English
به خانه سینما خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

اخبار

مجید قاری زاده: نسل من همیشه برای تشویق شدن ترسیده است

مجید قاری زاده: نسل من همیشه برای تشویق شدن ترسیده است
مجید قاری زاده گفت: امشب من شبیه پدر داماد هستم و پر از دلشوره هستم. عزیزانی آمده‌اند و حرف‌هایی زده‌اند که برای من دلنشین است اما نسل من همیشه برای تشویق شدن ترسیده است. سخت است یک شب سه تا جایزه بگیری در حالیکه در فجر هیچ وقت ندیدنت، این جایزه‌ها خیلی مزه داد.

به گزارش ایسنا، این بخش از صحبت‌هایی است که در دومین «شب کارگردان» که به مجید قاری‌زاده اختصاص داشت و  بنیاد سینمایی فارابی و کانون کارگردانان سینمای ایران آن را برگزار کرد، مطرح شد.
در این مراسم که شامگاه ٢٣تیرماه در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد، هنرمندان و مدیرانی چون سیروس الوند، خسرو معصومی، محسن امیریوسفی، غلامرضا موسوی، سیامک شایقی، رضا درمیشیان، جهانگیر الماسی، وحید موساییان، پوران درخشنده، حبیب اسماعیلی، ناصر غلامرضایی، سیامک اطلسی، محمد موفق، بهرام کاظمی،  سعید ابراهیمی‌فر، منصور وحیدی‌فر، محمد متوسلانی، محمدرضا دلپاک، کاظم هژیرآزاد، عبدالله باکیده، پرویز یشیایی،علیرضا تابش رییس بنیاد سینمایی فارابی، مسعود نقاش زاده، سید ضیا هاشمی،محمدرضا عرب، قدرت‌الله سهل میرزایی و ... حضور داشتند. 
در ابتدای این آیین که امیر پوریا اجرای آن را بر عهده داشت، آنونس فیلم «پدربزرگ» ساخته مجید قاری‌زاده پخش شد.

                                          محسن امیریوسفی: امیدوارم سینما به دوره درست خود بازگردد

و سپس محسن امیریوسفی رییس کانون کارگردانان سینمای ایران، درباره این شب گفت: شبی است که از دو جنبه برای من مهم است، یک وجه فیلمسازی آقای قاری‌زاده است یک وجه آنونس فیلم «پدربزرگ».
او ادامه داد: آنونس فیلم«پدربزرگ» مرا به دوران گذشته برد. دوره‌ای که همه چیز متفاوت بود از جمله مراودات مالی؛ زمانی که پول وسیله بود نه هدف. صحبت از دوره تاریخی خیلی دور نیست همین چند دهه گذشته منظورمان است. امیدوارم این فرصتی باشد تا آقای قاری‌زاده فیلم‌های خوبی برای ما بسازند و سینما به دوره درست خودش بازگردد، زمانیکه همه چیز سرجایش بود. آقای قاری‌زاده هم از لحاظ صنفی و هم کارگردانی گنجینه‌ای برای ما هستند و ما از حضورشان به خود می‌بالیم.

                                                          سیروس الوند: نجابت‌ها و سلامت‌ها در سینما گم شده است

سپس سیروس الوند کارگردان «یک بار برای همیشه» در سخنانی درباره قاری‌زاده گفت: مجید را به عنوان یک اسم از سینمای آزاد آن دوران می‌شناسم و بعد به عنوان یک عکاس. تصورم می‌کنم آغاز فعالیت مجید در سینما به خاطر عشقی بود که به امیر نادری داشت. یک سینماگر در درجه اول باید عکاس خوبی باشد مانند امیر نادری که سینماگر و عکاس خوبی بود و مجید قاری‌زاده هم مانند اوست. 
او افزود: بعد از انقلاب به همت مسئولین به خصوص آقای بهشتی که یکی از ستون‌ها برخاستن سینما بود، معرفی سینماگران جوان سینما رونق گرفت. میکده سینما الان جای خود را به یک حمام می‌دهد، در میکده هر کسی را راه نمی‌دهند اما حمام چرا. در حال حاضر هم سینماگران خوب داریم اما آدم‌هایی هم هستند که آویزان روی دست سینما می‌مانند و سینما را از آن هویت ملی جدا می‌کنند. نجابت‌ها و سلامت‌هایی در سینما گم شده است، مجید در دوران گذشته از کسانی بود که سینما را دوباره راه انداختند. 
کارگردان «پرتقال خونی» در پایان بیان کرد: در این دوران هم سینماگران خوب هستند مانند سعید روستایی، اصغر فرهادی و ... اما یادمان باشد امثال مجید این راه را برای این سینماگران هموار کردند. برگزاری چنین شب‌هایی خیلی خوب است و امیدوارم ادامه یابد. به مجید هم باید بگویم حواسمان به اوست و فیلم بساز.

