English
به خانه سینما خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

اخبار

آنسلم ویداد: کنجکاو بودم ایران را از نزدیک ببینم/ تماشاگران جشنواره اودسا، آثار ایرانی را دوست دارند

آنسلم ویداد: کنجکاو بودم ایران را از نزدیک ببینم/ تماشاگران جشنواره اودسا، آثار ایرانی را دوست دارند
یکی از دست‌اندرکاران جشنواره فیلم اودسا معتقد است جشنواره‌ها فرصتی برای معرفی سینمای ایران به مخاطب غربی است.

به گزارش ستاد خبری، آنسلم ویداد اهل فرانسه به عنوان برنامه‌ریز در فستیوال فیلم اودسا در اوکراین مشغول فعالیت است. زمان فستیوالشان نزدیک است. بنابراین آمده‌ تا چند فیلم ایرانی را برای نمایش در جشنواره اودسا انتخاب کند. هفتمین دوره این جشنواره پانزدهم تا بیست و چهارم جولای برگزار می‌شود. او مشغول انتخاب فیلم برای قرار گرفتن در برنامه جشنواره است.

با سینمای ایران آشنایی دارید؟ آیا تا به حال در جشنواره خود فیلم‌های ایرانی را  به نمایش گذاشته‌اید؟

آنسلم ویداد: بله، به سینمای ایران خیلی علاقه دارم. من بسیار به سینمای کیارستمی و فرهادی علاقمند هستم. سال گذشته در بخش مسابقه جشنواره اودسا یک فیلم ایرانی به نام «مادر قلب اتمی» به کارگردانی علی احمدزاده را به نمایش گذاشتیم. این اولین باری بود که یک فیلم ایرانی در بخش مسابقه شرکت می‌کرد و از کارگردان برای معرفی فیلم دعوت شده بود.

گرایش جشنواره شما در چه حوزه است؟

به شکل کلی جشنواره ما به فیلم‌هایی علاقه دارد که تنوع و گوناگونی سینمای جهان را به نمایش می‌گذارند. هدف ما نمایش چشم‌اندازی از استعدادهای مختلف است. استعدادهای جوانی که در همه جای دنیا  و از جمله سینمای عالی‌رتبه ایران مشغول فیلمبرداری هستند. اودسا بندری در کرانه دریای سیاه است و از قدیم ساکنانی از گوشه و کنار دنیا را در خود جای داده است و همیشه نیم‌نگاهی به شرق، خاورمیانه و کشورهایی مانند ترکیه و ایران داشته است. آنچه در سینمای این ناحیه اتفاق می‌افتد برای ما جالب است.

به سینمای خاورمیانه علاقه خاصی دارید؟

هر سال دو یا سه فیلم در بخش مسابقه جشنواره اودسا از خاورمیانه هستند. اما فیلم‌هایی از آمریکای شمالی و آسیا، مثلا از کشور چین نیز در جشنواره حضور دارند. سعی ما این است که توازنی ژئوپلیتیک از سینمای جهان را انعکاس دهیم.

چند سال است که فیلم‌های ایرانی را در جشنواره خود به نمایش می‌گذارید؟

من دو سال است که برای جشنواره اوکراین کار می‌کنم. سال ۲۰۱۴ فعالیت خود را آغاز کردم و تا جایی که به خاطر دارم، پیش از این دیگر فیلم‌های ایرانی نیز در آن به نمایش در آمده است. اما نه در بخش مسابقه، برای مثال «جدایی نادر از سیمین» در جشنواره ما به نمایش درآمده است.

واکنش تماشاگران به فیلم‌های ایرانی چطور بوده است؟

نمی‌خواهم صرفا در مورد «مادر قلب اتمی» صحبت کرده باشم، اما واکنش تماشاگران به این فیلم واقعا خوب بود. من همچنین از کمک تماشاگران و دوستداران سینما در جشنواره استفاده می‌کنم. آنها به فیلم‌هایی که تماشا می‌کنند رای می‌دهند و تا آنجایی که به خاطر دارم این فیلم نقدهای مثبت بسیاری را از تماشاگران دریافت کرد. گرچه برنده‌ هیچ جایزه‌ای نشد که البته این مسئله چندان اهمیت ندارد. منظورم این است که به صرف نظر از این مسئله، از فیلم به خوبی استقبال شد. به طور کلی مردم بسیار علاقه دارند  که فیلم‌هایی درباره ایران تماشا کنند و این تنها فرصتی است که برای آنها فراهم می‌شود. در اوکراین قوانین سختی برای پخش فیلم‌ها وجود دارد و این مسئله نمایش فیلم‌های ایرانی در سینما‌ها را بسیار مشکل می‌سازد. بنابراین تنها فرصت ممکن برای تماشای فیلم‌های ایرانی و آشنا شدن با فرهنگ ایران، در طول جشنواره است.

کیفیت برگزاری جشنواره را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اولین باری است که به ایران می‌آیم. سازماندهی برنامه‌های جشنواره بسیار عالی است و همه با خوش‌آمدگویی و رفتاری خونگرم با شما برخورد می‌کنند. در واقع پیش از آمدن به ایران بسیار به این کشور علاقمند بودم که بخشی از آن مربوط به سینما است و به خاطر تمدن کهن آن، بسیار کنجکاو بودم این کشور را ببینم. بسیار خوشحالم که اینجا هستم. سه روز اینجا خواهم بود و امیدوارم در آینده نزدیک در برخی مواقع به این کشور بازگردم.

۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۱:۰۸

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500