بنام خالق زیباییها
« اساسنامه انجمن صنفی کارگری چهره پردازان سینما - استان تهران »
* فصل یکم– کلیات *
ماده 1 - موضوع
به استناد مادة 131 قانون کار جمهوری اسلامی ایران ودر اجرای آییننامه
انجمنهای صنفی و کانون های مربوط و به منظور حفظ حقوق و منافع مشروع و قانونی و
بهبود وضع اقتصادی کارگران که خود متضمن حفظ منافع جامعه نیز باشد ؛ انجمن صنفی کارگری چهره پردازان –استان تهران تشکیل میگردد .
ماده 2 - نام، تعریف ،حوزه فعالیت و اقامتگاه قانونی
انجمن صنفی:
نام - انجمن صنفی کارگری چهره پردازان سینما.که در این اساسنامه به اختصار «انجمن صنفی » نامیده میشود .
تعریف: انجمن، تشکلی صنفی و غیر انتفاعی از چهره پردازان
سینمای ایران است که به احزاب و گروه های سیاسی هیچگونه وابستگی ندارد .
حوزة
فعالیت: حوزة جغرافیایی استان تهران و محل استقرار
دفتر مرکزی آن در استان تهران – شهرستان تهران - خیابان بهار جنوبی – کوچه سمنان
پلاک 29 ساختمان خانه سینما میباشد.
تبصره : هیأت مدیره انجمن میتواند هر زمان که ایجاب کند ،
اقامتگاه رسمی انجمن را در محدوده حوزه فعالیت خود تغییر داده و مراتب را هم زمان
به اعضاء و به طور کتبی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اطلاع دهد.
سال مالی
: شروع سال مالی از 01/01/ هر سال و پایان
سال مالی پایان اسفند ماه همان سال به استثناء سال اول که از زمان تاسیس تا پایان
اسفند ماه همان سال محاسبه میگردد.
ماده 3- وظایف و
اختیارات انجمن صنفی :
1- کوشش در جهت استیفای حقوق و خواستهای مشروع و قانونی اعضاء از طریق
ایجاد زمینههای مساعد به منظور نیل به اهداف انجمن صنفی.
2- برنامه ریزی و پی گیری به منظور ارتقای سطح مهارت اعضاء.
3- تلاش برای آموزش فرهنگی و اجتماعی اعضاء به منظور ارتقای سطح آگاهی
های لازم در شناخت و تامین حقوق آنها.
4- تلاش در بررسی و تحقیق در خصوص مشکلات ، نارسایی های اقتصادی ،
مهارتی ، افزایش بهره وری و ارایه پیشنهادات به اعضاء ، مدیران و مسوولان مربوط .
5-
جمع آوری اطلاعات ، بررسی و تحقیق درباره مشکلات، شناخت نیازها و اولویتها.
6- دریافت ورودیه پذیرش، حق عضویت سالیانه و کمک های مالی داوطلبانه اعضاء.
7- همکاری در جهت تأسیس، تقویت و گسترش شرکتهای تعاونی و صندوق قرض
الحسنه مربوط به وظایف انجمن صنفی و تلاش جهت تامین امکانات رفاهی اعضاء با رعایت
مقررات مربوط.
8- همکاری با وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در جهت شناخت بهتر
مشکلات کارگری و اجرای قانون کار.
9- حمایت و دفاع از حقوق و منافع صنفی و حرفهای اعضاء از طریق ارایه
پیشنهاد و جلب پشتیبانی مراجع و سازمانهای دولتی و ملی.
10- خرید، فروش و تملک اموال منقول و غیرمنقول انجمن صنفی به نام و به
حساب انجمن صنفی. مشروط بر آنکه به قصد تجارت و جلب نفع نباشد.
11- شرکت در مذاکرات حرفه ای با سایر سازمانهای کارگری ذیربط مشمول
قانون و انعقاد پیمانهای دسته جمعی با سازمانهای کارفرمایی .
12- پیوستن به انجمنهای صنفی همگن به منظور تشکیل یا عضویت در کانون
های مرتبط با رعایت مقررات قانونی.
13- فعالیت مشترک با کانون انجمن های صنفی مربوط در حدود قوانین و
مقررات کشور.
