلی دقیقی اعمال کرد. در آن شرایط مجبورید هزینه ها را بپردازید، چون انتخاب دیگری ندارید.

کارگردان «به همین سادگی» ادامه داد: در قیاس با سال گذشته، در این دوره ماه ها زودتر بسیاری از امور اجرایی را انجام داده بودیم؛ مثلا در ماه بهمن هدایای مهمانان را تکثیر و چاپ کردیم، برای اینکه هزینه بیشتری نپردازیم. یا مثلا قرارداد هتل ها را سال پیش و با تعرفه سال قبل منعقد کرده و پیش پرداخت آن را پرداخت کردیم تا مجبور نشویم تعرفه امسال را بپردازیم. از این دست مسائل زیاد است و این انضباط مالی باعث شد ما در مقایسه، رقم بسیار بسیار پایینی بپردازیم. در مقایسه با جشنواره های خارجی بدیهی است که در کشور ما خیلی چیزها ارزان است. به عنوان مثال یک تهیه کننده چینی به من گفت کل هزینه جشنواره شما به اندازه افتتاحیه جشنواره پکن هم نیست؛ در حالی که به زعم وی جشنواره ما کاربردی تر، علمی تر و غیر ویترینی است. یعنی در آن واقعا یک اتفاق سینمایی در حال رخ دادن است.

عدم صدور ویزای برخی مهمانان

میرکریمی در بخش دیگری از صحبت هایش به مشکلات پیش آمده در صدور ویزای برخی مهمانان جشنواره پرداخت و گفت: دستگاه دیپلماسی کشور و دستگاه های امنیتی خیلی با ما همکاری کردند و ویزای اکثر مهمانان را صادر کردند. اما به رغم اینکه از آنها قول گرفته بودیم و اسامی را هم از قبل به آنها ارائه کردیم، متاسفانه شب جشنواره ویزای تعدادی از مهمانان مهم ما از آمریکا و انگلیس را ندادند. این مساله به جشنواره ما آسیب می زند و کار من به عنوان دبیر جشنواره را برای دعوت از افراد دشوار می کند. مهمانان ما برای این سفر برنامه ریزی می کنند و هم من و هم دیگر مدیران جشنواره، گاهی از اعتبار شخصی خود برای دعوت از افراد استفاده می کنیم.

وی گفت: به عنوان مثال شهاب اسفندیاری از اعتبار شخصی خود برای دعوت از یکی از استاد اسلام پژوه انگلیسی در حوزه سینما استفاده کرده بود که متاسفانه ویزای او صادر نشد. امیدوارم سال آینده با تعاملات بیشتر، شاهد این ناهماهنگی ها نباشیم.

میرکریمی با اشاره به حضور محمد جواد ظریف در مراسم اختتامیه جشنواره جهانی گفت: روز گذشته و در مراسم اختتامیه، گزارش نسبتا کاملی به آقای ظریف ارائه دادم. وزیر امور خارجه از برگزاری جشنواره، سطح برگزاری آن، مهمانان حاضر در جشنواره و اینکه جشنواره جهانی فجر چگونه در خدمت دیپلماسی عمومی کشور است، رضایت کامل داشت.

آدرس سایت رسمی جشنواره جهانی Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Film@Fajriff.com است.

سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ۸-۱ اردیبهشت ۱۳۹۶(۲۱ تا ۲۸ آوریل ۲۰۱۷) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می شود.

۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۲۱:۰۰

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500