English
به خانه سینما خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

اخبار

نشست رسانه ای هیات امنای بانک فیلم نامه و آثار سینمایی در خانه سینمایی برگزار شد

نشست رسانه ای هیات امنای بانک فیلم نامه و آثار سینمایی در خانه سینمایی برگزار شد

به دعوت هیات امنای بانک فیلم نامه نخستین نشست رسانه ای هیات امنای بانک فیلم نامه و آثار سینمایی با حضور شادمهر راستین - محمد علی سجادی و عبداله اسفندیاری ساعت 11 صبح روز دوشنبه شانزدهم اسفندماه در خانه سینما برگزار شد.

 بازتاب این نشست را در خبرگزاریهای دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری مهر و خبرگزاری کار ایران(ایلنا) ملاحظه فرمایید.

ایسنا:

همرمان با راه‌اندازی یک مرکز مطرح شد:

«امیدواری برای تضمین امنیت خلاقیت در ایران»

 مرکز ثبت و نگهداری فیلمنامه، آثار هنری و دیگر فنون سینمایی کار خود را به طور رسمی آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایسنا، بانک فیلمنامه که از حدود 20 سال قبل فعالیت خود را آغاز کرده است، پس از تغییراتی در اساسنامه خود از این پس با شرح وظایفی جدید و عنوان «بانک فیلمنامه، هنرها و فنون سینمایی ایران» فعالیت می‌کند.

شادمهر راستین به عنوان رئیس هیأت امنای این بانک در نشستی خبری که صبح 16 اسفندماه در خانه سینما برگزار شد در این باره توضیح داد: در اساسنامه جدید این بانک، تلاش‌های زیادی برای گسترده‌تر شدن فعالیت‌های آن صورت گرفته تا خلأ‌هایی که وجود داشته به نحوی برطرف شوند.

او اظهار کرد: یکی از این خلأها، نبود حق تألیف و تصنیف است که در سینمای ما همواره وجود داشته و همچنان به قانونی از سال 1348 ارجاع داده می‌شود، اما نکته اینجاست که حق تألیف تمام سینماگران در یک فیلم گستره‌ای دارد که از دو نهاد سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی که در این حوزه دخیل هستند، بالاتر می‌رود.

راستین با اشاره به مساله حق کپی‌رایت فیلم‌های ایرانی در جهان ادامه داد: ما به راحتی می‌بینیم که فیلم‌های سینمایی ایرانی در شبکه‌های ماهواره‌ای کپی و پخش می‌شوند و موسیقی‌دانان و نویسندگانی که برای آثارشان حق ثبت جهانی دارند هیچ درآمدی بدست نمی‌آورند. این مسئله حتی در ایران هم وجود دارد و شاهد پخش مکرر آثار از تلویزیون و کپی‌های متناوب در شبکه‌ نمایش خانگی هستیم آن هم بدون اینکه حق تألیفی ارائه شود.

وی با تأکید بر اینکه در این وضعیت، سینما محصول خود را یکبار مصرف می‌بیند، گفت: با این بحران‌هایی که در سینما وجود دارد، بانک فیلمنامه تلاش می‌کند با حضور اعضای خود که در واقع سهامداران این بانک هستند، طبق اساسنامه جدید خود تمام حوزه‌های سمعی و بصری را پوشش بدهد.

رئیس هیأت امنای بانک فیلمنامه، هنرها و فنون سینمایی ایران ادامه داد: شرط اساسی این کار حمایت وزارت ارشاد بوده است که محمد حیدری مدیر موزه سینما به عنوان نماینده وزارت ارشاد در هیأت امنای این بانک حضور دارد و این هیأت وظیفه خود می‌داند که تمام آنچه را در حوزه تألیف قرار دارد و عرضه می‌شود و نیز مسائل مربوط به پس از عرضه محصول را پیگیری و حمایت کند، چرا که گاهی پیش آمده که مثلا از یک فیلم سینمایی انیمیشنی تولید شده و این از مواردی است که می‌تواند پیگیری شود.

