English
به خانه سینما خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

اخبار

سهراب شهیدثالث و محمد کارت برندگان نهمین جشن فیلم کوتاه شدند

سهراب شهیدثالث و محمد کارت برندگان نهمین جشن فیلم کوتاه شدند
نشان شایستگی به «سهراب شهید ثالث» رسید و فیلم کوتاه«بچه خور» به کارگردانی محمد کارت سه جایزه را در نهمین جشن مستقل فیلم کوتاه ایران از آن خود کرد.

به گزارش روابط عمومی خانه سینما، نهمین جشن مستقل فیلم کوتاه ایران با دبیری پیمان نهان قدرتی با افتتاح ویترین اختصاصی فیلم کوتاه در موزه سینما عصر دوشنبه، 29 مردادماه برگزار شد.
پیش از برگزاری مراسم نهمین جشن مستقل فیلم کوتاه ایران، ویترین اختصاصی فیلم کوتاه رونمایی شد و با پخش ویدیویی از امیر نادری، نشان شایستگی ایسفا به سهراب شهید ثالث اهدا شد.
امیر شهاب رضویان کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس ایرانی که اجرای این مراسم را هم بر عهده داشت، با اشاره به اینکه در سال ۸۲ اولین جلسات انجمن فیلم کوتاه را تشکیل دادیم و از سال ۸۴ عضو خانه سینما شدیم و اکنون جزو تشکلات پرجمعیت خانه سینما هستیم گفت: بازتولید خوبی تاکنون داشتیم و آینده درخشانی داریم. به‌نحوی‌که اگر همین‌الان هم جریان آموزش لغو شود تا سال‌های سال فیلم‌ساز فیلم کوتاه خواهیم داشت. از سال‌ها پیش به دنبال این بودیم که در موزه فیلم کوتاه داشته باشیم تا اینکه این موضوع را به آقای قاسم خان گفتیم و ایشان هم به‌رسم رفاقت پذیرفتند. ما از سال ۴۵ در ایران فیلم‌سازی کوتاه داشتیم و از سال ۴۸ اولین تشکل فیلم کوتاه به وجود آمد که بعدش انجمن سینمای جوان را داشتیم و بعد هم در کانون پرورش فکری این راه را ادامه داد.
علیرضا قاسم خان، مدیرعامل موزه سینما درباره افتتاح ویترین فیلم کوتاه توضیح داد: باید سال‌ها پیش این ویترین راه‌اندازی می‌شد اما شرایط به‌گونه‌ای بود که باید موزه سینما دوباره طراحی می‌شد.
او ادامه داد: می‌توانیم بگوییم سینمای حرفه‌ای ایران مدیون سینمای کوتاه است زیرا همیشه با ایده‌های خلاقی همراه است. بااین‌حال بحث و تحقیقات راجع به فیلم کوتاه خیلی کم انجام شده است. به همین دلیل می‌خواهم مژده دهم که از همین ایام که آیین جشن فیلم کوتاه برگزار می‌شود پروژه ضبط تاریخ شفاهی فیلم کوتاه نیز آغاز می‌شود و در آینده نزدیک از تمام متصدیان فیلم کوتاه درخواست خواهیم کرد تا برای ثبت تاریخ شفاهی ما را همراهی کنند.
سید صادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران درباره نقش انجمن در تولید فیلم کوتاه گفت: ما در سال ۹۶ بیش از ۲ هزار حضور بین‌المللی در حوزه فیلم کوتاه داشتیم. وقتی این آمار داده شد و به رئیس سازمان سینمایی و وزیر ارشاد داده شد، آقای وزیر هم باورش نمی‌شد که این عدد درست است یا نه. پارسال نزدیک به ۶۰۰ فیلم کوتاه ایرانی در اشکال مختلف خود در بیش از ۲هزار جشنواره بین‌المللی حضور داشته است که بیش از ۳۰۰ حضور برای انجمن است و بقیه مربوط به فیلم‌سازان مستقل است. تا امروز ۷۰ دفتر و نمایندگی در ایران داشته که می‌خواهیم به ۱۲۰ نمایندگی برسانیم. سه جشنواره منطقه‌ای داریم و مهم‌ترین جشنواره فیلم کوتاه خاورمیانه را در آبان ماه هرسال برگزار می‌کنیم اما در حال حاضر به دلیل افزایش قیمت ارز تجهیزات خیلی گران شده است. بااین‌حال بازهم با توجه به اعتباراتی که در اختیارداریم سعی در تجهیز دفاتر داریم. و در پایان می‌توانم بگویم که وضع سینمای کوتاه ما خیلی خوب است.
