English
به خانه سینما خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

اخبار

نخستین نشست مشترک اعضای هیات مدیره و مدیرعامل خانه سینما با اعضای شورای صنفی نمایش برگزار شد.

نخستین نشست مشترک اعضای هیات مدیره و مدیرعامل خانه سینما با اعضای شورای صنفی نمایش برگزار شد.
با حضور ابراهیم مختاری(رییس)، محمدرضا موئینی (نایب رییس)، آتیلا پسیانی (سخنگو)، سیدمهدی خادم و شادمهر راستین (اعضای هیات مدیره)، عبدالله اسفندیاری (بازرس) و همچنین سیدرضا میرکریمی (مدیرعامل) و ناصر عنصری(قائم مقام مدیرعامل) خانه سینما، نخستین نشست هیات مدیره و مدیرعامل خانه سینما با اعضای شورای صنفی نمایش مرکب از همایون اسعدیان (نماینده کانون کارگردانان)، سیدغلامرضا موسوی، سید ضیاء هاشمی و منوچهر شاهسواری (نمایندگان شورای عالی تهیه کنندگان)، سید قاصد اشرفی گلشن، نورپور و غلامرضا فرجی (نمایندگان انجمن سینماداران)، اصغر بانک(نماینده کانون پخش کنندگان) و محمدرضا فرجی (نماینده سازمان سینمایی) در ساختمان وصال خانه سینما برگزار شد.

جلسه با سخنان همایون اسعدیان (رییس شورای صنفی نمایش) آغاز شد: دوستانی که عضویت در شورای صنفی نمایش را پذیرفته‌اند، ریسک بالایی کرده‌اند چون کار سختی پیش‌رو داریم. هدف آیین‌نامه شورا حفظ عدالت برای کل سینمای ایران است و نه یکی دو فیلم خاص. زیرا میزان تولید با شرایط اکران در سینما برابر نیست و در بهترین حالت هر سال می‌توانیم 60 فیلم را نمایش بدهیم در حالی که دست‌کم 80 فیلم در سینما تولید می‌شود، دوستان در نگارش آیین‌نامه متوجه بوده‌اند که همه فیلم‌ها امکان اکران داشته باشند. طبق آیین‌نامه جدید در شش ماهه اول سال فیلم‌ها هفت هفته اکران دارند و در نیمه دوم 10 هفته تا همه تهیه‌کنندگان برای اکران در نیمه اول هجوم نیاورند. اینکه هیچ فیلمی نمی‌تواند بیش از 10 هفته روی اکران بماند تنها به این دلیل است که در غیر این صورت ممکن است فیلم‌های دیگری همچنان در نوبت اکران باقی بمانند و در این صورت چه کسی پاسخگوی آن آثار خواهد بود. ما به عنوان اعضای شورا می‌دانیم مورد اتهام قرار می‌گیریم که با آیین‌نامه خود نمی‌گذاریم بعضی فیلم‌ها فروش کند، به بعضی فیلم‌ها لطمه وارد می‌شود و... اما مساله اینجاست که ما کل سینما را می‌بینیم و می‌دانیم خیلی امیدوارکننده است که بعضی فیلم‌های نوروزی امسال همچنان بعد از 10 هفته اکران فروش بالایی دارند و اگر به اندازه کافی سالن می‌داشتیم، این آثار تا چند هفته آینده هم می‌توانستند پرفروش باقی بمانند اما در شرایط فعلی در صورت ادامه اکران این فیلم‌ها، امکان اکران از چند فیلم دیگر را خواهیم گرفت.کوچکترین رانتی برای کسی قائل نیستیم و همه تلاش خود را می‌کنیم تا شرایط اکران عادلانه را فراهم کنیم. از سوی دیگر امیدواریم نگاه مسوولان و سیاست‌گذاران به مشکلات سخت‌افزاری سینمای ایران معطوف شود تا در پی آن شاهد گسترش سالن‌ها باشیم ولی تا زمانی که دچار کمبود سالن هستیم، باید نظارتی صورت بگیرید تا فیلم‌های متوسط و ضعیف زیر چرخه فیلم‌های قوی له نشوند. قرار بود در جلسه امروز آقای ایوبی رییس سازمان سینمایی و آقای ایل‌بیگی معاون نظارت و ارزشیابی هم حضور داشته باشند اما به دلیل درگذشت یکی از نزدیکان آقای ایل‌بیگی ایشان امکان حضور در جلسه را ندارد با این حال منتظریم آقای ایوبی به ما بپیوندد.