او تأکید کرد: نام این مرکز به ثبت و نگهداری آثار تغییر پیدا کرده که این نگهداری هم هزینه‌بر است و هم درآمدزا.

راستین با بیان اینکه این بانک تضمین‌هایی برای اجرا دارد، گفت: برای این کار با معاونت فناوری اطلاعات ریاست جمهوری رایزنی شده تا بخشی از ثبت تألیفی آثار در آنجا دنبال شود. همچنین این اقدام با اداره استاندارد کشور هم انجام می‌شود چرا که ثبت فکرهای خلاقانه در این اداره صورت می‌گیرد و به این ترتیب بانک فیلمنامه، هنرها و فنون سینمایی ایران امیدوار است که امنیت خلاقیت در ایران را بتواند تضمین کند.

به گفته او؛ برای انجام این کار قرار است نشست‌هایی با معاونت فناوری و اطلاعات ریاست جمهوری و نیز اداره استاندارد کشور برگزار شود تا دستورالعمل‌های لازم برای ثبت آثار تألیفی و هنرها و فنون سینمایی به عنوان یک اثر خلاقانه تدوین شود.

به گزارش ایسنا، در این نشست همچنین اشاره شد که هیأت امنای قبلی بانک با فدراسیون جهانی تهیه‌کنندگان تفاهماتی را انجام داده و قرار است فیلمنامه‌های ایران در خارج از کشور نیز ثبت شوند، ضمن اینکه تأکید شد در همه جای دنیا یک نهاد دولتی ثبت کننده نیست بلکه یک نهاد مستقل مثل بانک چنین مواردی را پیگیری می‌کند و به این ترتیب پیگیری امور مربوط به ضبط، نگهداری و مسائل حقوقی فیلمنامه، هنرها و فنون سینمایی چهره جدید بانک فیلمنامه است که آن را به یک آژانس تبدیل می‌کند.

راستین در بخش دیگری از صحبت‌های خود همچنین با اشاره به اینکه این مرکز می‌تواند پل ارتباطی میان دانشجویان، تهیه‌کنندگان و تولیدکنندگان مراکز فیلم باشد، گفت: چشم‌انداز ما برای آینده این است که تمام عوامل دخیل در ساخت یک فیلم نگران سرقت خلاقیت‌ها و ایده‌های به کاربرده شده نباشند، ضمن اینکه همیشه این نگرانی را می‌شنویم که برخی‌ نمی‌دانند فیلمنامه، ایده خود را برای ثبت و استفاده به کجا ارائه دهند که از طریق گسترش فعالیت این بانک امکان انجام این کار، هم فراهم خواهد شد.

او با بیان اینکه برای پیگیری و نگهداری این گونه آثار هنری 9 نفر از نمایندگان صنوف خانه سینما به اجماع رسیدند و این کار به سرانجام رسید، تأکید کرد: ثبت در این مرکز از کوچکترین عضو تألیفی یک فیلم یعنی نام آن شروع می‌شود تا به خود فیلم می‌رسد، یعنی دستورالعمل ثبت برای اسم فیلم، فیلم و تبعات بعدی آن در حال تدوین و پیگیری است.

به گزارش ایسنا، در این نشست عبدالله اسفندیاری یکی از اعضای هیأت امنای بانک فیلمنامه، هنرها و فنون سینمایی ایران هم حضور داشت که در سخنانی کوتاه گفت: این بانک یک شخصیت مستقل، حتی مستقل از خانه سینما دارد چون از هیأت امنای خانه سینما هم نماینده‌ای در آن حضور دارد و کار آن این است که آثار را ثبت کند و بعد اقدامات لازم را برای نگهداری آن انجام دهد.

محمدعلی سجادی نایب رئیس هیأت امنای این بانک هم اظهار کرد: خلأ نبود مرکزی به شکل متمرکز که حقوق مولف را رعایت کند، همواره وجود داشته و این وضعیت هنوز هم به نظر سُست است چرا که با رفتن یک معاونت مانند آن چه در دوره قبل پیش آمد، می‌تواند متزلزل شود.

