English
به خانه سینما خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

اخبار

از پیشتازی حقیقت تا اهدای جایزه نقدی به زلزله زدگان کرمانشاه

از پیشتازی حقیقت تا اهدای جایزه نقدی به زلزله زدگان کرمانشاه
یازدهمین جشنواره سینما حقیقت با اهدای جوایز به کار خود پایان داد. در این مراسم جایزه اصلی از سوی عروج فیلم به زلزله زدگان کرمانشاه اهدا شد به گزارش ستاد خبری یازدهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت، مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت با حضور سید محمد مهدی طباطبایی نژاد دبیر جشنواره، ابراهیم حاتمی کیا، حسین ترابی، مرتضی رزاق کریمی، حسین آذرنیا، مهدی مسعودشاهی، علیرضا تابش، منوچهر شاهسواری، رمضانعلی حیدری خلیلی، سام کلانتری، سلیم غفوری، محمود صلاحی، روح الله حسینی، جان‌فرانکو رُزی، داریل اِلس، کتایون شهابی، پیمپاکا تویرا، سام کلانتری، سلیم غفوری، به همراه جمعی از مستندسازان در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

اشکان خطیبی بازیگر سینما و تلویزیون اجرای اختتامیه این جشنواره را برعهده داشت.
 
تقدیر از مستندسازان تبریز
در ابتدای این مراسم با حضور مرتضی رزاق کریمی، محمد مهدی حیدریان (رئیس سازمان سینمایی)، حسین آذرنیا (رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز) از 19 مستندساز خطه‌ی آذربایجان شرقی با اهدای تندیس بلورین جشنواره، لوح تقدیر و سکه بهار آزادی تقدیر شد.
محمدحسن دامن‌زن، رحیم مرتضی‌وند، حسین پورستار، میرحسین ثروتمند، محمد احسانی، سیدوحید حسینی‌نامی، علی خیرخواه، مریم امینی قاضی‌جهانی، معصومه محمدپور، علی دلکاری، فرهود بحری‌کرمی، قربانعلی طاهرفر، شهرام علیزاده‌امنیه، محمد محمودی‌اصل، یونس مقدم‌ایوندی، محمدباقر وثوقی، محمد فرزین‌نیا، فرید میرخانی، مجید فتحی هنرمندان تبریزی بودند که در این مراسم تقدیر شدند.
 
تندیس هنر و تجربه
جعفر صانعی‌مقدم به همراه سیف الله صمدیان روی سن آمد و جوایز این بخش را اهدا کرد. در این بخش آزاده موسوی و کوروش عطائی کارگردانان «در جستجوی فریده» تندیس هنر و تجربه، لوح تقدیر و مبلغ 50 میلیون ریال جایزه نقدی را دریافت کردند. لوح تقدیر و مبلغ 30 میلیون ریال جایزه نقدی هم به داود اشرفی کارگردان «قصه بولوار» اهدا شد.
 
تندیس شبکه مستند سیما
سلیم غفوری مدیر شبکه مستند سیما، لوح تقدیر و هدیه نقدی 70 میلیون ریالی این شبکه را به «محمدباقر شاهین» کارگردان مستند «ادوارد» اهدا کرد.
 
جایزه آیفیک
اسماعیل عفیفه جایزه انجمن صنفی شرکت‌ها و مؤسسات فیلمسازی ایران (آیفیک) شامل پنج سکه بهار آزادی را به «مهدی کوهیان» تهیه‌کننده «قاضی و مرگ» اهدا کرد.
 
طباطبایی نژاد: نگاهمان به تولیدات بومی و ملی است
در ادامه این مراسم دبیر یازدهمین جشنواره سینما حقیقت، روی سن آمده و ضمن خیرمقدم به مهمانان این جشنواره گفت: سینمای مستند ایران 60 سال تلاش کرده تا آیینه زلالی از فرهنگ و هنر و تمدن ایران باشد.
او با بیان اینکه سینمای مستند دومین دهه خود را با دو رویکرد افزایش سهم مستند در بازار تصویری و حضور فعال در مجامع بین المللی آغاز می کند گفت: ما بر این تلاش هستیم تا با نگاه به تولیدات بومی و ملی از آثار قوم های مختلف ایران  در عرصه مستند برخوردار شویم به همین منظور امسال میزبان یکی از استانهای کشورمان بودیم و در آینده نزدیک به این استان سفر خواهیم کرد.
دبیر یازدهمین جشنواره  بین المللی سینما حقیقت با اشاره به اینکه در آستانه سال 2018 شهر فرهنگی تبریز  به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام معرفی شده گفت: امسال در جشنواره فضایی فراهم شده تا آثار مستند این شهر مرور و  مستند سازان تبریزی مورد تکریم قرار گیرند .
جایزه ویژه شهرداری تهران
در ادامه مراسم اختتامیه محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران روی سن آمد و جایزه اول خود شامل لوح تقدیر و مبلغ 50 میلیون ریال را به «مهدی باقری» کارگردان «در جستجوی خانه خورشید» اهدا کرد. جایزه دوم شامل لوح تقدیر و مبلغ 40 میلیون ریال به «حسن نقاشی» کارگردان وازاریه و جایزه سوم شامل لوح تقدیر و مبلغ 30 میلیون ریال به «شهرام میراب‌اقدم» کارگردان «وادی خاموشان» اهدا شد.
 