در ادامه سیدرضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما خطاب به حضار اظهار داشت: خیلی خوش آمدید به خانه خودتان. من از طرف هیات مدیره و کادر اجرایی و اصناف خانه سینما این اتفاق را به فال نیک می گیرم که بعد از مدت ها شورای صنفی نمایش که مطابق با نامش به صنف مربوط می شود در خانه خود جلساتش را برگزار خواهد کرد. از پی گیری های آقایان غلامرضا موسوی، سید ضیاء هاشمی و منوچهر شاهسواری به خاطر اینکه همراه ما بودند تا این اتفاق بیفتد سپاسگزارم. من به عنوان یک عضو کوچک خانه سینما از شورای صنفی نمایش هیچ توقعی به جز فکر کردن به کلان سینما ندارم و به عنوان کسی که فیلم ساخته ام و در صف اکران هستم انتظار دارم که این شورا ملاحظه شخص من را هم به عنوان مدیرعامل خانه سینما نکند چه برسد به افراد دیگر. این دوره، دوره گذاری است که طی خواهد شد و انشاء الله ما شاهد آن خواهیم بود که ناوگان نمایشی مان افزایش پیدا کند. گزارش های زیادی از پروژه های سالن های در حال ساخت داریم و شاید ظرف یکی دو سال آینده بتوانیم به ظرفیت نسبتاً مطلوبی برسیم. باید لاجرم در این دوره که با کمبود صندلی مواجه هستیم و خوشبختانه متقاضیان افزایش پیدا کرده اند نظام عادلانه ای را ا زسهمیه بندی در اکران در نظر بگیریم. خوشبختانه شما در آیین نامه این را دیده اید و در واقع به عنوان نمایندگان حرفه ای سینمای ایران قرار است که بر درست اجرا شدن این آیین نامه نظارت کنید. امیدوارم همچنان که در دوره پیشین که شورای صنفی در خانه سینما بود، خانه سینما دخالت جدی ای در فرایند تصمیم گیری تان نداشته باشد و ترکیب شورا که از ترکیب نمایندگان خانه سینما هستند از استقلال رای برخوردار باشند. مساله ای را که روی آن اصرار دارم این است که هر چه شفاف تر و قانون مند تر و مطابق آییننامه پیش بروید. از همه اصناف مخصوصاً سینماداران عزیز خوشبختانه در چند ماه اخیر اخبار خوشی را برای آنها داشتیم تشکر می کنم. ما همیشه نسبت به آنها احساس شرمندگی می کردیم، برای اینکه علی رغم این همه هیاهو و سر و صدا و تشکیلات، وقتی سینمای ایران به مرحله فروش که همان نقطه تماسش با مخاطب می رسید اینقدر ضعیف عمل می کرد. در آن مقطع بعضی از تهیه کننندگان مخصوصاً آنها که منافعشان در حین تولید فراهم شده بود خسارت نمی دیدند و خسارت اصلی متوجه سینماداران بود. خوشبختانه الان سینماداران هم به روزگار خوش نزدیک می شوند و امیدوارم این موضوع به همت شورای صنفی نمایش ادامه پیدا کند و همه سینما منتفع شوند. طبعاً وقتی یک بلیت سینما خریداری می شود یعنی سالم ترین حمایت از سینما اتفاق می افتد چون به درصد مساوی به همه (از پخش، سینمادار، تهیه کننده و به طبع تهیه کننده رونق در تولید و حتی آبدارچی سینما ) سود می رسد. ای کاش سیاست های سوبسیدی دولت هم به حمایت بعد از تولید و پس از اکران نیز متمرکز شود تا همه چرخه سینما از این حمایت ها منتفع بشوند به عنوان یک عضو سینما امیدوارم در پایان امسال رکوردهای نوینی را در فروش فیلم ها شاهد باشیم و آن را جشن بگیریم.

