English
به خانه سینما خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

اخبار

مراسم تشییع محمدرضا مقدسیان برگزار شد

مراسم تشییع محمدرضا مقدسیان  برگزار شد

مراسم تشییع پیکر محمدرضا مقدسیان صبح امروز یکشنبه سوم خرداد ماه  در خانه سینما برگزار شد و پیکر این هنرمند فقید با حضور مستندسازان و بسیاری از چهره های معتبر و به نام سینمای ایران  به سوی آرامگاه ابدی او در قطعه هنرمندان بهشت زهرا بدرقه شد

مجری مراسم در ابتدا گفت: از بسیار ی دوستان و همکاران  محمدرضا مقدسیان دعوت کردیم تا اجرای مراسم را برعهده بگیرند ولی هیچ کدام از آنها به دلیل تألمات روحی نتوانستند صحبت کنند .ما امروز یک انسان شریف را به همراه  همه روسای اصناف و تمام اهالی سینمای مستند بدرقه می کنیم و من به آنها حق می دهم که  نتوانند در فراق یک یار و یک همکار دلنشین صحبت کنند ما هنرمندی صادق و سلیم النفس را از دست دادیم وی سپس از محمد تهامی نژاد دعوت کرد تا در مورد مقدسیان سخن بگوید.

تهامی نژاد گفت: اینجا خراسانی مردی با شکوه خفته است مردی  تاریخی که فعالانه با لحظه های دشوار  و سخت زندگی یک ملت زیست اینجا گنجینه ای از کار و تلاش از کف ما میرود این مرد در همان قطاری که همراه پدر از شهری به شهری می رفت به ثبت زندگی ما پرداخت ما اینک به مشایعت یک جهان آمده ایم :تصور می کنم جمل جهانی که اوست , آنچنان سنگین است که دوش های نحیف ما تحمل آن را نخواهد داشت .

اینجا پیکر مقاوم مردی با شکوه در برابر ماست . تاریخ روزهای سخت او را که در وانتی شهر روزگار می گذراند بیاد خواهد سپرد.

اینجا مردی باشکوه آرمیده است که به کشف و ثبت زیبایی های کارمردمان سرزمین ما می رفت

مردی به عنوان رئیس انجمن مستندسازان سینمای ایران که تشکل صنفی ما را در سخت ترین روزها یاری رسان بود.

این آخرین دیدار از مردی است که وقتی بود حزن را با خنده هایش به شادی بدل می ساخت فقدان حضور او را به خانواده گرامی , همسر , فرزند و نوه دلبندش که همیشه او را به یاد داشت و تشکل های صنفی در ایران تسلیت می گویم.

خداوند او را بیامرزد که تکرار ناشدنی هنرمندی بود.

محمد رضا اصلانی مستندساز پیشکسوت سینمای ایران به عنوان سخنران بعدی این مراسم اظهار داشت : سخت است دوری از مقدس , مقدس چند سالی از من کوچکتر بود و ما رابطه ی دوستانه داشتیم رابطه ما پدر و فرزندی بود از سال 48 نزدیک به 50 سال با هم بودیم با خانواده هم زندگی کردیم  و روزگار گذراندیم  در دهه 50 تمام حاشیه های شهر , تمام کپل شهر را می دیدیم با آنها می نشستیم غذا می خوردیم و ما حصل آن  کودک و استثمار شد. این زندگی چیزی بیشتر از آن فشاری است که به ما وارد می شود و مار ا فرسوده می کند جامعه فیلمسازان در فشار وحشتناکی بسر می برند و سعی می کنند این فشار را در فیلم ایشان نشان دهند. من به خانواده محمدرضا مقدسیان تسلیت می گویم.

حمید جعفری از شاگردان محمدرضا مقدسیان در وصف او چنین گفت:

مقدسیان حلقه رابط بین چند نسل بود  اون با نسل خودش با نسل بعدتر از خودش و بعد تر از آن رتباط داشت با نبود مقدس این حلقه در شرف فرو پاشیدن است ایشان کار خودش رو با رهنما آغاز کرد با اصلانی و مختاری و با عبدالوهاب و توحیدی ادامه داد .

مهم ترین ویژگی ایشان این بود که با هر نسلی به زبان همان نسل صحبت می کرد . هیچ کدام از شما ها مقدسیان را بدون لبخند به یاد دارید !نه اما امروز هیچ کدام از ما امروز نمی خندیم .

