English
به خانه سینما خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

اخبار

جشن فیلم مستند در سومین روز شانزدهمین جشن بزرگ سینمای ایران برگزار شد

جشن  فیلم مستند در سومین روز شانزدهمین جشن بزرگ سینمای ایران برگزار شد

جشن مستقل مستند سینمای ایران 18 شهریور ماه در سالن سیف الله داد خانه سینما برگزار شد.

در ابتدای این جشن که اجرای آن بر عهده شهرام درخشانی بود، محمد بزرگ نیا دبیر شانزدهمین جشن سینمای ایران گفت:امشب چهره های آشنایی در این سالن حضور دارند که از دوستان قدیمی من هستند و در سالهای دور با یکدیگر در تلویزیون کار می کردیم و به تولید مستند مشغول بودیم، یاد آن دوران بخیر.

وی افزود: جا دارد از ارد زند مدیر اجرایی جشن مستند تشکر و قدردانی کنم که چنین مراسمی را برگزار کردند، همچنین از دوستان مستند ساز که در این فرصت کوتاه تمام فیلم ها را دیدند و امیدوارم نتیجه زحمات آنان مورد قبول واقع شود. امیدوارم آثار مستند روزی از حاشیه بیرون بیایند و شرایطی برای نمایش عمومی آنها به وجود آید، همچنین بخش اقتصادی این آثار نیز دیده شود.

در ادامه این مراسم محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما گفت:درباره انجمن مستند سازان و انجمن تهیه کنندگان مستند حرف زدن همیشه سخت است. چرا که ما با دو انجمنی در خانه سینما روبرو هستیم که بیش فعال هستند. این دوستان همیشه در فعالیت های صنفی خانه سینما پیش قدم بوده اند.

مدیرعامل خانه سینما ادامه داد:درباره سینمای مستند همیشه مباحثی مطرح است، بحث سینمای اجتماعی و سیاه نمایی این آثار در حضور های بین المللی جز مسائلی است که همیشه مطرح می شود. بحث سیاه نمایی انگار به نوعی پذیرفته شده است و حتی در برخی مواقع ما به آن لبخند می زنیم. در این بخش ظاهراً  کارشناسانی وجود دارند (که حتی با وجود اینکه تحصیلات و تخصصشان مرتبط با مستند و سینما نیست) به طور قاطع درباره جایگاه بین المللی این سینما صحبت می کنند و آن را با الفاظی همچون سیاه و سفید معرفی می کنند.

عسگرپور افزود:همه ما به دنبال این هستیم که از حیثیت سینما دفاع کنیم. ما از سینمای شریف ایران صحبت می کنم. اما برخی دیگر آن را سینمای ناشریف می دانند. ما برای اینکه این وضعیت کمی روشن شود و راه شفاف تری پیش رو داشته باشیم در نظر داریم به زودی سمیناری در خانه سینما برگزار کنیم تا درباره سینمای مستند و یا مباحثی همچون سیاه نمایی در آن صحبت کنیم و از کسانی که آثار سینمای مستند را با مضمون سیاه نمایی معرفی می کنند دعوت می کنیم تا دراین باره صحبت کنند تا آنها را، هم از نزدیک ببینیم و هم حرفهایشان را بشنویم.

وی تاکید کرد: متاسفانه این هجمه ناجوانمردانه به سینما که در مواقعی  با ان روبرو هستیم یک سوتفاهمی ایجاد کرده است. به طور مثال فیلم خانم بنی اعتماد در جشنواره ونیز نیز با چنین نگاهی روبرو شد. اگر ما نتوانیم چنین آثاری را تحمل کنیم دیگر چه چیزی از این سینما باقی می ماند. نمی توان تصور کرد که دیگر در آثار سینمایی نگاه منتقدانه و یا اجتماعی در سینما دنبال نشود و فقط تمامی نگاهها پاستوریزه و سفید باشد، مسلماً  در این شرایط دیگر بخشی از واقعیت ها گفته نمی شود.

مدیرعامل خانه سینما ادامه داد:چطور فیلم های کشور های دیگر و فیلمسازان خارجی که نگاه نقادانه به کشور خود دارند برای ما در جشنواره های داخلی جالب توجه است، اما نگاه نقادانه فیلمساز ایرانی به شرایط اجتماعی جامعه در رویدادهای بین المللی قابل قبول نیست!

وی در ادامه عنوان کرد: امیدوارم برگزاری چنین سمینارهایی به ایجاد شفافیت کمک کند. جا دارد از تمام مستند سازانی که در زمان تعطیلی خانه سینما کنار ما بودند تا این فضا برای همه ما تلخ تر دیده نشود تشکر و قدردانی کنم. خصوصا آقای ندایی که در تمام آن دوران باعث شدند صنف، کاملا منسجم به راه خود ادامه دهد. به امید روزهای خوب برای سینمای مستند.

