English
به خانه سینما خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

اخبار

آئین نکوداشت تارخ، ملکی، مصطفوی و مسچی در خانه سینما برگزار شد

آئین نکوداشت تارخ، ملکی، مصطفوی و مسچی در خانه سینما برگزار شد

زنگ چهارم :‌آیین نکوداشت

در چهارمین روز برگزاری جشن های خانه سینما مراسم نکوداشت چهار هنرمند و سینماگر برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که اجرای آن برعهده حسین پاکدل بود، محمد بزرگ نیا دبیر شانزدهمین جشن سینمای ایران گفت: به لطف خداوند امشب آخرین مجلس از مجالس جشن شانزدهم است که برگزار می شود. امشب برای بزرگداشت و تقدیر از چهار عزیز هنرمند که در این مراسم حضور دارند (امین تارخ، فرید مصطفوی، مجید مسچی و حسین ملکی) گرد هم آمدیم.

وی افزود:آقای امین تارخ مدرس و بازیگر سینما که تا کنون نقش های زیاد و متنوعی را در سینما و تلویزیون ایفا کرده است. او همچنین با تاسیس و مدیریت کارگاه آزاد بازیگری، بازیگران زیادی را برای سینمای ایران آموزش داده است.

دبیر شانزدهمین جشن سینمای ایران ادامه داد: فرید مصطفوی فیلمنامه نویس خلاق و مستقل سینمای ایران که با مرور نوشته هایش کارهای ارزشمند و خاصی را در کارنامه اش پیدا می کنیم. حسن ملکی عکاس بازیگر و فیلمبردار و مدیر فیلمبرداری سینمای ایران است. او از نوجوانی تا همین چند سال پیش در سینمای ایران فعال بوده و روزگاری در عکاسی برای این سینما جایگاه ویژ ه ای داشته است.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت های مجید مسچی گفت: او مدیری است که در نوسازی و بازسازی و به روز کردن سالن های سینمای ایران در این سالها کوشش موفقیت آمیزی داشته است و احترام به مخاطب را در سینمای ایران زنده نگه داشته و مردی است که در سکوت کارهای بزرگی انجام داده است.

بزرگ نیا با اشاره به برگزاری شانزدهمین جشن سینمای ایران عنوان کرد: اولین ویژگی این جشن را می توان اینگونه برشمرد که در آن تولیدات سه سال مورد ارزیابی قرار گرفت. دومین ویژگی آن کمک به صندوق بیمه بیکاری اهالی سینما است. اما مهمترین ویژگی جشن مراسم اختتامیه و شکل اهدای جوایز آن به برندگان است.

وی ادامه داد: امسال بر خلاف سالهای گذشته ما دست به تجربه ای تازه زدیم. به طوریکه از اهدای جوایز و تندیس ها فیلمی تهیه شده است که طبق برنامه ریزی این فیلم روز 21 شهریور ماه در روز ملی سینما در سالن های در تهران و شهرستانها آن را نمایش می دهند. این اولین بار است که جشن خانه سینما به خارج از تهران می رود و مردم را لذت دیدن این فیلم شریک می کنیم. امیدوارم تجربه موفقیت آمیزی باشد.

دبیر جشن خانه سینما گفت: در این دوره جشن حرف و حدیث هایی درباره داوریها وجود داشته که البته همیشه در تمام جشنواره های چنین مباحثی مطرح می شود. با احترام به رای داوران شاید با تغییر روش در داوری  و داوری جمعی بتوان این حرف و حدیث ها را کم کرد.

وی در پایان عنوان کرد:در ابتدای کار با اقای میری وقتی برای انجام داوریها این سالن را بازدید کردم متوجه شدم که سقف بالکن شکم داده و امکان ریزش دارد. این موضوع ر ا پیگیری کردم. چند کارشناس ساختمان برای بازدید آمدند و همه تاکید کردند که این ساختمان محکم کار شده و هیچ جای این خانه به این سادگی فرویختنی نیست.

