English
به خانه سینما خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

اخبار

مراسم رونمایی از صندوق انتخاب بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در جشنواره فیلم فجر

مراسم رونمایی از صندوق انتخاب بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در جشنواره فیلم فجر
مراسم رونمایی از صندوق انتخاب بهترین فیلم از نگاه تماشاگران با حضور رضا میرکریمی رئیس خانه سینما، علی آشتیانی پور رئیس ستاد جمع آوری آراء مردمی، پرویز پرستویی و جمعی از اهالی رسانه در سالن سیف الله داد خانه سینما برگزار شد.

به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، میرکریمی در این مراسم گفت: اگر بگوییم جشنواره فیلم فجر میراث فرهنگی مهم کشورمان  است حرف گزافی نزدیم زیرا این جشنواره سی و چند دوره است که در حال برگزاری است و قطعا مهم ترین رویداد فرهنگی سال است.

وی تاکید کرد: از این جهت مثل ابنیه میراث فرهنگی، همه باید در حفظ این جشنواره کوشا باشیم. من به عنوان کسی که در واقع رویدادهای فرهنگی و سینمایی مشابهی را در دیگر جاهای دنیا دیده ام باید بگویم جشنواره فیلم فجر در سراسر جهان بی نظیر است و کمتر جشنواره ای را می توانیم مشابه آن با این میزان مشارکت مردمی پیدا کنیم.

رئیس خانه سینما با بیان اینکه همیشه به جایزه مردی جشنواره غبطه خورده ام گفت : جایزه مردمی که به یکی از فیلم های جشنواره داده می شود یکی از جوایزی است که همیشه به دریافت کنندگانش غبطه خورده ام. به این دلیل که یک فیلمساز حرفه ای به غیر از تخصص برای ساختن فیلم خوب، به تخصص دیگری یعنی شناختن ذائقه و خواسته مردم هم نیاز دارد.

وی ادامه داد: امسال تغییرات کاملا روبنایی درشمارش آراء مردمی داریم، متاسفانه در کشور ما هرکسی تا به سمتی می رسد سریع می خواهد زیرساخت ها تغییر دهد. در حالی که به نظر می آید تغییر زیر ساخت ها باید در یک پروسه بیست ساله انجام شود.

میرکریمی تصریح کرد: بنابراین براساس تحقیقات خوبی که سال گذشته در خانه سینما انجام شد، شمارش آراء انجام می شود و ما فقط رنگ و لعاب بیشتری به آن بخشیدیم تا مخاطبین را بیشتر درگیر آن کنیم.

وی بیان داشت: می خواهم به همه کسانی که در جشنوار امسال حضور دارند و در بخش آراء مردمی با هم رقابت دارند اطمینان بدهم که ما  یکی از امن ترین و مورد اعتماد ترین کسانی که می شناختیم را برای ریاست این بخش انتخاب کردیم و تیمی که او را همراهی می کنند همگی همچون وی در این زمینه همه تلاششان را می کنند.

رضا میرکریمی در پاسخ به این سوال که چرا گزینه «نپسندیدم» داری یک امتیاز است، گفت: کارشناسان آمار به ما گفتند برای آنکه رای گیری شما به عدالت نزدیک تر باشد باید پنج گزینه داشته باشید و شما بیشتر به امتیاز ها که از 5 تا صفر است توجه داشته باشید نه کلمات توصیفی آن.

وی افزود: توجه کنید این جایزه فقط به یک فیلم داده می شود. چون در بعضی از ادوار شاهد بودیم به دلیل نزدیک بودن آراء دو فیلم باهم جایزه را به دو فیلم دادند. در حالی که طبق آمار اصلا امکان ندارد که دو فیلم رای یکسانی داشته باشند.

45 صندوق رای گیری وجود دارد

در ادامه این مراسم علی آشتیانی پور مدیر ستاد انتخاب بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره فیلم فجر ضمن تشکر از رئیس خانه سینما و ستاد جمع آوری آراء مردمی سال گذشته جشنواره گفت: ما برای شمارش آراء مردمی که به نظر بسیاری بهترین سیمرغ را شامل می شود، حساسیت زیادی داریم و همه جوانب آن را به دقت بررسی کرده ایم.