                                                    ناصر غلامرضایی: آرزو می کنم مجید دوباره فیلم بسازد

در ادامه ناصر غلامرضایی تهیه کننده و کارگردان سینما در سخنانی یادآور شد: من چهل و شش سال سابقه دوستی با مجید را دارم. سینمایی که ما امروز داریم بیشتر از آنچه تحت تاثیر سینمای موج نو باشد تحت تأثیر سینمای آزاد بوده است. کاری که توسط دوستان در سینمای‌ آزاد در دهه ۵٠ شروع شد و در دهه ۶٠ به بار نشست و در شکل حرفه‌ای با همکاری بنیاد فارابی سینمای حرفه‌ای شکل گرفت. در همان سالنی که راش‌های و فیلم‌های ما بازبینی می‌شد، شب همراهان سینمای ایران برگزار می‌شود  و افتخار می‌کنیم که این سالن به نام عباس کیارستمی است. 
او افزود: مجید یک دانشنامه سینمایی است و به وجوه مختلف سینمای حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای اشراف دارد. او را به هانری لانگلاوا تشبیه می‌کنم که مدیر موزه و سینمای پاریس بود. مجید قاری‌زاده مردی است که زیاد می‌داند. آرزو می‌کنم همواره در صحت و سلامت باشد.  او ١۵ فیلم سینمایی و کوتاه کار کرده است کم کار نبوده و آرزو می‌کنم باز هم فیلم بسازد و ما از دریای دانش او استفاده کنیم.

                                                                             کامبیز روشن روان و خاطره‌گویی برخی همکاری‌ها

کامبیز روشن روان آهنگساز که سابقه همکاری با مجید قاری‌زاده را دارد، درباره این همکاری گفت: من چهار فیلم با مجید قاری‌زاده کار کردم و همه فیلم‌ها هم مربوط به دوره فیلم‌های ملودرام بود. موسیقی فیلم آن دوران‌ها با حالا متفاوت است. 

او افزود: آقای قاری‌زاده برای موسیقی فیلم خود فکر داشتند و به یاد دارم که بارها برای موسیقی فیلم مشورت می‌کردیم. این یکی از ویژگی‌های بارز ایشان است. در تاریخ سینمای جهان فیلم‌هایی ماندگار شدند که به خاطر موسیقی‌شان ماندگار شدند. 
این هنرمند ادامه داد:  آنچه در آن سال‌ها در موسیقی فیلم خیلی روا بود موسیقی‌های ملودی بودند؛ موسیقی‌هایی که برگرفته از فرهنگ ایرانی بودند. در فیلم «پدربزرگ» از مثنوی استفاده کردم. این مثنوی قطعه‌ای آشنا برای همه ماست اما وقتی در یک فیلم به کاربرده می‌شود، مُعرف آن فیلم می‌شود. 
روشن روان در پایان بیان کرد: برای مجید عمر بسیار طولانی و کارهای زیباتر در آینده آرزو می‌کنم.

                                                 جهانگیر الماسی: مجید قاری زاده واقعا عاشق سینماست

جهانگیر الماسی بازیگر فیلم «پدربزرگ» و «سرزمین آرزوهای» مجید قاری‌زاده نیز از جمله هنرمندانی بود که در این شب سخن گفت. 

الماسی بیان کرد: خیلی خوشحالم که چنین شب‌هایی به معنای بازنشستگی نیست و رجوع دوباره اهل خرد و معنا و دوستان به همدیگر است و یادمان نرود، ستون‌های سینمای ایران محصول تفکر و تلاش کسانی است که نباید در بی نامی بمانند. به قول دیالوگ فیلم «پدربزرگ» زیبایی هر گیاه به شکوفه‌هایش است اما اگر از ساقه جدا شود ، هیچ بهایی ندارد. این ساقه به وسیله کسانی مانند مجید قاری‌زاده به وجود آمده است. 

