English
به خانه سینما خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

اخبار

نامزد کتاب سال سینما: گروهی از فیلمبرداران باسابقه اطلاعات لازم برای کار با دوربین‌های دیجیتال ندارند

نامزد کتاب سال سینما: گروهی از فیلمبرداران باسابقه اطلاعات لازم برای کار با دوربین‌های دیجیتال  ندارند

 


گروهی از فیلمبرداران باسابقه اطلاعات لازم برای کار با دوربین‌های دیجیتال  ندارند

روابط عمومی خانه سینما گفتگو با فرخ مجیدی از فیلمبرداران باسابقه ایران است که کتاب دوجلدی درباره مباحث اساسی و پایه‌ای سینما تالیف کرده است را منتشر کرد.  «فیلم و ویدئو در عصر دیجیتال» نام کتاب اوست که نامزد کتاب سال سینمایی ایران شده است.

مجیدی درباره انگیزه خود از نگارش این کتاب توضیح داد:«چون خودم کارم را با سینما شروع کردم و از فیلمبرداران قدیمی سینمای ایران هستم  به کمبود اطلاعات و منابع واقف هستم. شانسی که داشتم این بود که مدتی در کشور دانمارک زندگی ‌کردم و این فرصت را داشتم که با دنیای دیجیتال در سینما آشنا شوم. درحال حاضر همه به سمت دوربین‌های ویدئو آمدند و دوران نگاتیو گذشته و اطلاعات زیادی درباره کار با این دوربین‌ها وجود دارد.»

در این کتاب به تمام مباحث تکنیکی که یک سینماگر در ارتباط با حرفه‌اش نیاز دارد، بداند پرداخته شده، حدود سه سال ترجمه و تالیف  این کتاب زمان برده است.  بخشی از کتاب به مباحث اساسی مانند کار با  نگاتیو و اطلاعاتی که سینماگر باید در ارتباط با لابراتوار بداند، می‌پردازد اما بخش اعظمی از این کتاب به مبحث کار با دوربین‌های دیجیتال اختصاص دارد.

مجیدی درباره علت پرداختن به این مبحث مهم سینمایی گفت:«متاسفانه گروهی از فیلمبرداران باسابقه اطلاعات لازم برای کار با دوربین‌های دیجیتال  ندارند و در کار با این دوربین‌ها خیلی موفق نیستند.  عده دیگری هم کار خود را با دوربین ویدئویی شروع کردند و زحمت زیادی برای پیشرفت در این رشته به خود ندادند چراکه تصور می‌کنند، دوربین به طور اتوماتیک آنچه را لازم است، انجام می‌دهد. آنها با اطلاعات کم و با چشم بسته کار می‌کنند درحالیکه باید برای کار با این دوربین‌ها باید با تکنیک آشنا بود و اطلاعات لازم را دانست.»

او ادامه داد:«جز تعداد معدودی بقیه با مشکل عدم اطلاعات و آشنایی با سیستم‌های دیجیتال روبرو هستند. با تحقیقی که در این رابطه انجام دادم، فهمیدم که چقدر دانش همکارانم در این رابطه ضعیف است. از سوی دیگر اکثر منابعی که در ارتباط با کار با این دوربین‌ها وجود دارد، خارجی است و آن دسته از دوستانم که علاقمند بودند اطلاعات بیشتری در این زمینه بدست بیاوردند، نمی‌توانستند. به همین خاطر به شدت نیاز  به منبع موثقی احساس می‌شد بنابراین سعی کردم  به این بحث تخصصی و در کنار آن تمامی مباحث سینمایی از جمله صدابرداری، فیلمبرداری، تدوین، تبدیل فیلم دیجیتال را در یک کتاب در کنار هم قرار دهم. »

 

۷ مهر ۱۳۹۳ ۱۳:۱۴

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500