او با اشاره به این دوره گذار، تصریح کرد: کثرت موضوع و تمرکز بانک فیلمنامه در خانه سینما و اینکه باید حقی برای صنوف دیگر هم قائل شد، جریان را به این سمت پیش برد که آثار تألیفی دیگری هم ثبت شوند و به این ترتیب یک بانک فیلمنامه و آثار شکل گیرد. امیدوارم این بانک به آنچه در نظر دارد نه فقط در ایران بلکه در جهان هم به شکل قاعده‌مندی بتواند برسد.

به گزارش ایسنا، طبق اعلام مشخص مسوولان این مرکز، ثبت و نگهداری کلیه طرح‌های، فیلمنامه‌های کوتاه، نیمه بلند، بلند، فیلمنامه‌های مستند، داستانی یا غیرداستانی،‌مجموعه‌های تلویزیونی دنباله‌دار یا اپیزودیک، تله فیلم و تله تئاتر به شکل اورجینال یا غیراورجینال، داستان‌های کوتاه، بلند، رمان و نمایشنامه (که نویسندگان آن مایل‌اند اثرشان مبنای اقتباس سینمایی قرار گیرد)، انواع بازی‌های رایانه‌ای، انواع ترانه، موسیقی، شعر و سرود، طراحی صحنه و لباس به منظور استفاده در هر نوع فیلم سینمایی یا تلویزیونی کوتاه یا بلند و فیلم‌های کوتاه و بلند، مستند و داستانی که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی از داخل یا خارج کشور به بانک ارائه می‌شود.

همچنین 9 عضو هیأت امنای این بانک عبارتند از: فرید مصطفوی و شادمهر راستین (اعضای شورای مرکزی کانون فیلمنامه‌نویسان ایران)، مرتضی رزاق کریمی (عضو هیأت مدیره خانه سینما)، محمد حیدری (مدیر موزه سینما و نماینده معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محمدعلی سجادی (نماینده کانون کارگردانان خانه سینما)، عبدالله اسفندیاری (نماینده تهیه‌کنندگان سینمای ایران)، پروین صفری (نماینده انجمن طراحان صحنه و لباس)، محمد سریر (نماینده انجمن آهنگسازان فیلم) و روبرت صافاریان (نماینده انجمن مستندسازان).

  

مهر:

 بانک فیلمنامه فعالیت‌هایش را گسترش داد/ یک گام حقوقی در سینما

بانک فیلمنامه خانه سینما از این پس با نام «مرکز ثبت و نگهداری فیلمنامه، آثار هنری و دیگر فنون سینمایی» به فعالیت‌های خود که گسترده‌تر هم شده است، ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، شادمهر راستین رییس هیات امنای بانک فیلمنامه خانه سینما با اعلام این خبر در نشست رسانه‌ای که صبح امروز ۱۶ اسفند با حضور محمدعلی سجادی و عبدالله اسفندیاری به عنوان نمایندگان کانون کارگردانان و تهیه‌کنندگان سینمای ایران برگزار شد، گفت: بانک فیلمنامه که از حدود ۲۰ سال پیش تاسیس شد و در زمان زنده‌یاد سیف‌الله داد ضمانت اجرایی گرفت، از این پس علاوه بر ثبت، امور نگهداری فیلمنامه‌‌، آثار هنری و دیگر فنون سینمایی را بر عهده دارد.

وی در توضیح اضافه شدن بند «نگهداری از فیلمنامه‌، آثار هنری و سایر فنون سینمایی» گفت: زمانی که کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران فعالیت‌ خود را از سال‌های بسیار دور آغاز کرد، فقط وظیفه ثبت فیلمنامه را بر عهده داشت و بند «نگهداری از آثار نوشتاری فیلمنامه‌نویس و دیگر فنون سینمایی» وجود نداشت. در واقع ثبت فیلمنامه هم در زمان مدیریت سیف ‌الله داد ضمانت اجرایی پیدا کرد؛ ضمانتی که بدون ثبت فیلمنامه، پروانه ساخت داده نمی‌شد.