تقدیر از مستندساز برجسته تبریزی
با اهدای نشان فیروزه سینماحقیقت، لوح تقدیر و پنج سکه بهار آزادی، از «سعادتعلی سعیدپور» مستندساز باتجربه تبریزی تقدیر شد. سعادتعلی سعیدپور پس از دریافت نشان فیروزه سینماحقیقت با تقدیر از  برنامه نکوداشت مستندسازان شهرستان ها که امسال به مستندسازان تبریزی اختصاص  داشت، گفت: راه اندازی و ایجاد خانه مستند در مراکز استان ها که در چند استان اتفاق افتاده و در تبریز هم در روز ملی سینما راه اندازی شد، بسیار درست و تاثیر گذار است. او همچنین خویشاوندی سازمان هنری و شهرداری تبریز و مرکز گسترش سینما مستند را به فال نیک گرفت و اظهار امیدواری کرد: این نوع حرکت ها مورد توجه سازمان های دیگر هم قرار بگیرد.
 
برگزیدگان مسابقه بین الملل سینما حقیقت معرفی شدند
جایزه ویژه هیات داوران در بخش مسابقه کوتاه و نیمه‌بلند به «محمدرضا وطن‌دوست» کارگردان مستند «لوتوس» اهدا شد.
هیات داوران این بخش  که  شامل جان‌فرانکو رُزی، داریل اِلس، کتایون شهابی، پیمپاکا تویرا و سام کلانتری بودند برگزیدگان این بخش  را معرفی کردند.
در بخش مسابقه کوتاه و نیمه‌بلند جایزه ویژه شامل هیات داوران شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 2000 دلار) به «محمدرضا وطن‌دوست» کارگردان مستند «لوتوس» اهدا شد.
جایزه بهترین فیلم مستند کوتاه شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 3000 دلار به «افسانه سالاری» کارگردان مستند «هیچکستان» از پرتغال و فرانسه تعلق گرفت.
جایزه بهترین فیلم مستند نیمه‌بلند تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 4000 دلار) به «الخاندرو جی. سالگادو» کارگردان مستند «بولینگو، جنگل عشق» از اسپانیا اهدا شد.
در بخش مسابقه ‌بلند هم جایزه ویژه هیات داوران(تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 2000 دلار) به «عزت‌الله پروازه» کارگردان مستند «مادرم ایل من» تعلق گرفت.
جایزه بهترین فیلم مستند ‌بلند(تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 5000 دلار) به «رضا فرهمند» کارگردان مستند «زنانی با گوشواره‌های باروتی» اهدا شد.
جایزه شهید آوینی
مراسم با معرفی برگزیدگان بخش شهید آوینی ادامه یافت.
جوایز به این شرح بود:
تقدیر هیات داوران: تندیس شهید آوینی، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 50 میلیون ریالی به «سیداحسان عمادی» کارگردان «رزم‌آرا: یک دوسیه مسکوت» اهدا شد.
جایزه ویژه هیات داوران: تندیس شهید آوینی، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 80 میلیون ریالی به «مصطفی رزاق‌کریمی» کارگردان «بانو قدس ایران» اهدا شد.
بهترین فیلم مستند کوتاه (کارگردانی): تندیس شهید آوینی، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 100 میلیون ریالی به «احمد زائری» کارگردان «همشهری جنگ» اهدا شد.
بهترین فیلم مستند بلند (کارگردانی): تندیس شهید آوینی، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 120 میلیون ریالی به «رضا فرهمند» کارگردان «زنانی با گوشواره‌های باروتی» اهدا شد.
 