سعید رشتیان ریاست انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند از دیگر سخنرانان مراسم بود چنین گفت:

تسلیت می گویم به خانواده و عزیزان آقای مقدسیان , می توانم بگویم سینمای مقدسیان سینمای مستند مقدسیان دارای ایدئولوژی  بود  یک چیزی بیشتر از حرفه و هنر فیلمهای اون گرم بود و هر کسی که با مقدس کار می کرد می دانست وقتی او سر صحنه می رود انگار بجنگ می رود و انچه می خواست را توی صحنه می نشاند.

دو مستندساز عزیر مرتضی ندایی و محمدرضا مقدسیان هر دو در دوره تعطیلی خانه سینما خیلی زحمت کشیدند.

بهرام عظیم پور ریئس انجمن مستندسازان سینمای ایران افزود:

مقدسیان برای همه ما مقدس بود اون در تمام زمینه ها در انجمن کمک رسان بود در دوره ریاست ش سخت ترین دوران بود مقدس از کارش و درامدش برای انجمن می زد و خارج از خانه سینما هیچ کس نمی دانست چه می کند.در آن روزهای تعطیلی خانه سینما انجمن را به سختی حفظ کرد .

مقدسیان تکرار نشدنی حداحافظ زخم تو هیچ وقت التیام نمی یابد.

رضا میرکریمی(مدیرعامل خانه سینما) با ابراز تاسف بابت از دست رفتن یکی از یاران خانه سینما گفت: امروز خانه سینما یکی ازیاران خودش را از دست داد. کار صنفی در خانه سینما نیاز به گذشت دارد و در این راه عده‌ای همیشه در صف اول هستند و عده‌ای مانند مقدسیان در رده های دیگر بدون آنکه دیده شوند  با تشکیل کمیته‌هایی برای دفاع از حقوق سینما و سینماگران به نوعی صنف خود را به دندان می‌کشند و ما باید قدردان افرادی همچون مقدسیان باشیم.

ابراهیم مختاری(رئیس هیات مدیره خانه سینما) نیز با اشاره به آشنایی خود با مقدسیان از سال ۵۲ گفت: ما با هم دوست بودیم و رفاقت و رقابت داشتیم و همین امر رابطه ما را رابطه قریبی کرده بود اما مقدسیان یک خوان گسترده و بخشنده بود و وقتی وارد کاری می‌شد؛ مسائل مالی و حساب‌کتاب مالی نمی‌کرد.

مختاری افزود: مقدسیان آثار زیادی برای صداوسیما ساخت و بخش بهترین آثار وی هم‌اکنون در تلویزیون است اما همین تلویزیون ضایع‌کننده حقوق مولف وی و بسیاری از سینماگران است و حتی در این دو ماهی که مقدسیان بستری بود؛ هیچکدام از مدیران تلویزیون به دیدن وی نیامدند.

مختاری ادامه داد: ما از دولت روحانی می‌خواهیم که با استفاده از زیرمجموعه‌های خود مسئله احقاق حقوق مولف را در سینما جدی بگیرد و در این عرصه پاسخ قانع‌کننده و جواب درستی بدهد.

مجری مراسم سپس از رخشان بنی‌اعتماد درخواست کرد چندکلامی صحبت کنند سخت است درباره این استاد حرف زدن. استاد به معنای واقعی کلمه نه استادی که همه‌ ما وقتی مو سفید می‌کنیم به ما می‌گویند. استاد به این معنا که ذکات علم خود را پرداخته است. او یگانه بود نه فقط از جهت فیلمسازی بلکه از نظر اخلاق حرفه‌ای و من به عنوان یک مستند ساز شرمی تاریخی دارم از محضر او، چون آن افرادی که باید از وضعی که امثال مقدسیان داشتند، شرم کنند‌، سنگینی خوابشان ابدی است.

مراسم ترحیم این هنرمند فقید روز سه‌شنبه پنج خرداد ماه در مسجد حجت بن الحسن خیابان سهروردی شمالی نرسیده به میدان شهید قندی‌ از ساعت 18 تا 19:30 برگزار می‌شود.

 

 

 

 

 




۳ خرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۳۰

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500