این فیلمنامه‌نویس ادامه داد: این روند تا مدیریت جواد شمقدری پا برجا بود، اما بی‌دلیل متوقف شد و در دوران توقف ثبت فیلمنامه، فرصتی به وجود آمد تا تغییراتی در اساسنامه ایجاد کنیم که در این تغییرات،‌ آثار هنری و دیگر فنون سینمایی نیز ثبت و نگهداری شوند و هیات امنای جدید، ادامه‌دهنده این جریان خواهد بود.

در ادامه این نشست محمدعلی سجادی که به عنوان نماینده کانون کارگردانان ایران در این نشست حضور داشت، گفت: نبود مرکزی که قانون مولف و مصنف را رعایت کند، همواره به عنوان یک خلاء وجود داشت و هنوز هم متزلزل به نظر می‌رسد. قانون مولف و مصنف بهتر از آنچه در شرایط فعلی وجود دارد، می‌توانست حفظ شود، اما همین توجه اندک نیز در زمان جواد شمقدری، رئیس سازمان سینمایی وقت، نابود شد.

وی افزود: بی‌توجهی به این قانون با رشد نیروهای جوان در بدنه سینمای ایران همراه شد که این رشد قطعا نیاز به توجهات قانونی داشته و دارد به ویژه اینکه این توجه در خانه سینما باید لحاظ می‌شد، اما وقفه‌ای که ایجاد شد،‌ روند توجه به قانون مولف و مصنف را سست کرد و من امیدوارم بتوانیم مرکز ثبت و نگهداری فیلمنامه،‌ آثار هنری و دیگر فنون سینمایی را با انگیزه‌های بیشتر به نفع سینمای ایران گسترش دهیم.

شادمهر راستین در تکمیل صحبت‌های محمدعلی سجادی گفت: در اساسنامه جدید، فرهاد توحیدی، محمد سریر و امیر اثباتی تلاش کردند تا خلاء حق تألیف در سایر فنون سینمایی مانند موسیقی، طراحی صحنه،‌ لباس و فیلمنامه را پر کنند. متاسفانه حق تألیف از جمله حقوق صنفی و معنوی است که در سینما نادیده گرفته شده و استرداد این حق همچنان به قانون حق مولف که در سال ۱۳۴۸ تصویب شده است، ارجاع داده می‌شود. از سوی دیگر سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی تضمین‌کننده این حق تألیف بوده است اما واقعیت این است که در حال حاضر این حق تألیف از عهده این دو نهاد سینمایی خارج است.

وی با اشاره به کم و کیف پیگیری آثار هنری و دیگر فنون سینمایی در این مرکز، گفت: ثبت و نگهداری کلیه طرح‌ها، فیلمنامه‌های کوتاه، نیمه بلند، بلند، فیلمنامه‌های مستند، داستانی یا غیر داستانی، مجموعه‌های تلویزیونی دنباله‌دار یا اپیزودیک، فیلمنامه و تله تئاتر به شکل اورجینال یا غیر اورجینال، داستان‌های کوتاه، بلند، رمان و نمایشنامه که نویسندگان این آثار مایلند مبنای اقتباس سینمایی قرار گیرد، انواع بازی‌های رایانه‌ای، انواع ترانه، موسیقی، شعر، سرود، طراحی صحنه و لباس از جمله وظایف مرکز «ثبت و نگهداری فیلمنامه‌، آثار هنری و دیگر فنون سینمایی» است. به عنوان مثال طراحی هنری موسیقی و اصولا حق مولف در کپی‌رایت‌های جهانی دیده نمی‌شود و هیچ درآمدی برای صاحبان اثر در تکرار نمایش فیلم‌ها و یا سریال‌ها در جاهای مختلف از شبکه‌های ماهواره‌ای وجود ندارد. سینما به یک محصول یکبار مصرف در اکران عمومی تبدیل شده است و بحران حق تألیف وجود دارد.