او افزود: من در همکاری با ایشان خیلی چیزها آموختم. اولین چیزی که یادگرفتم عشق بود، واقعا ایشان عاشق سینماست. من شاهد دقایقی بودم که ایشان چگونه با حرمت سینما برخورد می‌کردند. مجید سینمای ژاپن را دوست داشت همچنین فیلم «پدرخوانده» را که بارها بارها از من خواست با هم آن را ببینیم. همیشه حرمت زیادی برای سینما، حرف و تلاش گروه سینمایی قائل بوده است. 

این بازیگر ادامه داد: او هیچوقت خانواده‌ای تشکیل نداد چون خانواده بزرگ‌تری به نام مردم داشت،او عاشق مردم است. او پایبند حرمت بود و هست و یادم نمی‌رود که چگونه با آقای مشایخی که چهار قدم از ما جلوتر بودند، رفتار می‌کرد. وقتی چنین شب‌هایی برگزار می‌شود، نسل جوان یاد می‌گیرد که ما باهم هستیم و با هم تلاش می‌کنیم چیزی از جامعه را ثبت کنیم و آن را به رخ تاریخ بکشیم. مگر از این به رخ تاریخ کشیدن‌های یادمان بماند که انسانیم، مجید برای من تصویر روشن همین جمله است. 
سپس جهانگیر الماسی از خاطرات خود با این کارگردان گفت.

                                                                      هاشمی: قاری زاده در کار صنفی درجه یک است

در ادامه سید ضیا هاشمی که سابقه همکاری در کارهای صنفی سینما با مجید قاری‌زاده را داشته، به روی صحنه آمد و گفت: مجید در کار صنفی درجه یک است و خیلی چیزها از او یاد گرفتیم. توفیق همکاری در تولید فیلم با ایشان نداشتم اما در کارهای صنفی با ایشان همکاری داشتم. 

او با بیان خاطراتی از همکاری‌اش با قاری‌زاده بیان کرد: افتخار داشتم همیشه در شوراهای مرکزی و هیات مدیره تشکلات تهیه‌کنندگان در کنار مجید بودم، از حساسیت‌های او بر بخش صنفی سینمای ایران لذت بردم و همیشه از او یاد گرفتم و بابت تمام چیزهایی که به من یاد داده، از ایشان ممنونم و مطمئنم که می‌توانیم در کنار ایشان سالهای سال درس یاد بگیریم.

جلالی خواهر زاده مجید قاری‌زاده نیز در جملاتی گفت: در باب آقای قاری‌زاده سخن زیاد است که استاد به آن اشاره کرده‌اند اما من از باب شاگردی اینجا هستم که به ایشان بگویم آقای قاری‌زاده با صبوری و روی خوش به ما آموختید و میزبان درددل‌های ما بودید. امیدواریم همیشه باشید و بمانید.

                                      علیرضا رییسیان:امیدوارم این شب شروع مجددی برای قاری زاده باشد

سپس علیرضا رییسیان فیلمساز و کارگردانی که سابقه همکاری در کارهای صنفی را با مجید قاری‌زاده داشته، در شب او گفت: در ورزش چنین مراسم‌هایی به معنی این است که می‌خواهند کفش‌ها را جفت و خداحافظی کنند اما در هنر همچین قائده‌ای نداریم و امیدوارم این شب یک شروع مجدد برای قاری‌زاده باشد. 
او افزود: من و مجیددو نقطه مشترک داریم یکی سینمای آزاد که من در دوره بعد ایشان بودم و جزو فیلمسازهای دهه شصت که خیلی باحال هستند. 
سپس رییسیان از فیلمسازان دهه شصتی و خاطراتشان گفت و همچنین از سید محمد بهشتی یاد کرد.

کارگردان «پرونده هاوانا» بیان کرد:بعد از انقلاب سینما به واسطه قدیمی‌ها و یک سری از بچه‌ها جدیدتر رونق گرفت. من از آقای نقاش زاده می‌خواهم این سالن را، سالن سینمایی فیلم خانه برای اهالی سینما بکنند تا فیلم‌های قدیمی خوب را ببینند، خیلی بد است که رابطه ما با گذشته آنقدر کمرنگ شده است. می‌گویند زمانه عوض شده اما مفاهیم که عوض نمی‌شود. نکات بنیادی مفاهیم هنری هیچ وقت عوض نمی‌شود. 
او سپس به جریان‌هایی که منتقدین این روزها ایجاد می‌کنند، اشاره کرد و گفت: آن دوران منتقدان خوبی داشتیم اما الان دو سه تا منتقد خوب بیشتر نداریم. در همه جای دنیا با احترام با کارگردانان رفتار می‌شود حتی ممکن است کارهای خوبی هم نسازند. اما این روزها ما شاهد رفتارهای عجیبی هستیم که می‌خواهند فیلمسازان مسن بازنشسته شوند. 