تقدیر حاتمی کیا از مصطفی رزاق کریمی
در ادامه مراسم اختتامیه ابراهیم حاتمی کیا و محمد مهدی حیدریان روی سن آمدند و با اهدای نشان فیروزه سینماحقیقت، لوح تقدیر و پنج سکه بهار آزادی، از «مصطفی رزاق‌کریمی» مستندساز پیشکسوت تبریزی تقدیر کردند.
حاتمی کیا با عنوان اینکه  سینمای مستند و فیلم مستند برای او محترم و مقدس است گفت: من برای سینمای مستند بسیار ارزش قایل هستم و آن را مادر سینمای داستانی می دانم و هر کجا که مستندسازان باشند با افتخار حاضر می شوم و سر تعظیم در مقابلشان فرو می آوردم.
او درباره مصطفی رزاق کریمی گفت: من آقا مصطفی را از وین می شناسم و  با اینکه اصرار دارد شبیه خارجی ها  باشد و گاهی من از دستش عصبانی می شوم  انسان بسیار نازنینی است .
حاتمی کیا اضافه کرد:دوستی ما از وین و با فیلم از کرخه تا راین شروع شد و با  خاکستر سبز هم ادامه پیدا کردو امروز که فیلم بانو قدس ایران را از ایشان دادم بسیار هم خوشحال شدم و هم گریه کردم چرا که هم از ساخت چنین مستدی خوشحال شدم و هم دیدم چقدر دیر برای ساخت این گونه مستندها دیر شده.
او در توصیف مصطفی رزاق کریمی او را مرد محرمی دانست که سالهاست آرزوی ساخت جانبازان شیمیایی را داد و گفت: هنوز جایگاه مصطفی (رزاق کریمی) در سینمای مستند کشف و دیده نشده و امیدوارم او که درد معاش هم ندارد این فیلم را بسازد.
حاتمی کیا اضافه کرد هر جا که نام جنگ و صلح و آسیب های جنگ باشد نام او می درخشد.
رزاق کریمی با اشاره به این که دوستی اش با ابراهیم حاتمی کیا وجه مشترکی در وین دارد گفت: وجه آن فرهنگی بودن و همدلی ارتباط ما بود. این دوستی برایم بسیار خوشحال کننده و از جایی به بعد مایه افتخار بد. گفته ها با هم داشتیم. هر چند مطمئنم لهجه آلمانی وار یا اتریشی وار من حسابی او را اذیت کرد.
او ادامه داد: من 41 سال پیش در شهر تبریز فیلم«بیکاری در تبریز» را ساختم. اما خیلی زود تبریز را ترک کردیم به تهران آمدیم و بعد به اتریش عازم شد و مدت طولانی آنجا بودم.
رزاق کریمی با اشاره به این که مستند پرتره تاکنون کم کار نکرده است توضیح داد: به ساخت فیلم«بانو قدس ایران» می بالم چرا که ادای دینی به حضرت امام(ره) و خانواده ایشان بود. زمانی که امام(ره)در تبعید و عراق بودند ما به همراه پدرم به خدمت ایشان رفتیم. من نوجوان بودم و همیشه آرزو می کردم یک بار دیگر این مرد بزرگ را ببینیم که هرگز محقق نشد.
او ادامه داد: تا وقتی که پیشنهاد ساخت این فیلم مطرح شد. هم برایم نگرانی داشت به خاطر این که وارد شدن به اندرونی امام (ره) سخت بود. من همیشه بعد از تمام شدن کارهایم از آنها ناراضی هستم و فکر می کنم باید تکمیل تر شوند. مطمئنم بعد از این هم از تهیه کننده اجازه خواهم گرفت تا اندکی، یک دقیقه به فیلم اضافه کنم تا تکمیل تر شود. اما مطمئنم با یک فیلم تمام ناگفته ها درباره امام (ره) و همسرشان گفته نخواهد شد. امیدوارم فیلم های بیشتری در این باره ساخته شود تا ارتباط نسل جوان با این شخصیت ها قطع نشود. برای این بزرگداشت بسیار ممنونم.
 