این نویسنده سینمایی در ادامه گفت: با تعریف حمایت از حق مولف و مصنف از فیلمنامه تا سایر صنوف دیگر در این بانک مورد بررسی قرار می‌گیرد. بنابراین شرط اصلی این حمایت از سوی وزارت ارشاد است که سازمان سینمایی، محمد حیدری مدیرعامل  موزه سینما را به عنوان نماینده خود معرفی کرده است. با این اوصاف اساسنامه جدید خود را موظف می‌داند تمام آنچه که به تالیف و ثبت آثار هنری تعلق می‌گیرد مورد پشتیبانی قرار دهد. درواقع اضافه شدن بند نگهداری، ضمانت حفظ و حراست از آثار ثبت شده، به نمایش درآمده و تکرار آن در محافل مختلف است.

این فیلمنامه‌نویس افزود: بانک فیلمنامه، آثار هنری و فنون سینمایی ایران امیدوار است در راستای فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد، از حمایت ویژه وزارت ارشاد، معاون فنی و اطلاعات رئیس‌جمهوری و سازمان استاندارد برخوردار باشد تا علاوه بر حمایت از حق مولف و مصنف، امنیت خلاقیت را نیز تحت پوشش قرار دهیم.

رئیس هیات امنای بانک فیلمنامه خانه سینما تصریح کرد: همانطور که گفتم بانک فیلمنامه از سال‌ها پیش تاسیس شده بود و همواره استقلال خود را حفظ کرده است، ولی در شرایط حاضر بند پیگیری باید به این مهم اضافه شود که هم ثبت را در نظر بگیرد و هم صاحب اثر نگران سرقت خلاقیت در آثار سینمایی نباشد.

راستین در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اینکه در مرکز ثبت و نگهداری فیلمنامه، آثار هنری و فنون سینمایی، حفظ و حراست از ایده آثار تا چه اندازه مطرح است؟ گفت: کوچکترین عنصر تالیفی که اسم فیلمنامه است تا خود فیلمنامه در این مرکز، ثبت و نگهداری می‌شود. بنابراین تمام امور از ایده، سیناپس و فیلمنامه و در ادامه روند این جریان در دستورالعمل قرار می‌گیرد.

وی در پایان صحبت‌های خود عنوان کرد: هدف اصلی، احترام به حق تألیف است؛ حقی که باید به یک احترام عمومی تبدیل شود، چرا که در سایه این احترام است که خلاقیت رشد می‌کند و حفظ سرمایه شخصی با اقتدار صورت می‌گیرد.

در این جلسه عبدالله اسفندیاری که به عنوان نماینده تهیه‌کنندگان سینمای ایران حضور داشت درباره بانک فیلمنامه گفت: با نگاه دقیق به بانک فیلمنامه از آغاز تاکنون می‌توان به این حقیقت پی برد که بانک فیلمنامه همواره دارای یک شخصیت مستقل بوده و در حال حاضر هم چنین شرایطی دارد. اما در حال حاضر خانه سینما و وزارت ارشاد نیز در امور نگهداری، آثار هنری و دیگر فنون سینمایی دخیل هستند.

وی در پایان صحبت‌های خود عنوان کرد: هر پروژه‌ای که دعوی حقوقی به خصوص در ثبت فیلمنامه داشته باشد، امکان فعالیت‌های دیگر سینمایی را ندارد.  

به گزارش مهر، اعضای هیات امنای مرکز ثبت و نگهداری فیلمنامه، آثار هنری و دیگر فنون سینمایی ۹ نفر هستند که شامل فرید مصطفوی، شادمهر راستین به عنوان اعضای شورای مرکزی کانون فیلمنامه‌نویس سینمای ایران، مرتضی رزاق کریمی به عنوان نماینده هیات مدیره خانه سینما، محمد حیدری مدیرعامل موزه سینما به عنوان نماینده سازمان سینمایی، محمدعلی سجادی به عنوان نماینده کانون کارگردانان، عبدالله اسفندیاری به عنوان نماینده تهیه‌کنندگان، پروین صفری به عنوان نماینده انجمن طراحان صحنه و لباس، محمد سریر به عنوان نمایندگان آهنگسازان فیلم، روبرت صافاریان به عنوان نماینده مستندسازان می‌شود.