14- همکاری با سایر تشکلهای صنفی مربوط و انجام سایر وظایف و
اختیاراتی که به موجب مقررات قانونی بر عهدة انجمن های صنفی قرار داده شده یا
خواهد شد.
ماده 4-
وظایف اختصاصی انجمن صنفی :
1- برگزاری
سمینارها - کارگاه های آموزشی –چاپ و نشر مقالات و کتب آموزشی به جهت ارتقاء سطح
کیفی و تخصصی فعالیت اعضاء و دانشجویان در
رشته های مختلف چهره پردازی .
2- معرفی اعضاء خبره
دارای سوابق حرفه ای و واجد شرایط تدریس به دانشگاه ها و دیگر مراکز آموزشی.
3- پیگیری وضعیت بیمه
و معیشت اعضاء کم درآمد توسط کارگروه رفاهی و معرفی آنها به صندوق اعتباری هنربه
جهت اخذ تسهیلات و دیگر کمک های معیشتی.
فصل دوم
* شرایط
عضویت، تعلیق ، لغو عضویت و منابع مالی انجمن صنفی *
ماده 5 – شرایط عضویت :
1. تابعیت ایران.
2. شاغل و فعالیت مستمر در حرفه چهره پردازی شامل: فیلم
سینمایی- سریال تلویزیونی و سریال داستانی نمایش خانگی وهمچنین بر قراری رابطه
شغلی با موضوع فعالیت در حرفه چهره پردازی مانند: بافت پروتزهای مو(بافنده) و ساخت
پروتزهای پوستی. در حوزه فعالیت انجمن صنفی با ارائه مدارک معتبر شغلی مانند:
قرارداد و تیتراژ.
3. نداشتن محکومیت کیفری موثر در محرومیت از حقوق اجتماعی.
4. قبول و تعهد اجرای مقررات این اساسنامه و آئین نامه ها
و مصوبات قانونی ارکان انجمن.
5. قبول و متعهد به اجرای قوانین و احکام دیوان داوری و
شورای صیانت خانه سینما.
6. پرداخت ورودیه پذیرش و حق عضویت سالانه به طور مرتب.
تبصره 1- کلیه واجدان شرایط میتوانند
آزادانه عضویت انجمن صنفی را بپذیرند و هیچ کس را نمیتوان به قبول عضویت در انجمن
صنفی مجبور یا از قبول عضویت آن منع نمود.
تبصره
2- اعتراض در خصوص عدم پذیرش عضویت
متقاضیان به دلیل عدم احراز شرایط عضویت
توسط هیأت مدیره در اولین جلسه مجمع عمومی مطرح می شود و تصمیمات مجمع در این
زمینه قطعی است.
تبصره
3 – در صورتی که هر یک از اعضا شرایط
عضویت انجمن صنفی را از دست دهد ؛ از عضویت در انجمن صنفی مستعفی شناخته می شود .
لیکن ملزم به انجام تعهدات قبلی است .
تبصره 4- هیأت مدیره میتواند پیشکسوتان چهره پردازی را بعنوان عضو افتخاری معرفی
نموده و از تجربیات ایشان در جلسات مشورتی به جهت پیشبرد اهداف کلان انجمن بهره
مند شود.
تبصره 5- اعضاء پیشکسوت و افتخاری از پرداخت حق عضویت سالیانه و شرکت در مجامع
عمومی نیز معاف هستند.
تبصره 6-
تمامی مراحل بررسی در بند 2 بر اساس
فرمول های ذکر شده در آئین نامه عضویت و در چهارچوب همین اساسنامه توسط هیئت مدیره
و کارگروه عضویت صورت میگیرد.
ماده 6 -
موارد تعلیق یا محرومیت از عضویت انجمن صنفی :
1- عدم پرداخت به
موقع حق عضویت تعیین شده با توجه به ماده 9 این اساسنامه (با اعلام مسوولان مالی
انجمن صنفی).
2-عدم رعایت مفاد این اساسنامه آئین نامه های داخلی و
تصمیمات قانونی ارکان انجمن.(با اعلام هیأت مدیره انجمن)
3- از دست دادن شرایط عضویت مندرج در ماده 5 این اساسنامه .