جوایز مسابقه ملی اهدا شد
 
هیات داوران بخش مسابقه ملی جشنواره، آقایان استاد منوچهر طیاب، محمدعلی فارسی، دکتر رامین حیدری‌فاروقی، علیرضا زرین‌دست، امیر تاجیک، معین کریم‌الدینی و خانم مستانه مهاجر، برگزیدگان این رویداد را به شرح زیر معرفی و مورد تقدیر قرار دادند:
* بهترین نویسنده گفتار متن: تندیس سینماحقیقت، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 60 میلیون ریالی به «میلاد محمدی» نویسنده گفتار متن «عشق شمعدانی‌ها» اهدا شد.
* بهترین صدا: تندیس سینماحقیقت، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 60 میلیون ریالی مشترکاً به کیومرث محمدچناری (صدابردار) و حسن مهدوی (طراحی و ترکیب صدا) مستند «زنانی با گوشواره‌های باروتی» تقدیم شد.
* بهترین فیلمبردار: تندیس سینماحقیقت، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 60 میلیون ریالی به «علی شیلاندری» فیلمبردار «دیدن و بودن» اهدا شد.
* بهترین تدوین: تندیس سینماحقیقت، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 60 میلیون ریالی به «حمید نجفی‌راد» تدوینگر «در جستجوی فریده» اهدا شد.
* بهترین موسیقی: تندیس سینماحقیقت، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 60 میلیون ریالی به «افشین عزیزی» آهنگساز «در جستجوی فریده» تقدیم شد.
* بهترین پژوهشگر: تندیس سینماحقیقت، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 70 میلیون ریالی به «سودابه مجاوری» پژوهشگر «وه انتیوک شاپور» اهدا شد.
* بهترین فیلم مستند کوتاه (کارگردانی): تندیس سینماحقیقت، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 100 میلیون ریالی مشترکاً به «فتح‌الله امیری» و «نیما عسگری» کارگردانان «محیط‌بان و پلنگ» تقدیم شد.
* بهترین فیلم مستند بلند (کارگردانی): تندیس سینماحقیقت، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 120 میلیون ریالی به «رضا فرهمند» کارگردان «زنانی با گوشواره‌های باروتی» اهدا شد.
* جایزه ویژه هیات داوران: هیات داوران یازدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت با تقدیر از کلیه عوامل فیلم مستند «لاوراتوار» جایزه ویژه خود شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 80 میلیون ریالی را به نمایندگی از گروه، به آقایان «علی همراز» کارگردان و «محمد کارت» تهیه‌کننده این فیلم مستند اهدا کرد.
* بهترین فیلم (تهیه‌کننده): تندیس سینماحقیقت، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 140 میلیون ریالی به «مؤسسه فرهنگی هنری عروج» تهیه‌کننده «بانو قدس ایران» اهدا شد.
غلامعلی اصغریان تهیه کننده مستند «بانو قدس ایران» هم اظهار کرد: از هیات داوران که نگاه ویژه ای به این فیلم داشتند و از کارگردانی که سه سال تمام برای ساخت این فیلم زحمت کشیدند، تشکر می کنم خصوصا از آیت الله سید حسن خمینی به خاطر همراهی هایشان در این فیلم و مدیریت بنیاد نشر آثار امام (ره) و خانواده امام (ره).
مدیرعامل موسسه فرهنگی «عروج فیلم» جایزه نقدی این فیلم را به مردم زلزله زده اهدا کرد و در ادامه گفت: این جایزه نقدی صرف خرید سه کانکس برای زلزله زدگان استان کرمانشاه می شود. از مستندسازان دعوت می کنم تا رویکردشان به سیره و سبک امام(ره) را بیشتر کنند چرا که در موسسه فرهنگی هنری عروج برای شما باز است.
* جایزه ویژه دبیر جشنواره شامل تندیس سینماحقیقت، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 100 میلیون ریالی هم مشترکاً به «آزاده موسوی» و «کوروش عطائی» کارگردانان «در جستجوی فریده» تقدیم شد.
این جایزه با حضور محمد مهدی حیدریان، منوچهر شاهسواری و محمد مهدی طباطبایی نژاد به دو کارگردان «در جستجوی فریده» اهدا شد.
پیش از اهدای جایزه ویژه دبیر جشنواره، محمد مهدی طباطبایی نژاد گفت: اغراق می کنم پس از پنج دوره دبیری جشنواره سینما حقیقت این بار سخت ترین تصمیم را پیش رو داشتم. به طوری که تا امروز صبح به انتخابم مطمئن نبودم. با تشکر ویژه از کامران حیدری برای فیلم «علی آقا» و سید محمدحسین مهدویان برای «ترور سرچشمه»، این جایزه را به آزاده موسوی و کوروش عطائی کارگردانان «در جستجوی فریده» تقدیم می کنم.
 