ابراهیم مختاری رییس هیات مدیره خانه سینما نیز با تبریک بازگشت شورای صنفی نمایش به جایگاه اصلی خود که همان خانه سینما است این موقعیت را به همه حضار و به سینمای ایران تبریک گفت و اظهار امیدواری کرد که خانه سینما فقط محل برگزاری جلسات این شورا نباشد و ارتباط مستمر و مستقیم بین این حضور در خانه سینما و آیین نامه شورا باشد. ما سعی خواهیم کرد بیابیم که چه کمک هایی خانه سینما و مجموعه اصناف آن می تواند به این شورا داشته باشند و در نهایت در حال حاضر فقط می توانیم خوشحال باشیم و این رخداد را به خودمان و شما تبریک بگوییم.

سپس محمدرضا فرجی نماینده سازمان سینمایی گفت: خوشحالم امانتی که دو سه سال در اختیار سازمان سینمایی بود را به صاحبان اصلی‌اش برگرداندیم. در موقعیتی کسالت‌آور این امانت را تحویل گرفتیم اما با سرخوشی و اشتیاق آن را تحویل دادیم. بنده به عنوان نماینده ارشاد و بدون حق رای در جلسات حضور دارم و فقط ناظرم؛ هرچند نیازی به ناظر هم نیست.
در ادامه غلامرضا موسوی نماینده شورای عالی تهیه‌کنندگان یادآور شد: امسال در شورای عالی توافق کرده‌ایم سیستم را به عرضه و تقاضا برگردانیم. چند سال پیش خواسته شده بود تا فکری برای فیلم‌های با مخاطب خاص بشود که نتیجه آن راه‌اندازی گروه «هنر و تجربه» شد که با وجود این گروه می‌توانیم به سمت عرضه و تقاضا پیش برویم تا سینما بتواند شکل طبیعی‌ترش را پیش بگیرد.
وی با تاکید بر اینکه شورای صنفی نمایش نه به کسی سینما می‌دهد و نه از کسی سینما می‌گیرد، خاطرنشان کرد: ضوابط و قوانین تعیین‌کننده هستند، البته بعد از استقرار شورا در سازمان سینمایی گاهی همکارانمان این سازمان را مورد لطف قرار می‌دادند و حالا احتمال می‌رود خانه سینما را مورد لطف قرار بدهند.
موسوی در ادامه با تاکید بر اینکه باید به وضعیت امکانات سینماها در شهرستان‌ها سر و سامان داده شود، اضافه کرد: باید برای حمایت از حقوق تماشاگر در شهرستان‌ها فکری کنیم و در این رهگذر دوستان باید خودشان به شهرهای دیگر بروند زیرا بسیاری از سالن‌ها در شهرهای دیگر با کمبود امکانات روبه‌رو هستند.
در بخش دیگری از این نشست محمد قاصد اشرفی گلشن، رییس انجمن سینماداران با اشاره به شرح وظایف شورای صنفی نمایش گفت: پیش از انقلاب 571 سالن داشتیم اما حالا به چه روزی افتاده‌اند! از وزارت ارشاد گله‌مندیم که این سالن‌های مخروبه را مورد بی‌توجهی قرار داده و در حال حاضر فقط پردیس می‌سازیم در حالی که همین سالن‌ها می‌تواند به پردیس تبدیل شوند اما انجام این کار نیازمند حمایت است و خانه سینما می‌تواند کمک کند.
وی افزود: اگر امسال فروش خوب نبود، دیگر سالن‌ها هم رو به تعطیلی می‌رفتند اما با برگرداندن سینماهای تعطیل‌شده به ناوگان نمایش کار بسیار بزرگی انجام می‌دهیم.
اشرفی گلشن خواستار تشکیل کمیته‌ای برای احیای این سینماها شد و افزود: در حال حاضر 16 درصد فروش سینما را به طور ناخالص کم می‌کنیم و به دولت می‌دهیم که 10 درصد آن شامل مالیات بر ارزش افزوده است، 5 درصد عوارض شهرداری و یک درصد عوارض فروش بلیت است اما با بخشایش همین مبلغ‌ها، سینماها می‌توانند سرپا بایستند. از سوی دیگر، رونق سینماها باعث اشتغال‌زایی هم می‌شود و خوب است وزارت کار به میان بیاید.
در ادامه اسعدیان تصریح کرد: اکران هفت هفته‌ای در سرگروه‌هاست اما فیلمی که فروش داشته باشد می‌تواند تا 10 هفته در دیگر سالن‌ها به نمایش خود ادامه دهد.
بعد از طرح این مباحث میرکریمی پرسشی را درباره افزایش قیمت بلیت سینما در بعضی ساعات و برخی روزهای خاص مطرح کرد.
در پاسخ به او اسعدیان گفت: در این زمینه بحث‌های مفصلی انجام شده مبنی بر اینکه سینماهای مدرن آخر هفته و یا بعضی سانس‌های خاص دستشان باز باشد تا بتواند قیمت بلیت را بالا ببرند اما اول باید با وزارت ارشاد به توافق برسیم چون همه نگران جوی هستند که بعد از افزایش قیمت بلیت ایجاد می‌شود، در حالی که امروزه قیمت بلیت سینما بسیار نازل است.
موسوی نیز در ادامه گفت: در شورای عالی هم این موضوع مطرح شده که فقط کف بهای بلیط مشخص شود اما سقف آن را خود سینماداران تعیین کنند.
در همین زمینه اشرفی توضیح داد: کمترین قیمت بلیط را در ایران داریم اما موضوع سرویس‌دهی هم مطرح است و باید سیستم صوتی و تصویری سالن‌ها را ارتقاء دهیم. وقتی تماشاگر سرویس خوبی ببیند اعتراضی بابت افزایش قیمت بلیت نمی‌کند اما اگر با سرویس ضعیف، قیمت بلیط را بالا ببریم با نگرانی و اعتراض تماشاگران روبه‌رو خواهیم شد.
وی اضافه کرد: فیلم‌های پرتماشاگر را هم از اکران حذف نکنیم بلکه سانس‌های ویژه‌ای مثلا در نوبت صبح برایشان بگذاریم چون با تغییر این فیلم‌ها، شاهد رکود خواهیم بود.
در پایان جلسه صحبتی مبنی بر سیستم بازرسی در شورای صنفی نمایش مطرح شد و میرکریمی گفت: مشکل دوره پیشین شورا نبود سیستم بازرسی بود و شورا ناچار بود بر روی گفته‌های دیگران قضاوت کند و حالا این پرسش مطرح است که سیستم کنترل چگونه خواهد بود.

در پاسخ به او اسعدیان توضیح داد: پارسال پیش‌بینی شد که با توجه به تکنولوژی‌های جدید در نمایش فیلم‌ها عملاً امکان اکران یک فیلم بعد از 10 هفته وجود ندارد، البته قرار است از یکی دو هفته آینده کمیته بازرسی تشکیل شود که کارش کنترل کلی اکران فیلم در سینماهاست.

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۳:۳۰

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500