در ادامه این مراسم نماهنگی درباره فعالیت های مجید مسچی به نمایش در آمد. پس از آن محمود کلاری روی صحنه آمد تا درباره وی صحبت کند. او در اینباره گفت: افتخار دارم که در بزرگداشت مردی بزرگ حضور دارم و خودم شخصا تقاضا کردم که در این مراسم درباره مهندس مسچی صحبت کنم. تخصص و اطلاعات وی به جرات در هر زمینه ای بی نظیر است. او همیشه در سکوت و آرامش کار کرده و به روز بودند. نقش وی در دگرگون کردن و ارتقا نظام فنی سینما انکار ناشدنی است.

پس از کلاری، محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما عنوان کرد: در چند شب گذشته محافل بزرگی داشتیم و می خواهیم در مورد سفید نمایی صحبت کنیم. این باعث افتخار و خوشحالی است که در این مراسم هستم و به خودمان تبریک می گویم که انتخابهای خوبی داشتیم.

وی افزود: این جایزه به یکی از خادمین سینما اهدا می شود و قبلا هم یک بار به آقای قالیباف و مهندس فیروزفر اهدا شد. او جز معدود مدیرانی فرهنگی است که بودجه ها را هدر نمی دهد و از آن درست استفاده می کنند. این حجم بی سرو صدا باور کردنی نیست. تشکر ویژه از دکتر ایوبی که تعامل خوبی با خانه سینما داشتند.

در ادامه فخرالدین انوار افزود: اینکه خانه سینما ایستاد و ناملایمات را تحمل کرد و همه چیز را حفظ کرد و سرپا ماند و این بزرگترین موفقیت خانه سینما است. مهندس مسچی از نوادر روزگار است. او در آرامش و سکوت کارهای بزرگ و ماندگاری کرده است.

همچنین دکتر ایوبی رئیس سازمان سینمایی در ادامه گفت:خانه سینما با آرامش یک سال پر حادثه را پشت سر گذراند. جا دارد از مدیران و مسئولان خانه سینما که در گذر این طوفانها حضور مستمر داشتند، تشکر و قدردانی کنم. وقتی که شنیدم قرار است از مهندس مسچی تقدیر کنند بسیار خرسند شدم. چرا که او شایسته تقدیر است. او کسی است که همه اهالی سینما از او تعریف می کنند. در این سالهای پرحادثه اگر مسچی نبود چه می شد. او همه حوادث را می دید اما ارام و بی صدا کار می کرد. او منشا بسیاری از کارهای بزرگ است.

وی افزود: او وقتی درباره موضوعی نظر می دهد همه می دانیم برخاسته از علم و دانش و تجربه است و چه خوب است که او در جایگاه خودش کار می کند.

سید محمد بهشتی نیز درباره مسچی گفت: تمامی این حسن های  مهندس مسچی برای این است که او صفت هوا را دارد. همه کافرین و مومنین به هوا احتیاج دارند و هوا خودش را از کسی دریغ نمی کند. روز آن است که آهسته و پیوسته رود. این موضوع درباره وی معنای کامل دارد. این نشان بلوغ اهل سینما است که از مسچی تجلیل می کنند.

مهندس مسچی هم پس از دریافت تندیس ویژه سیف اله داد گفت: ممنون از همه دوستانی که اینجا از من تعاریفی کردند که شگفت زده شده ام. این جایزه ارزشمند است. چون از اهالی سینما می گیرم و دوم اینکه این تندیس به نام مرحوم سیف الله داد است. از همه تقدیر و تشکر می کنم.

در ادامه این مراسم نماهنگ بزرگداشت امین تارخ به نمایش در آمد. پس از آن فاطمه معتمد آریا گفت: من شش ماه است که پدرم را از دست دادم. درست روزی که من بعد از مدتی ممنوع الکاری، سر فیلمبرداری رفتم این اتفاق افتاد. فکر میکنم خیالش راحت شد که بالاخره من دوباره به این سینما بازگشتم. امروز با دیدن آقای انوار و مهندس بهشتی و دکتر ایوبی حس کردم دوباره پدر دارم. من روزی به عنوان جوان ترین بازیگر از خانه سینما جایزه گرفتم.

