English
به خانه سینما خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

اخبار

گفتگوی خبرگزاری مهر با قائم مقام سازمان سینمایی :

گفتگوی خبرگزاری مهر با قائم مقام سازمان سینمایی :
موارد انتسابی به میرکریمی درباره اساسنامه خانه سینما کذب است

قائم مقام رییس سازمان سینمایی که در دوران تغییر اساسنامه خانه سینما در جلسات حضور داشته، مواردی که این روزها به میرکریمی درباره حذف برخی بندهای اساسنامه منسوب می‌شود، کذب دانست.

طی روزهای گذشته با اعلام اینکه بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر که سال گذشته تفکیک شده و در اردیبهشت ماه برگزار شد امسال با عنوان جشنواره فیلم ایران به دبیر رضا میرکریمی برگزار می‌شود واکنش برخی از سینماگران و مدیران سابق سینمای ایران را به دنبال داشت و آنها اذعان داشتند که عنوان «فجر» به این دلیل از این بخش حذف شده که میرکریمی در دوران مدیریتش در خانه سینما می‌خواست شرط اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی در ماده یازدهم اساسنامه از شروط عضویت در هیات مدیره خانه سینما حذف شود!

همین مساله سبب شد تا با رمضانعلی حیدری خلیلی قائم مقام اجرایی رییس سازمان سینمایی که در دوران اصلاح اساسنامه خانه سینما به عنوان مشاور اجرایی و ناظر مالی خانه سینما حضور داشت، گفتگو کنیم تا زوایای بیشتری از اتفاقات سال‌هایی که میرکریمی مدیرعامل خانه سینما بود و تغییر اساسنامه و ادعای مطرح شده، مشخص شود.

رمضانعلی حیدری خلیلی با اشاره به اینکه در دوره وزارت احمد مسجد جامعی طی حکمی از وزیر وقت با حفظ سمت مشاور اجرایی و به عنوان ناظر مالی خانه سینما انتخاب شد به خبرنگار مهر گفت: در آن زمان و با حضور در خانه سینما رابطه تنگاتنگی میان خانه سینما به عنوان یک نهاد صنفی و معاونت سینمایی ایجاد و این روابط با گذشت زمان بهتر و صمیمی تر شد. البته وجود برخی اختلاف نظرها طبیعی بود اما این اختلافات درون خانه سینما برطرف می شد.

وی با بیان اینکه تجربه همکاری با مدیران مختلف خانه سینما از جمله ابوالحسن داوودی، سیدضیاء هاشمی، رضا میرکریمی و محمدمهدی عسگرپور را داشته و هر یک ویژگی های خاص خود را داشتند، توضیح داد: رابطه میان معاونت سینمایی وقت و خانه سینما در توافق نامه هایی تعریف می شد که مضمون آن تامین منابع اولیه و حداقلی برای ادامه فعالیت های صنفی خانه سینما بود. در ادامه این فعالیت ها و همکاری خانه سینما و مدیریت دولتی سینما تکمیل تر شد، سندی نیز مبنی بر انجام فعالیت های فرهنگی از سوی خانه سینما از سال ۸۵ به بعد تنظیم شد و با توجه به اسناد موجود، این مساله نشان می دهد که خانه سینما از همان ابتدا به دنبال تلطیف فضای فرهنگی بود تا بتواند از این طریق و با همکاری معاونت سینمایی در اجرای برنامه هایی برای پیشرفت و ارتقای سینما کمک کند و از جمله این برنامه ها می توان به برگزاری جشنواره دانش آموزی باحضور سینماگران در مناطق آسیب دیده از جنگ و برگزاری جایزه کتاب سال سینمایی، نشست های فرهنگی سالانه صنوف سینمایی توسط خانه سینما و ... اشاره کرد.

قائم مقام رییس سازمان سینمایی توضیح داد: شکی نیست که خانه سینما از ابتدا به دنبال انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری در کنار فعالیت‌های صنفی بود و اسنادی که در دوره های مختلف خانه سینما بین این نهاد صنفی و معاونت سینمایی به امضا رسیده نشان می دهد که مدیران وقت خانه سینما از جمله رضا میرکریمی به دنبال تحکیم رابطه خانه سینما و دولت در عین حفظ استقلال خانه سینما بودند و امضای آنها در قالب صورتجلسه که پیوست فرهنگی توافقنامه با خانه سینما است، وجود دارد. مدیرانی که امضای آنها در این اساسنامه وجود دارد، همگی سینماگران خوش سابقه ای هستند که کارنامه کاری آنها در حوزه سینما نشان می دهد که به نظام جمهوری اسلامی اعتقاد راسخ دارند و از طریق آثاری که در حوزه سینما ساخته اند این اعتقاد را اثبات کرده اند.