 

 ایلنا:

در راستای ثبت جهانی آثار ایرانی؛

 بانک فیلم‌نامه با تغییر اتی در اساسنامه خود با نام جدید بانک فیلم‌نامه هنرها و فنون سینمایی ایران و در راستای ثبت جهانی آثار ایرانی آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بانک فیلم‌نامه که از بیست سال گذشته کار خود را با کانون نویسندگان آغاز کرده بود. تغییر اتی را در در اساسنامه خود در راستای ثبت جهانی آثار ایرانی انجام داده است. پیش از ظهر امروز(16 اسفند) در محل خانه سینما نشستی با حضور  عبدالله اسکندری، محمدعلی سجادی و شادمهر راستین برای اعلام به کار رسمی این بانک با اساسنامه جدید برگزار شد.

عبدالله اسفندیاری(عضو هیات امنای بانک فیلم‌نامه) با تاکید بر ضرورت تشکیل بانک فیلم‌نامه و آثار گفت: در دوران معاونت سینمایی سیف الله داد؛ بانک فیلم نامه تاسیس شد. بانک فیلم‌نامه شامل هیات امنایی است که از چند صنف و نمایندگان چند ارگان تشکیل می‌شود. دراین بانک نمایندگانی از صنف فیلم‌نامه‌نویسان، کارگردان‌ها، تهیه‌کنند‌ه‌ها، خانه سینما و وزارت ارشاد حضور دارند.

او با تاکید بر شخصیت مستقل بانک ادامه داد:  همگی این صناف در شخصیت بانک فیلم‌نامه دخیل و شریک هستند اما بانک دارای یک ماهیت مستقل است. علت این است که کوشش شود مرکزیت ثبت در یک جا باشد که از نظر ثبت و ضبط آثار تناقض وجود نداشته باشد و قابل ارجاع باشد.

اسفندیاری با اشاره به کارکرد بانک فیلم‌نامه گفت: ثبت آثار و حمایت از منافع ثبت‌کنندگان آثار جز دغدغه‌های این بانک است. با ثبت فیلم‌نامه در این بانک؛ قابلیت ارجاع وجود خواهد داشت و همچنین بستری برای دیگر  فعالیت‌ها و حفظ منافع صاحبان آثار ایجاد خواهد شد.

شادمهر راستین(رئیس هیات امنای بانک فیلم‌نامه) با اشاره به گسترده شدن فعالیت‌های این بانک گفت: با توجه به خلاهایی که تاکنون جهت تالیف و ثبت آثار هنری وجود د اشته و همچنین نبود حق تالیف و تصنیف در اساسنامه جدید این بانک؛ سعی در برطرف شدن این دغدغه‌ها داشته‌ایم.

او ادامه داد: پیش از این تنها به قانون سال 48 و مصوبه هیات دولت سال 68 استناد می‌شد و سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی حمایت معنوی از آثار را در حیطه وظایف خود نمی‌دیدند.

راستین؛ ثبت جهانی آثار را یکی از  تغییرات اساسنامه اعلام کرد و ادامه داد: انجمن جهانی مدیریت جمعی آثار دیداری و شنیداری (آیسان) که محل آن در ژنو است صحبت‌هایی صورت گرفته است. با توجه به این‌که ما شاهد پخش فیلم‌های ایرانی با کیفیت‌های بسیار پایین در شبکه‌های ماهواره‌ای هستیم؛ این موضوع دارای اهمیت است. این مسئله در داخل کشور هم به چشم می‌خورد و فیلم‌ها بدون اطلاع و حق تالیف برای نویسندگان در تلویزیون پخش می‌شوند.

