English
به خانه سینما خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

اخبار

اولین نشست رسانه‌ای هجدهمین جشن بزرگ سینمای ایران برگزار شد

اولین نشست رسانه‌ای هجدهمین جشن بزرگ سینمای ایران برگزار شد
تبریزی: جشن سینمای ایران را با اسکار مقایسه نکنید. دبیر هجدهمین جشن بزرگ سینمای ایران،‌ با بیان اینکه شرایط سینمای ایران با دیگر کشورها متفاوت است، اظهار کرد: نباید جشن سینمای ایران را با اسکار و سایر جوایز جهانی مقایسه کرد. اولین نشست رسانه‌ای این جشن،‌ با حضور کمال تبریزی دبیر و بیژن میرباقری مدیر اجرایی، شامگاه گذشته با حضور اهالی رسانه در سالن سیف الله داد خانه سینما برگزار شد. در ابتدای این مراسم کمال تبریزی با تقدیر از کلیه دبیران دوره‌های گذشته به‌ویژه همایون اسعدیان و مازیار میری برای برگزاری مراسم سال گذشته، گفت: زمانی که از من برای دبیری این جشن دعوت شد، ابتدا مخالفت کردم و فکر می‌کردم در دوره‌های گذشته علی رغم تلاش‌ها، پاشنه آشیلی وجود داشته که آن نحوه قضاوت آثار بود.
او ادامه داد: میرکریمی توضیح داد که روش قضاوت و روش گزینش آثار را تغییر داده و سعی کنیم از تعداد محدود داور مشخص عبور و به سراغ اکتساب نظر جمعی برویم و افراد صاحب نظر را کنار هم جمع کرده و از آرای عمومی استفاده کنیم.
دبیر هجدهمین جشن بزرگ سینمای ایران، تصریح کرد:‌ بعضی از جزئیات آیین نامه شبیه دوره‌های قبل است. برای مثال بازده زمانی تغییر نکرده و تمامی فیلم‌هایی که از اول تیر سال گذشته تا خرداد امسال به نمایش درآمده‌اند، شرکت داده می‌شوند و فیلم‌ها باید اکران شده و پروانه نمایشی داشته باشند، چون از اصول اولیه است.
تبریزی خاطرنشان کرد: عمده تغییرات آیین نامه در نحوه داوری است و آن این است که بر خلاف سال‌های گذشته، با 300 داور شروع می‌کنیم و در ادامه به 470 داور می‌رسیم. در 12 رشته‌ای که جایزه به آنها تعلق می‌گیرد، هر کدام 25 نفر داور معرفی می‌شوند.
خودمان به خودمان رأی ندهیم
او با بیان اینکه تلاش خواهیم کرد در سال‌های آینده اتفاقی که توقع آن را داشتیم بیفتد و مسئله داوری را به شکل آکادمی البته ایرانی بومی، تبدیل کنیم، توضیح داد: در بسیاری از اظهار نظرها بحث اسکار و جوایز دیگر جهانی را مطرح می‌کنند. من فکر می‌کنم به دلیل نوع سینمای مستقلی که داریم، خیلی جزئیات وجود دارد که نباید شبیه سایر جشن‌های دنیا باشد. ما مراسم خود را داریم. توصیه من این است که نحوه مراسم و داوری را با موارد مشابه جهانی مقایسه نکنیم.
دبیر هجدهمین جشن بزرگ سینمای ایران با اشاره به اینکه ما مجبور هستیم همه فیلم‌ها را دوباره نمایش دهیم اما سراغ افرادی در رشته‌های تخصصی و نخبگان کشور می‌رویم که ما را برای انتخاب فیلم‌ها کمک می‌کنند، بیان کرد: ما باید به جای قضاوت به سمت گرفتن آرای دیگران برویم. در این صورت بهتر می‌توانیم نظر سنجی نخبگان را داشته باشیم و خیلی به این مسئله متکی نباشیم که خودمان به خودمان رأی دهیم.
تبریزی افزود: کاری که امسال قرار است انجام دهیم، داوران را وادار نمی‌کنیم همه فیلم‌ها را ببینند و به وجدان خودشان می‌سپاریم. حضور و غیاب نداریم اما توصیه می‌کنیم در جلسات نمایش فیلم حضور داشته باشند. فکر می‌کنم این مسئله به یک هم فکری بر می‌گردد و به راحتی می‌توانیم هنگام رأی گیری نظر همه را بپرسیم.