کارگردان «چهل سالگی» افزود: جمله عجیبی در برنامه «هفت» شنیدم که آقای الهی به آقای موسوی گفتند که شما سن‌تان آنقدر است، بهتر نیست که بازنشسته شوید. این موضوع به کسی ربطی ندارد. هیچ کس جز خود فیلمساز نمی‌تواند در این باره تصمیم بگیرد. ما باید با آدم‌هایی که ریشه و پایه این سینما هستند با احترام برخورد کنیم چون اگر این زنجیره متصل نبود الان سینمایی نداشتیم. ما باید این نگاه را داشته باشیم که امثال پرویز (هارون) یشایایی که خیلی در جریان سینما موثر بوده، باید خودش انتخاب کند که چه زمانی کار نکند و اگر روزی خواست فیلم بسازد باید تمام قد بایستیم و ایشان را تشویق کنیم. 

رییسیان در پایان صحبت‌هایی گفت: یکی از آدم‌های مهم جریان سینما در دهه ۶٠ مجید قاری‌زاده است. تصویر جوی آب همیشه مرا یاد فیلم «پدربزرگ» می‌اندازد. آن شکل از روابط ایرانی که مجید قاری‌زاده تصویر می‌کرد آنقدر ویژه بود و با ادبیات جاری سینمای جهان یکسان بود که یکی از جوایز مهم خارج از کشور را ایشان برد. او و امثال او سینما دهه شصت را به قله رفیع رساندند. ما ساکت هستیم اما این سکوت به معنای رضایت نیست.

                                                موسوی: قاری زاده مرا قائل به چشم سوم کرد

سید غلامرضا موسوی رییس شورای عالی تهیه کنندگان نیز در سخنانی چنین گفت: با این مراسم‌ها دوستان ما انرژی و تصمیم می‌گیرند که فیلم ببینند و بسازند. سینمای آزاد را عده‌ای سینماگر به خودی خود به وجود آوردند. فیلمسازانی که بدنه سینما را راه انداختند کسانی هستند که سینمای سوپر هشت میلیمتری را کار کردند. مجید هم یکی از این فیلمسازان است. 
او سپس به شرایط سخت فیلمسازی در گذشته اشاره کرد و از خاطرات و نحوه آشنایی‌اش با قاری‌زاده گفت. 
تهیه‌کننده فیلم «خشکسالی و دروغ» ادامه داد: در آن دوران باید خیلی عاشق می‌بودی و سینما را دوست می‌داشتی تا با شرایط سخت آن دوران فیلم بسازی. مجید آدم خیلی باسوادی بود و خیلی فیلم می‌دید. او مرا قائل به چشم سوم کرد. او وقتی حواسش به جلوی دوربین بود، پشت صحنه هم از نظرش دور نمی‌ماند. امیدوارم همچنان فیلم بسازد و امشب انرژی مضاعفی برای شروع دوباره به او داده شد.

                                                                          پورعرب خطاب به قاری زاده چه گفت؟

ابوالفضل پورعرب بازیگر سینما و تلویزیون که در فیلم‌های «جوانی» و «بی‌قرار» ایفای نقش کرده است، در جملاتی کوتاه گفت: آقای قاری‌زاده آدم با عشقی است و رفاقت را خوب می شناسد. او حس خیابانی آدم‌ها را هم می‌شناسد که چقدر در خیابان بزرگ شده‌اند و در فیلم‌هایش این وجه را می‌بینیم. او سخت‌گیری‌هایی در کار داشت اما وقتی کارهایش را بر پرده می‌بینی، متوجه می‌شوی که این سخت‌گیری ها لازم است و باید به او تبریک بگویم. 
او خطاب به مجید قاری‌زاده بیان کرد: خوشحالم با هم پیر شدیم و همچنان همدیگر را می‌شناسیم. 

در ادامه مراسم صندوق اعتباری، کانون کارگردانان سینمای ایران و بنیاد سینمای فارابی از مجید قاری‌زاده تقدیر کردند.