مسعود امینی تیرانی کارگردان، فیلم‌ساز و عضو انجمن فیلم کوتاه ایران در توضیحاتی درباره نشان ایسفا گفت: نشان ایسفا هرسال در جشن مستقل به بزرگان سینما داده شده است اما همیشه دلمان می‌خواست که یک نفر به‌عنوان نفر اول تندیس را اهدا کنیم. او کسی نبود جز سهراب شهید ثالث اما چون در میان ما نبود این تصمیم به تعویق می‌افتاد. تا امسال که قرار شد ویترین فیلم کوتاه را داشته باشیم و به نظر رسید که بهترین امکان به وجود آمده است که این نشان را با اجازه خانواده‌اش در ویترین موزه قرار دهیم. یک سنت قدیمی هم داشتیم که هرسال نشان را هرکسی که می‌گیرد سال بعد باید همان فرد نشان بعدی را اهدا کند. سال قبل آقای امیر نادری این نشان را گرفتند و امسال هم با ارسال ویدئویی این نشان را به خانواده سهراب شهید ثالث اهدا کردند.
سپس کلیپی از امیر نادری پخش شد که درباره این جایزه،‌ ارزش‌های آن و شهید ثالث صحبت کرده بود. و بعد از قرائت متن لوح توسط مسعود امینی تیرانی، با حضور محسن امیر یوسفی این نشان به شاهرخ شهید ثالث، پسرعموی شهید ثالث تقدیم شد و سپس به همراه دیگر اعضای این انجمن و میهمانان حاضر در مراسم در ویترین موزه سینما قرار داده شد. پیش‌ازاین نیز افرادی چون بهرام بیضایی، عباس کیارستمی، رخشان بنی اعتماد، خسرو سینایی، ناصر تقوایی، امیر نادری و ... آن را دریافت کرده بودند.
آیین نهمین جشن مستقل فیلم کوتاه ایران کمی بعد در سینماتوگراف موزه سینما برگزار شد. کلیپی از صحبت‌های زنده‌یاد عزت‌الله انتظامی آغازگر مراسم بود. در ادامه با یادی از حسن رشید قامت که سال پیش فوت کرد، ضیاءالدین دری و عزت‌الله انتظامی حضار یک دقیقه به احترام این هنرمندان ایستادند و آن‌ها را تشویق کردند.
پیمان نهان قدرتی دبیر این دوره جشن فیلم کوتاه ایران اولین سخنران مراسم بود که گفت: ۹ پایان اعداد و آغازی از یک‌فصل تازه است. نهمین جشن فیلم کوتاه امشب به پایان می‌رسد و امیدوارم تاکنون بهترین عملکرد را از خود نشان داشته باشیم. من همه فیلم‌سازانی که به ما اعتبار بخشیدند را برندگان این جشن می‌دانم، زیرا فیلم کوتاه حاصل اندیشه‌های بلند است. اینجا جایگاه ایجاز است و بی‌راه نیست که ارتقا فیلم جهان جز با فیلم کوتاه نمی‌توانست میسر باشد.
در ادامه مراسم جوایز بخش‌های مختلف این دوره جشن مستقل فیلم کوتاه با حضور هنرمندان به برگزیدگان اهدا شد:
*جایزه بهترین فیلم خارجی توسط رضا درمیشیان و مهران موثقی به فیلم «بچه ساکت» اهدا شد که خواهر فیلم‌بردار این اثر جایزه را به نیابت دریافت کرد و سپس ویدئویی کوتاه از کارگردان این اثر پخش شد.
*با حضور آتوسا قلم‌فرسایی و کاظم مولایی نشان شایستگی ایسفا برای بهترین طراحی صحنه و لباس به سعید حسن لو برای فیلم «بچه خور» تقدیم شد.