تأسیس دبیرخانه دائمی برای جشن بزرگ سینمای ایران
این کارگردان با تاکید بر اینکه هر کدام از داورها باید به پنج فیلم رأی بدهند، عنوان کرد: به داوران توصیه می‌کنم حتماً سعی کنند که به هر پنج فیلم رأی دهند و آرا را کم نکنند. همچنین باید در مرحله بعدی در هر رشته تنها به یک فیلم رأی دهند.
دبیر هجدهمین جشن بزرگ سینمای ایران اظهار کرد: در شورای سیاست گذاری تصمیم گرفتیم که یک دبیرخانه دائمی برای اولین بار دایر کنیم که همه روسای صنوف در آن حضور داشته باشند. یک کمیته تخصصی باید داشته باشیم که روی آیین نامه‌ها کار کنند و در فاصله زمانی قابل قبولی به آیین نامه نسبتاً دقیق‌تر برسیم و افراد و نخبگان را انتخاب و عضو آکادمی کنیم؛‌ افرادی که صاحب نظر هستند و در این انتخاب حضور خواهند داشت.
او تاکید کرد: لازمه این کار این است که شرایطی را با کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان سینمایی، سینماداران و شورایعالی تهیه کنندگان بوجود بیاوریم که این افراد در طول سال فیلم‌ها را ببینند و این افراد بدانند یکی از کارهایی که باید در طول سال به خاطر جشن سینمای ایران انجام دهند، این است که بخشی از وقتشان را در سینما فیلم ببینند و یادداشت‌هایی برداشت کنند تا در سال آینده فیلم‌های کمتری را برایشان به نمایش در بیاوریم. امیدوارم سال آینده جشن سینمای ایران، نیازی به نمایش فیلم نداشته باشد و داوران با مراجعه به یادداشت‌هایشان، بتوانند رأی بدهند.
در ادامه بیژن میرباقری مدیر اجرایی جشن هجدهم، اشاره کرد: در آیین نامه هیچ منعی برای حضور فیلم داوران برای جشن خانه سینما وجود ندارد.
تبریزی نیز در همین رابطه ادامه داد: داوران می‌توانند فیلمشان را شرکت دهند. می‌توانند رأی خود را برای فیلمشان ترتیب اثر ندهند. از طرف دیگر تعداد داوران زیاد است و در رأی دیگر فیلم‌ها اثری نخواهد داشت. پس مشکلی برای حضور آثارشان وجود نخواهد داشت.
وی اعلام کرد:‌ هر چه تعداد داوران افزایش پیدا کند، میزان لابی کمتر می‌شود. به شرطی که داوران از طبقات مختلف باشند اما باید این را در نظر گرفت که ما در حال برگزاری اولین دوره این جشن هستیم.
مسئله اصلی ما ساخت فیلم است
دبیر هجدهمین جشن بزرگ سینمای ایران تصریح کرد: در آیین نامه اولیه، تعداد داوران به 50 نفر رسیده بود. اما به دلیل مشکلات نمایش فیلم نمی‌توانستیم 50 نفر را هماهنگ کنیم. به همین دلیل تعداد داوران در هر رشته را به 25 نفر تقلیل دادیم.
دبیر اجرایی این جشن نیز اعلام کرد: عدالت کامل نمایشی در فیلم‌ها به اجرا در می‌آید و از روز 21 مرداد در سینما کانون نمایش‌ها آغاز می‌شود. این سینما به جهت فنی و امکانات تأیید شده است.
در ادامه تبریزی درباره مشکلاتی که برای جشن حافظ پیش آمده بود، خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم بلایی سر جشن حافظ نیامده و موج بعدی این مسئله را بزرگ کرده است. تجربه اولی بوده که اتفاق افتاده و از آن عبور کردیم و امیدوارم درباره جشن خانه سینما این اتفاق نیفتد.
او افزود: فیلم‌ها برای ما ارزش بیشتری دارند و فکر می‌کنم این شعور و همراهی در اهالی سینما وجود دارد که دچار مشکل نشویم. احساس شخصی من این بود که نباید خیلی به این اتفاق عکس العمل نشان داد و کسانی که به این اتفاق دامن زدند، از این مسئله خوشحال می‌شوند.