مجید قاری زاده: نسل من همیشه برای تشویق شدن ترسیده است

 بعد از مراسم تقدیر مجید قاری‌زاده ضمن تشکر از کسانی که به این مراسم آمدند و برگزار کنندگان این شب گفت: «مگه تا حالا سه تا جایزه با هم در این سال‌ها به من داده بودند؟! خیلی این جوایز چسبید.»
سپس از همه کسانی که درباره او صحبت کردند، تشکر کرد و یادآور شد: در فیلم آخرم «پسران آجری» اگر آقای تابش، نقاش زاده و ایل بیگی از من حمایت نمی‌کردند شاید با شرایط موجود به زندان می‌افتادم. 
این کارگردان بیان کرد:  امشب من شبیه پدر داماد هستم و پر از دلشوره هستم. عزیزانی آمده‌اند و حرف‌هایی زده‌اند که برای من دلنشین است اما  
نسل من همیشه برای تشویق شدن ترسیده است. 
سخت است یک شب سه تا جایزه بگیری در حالیکه در فجر هیچ وقت ندیدنت، این جایزه‌ها خیلی مزه داد. 
مجید قاری زاده سپس از ناصر تقوایی یاد کرد و خاطراتی از او گفت. 
او با بیان جمله‌ای از ناصر تقوایی مبنی بر اینکه «ای کاش قانون می‌شد که هر فیلمساز فیلم اول خود را از زادگاه و محل زندگی خود را بسازد.» گفت: من هم فیلم اول خود را در محل تولدم «درخونگاه» ساختم و فیلم دوم را به واسطه اینکه آذری هستم در تبریز ساختم. یک سال ونیم بر روی فیلمنامه «پدربزرگ» کار کردم. 
سپس خاطراتی از نحوه ساخت فیلم «پدربزرگ» و دعوت جمشید مشایخی به این فیلم تعریف و از محمد موفق و بهرام کاظمی و علیرضا نصر برای همکاری‌هایشان تشکر کرد.

قاری زاده درباره ابوالفضل پورعرب بیان کرد: در آن دوران پورعرب فقط سوپر استار نبود، بازیگر و سوپر استار بود. سه فیلم با او کار کردم، دنیای آن روزها با الان فرق داشت. باز هم دوست دارم با او و جهانگیر الماسی کار کنم. این دو در فیلم‌های من همبازی مرحوم جمشید مشایخی بودند و برای شروع کار از جمشید مشایخی اجازه می‌گرفتند. شاید دو دهه است که دیگر نمی‌بینم تازه کارها از بزرگترها رخصت ‌بگیرند. 
او ادامه داد: سرکلاسهای آزاد آقای شمیم بهار یاد گرفتم که هنرپیشه خوب را باید در لانگ شات ببینید نه کلوزآپ. یک فیلمی دیدم به نام «درخونگاه»، به نظرم کارگردانش درخونگاه را نمی‌شناسد. درخونگاه نویسنده‌ای دارد به نام اسماعیل فصیح. بعضی فیلمسازان از درخونگاه فقط خنجر و خون می‌بینند اما خیلی چیزهای دیگر هم از آن بوده است. 

این هنرمند در پایان صحبت‌هایش گفت: نریشن آنونس فیلم «پدربزرگ» را منوچهر انور گفته، کسی که فیلم ایرانی کار نمی‌کرد. من ٩فیلم ساختم و اگر 
دهمین فیلم اتفاق بیفتد، شاید کار نکنم نمی‌گویم حتما بلکه احتمال می‌دهم که تهیه کنندگی را ادامه دهم.

در این مراسم اعلام شد که جهانگیر الماسی و ابوالفضل پورعرب در فیلمی به نام «کاناپه» ساخته کیانوش عیاری با یکدیگر همبازی هستند. 
همچنین روز چهارشنبه ٢۶تیرماه نکوداشت فردوس کاویانی در ساختمان شماره یک خانه سینما برگزار می‌شود. 

در پایان این شب فیلم سینمایی «پدربزرگ» نوشته و ساخته مجید قاری‌زاده به نمایش درآمد. 
«پدربزرگ» محصول سال ١٣۶۴ است که بازیگرانی چون جمشید مشایخی، جهانگیر الماسی، آهو خردمند، حسین کسبیان و ... در آن ایفای نقش کردند. مجید قاری‌زاده متولد سال ١٣٣۴ است. او فعالیت هنری خود را با عکاسی فیلم و عکاسی صنعتی آغاز کرد. او سینما را سال ۱۳۵۳ با عضویت در سینمای آزاد تهران و ساخت فیلم ۸ م. م «مکث» تجربه کرد.
فیلم‌هایی چون «رفقای خوب»، «پسران آجری»، «جوانی»، «پدربزرگ» از مجموعه آثار این کارگردان است.

انتهای پیام
ایسنا
۲۴ تیر ۱۳۹۸ ۰۹:۵۵

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500