او با بیان ضرورت حمایت وزارت ارشاد از این فعالیت ادامه داد: محمد حیدری مدیر موزه سینما به عنوان نماینده وزارت ارشاد در هیأت امنای این بانک حضور دارد که ما خواستار نمایندگان موثرتری از سازمان سینمایی شده‌ایم.

راستین با اشاره به رایزنی‌هایی با معاونت نهاد ریاست جمهوری،‌ معاونت فناوری و اطلاعات و سازمان استاندارد گفت: قرار بر این است که بخشی از ثبت تألیفی آثار در  معاونت فناوری و اطلاعات دنبال شود. همچنین این اقدام با اداره استاندارد کشور هم انجام می‌شود تا این همکاری موجب تضمین خلاقیت شود.

او ثبت در این مرکز را در حد کوچکترین عنصر فیلم که انتخاب نام است؛ محدود کرد و ادامه داد: چشم‌انداز ما برای بیست سال آینده این است که تمام عوامل دخیل در ساخت یک فیلم نگران سرقت خلاقیت‌ها و ایده‌های به کاربرده شده؛ نباشند.

 رئیس هیات امنای بانک فیلم‌نامه این مرکز را پل ارتباطی میان دانشجویان، تهیه‌کنندگان و تولیدکنندگان مراکز فیلم دانست. 

محمدعلی سجادی(نایب رئیس هیأت امنای بانک فیلم‌نامه) گفت: این کار از دوران کانون نویسندگان شروع شد و دوره ریاست  آقای سیف‌اله داد ضمانت اجرایی پیدا کرد و ثبت فیلم‌نامه یکی از اسناد و مدارک تولید فیلم شد که بدون آن پروانه ساخت فیلم داده نمی‌شد. این ضمانت اجرایی تا دوره آقای شمقدری پابر جا بود و یک دوره در آن وقف ایجاد شد.

او  با اشاره به تعامل با سازمان سینمایی و تغییرات در اساسنامه گفت: نبود مرکزی به شکل متمرکز که حقوق مولف را رعایت کند، همواره وجود داشته و این وضعیت هنوز هم  سُست است. شاهد بودیم که تغییر یک معاونت در دوره قبل به خرابی خانه سینما انجامید.

فرید مصطفوی و شادمهر راستین(اعضای شورای مرکزی کانون فیلمنامه‌نویسان ایران)، مرتضی رزاق کریمی (عضو هیأت مدیره خانه سینما)، محمد حیدری (مدیر موزه سینما و نماینده معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محمدعلی سجادی (نماینده کانون کارگردانان خانه سینما)، عبدالله اسفندیاری (نماینده تهیه‌کنندگان سینمای ایران)، پروین صفری (نماینده انجمن طراحان صحنه و لباس)، محمد سریر (نماینده انجمن آهنگسازان فیلم) و روبرت صافاریان (نماینده انجمن مستندسازان)؛ 9 عضو تشکیل دهنده هیات امنای بانک فیلم‌نامه هنرها و فنون سینمایی ایران هستند.

ثبت و نگهداری تمامی طرح‌ها، فیلمنامه‌های کوتاه، نیمه بلند، بلند، فیلمنامه‌های مستند، داستانی یا غیرداستانی،‌ مجموعه‌های تلویزیونی دنباله‌دار یا اپیزودیک، تله فیلم و تله تئاتر به شکل اورجینال یا غیراورجینال، داستان‌های کوتاه، بلند، رمان و نمایشنامه (که نویسندگان آن مایل‌ هستند اثرشان مبنای اقتباس سینمایی قرار گیرد)، انواع بازی‌های رایانه‌ای، انواع ترانه، موسیقی، شعر و سرود، طراحی صحنه و لباس به منظور استفاده در هر نوع فیلم سینمایی یا تلویزیونی کوتاه یا بلند و فیلم‌های کوتاه و بلند، مستند و داستانی که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی از داخل یا خارج کشور به این بانک ارائه می‌شود.
۱۶ اسفند ۱۳۹۳ ۱۷:۵۹

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500