وی با اشاره به اینکه اسناد امضا شده که به معنای پیوند مبارک میان اصناف سینمایی و معاونت سینمایی بوده نشان می دهد که اعضای خانه سینما و مدیران آن به مفاد این سند اعتقاد کامل داشته و آن را دنبال می کردند، بیان کرد: نمی توان این نگاه یک جانبه ای که به دلیل منافع شخصی از سوی برخی بیان می شود و سعی می کنند تا هنرمندانی که دارای کارنامه مشخص و قابل توجهی در حوزه سینما هستند به بهانه های مختلف تخریب کنند، قبول کرد. به نظر من عزیزانی که در حوزه فرهنگ و سینما کار می کنند دیگر اعتنایی به حرف هایی که علیه خانه سینما منتشر می شود ندارند و آن را باور نمی کنند.

جریان اصلاح اساسنامه در دوره مدیریت میرکریمی بر خانه سینما

حیدری خلیلی با بیان اینکه در دوران مدیریت رضا میرکریمی بر خانه سینما بحث اصلاح اساسنامه با هدف تصحیح روند فعالیت صنفی و انجام فعالیت های جدید در حوزه صنوف مطرح بود، گفت: به خاطر دارم رضا میرکریمی به عنوان مدیرعامل خانه سینما با من تماس گرفت و پیشنهاد داد تا در این جلسات حضور داشته باشم. البته این را باید بگویم که بحث اصلاح اساسنامه خانه سینما توسط یک کمیته متشکل از صنوف سینمایی دنبال می شد و این موضوع به عنوان یکی از مطالبات صنوف سینمایی برای ارتقای کیفیت خدمات خانه سینما در آن دوران مطرح بود.

وی ادامه داد: هدف از حضور من در آن نشست ها یادآوری برخی از نکات قانونی در روند اصلاح اساسنامه خانه سینما بود، به گونه ای که شرایط لازم را برای تغییرات قانونی اساسنامه فراهم کنیم و از این طریق موجبات تعدیل تصمیمات فراهم شود. در طول این جلسات بزرگان سینمای ایران و صنوف اصلی و تاثیرگذار خانه سینما نیز حضور داشتند و مساله جالب این است که در این نشست ها یکی از دوستان عزیز سینماگر که از کانون کارگردانان در جلسه حضور داشت، نقطه نظرات عجیب و تندی را برای اصلاح اساسنامه خانه سینما ارائه می کرد که به نوعی نگاهی حذفی نسبت به نقش و رابطه تعاملی دولت با خانه سینما بود.

وی تاکید کرد: این فرد تندرو به نگاه های متعادل در زمینه اصلاح اساسنامه تن نمی داد ولی در همان جلسه با پیگیری و روشنگری های انجام شده تمام بندهای اصلی که مربوط به نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود سرجای خود باقی ماند که اسناد آن  موجود است. اعتقاد این فرد این بود که خانه سینما مستقل است و نیازی به وزارت ارشاد ندارد اما در نهایت بعد از توضیحاتی که ارائه شد مشخص شد که خانه سینما هم برای فعالیت های خود نیاز به همکاری با معاونت سینمایی وزارت ارشاد دارد.

تغییر مواضع ناگهانی فردی که به دنبال حذف همکاری دولت و خانه سینما بود

حیدری خلیلی گفت: نکته بسیار جالب این است که عزیزی که در این جلسات موضع گیری های تند و غیرمنطقی و غیر متعارفی را نسبت به حذف بندهای کلیدی اساسنامه خانه سینما داشت، بعد از روی کار آمدن مدیریت جدید سینما در سال ۸۴، در کنار مدیریت جدید قرار گرفت و در سیاست گذاری های دولتی نسبت به سینما نقش داشت و درنهایت بعد از گذشت چند ماه از تغییر مدیریت سینمایی و در ابتدای دولت دهم، طبل تعطیلی خانه سینما به صدا در می آید. باز هم تاکید می کنم که همین دوستان که معتقد بودند خانه سینما به عنوان یک نهاد مستقل نیازی به وزارت ارشاد ندارد، در شهریور سال ۸۴  و با تغییر معاونت سینمایی در دولت دهم، موضع خودشان را تغییر دادند و جزو یاران معاونت وقت شدند و آشکار است که این تغییر موضع های سریع و عجیب از سر خیرخواهی نبود و البته که از سر منافع و حب قدرت بود و از اینجا بود که مخالفت ها و تخریب ها علیه خانه سینما آغاز شد.

 وی با اشاره به اینکه برخی از دوستان با اختلاف نظری که با مدیریت وقت خانه سینما داشتند از سر کینه و دشمنی معادله خانه سینما را که یک سرمایه فرهنگی و یک نهاد تاسیس شده در نظام جمهوری اسلامی بود بهم زدند، بیان کرد: این کینه و دشمنی به حدی بود که زمانی که تعطیلی خانه سینما از سوی مدیریت دولتی وقت اعلام شد و هیات مدیره پیشنهاد کناره گیری خود را برای مصالح بزرگتر و ادامه حیات خانه سینما دادند تا با برگزاری مجمع عمومی، هیات مدیره جدید انتخاب شود، این موضوع را هم  قبول نکردند.