وی افزود:خوشحالم سقف اینجا به راحتی نمی ریزد. چون معماران خوبی داشته است که این سقف را مدیون آنها هستیم. ما نه می فروشیم و نه خریدنی هستیم. به ما یاد دادند که به خودمان باور داشته باشیم. آقای انوار و بهشتی همیشه تاثیرگذار بودند. مفتخرم به آنچه که هستیم چرا که دروغ نگفتیم، خیانت نکردیم و سینما را نفروختیم.

این بازیگر سینما درباره امین تارخ عنوان کرد: امین تارخ جدا از هر چیزی که گفته شد فرزند خلف محمد کوثر است. کسی که به راحتی می تواند جایگزین کوثر باشد. همان نگاه باعث شد که نسل آقای تارخ با ادب و فرهنگ رشد کنند. بازیگری برای هیچ کس ساده نبود و من خوشحالم که در این سینما هستم.

در ادامه مهندس جعفری جلوه مدیرعامل بنیاد فارابی گفت: ابتدا از آقای مسچی تشکر میکنم. خاطرم هست در سال 72 در فارابی او اقداماتی برای ساخت سالنهای سینمایی در سال 84 در نظر داشت. به همین دلیل از او سپاسگذارم. به سهم خودم هم از امین تارخ به عنوان هنرمند شریف، اصیل، حساس و مسئولیت شناس و بازیگری توانا یاد می کنم.

همچنین محمدرضا موئینی تدوینگر سینمای ایران افزود: من خیلی مفتخرم که در آئین نکوداشت تارخ هستم. خدا را شاکرم که کمی آرامش داریم. جای بسی دریغ است که سینمای ایران سهم خودش را از امین تارخ برنداشته است. این لحظه را به دست تاریخ می سپارم. شب، شب شماست.

فرشته طائرپور تهیه کننده سینما هم در ادامه بیان کرد: از زمان سیف الله داد تا کنون به کار صنفی پرداختم. در طول این سالها مانند آقای تارخ کم دیده ام. او همیشه همراه ما بود. او با یک صلابت و اشراف به مسائل صنفی کار خود را دنبال می کرد. اقای ایوبی در سینمای ایران آقای تارخ ها می توانند فرماندهان باشند و جلوی هجمه ها بایستند. شما جز با تکیه بر جامعه صنفی نمی توانید این موانع را طی کنید. چون سالهای سختی پیش روی سینما است.

امین تارخ در هنگام دریافت تندیس افزود: به آقایان انوار و بهشتی سلام عرض می کنم از مدیرعامل خانه سینما و دیگر دوستان تشکر میکنم. همچنین از دبیر جشن و مدیر اجرایی برای برپایی این آئین نکوداشت.

وی ادامه داد: در چنین شبهایی بهتر است آرزوهای ویژ ه ای داشته باشیم. پس از بنیانگذار سینمای پس از انقلاب و معماران آن یاد می کنم. امشب بیشتر از آنکه از تقدیر خودم خوشحال باشم، خرسندم که در حضور این دوستان هستم و به این معماران دلسوز تعظیم می کنم که اگر نبودند قطعا این سینمای شریف را نداشتیم. باز هم می گویم سقف خانه سینما فروریختنی نیست.

تارخ تاکید کرد: اگر دیپلماسی عسگرپور و هیات مدیره خانه سینما نبود این خانه برباد رفته بود. البته باید اضافه کنم در این مسیر اصناف هم از هیچ کمکی دریغ نکردند. از استاد بزرگوارم محمد کوثر تقدیر می کنم. چون آموخته هایم از وی است. امیدوارم هر جا که هستند سلامت باشند و من بتوانم زحمات وی را جبران کنم.

پس از تبریک حسین پاکدل به فرید مصطفوی و رخشان بنی اعتماد برای دریافت جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره ونیز،  نماهنگی درباره فعالیت های مصطفوی پخش شد.

ابوالحسن داوودی درباره مصطفوی گفت: چهل و یکمین سال است که با فرید آشنا هستم. ما همکلاسی بودیم  و دوستیمان از همان زمان شروع شد. خوشحالم که نوبت به مهجور ترین و نجیب ترین هنرمند پشت صحنه سینمای ایران رسید تا از او قدردانی شود. من سال 62 کارم را با او شروع کردم. بهترین تجربیاتم را با او داشتم. به جرات می گویم کمتر کسی را با این میزان اراده و صبوری دیدم که با وجود مشکل چشمهایش بسیار حرفه ای کار می کند.