وی با بیان این که قرار نیست در همه سانس ها برای فیلم ها رای گیری داشته باشند، عنوان کرد: نحوه رای گیری و انتخاب سانس فیلم ها براساس جدول پیچیده ای با نظارت کارشناسان آمار و جامعه شناسی انجام می شود. همچنین قرار است از این جدول به خوبی محافظت شود تا سوء ظن های احتمالی را برطرف کند.

آشتیانی پور در ادامه توضیح داد: امسال تمام آسیب های دوره گذشته جشنواره را به صورت جدی رصد کردیم یعنی از همه بازرسان، معترضین و ستاد رای گیری دوره قبل خواهش کردیم تا نقاط قوت و ضعف را به ما گوشزد کنند. جمع آوری این اطلاعات قطعا به ما کمک می کند که امسال رای گیری بهتری داشته باشیم.

وی عنوان کرد: برای رای گیری مردمی در جشنواره فیلم فجر امسال کارت هایی با رنگ های متعدد در نظر گرفته شده است که بر روی هر کارت مهر فیلم مورد نظر زده می شود و پیش از رسیدن کارت ها به دست مسئولین صندوق ها مهر دیگری هم از طرف ستاد شمارش آراء بر روی آن قرار می گیرد. بدین شکل شناسایی کارت های نامعتبر آسان تر و باطل کردن انها راحت تر خواهد شد.

مدیر ستاد انتخاب بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره فیلم فجر با اشاره به کمک موسسه رسایش توضیح داد: ما 75 نفر متصدی صندوق های رای داریم که از موسسه رسایش انتخاب شده اند و برای آنها دوره ای را گذاشته ایم. در کنار آنها قرار است پنج بازرس ویژه داشته باشیم که هیچ فردی از ستاد شمارش آراء آنها را نمی شناسند. آنها بلیط می خرند و کارت دریافت می کنند و بر کار شمارش آراء نظارت می کنند.

وی افزود: همچنین ما هفت بازرس مشخص خواهیم داشت که به صورت مداوم صندوق ها رصد می کنند.

علی آشتیانی پور با بیان اینکه 45 صندوق رای گیری در جشنواره فیلم فجر وجود خواهند داشت، از یکی از این صندوق ها رونمایی کرد، پس از آن تیزری که قرار است پیش از شروع هر سانس در سالن های مردمی پخش شود، به نمایش در آمد.

وی در ادامه گفت: برای آنکه مردم قدر این کار را بهتر بدانند، 30 سکه برای رای دهندگان در نظر گرفته شده است. هر شب بعد از شمارش آراء به سه نفر از رای دهندگان به قید قرعه سه سکه داده می شود. بعد از قرعه کشی، نام آنها هر شب بر روی پرده نمایش داده می شود.

مدیر ستاد انتخاب بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره فیلم فجر گفت: تیزر این بخش را کاوه ابراهیم پور و تیمش ساخته اند وطراحی و دوخت لباس فرم متصدیان صندوق ها را منصور یزدان جو برعهده داشته است.

آشتیانی درباره شیوه رای گیری در ستاد نیز توضیح داد: بعد از مهر شدن کارت ها توسط ستاد، آنها با پیک به مسئولین صندوق های رای براساس تعداد صندلی های سالن مورد نظر تحویل داده می شود. کارت ها تا 15 دقیقه بعد از شروع نمایش فیلم در اختیار مردم قرار می گیرد. در همان موقع کارت های باقی مانده ابطال شده و توسط پیک به ستاد بازگردانده می شوند. بعد از پایان فیلم و انداخته شدن کارت های رای گیری در صندوق، قفل آن توسط مسئول صندوق باز می شود، شمارش آراء انجام می شود و تعداد آن به اطلاع ستاد می رسد.

مدیر ستاد انتخاب بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره فیلم فجر ادامه داد: کارت ها در داخل پاکت پلمب شده ای قرار می گیرد و توسط پیک به ستاد تحویل داده می شود. در ستاد دوباره مورد شمارش قرار می گیرد و هر شب نام پنج فیلمی که بیشترین آراء را به دست آورده اند از طریق سایت خانه سینما به اطلاع عموم می رسد.

وی تاکید کرد: آیین نامه ستاد شمارش آراء به توصیه رضا میرکریمی در اختیار سایت خانه سینما قرار می گیرد و همه می توانند آن را مطالعه کنند.

۱۱ بهمن ۱۳۹۴ ۱۶:۰۲

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500