قائم‌مقام رییس سازمان سینمایی در امور اجرایی گفت: این مسائلی را که در مورد اصلاح اساسنامه خانه سینما به رضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما منتسب کرده اند، کذب محض است و با توجه به اینکه در آن زمان در سینما مسئولیت داشتم و در یکی از جلسات کارگروه اصلاح اساسنامه شرکت کردم، می دانم که چه کسی آتش بیار معرکه در این زمینه بوده است. به هر حال این دوست زمانی نظرهای ناصوابی داشته و امیدوارم روزی برسد که به اشتباه‌های خود در حوزه سینما اعتراف کند.

ارائه اطلاعات غلط به مجلس از سوی سازمان سینمایی وقت

حیدری خلیلی بیان کرد: نکته مهم این است که برخی از مدیران وقت سینمایی در آن زمان همه تلاش خود را می کردند تا به دیگران القا کنند، فعالیت خانه سینما غیر قانونی است. با توجه به اینکه آن زمان تنها صدای افراد خاص شنیده می شد، سبب شد تا حرف هایی که علیه خانه سینما زده می شود، توجه مجلس شورای اسلامی را به خود جلب کند و در همین راستا مرکز پژوهش های مجلس گزارشی را در همین زمینه آماده و چاپ کرد. بعد از آماده شدن این گزارش آن را مطالعه کردم و متوجه شدم اطلاعاتی که در گزارش آمده است نادرست است به همین دلیل با مسئول مربوطه تماس گرفتم و آنها گفتند که این اطلاعات از سوی سازمان سینمایی ارائه شده است.

وی یادآور شد: بعد از انتشار این گزارش و غیر قانونی نشان دادن فعالیت های خانه سینما، بعدها مسئولان مربوطه با اطلاع از اینکه آمار و اطلاعات غلطی به آنها ارائه شده از انتشار این گزارش ابراز تاسف کردند.

وی تاکید کرد: تمام نگاه های منفی به خانه سینما از سوی معاونت وقت سینمایی نشر پیدا کرده بود و به گونه ای خود را یک طرف اختلاف می دانستند و این نوع نگاه صدمه های بسیاری به سینمای ایران وارد کرد که هنوز جبران نشده است. امیدوارم در شرایطی که سازمان سینمایی و خانه سینما در تلاش هستند تا سینمای ایران را به نقطه مناسب برسانند این افراد هر چند محدود، دست از تخریب بردارند و منصفانه برخورد کنند.

می‌خواستند با تغییر اساسنامه رابطه دولت و خانه سینما را قطع کنند

وی ادامه داد: تاکید می کنم که همان دوستانی که می خواستند از طریق تغییر در اساسنامه، رابطه خانه سینما با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قطع شود، بعدها در ابتدای دولت دهم تیشه ویران کردن خانه سینما را بر دست گرفتند.

حیدری خلیلی گفت: هیچ دوره ای را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خاطر ندارم که معاونت و بعدها سازمان سینمایی یک طرف دعوا در سینما باشد. البته اختلاف ها همیشه بین صنوف مختلف سینما وجود داشت ولی معاونت و بعدها سازمان سینمایی همیشه جایگاه و شان خود را حفظ کرده و سعی می کرد زمینه را برای فعالیت های قانونی صنوف سینمایی فراهم کند. تنها دوره ای که سازمان سینمایی یک طرف دعوا شد، دوره مدیریت سینمایی در دولت دهم بود که از نظر من چنین ورودی یک خطای استراتژیک بود و آنها باید در این زمینه به اشتباه خود اعتراف کنند.

قائم مقام رییس سازمان سینمایی در امور اجرایی در پایان گفت: به نظر من مدیریت قبلی سازمان سینمایی گروه و طیف خاصی را در سینما قبول داشت و طیف وسیعی از سینمای ایران را نادیده گرفت. این درحالی است که در این دوره از مدیریت سینما و با حضور حجت الله ایوبی نگاه سلیقه ای دنبال نمی شود و به همه طیف های سینما توجه می شود و می توان گفت که این دوره از مدیریت سینمای ایران بسیار سخت است چرا که می خواهد از همه ظرفیت های سینمای ایران استفاده کند. حتی بسیاری از هنرمندانی که در مدیریت قبلی با سازمان سینمایی ارتباط نزدیک داشتند در این دوره از مدیریت سازمان سینمایی نادیده گرفته نشدند و جالب این است که در بسیاری از جلساتی که برگزار می شود این افرادکه نقش کلیدی در مدیریت قبل داشتند فاصله ای را بین خود و مدیریت قبلی سینما قائلند و حتی به نقد عملکرد آن می پردازند.

گفتگو از نیوشا روزبان

 

 

۶ شهریور ۱۳۹۴ ۱۵:۳۰

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500