حاشیه های این مراسم:
مهدی باقری کارگردان فیلم «در جستجوی خانه خورشید» پس از دریافت جایزه خود گفت: به نظر می رسد جشنواره سینما حقیقت راهی را انتخاب کرده که منجر می شود فیلم های مستند از جشنواره دورتر بمانند. امیدوارم به بخش تجربی سینما حقیقت بیشتر توجه شود. تا کسانی که در این زمینه کار می کنند ناامید و سرخورده نشوند.
رضا فرهمند کارگردان فیلم «زنانی با گوشواره های باروتی» هم پس از دریافت جایزه خود اظهار کرد: افتخار بزرگی است که از این هیات داوران جایزه بگیرم. می خواهم از مصطفی سیفی تشکر می کنم. همچنین ضمن تشکر از تیم خودم این جایزه را به حمزه فیلمبردار عراقی که در آخرین صحنه از بین ما رفت تقدیم می کنم. او دو بچه کوچک داشت.
جان‌فرانکو  رزی داور بخش بین الملل هم درباره مستند رضا فرهمند گفت:همه ما متفق القول بودیم که «زنانی با گوشواره های باروتی» باید جایزه بهترین فیلم را بگیرد.
در ادامه این مراسم، محمد رضا وطن دوست جایزه اش را به دو مادر شهید حاضر در فیلمش تقدیم کرد.
عزت الله پروازه هم پس از دریافت جایزه خود عنوان کرد: جایزه ای بسیار ارزشمند بود  و من این جایزه را تقدیم می کنم به همه مادران ایران.
سودابه مجاوری  کارگردان مستند «وه انتیوک شاپور» هم با عنوان اینکه ساخت این فیلم  شش سال به طول  انجامیده گفت: 70 درصد اطلاعاتی که در این فیلم مورد استفاده قرار گرفته برای اولین بار استخراج شده اند و می توان به عنوان منبع موثقی از آنها استفاده کرد. او ساخت این فیلم را ادای دین ملی به اولین شهر جهان  دانست که دانشگاه دارد و گفت: ما باید حافظ تاریخ و حقایق کشور خود باشیم که در بسیاری از موارد به آن بی توجهی می شود.
فتح الله امیری، حمید نجفی‌راد، محمد کارت و افشین عزیزی هم جوایزشان را به همسرانشان تقدیم کردند.
«حمید نجفی‌راد» تدوینگر «در جستجوی فریده»هم با عنوان اینکه بالاخره کار او بعد از سالها دیده شده گفت: من از سال 1380 مشغول تدوین فیلم هستم و حدود 200 فیلم را تدوین کرده و 17 بار کاندید شدم تا اینکه این بار این جایزه را گرفتم.
رضا فرهمند کارگردان فیلم «زنانی با گوشواره های باروتی» که یک بار دیگر برای دریافت جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند بلند روی صحنه آمده بود گفت: شگفت انگیزتر از جایزه هایی که در این مراسم گرفتم دیدن مادرم در سالن اختتامیه بود که از بیرجند به تهران آمده بود.
در ادامه مراسم اختتامیه رامین حیدری‌فاروقی از اعضای هیات داوران بخش مسابقه ملی جشنواره با عنوان اینکه این دوره از داوری ها بسیار دشوار بود چرا که فیلم ها بسیار به هم نزدیک بودند تا جایی که می توان همه کاندیدهای این دو ره را برگزیده دانست و گفت: به جد می گویم به هیچ وجه توزیع جوایز اتفاق نیافتاده و هر بار فیلم ها مورد داوری تازه قرار گرفته اند.
او با اضافه کردن این مطلب که جمع آوری آرای داوری حدود 8 ساعت از داوران وقت گرفته است سینمای مستند را دارای حرکتی رو به جلو دانست و عنوان کرد: من دارای بخت بلندی بودم که هیچ گاه حس داوری از نوع سیاسی را نداشتم و فکر نمی کنم اساتیدی چون منوچهر طیاب و علیرضا زرین دست هم کسانی باشند که نام نیکشان به این قضاوت ها آغشته شود.
فاروقی همچنین  مستند «لاوراتوار» را که  جایزه ویژه این بخش را از آن خود کرد، فیلمی دانست که وجه درونی انسان ها ، تمنا و علایق آنها را به تصویر کشیده، شبیه خودش بوده و مرز داستانی و مستند را بسیار کمرنگ کرده و در راه سینمای تجربی گام برداشته است.
محمد کارت در هنگام دریافت جایزه اش گفت: هدف ما یک تجربه و پیشنهاد فرم جدید در ساخت مستند بود که از نظر هیات داوران هم مورد توجه قرار گرفت.
در ادامه این مراسم علی همراز که به همراه محمد کارت برای دریافت جایزه آمده بود عنوان کرد: امیدوارم بیشتر از این شاهد ساخت فیلم های ساختارشکن باشیم چون تجربه گرایی با خودش پویایی می آورد. امیدوارم کلمه «تجربی» انتهای مرگز گسترش سینمای مستند و تجربی با فونت درشت تری نوشته شود.
۲۶ آذر ۱۳۹۶ ۲۳:۴۷

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500