در ادامه این مراسم ارد زند مدیر اجرایی جشن مستند گفت:جشن امسال را صنفی برگزار کردیم چون سه سال خانه سینما تعطیل بود. از طرفی تعداد آثار زیاد بود و ملاک هم تولیدات مرکز گسترش بود. ما باید 1500 ساعت فیلم می دیدم. تنها راه پیش رویمان این بود که هیات مشاور دراینباره تصمیم گیری کنند. به همین دلیل با دبیر و هیات اجرایی هماهنگ کردیم و آنها هم پذیرفتند، با اینکه می توانست تبعاتی داشته باشد و  در نهایت 300 فیلم دیده شد.

مدیر اجرایی جشن مستند ادامه داد:ما این آثار را در 28 روز دیدیم. فیلم های ضعیف کنار گذاشته شد و آثار به 58 فیلم رسید. مطمئن باشید از تمام آرا صیانت شده است.  

پس از پخش وله معرفی داوران و اعضای هیات انتخاب، جایزه بهترین موسیقی به بابک میرزاخانی برای فیلم "حیات در رگهای سرد"  توسط امید روحانی و احمد طالبی نژاد اهدا شد.

در ادامه دیپلم افتخار توسط محمود سماک باشی و بهروز شهامت برای بهترین صدا به مازیار شیخ محبوبی و امیر حسین قاسمی برای فیلم "شش قرن، شش سال" تعلق گرفت.

شیخ محبوبی هنگام دریافت جایزه گفت: من از هیات داوران و ژیلا ایپکچی، مجتبی میر طهماسب، امیر حسین قاسمی، آرمین کارباف و شهاب رضایی و.. دوستان که در این پروژه همکار من بودند تشکر و قدردانی می کنم.

همچنین جایزه بهترین تدوین به بابک حیدری برای فیلم "جایی برای زندگی"  توسط محسن عبدالوهاب و سپیده عبدالوهاب  تعلق گرفت.

دیپلم افتخار بهترین تصویربرداری به محمود منسوجی و مهدی نور محمدی برای  فیلم "حیات در رگ های سرد" توسط رضا جلالی و دکتر حسین نژاد اهدا شد.

در بخش دیگر این مراسم یادبود مرحوم طاها کریمی برگزار شد. جایزه این بخش توسط سام کلانتری و محمد آفریده به خانواده کریمی اهدا شد. همچنین در این بخش آخرین یادداشت مرحوم کریمی پیش  از درگذشتش توسط مجری مراسم قرائت شد.

تندیس بهترین کارگردانی مستند کوتاه توسط کیومرث درم بخش و همایون امامی به محمد علی هاشم زهی برای فیلم "آک، آپ، آس" اهدا شد.

در ادامه تندیس بهترین تهیه کنندگی فیلم مستند کوتاه نیز توسط ارد عطارپور و مرتضی ندایی به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی (محمد مهدی طباطبایی نژاد و محمد علی هاشم زهی) برای فیلم "آک، آپ، آس" تعلق گرفت.

جایزه بهترین پژوهش فیلم در این جشن توسط محمد تهامی نژاد و فرهاد توحیدی به طور مشترک به حسن نقاشی و بهزاد فتحی نیا برای فیلم های "شاه جهان" و "حیات در رگ های سرد" اهدا شد.

و تندیس بهترین کارگردانی مستند نیمه بلند هم به حسن نقاشی برای فیلم "شاه جهان" توسط مجتبی راعی و سعید رشتیان تعلق گرفت.

در این مراسم  جایزه بهترین تهیه کنندگی مستند نیمه بلند توسط فرشته طائرپور و علیرضا قاسم خان به حسن نقاشی برای فیلم "شاه جهان" اهدا شد و فرشته طائر پور بعد از اهدا این تندیس گفت:از ترس برخی رسانه ها حرف نمی زنم. رسانه ها باید قدر یکدیگر را بدانند و در انتشار اخبار احتیاط بیشتری به خرج دهند. خانه سینما محتاج همدلی است، از رسانه های خوب ممنونم و از دیگر رسانه ها می خواهم کمی بزرگ شوند.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

سپس دیپلم افتخار به عنوان جایزه ویژه هیات داوران به پاس شهامت ستودنی کارگردان در نشان دادن و بیان نارسایی هولناک محیط زیست به مرتضی آتش زمزم برای فیلم رودی که کشته شد  اهدا شد.

جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند بلند نیزتوسط محمد بزرگ نیا و ابراهیم مختاری در دستان  محسن استاد علی برای فیلم جایی برای زندگی قرارگرفت.

ابراهیم مختاری پس از اهدا این جایزه با اشاره به فعالیت های مستند سازان درباره همکاری با خانه سینما در زمان تعطیلی عنوان کرد:ممکن است ساختمانی را بتوانند ببندند، ولی فعالیت اعضا سینما تعطیلی بردار نیست.

در خاتمه نیز جایزه بهترین فیلم مستند بلند به مرتضی رزاق کریمی برای فیلم "خاطراتی برای تمام فصول" توسط محمد مهدی عسگرپور، جعفر صانعی مقدم و غلامرضا موسوی اهدا شد.

 



۱۸ شهریور ۱۳۹۳ ۲۲:۱۱

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500