*نشان شایستگی ایسفا برای بهترین صدابرداری و صداگذاری به حسین قورچیان برای فیلم «موج‌کوتاه» اهدا شد.
حسین قورچیان بعد از دریافت جایزه خود بیان کرد: جای کاندیداهای فیلم تجربی بسیار خالی است و خیلی حیف است که در این دوره وجود ندارد زیرا که من خودم هم از این راه‌کار را یاد گرفته‌ام.
*با حضور محمد رسولی، سعید پور اسماعیلی نشان شایستگی ایسفا برای بهترین فیلم‌برداری به فرشاد محمدی برای فیلم «تو هنوز اینجایی» تقدیم شد که کارگردان این اثر جایزه را به نیابت از محمدی دریافت کرد.
*با حضور عماد خدابخش و بهرام دهقان نشان شایستگی ایسفا برای بهترین تدوین به مجتبی اسماعیل‌زاده برای فیلم «موج‌کوتاه» اهدا شد.
*در ادامه مراسم نشان شایستگی ایسفا با حضور کریم لک زاده و مجید برزگر برای بهترین فیلم‌نامه به آرین وزیر دفتری برای فیلم «مثل بچه آدم» تقدیم شد.
آرین وزیر دفتری بعد از دریافت جایزه خود اظهار کرد: امیدوارم بازنگری در آیین‌نامه انجام شود و برای بازیگری هم جایزه‌ای در نظر گرفته شود به همین دلیل از شادی کرم رودی بازیگر این فیلم دعوت می‌کنم تا جایزه را دریافت کند.
*با حضور محسن امیر یوسفی و ناصر ضمیری نشان شایستگی ایسفا برای بهترین کارگردانی به محمد کارت برای فیلم «بچه خور» اهدا شد.
*در آخرین بخش با حضور منوچهر شاهسواری، امیر توده روستا و مسعود امینی تیرانی نشان شایستگی ایسفا برای بهترین فیلم کوتاه به محمد کارت کارگردان و مازیار هاشمی تهیه‌کننده برای فیلم «بچه خور» تقدیم شد.
منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری این جشن گفت: اگر می‌خواهید همه‌چیز را حرفه‌ای برگزار کنید، به نظرم بهتر است که جایزه بهترین فیلم را به تهیه‌کننده بدهید.
او ادامه داد: من این شانس را داشتم که در برگزاری جشن اول شما سهم کوچکی داشته باشم. ما آن سال‌ها فکر می‌کردیم که برای این گروه باید فضای مستقلی ایجاد کنیم و اکنون نهمین دوره این جشن مستقل برگزار شد. دهمین دوره به هر کس رسید نصف راه را رفته است. امیدوارم این توجه در شما وجود داشته باشد. در تمام این سال‌ها انجمن فیلم کوتاه از منظم‌ترین و خوش‌برخوردترین‌ها بوده و همیشه خانه سینما از تفاهمی که با آن‌ها کرده خوشحال است زیرا که سر عهد خود مانده‌اند. بیشترین ارتباطم را هم در خانه سینما با این صنف داشته‌ام.
شاهسواری بابیان این‌که امشب اشاراتی در بین اعضای صنف فیلم کوتاه دیده است گفت: با همدیگر به نحوی رفتار نکنیم که دوستانمان از فعالیت دل‌شکسته شوند. هیچ‌چیزی فاجعه بارتراز این نیست که دل کسانی که برایتان کار می‌کنند را بشکانید. مراقب همدیگر باشیم. از این طریق است که آینده ساخته می‌شود.
در پایان مراسم هم فیلم کوتاه سینمایی «بچه خور» به کارگردانی محمد کارت برای حاضران به نمایش درآمد.
در این مراسم منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، علیرضا رضا داد، مازیار میری، مرتضی رزاق کریمی، سید صادق موسوی، جعفر صانعی مقدم، محسن امیر یوسفی، رضا درمیشیان، غلامرضا موسوی، محمدرضا دل‌پاک، علیرضا قاسم خان و ... حضور داشتند.

۳۰ مرداد ۱۳۹۷ ۰۶:۵۳

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500