دبیر هجدهمین جشن بزرگ سینمای ایران تاکید کرد: همه ما می دانیم کجا زندگی می‌کنیم و چه شرایطی وجود دارد و با همفکری می‌توانیم به این مشکلات فائق شویم. این‌ها مسائل جدی ما نیستند و هر وقت به این فکر کنیم که اینها مسائل جدی ما هستند، مسئله را باختیم. مسئله اصلی ما ساخت فیلم است.
تبریزی درباره اسپانسر این جشن نیز توضیح داد: با حضور رضا میرکریمی و منوچهر شاهسواری مشکلات مالی خانه سینما برطرف شده و شرایط بهتری داریم. خانه سینما یک اسپانسر کلی دارد و مشکلات مالی برطرف خواهد شد.
او با بیان اینکه مسیر خانه سینما باید به سمتی باشد که مخارج به حداقل برسد، ادامه داد: اگر آیین نامه مناسب داشته باشیم حتماً موفق خواهیم شد. اگر بتوانیم از مسئله نمایش فیلم عبور کرده و به دنبال سالن سینما و نمایش فیلم نباشیم و صرفاً برگزاری جشن روز ملی سینما را داشته باشیم، در بخشی از مخارج صرفه جویی کرده‌ایم.
میرباقری درباره محل برگزاری جشن گفت: کارهای جشن را خیلی دیر شروع کردیم و خیلی از قراردادها به نتیجه نرسیده‌اند. به محض اینکه به نتیجه رسیدیم، اعلام عمومی می‌شود. اما آنچه هست باید در یک فضای عمومی برگزار شود.
دبیر هجدهمین جشن بزرگ سینمای ایران نیز اظهار کرد: باید سعی کنیم جشن را جایی برگزار کنیم که بیشترین مدعو را در خود جای دهد. هر چه بیشتر دعوت کنیم بهتر است. اعضای خانه سینما حدود دو هزار نفر هستند و اگر فضای بزرگتری را به این امر اختصاص دهیم، کمتر شرمنده کسانی می‌شویم که تمایل دارند در جشن حضور داشته باشند.
او در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره انتخاب نخبگان و سایر داوران بیان کرد: انتخاب این افراد، مربوط به صنوفی می‌شود که حضور دارند. وقتی ظرفیت صنوف اعلام می‌شود، خود صنف تصمیم می‌گیرد که چه کسانی را انتخاب کنند. شاید از اعضای پیوسته و دائمی و شاید از سایر صنوف انتخاب شوند یا ممکن است نویسنده، نقاش، شاعر، گرافیست، عکاس و منتقد باشند.
تبریزی عنوان کرد: مهم این است که نوابغ و افراد برجسته در این نظرسنجی حضور داشته باشند و از داوری معمول جشنواره‌ای فاصله بگیریم. در جشنواره داوران بر اساس اهداف جشنواره دعوت می‌شوند اما در جشن خانه سینما نظر عمومی خانه سینما و افراد دیگر را در نظر می‌گیریم.
پخش اینترنتی جشن بزرگ سینمای ایران
دبیر هجدهمین جشن بزرگ سینمای ایران با بیان اینکه باید تفاوتی بین خانه سینما و جشنواره‌های دیگر وجود داشته باشد، اذعان کرد: اینجا باید چکیده نظرسنجی از یک مجموعه بزرگ خانواده سینما به علاوه افرادی که می‌توانند در این نظر سنجی شرکت کنند، اعلام شود. باید بدانیم که ذائقه عمومی سینمای ایران چیست و به آن سمت برویم. ما برای احترام به مخاطب این کار را انجام می‌دهیم و نوآوری از این طریق شکل می‌گیرد.
همچنین میرباقری درباره پخش مستقیم مراسم گفت: شکل رسمی این است که مدیر رسانه‌ای، این جشن و حواشی آن را اطلاع رسانی کند، چند سایت درخواست داده‌اند که به صورت آنلاین این مراسم را پخش کنند.
منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما در همین زمینه عنوان کرد: مذاکراتی با فیلم نت انجام شده تا با فاصله زمانی کوتاهی از شبکه VOD مراسم پخش شود.
تبریزی در بخش دیگری درباره معرفی عمومی داوران تصریح کردد: هر شخصی که مجموعه اصناف به عنوان نماینده معرفی کنند، ما می‌پذیریم. یعنی این فضای باز را به وجود می‌آوریم که افراد خود را معرفی کنند. حق هر صنفی است که داوران خود را معرفی کنند. این کار امسال با یک نظرسنجی اتفاق افتاده و در سال‌های بعد آیین نامه‌ای وضع می‌کنیم که با یک مقیاسی وارد داوری شوند. به محض اینکه به نتیجه قطعی برسیم حتماً اسامی داوران را اعلام می‌کنیم.