در ادامه شادمهر راستین افزود: آئین نکوداشت تداوم ما را نشان می دهد. من منشهایی را از مصطفوی یاد گرفتم که به چند مورد آن اشاره می کنم. گفتگو، گستردگی فیلمنامه های او که این ویژگی قابل تقدیر است و انجام مستمر امور صنفی  در پایان به این نکته باید اشاره کنم که این خانه علیرغم تمام پایداری و توانائیهایش هنوز شایسته اهالی آن نیست.

همچنین فرهاد توحیدی در ادامه بیان کرد: فرید تنها یک اسم در تاریخ سینمای ایران نخواهد بود. چون در زمان خودش را زیسته و در کارهایش بازتاب داده است. کارنامه کاریش پر از کارهای برجسته است. در جایی که فیلمنامه نویسی بر کرسی اتهام نشسته است جز کسانی است که از سطح سینمایی متعارف ایران بالاتر است. امروز بسیاری به تاسی از او فیلمنامه می نویسند. امیدوارم همواره سلامت باشند.

مصطفوی پس از دریافت تندیس گفت: از روزی که تخیل صورت می گیرد تا روزی که فیلم را روی پرده می بینیم مسیرهای متفاوتی طی می شود و خط قرمزها در همین مسیرها تعریف می شود. خط قرمزهای نوشته و نانوشته وجود دارد و  من همیشه سعی کردم این خط قرمزها را رعایت کنم.

در ادامه نماهنگ حسین ملکی به نمایش در آمد و پس از آن علیرضا زرین دست درباره او گفت:من از انوار و بهشتی به خاطر ایجاد یک دهه طلایی تشکر میکنم. ما بخشی از حجم درون خودمان را برای کارهایمان می گذاریم. امیدوارم همانطور که از سینمای سفید و سیاه و سپس رنگی شروع کرد با سینمای دیجیتال ادامه دهیم.

همچنین محمد علی سجادی در ادامه بیان کرد: من و حسین ملکی از فیلم "جدال" با هم همکار بودیم. به عقیده من ملکی آدم زحمت است. همیشه خود ساخته بوده و همه چیز را خودش به دست آورده است. به همین دلیل احترام زیادی برایش قائل هستم. او بهلول وار همه چیز را کسب کرده و من بسیار از او آموخته ام. بدون هیچ تواضعی می گویم که سهم عمده ای در کارهایم داشته و برایش آرزو سلامتی دارم و امیدوارم دوباره به سینما برگردد.

علیرضا داوود نژاد هم پس از ذکر یک خاطره از همکاری خود با ملکی گفت: حسین واقعا عاشق سینما است. همیشه طنز خاصی در کلامش است و همه زندگیش را وقف سینما کرده است. امیدوارم از این به بعد همیشه سر صحنه باشد و صحنه سینما از حسین خالی نباشد.

در ادامه امیر اثباتی نیز افزود:در صحبتهایی که از حسین ملکی شنیده ام احساس کردم در کلامشان آزردگی وجود دارد. اگر باعث شدیم که شما آرزده باشید پوزش می خواهم. باید بگویم اگر کوتاهی صورت می گیرد به این دلیل است که گروهی نمی خواهند و نمی گذراند آنچه را که باید انجام دهیم و ما را همیشه در جایگاه متهم قرار می دهند. امیدوارم با مدیریت جدید دوران بهتری را تجربه کنیم و کاری را که شایسته اهالی سینما است برایشان انجام دهیم.

در پایان ملکی با دریافت تندیس این بخش از برگزار کنندگان این مراسم قدردانی کرد. همچنین با حضور تارخ، مسچی، مصطفوی و ملکی عکس یادگاری توسط عکاسان ثبت شد.  همچنین کارگردانی این مراسم بر عهده احد صادقی بود.

 

۲۰ شهریور ۱۳۹۳ ۱۴:۰۱

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500