دبیر هجدهمین جشن بزرگ سینمای ایران درباره طراحی پوستر این جشن،‌ اظهار کرد: امسال به دلیل کمبود زمان خودمان برای پوستر دست به کار شدیم. امیدواریم بتوانیم پوستر خوبی داشته باشیم. اگر بتوانیم در طول سال برای سال‌های بعدی فراخوان بدهیم.
او همچنین درباره حضور عموم مردم در این جشن توضیح داد: در جشن خانه سینما تفاوت با جشنواره‌های دیگر این است که حق تقدم با صنوف است. اگر جای خالی باقی بماند، مخاطبان دیگر می‌توانند بیایند.
سینما باید حیات خود را حفظ کند
تبریزی در ادامه به انتقاد انتقاد سینماگران از تغییرات جشن سینمای ایران اشاره کرد و گفت: طبیعی است وقتی چیزی که سال‌ها ثابت بوده تغییر می‌کند، با مخالفت مواجه می‌شود که در این زمینه با گفت‌و گو به نتیجه رسیدیم. وقتی یک اتفاق مخالفان و موافقانی دارد،‌ نشان از سرزنده بودن اصناف است و این یعنی به مسائل صنوف خود بی اهمیت نیستند.
دبیر هجدهمین جشن بزرگ سینمای ایران در پاسخ به این پرسش که بهتر نیست پول مراسم را صرف مشکلات و بیکارهای سینما کرد،‌ بیان کرد: مشکلات بیکاری وجود دارد اما اگر سینما خود را زنده نگه ندارد، مشکلات ما بیشتر می‌شود. سینما باید حیات خود را حفظ کند. حرکت به سمت رفع بیکاری این است که ما بتوانیم سینما را بزرگ کنیم و به آن جلوه دهیم.
او با تاکید بر اینکه هر مراسمی اگر درست اتفاق بیفتد باعث رشد و پیشرفت می‌شود، اذعان کرد: نباید فقط فیلم خوب تولید کنیم؛ باید آن را خوب عرضه کنیم. ما باید بتوانیم همکاران‌مان را تشویق کنیم که اگر رقابت با یکدیگر را فراموش کنیم، دچار کاهلی می‌شویم و باید مردم را با خودمان همراه کنیم. هر چقدر سینما پرمخاطب باشد، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد و آنگاه ما در کمک به همکارانمان و مسائل مالی‌شان موفق‌تر عمل خواهیم کرد.
در ادامه مدیر اجرایی هجدهمین جشن بزرگ سینمای ایران، درباره برگزاری جشن انیمیشن و فیلم کوتاه خاطرنشان کرد: دبیرخانه جشن امسال پنج جشن «جشن بزرگ سینمای ایران»، «آیین بزرگداشت‌ها»، «جشن فیلم کوتاه»، «جشن مستندسازان» و «جشن انیمیشن سازان» را برگزار می‌کند. چون در بخش انمیشن دو فیلم سینمایی داشتیم و تولیدات این عرصه کم بود، انتظار می‌رود همکاران این صنف یک تصمیم جدی برای این جشن بگیرند.
میرباقری همچنین درباره مصاحبه علی ملاقلی پور مبنی بر شرکت ندادن فیلم «قندون جهیزیه» عنوان کرد: این مصاحبه برای زمانی است که هنوز دبیرخانه شکل نگرفته بود. این کارگردان فرم شرکت در جشن را پر کرده است و من قول می‌دهم در بهترین ساعت نمایش داده شود، تا حقی ضایع نشود.
تبریزی در پایان درباره لو رفتن آرا در سال گذشته و شورای صیانت ارا، گفت: تعداد اعضای شورای صیانت باید کمتر باشد. در آیین نامه جشن، مدیر عامل خانه سینما، دبیر جشن سینمای ایران و یک نفر منتخب نماینگان داوری، اعضای شورای صیانت هستند. وقتی تعداد کم باشد، احتمال لو رفتن آرا کم می‌شود. امسال سعی می‌کنیم هنگام شمارش آرا، فقط شورای صیانت حضور داشته باشند.
۱۹ مرداد ۱۳۹۵ ۱۴:۲۷

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500