4- عدم فعالیت حرفه ای بیش از 3 سال به تشخیص هیأت مدیره
و کارگروه عضویت و فعالیت.
5- تصمیمات اتخاذ شده موثر در مورد افراد خاطی در کارگروه
انظباطی طبق آئین نامه انظباطی مصوب هیأت مدیره.
6 - احکام صادره موثر و قطعی از سوی دیوان داوری و یا
شورای صیانت خانه سینما.
7- آرای قطعی صادره از سوی مراجع
قضایی کشور.
تبصره1: مرجع تشخیص بندهای 1 تا 4 هیأت مدیره است.
تبصره2: تعلیق عضویت باید همراه با توضیح علت تعلیق به صورت
کتبی توسط هیأت مدیره به عضو اعلام شود.
تبصره3: در موارد بند های 1 الی 6عضویت شخص مورد نظر تا تشکیل
مجمع عمومی به حالت تعلیق در می آید تا
رفع تعلیق در مجمع عمومی ، حق رای و حضور نخواهد داشت و تصمیم مجمع عمومی در این
خصوص قطعی است.
ماده 7-
منابع مالی انجمن صنفی :
1.هزینه ورودیه
تنها یک بار زمان پذیرش دریافت می شود و تعیین مبلغ آن توسط هیأت مدیره صورت
میگیرد.
2. حق عضویت که
به صورت سالیانه از سوی اعضاء پرداخت میگردد. و تعیین مبلغ آن توسط هیأت مدیره
صورت میگیرد.
3. کمکهای
مالی داوطلبانه اعضاء انجمن در حد توانایی و به اختیار کمک دهنده .
تبصره 1– قبول و دریافت کمکهای مالی از سایر اشخاص حقیقی و حقوقی غیر عضو منوط
به اطلاع وزارت تعاون ، کار و رفاه
اجتماعی .
تبصره
2- انجمن صنفی میبایست دارای دفتر عضویت
- دفتر امورمالی و دفتر صورتجلسات هیأت مدیره باشد.
تبصره 3- تعیین مبلغ ورودیه و حق عضویت سالیانه به تشخیص هیئت مدیره هر 2 سال
یکبار صورت میگیرد.
ماده 8- کلیه اعضا باید باتوجه به ماده7 حق عضویت خود
را به شکل مرتب به حساب بانکی که از سوی انجمن صنفی تعیین و اعلام میگردد واریز و
رسید بانکی را به خزانهدار تسلیم نمایند.
تبصره 1- دریافت حق عضویت باید با قبض چاپی شماره دار و به
امضاء رییس هیأت مدیره یا دبیر و خزانه دار باشد.
تبصره 2- مبالغی که به عنوان هزینه ثبت نام و حق عضویت دریافت
میشود، به هیچ وجه مسترد نخواهد شد .
تبصره 3- هیأت مدیره نمی تواند منابع مالی انجمن را خارج از حدود
مقررات این اساسنامه مصرف کند.
ماده 9- چنانچه هر یک از اعضاء حداکثر
ظرف مدت 3ماه بعد از موعد مقرر از پرداخت حق عضویت خودداری
نماید، از طرف خزانهدار به وی اخطار کتبی داده میشود . چنانچه از تاریخ اخطار،
حداکثر ظرف یک ماه بدون عذر موجه اقدام به
پرداخت حق عضویت عقب افتاده ننماید ، با تصویب هیأت مدیره، عضویت شخص مذکور در انجمن صنفی، به
حالت تعلیق در می آید . اخراج یا قبول مجدد عضویت آنان از اختیارات مجمع عمومی
عادی میباشد .
تبصره - تشخیص موجه بودن عذر اعضاء در خصوص عدم پرداخت حق عضویت با هیأت مدیره
خواهد بود .
فصل سوم
* ارکان
انجمن صنفی *
ماده 10-
ارکان انجمن صنفی عبارتند از:
1- مجمع عمومی 2- هیأت مدیره 3- بازرس یا بازرسان
الف - مجمع
عمومی ، حدود وظایف و اختیارات آن
ماده 11- مجمع عمومی که عالیترین رکن انجمن صنفی است، از اجتماع اعضاء به دو
صورت عادی و فوق العاده با هماهنگی و نظارت وزارت تعاون کار ورفاه اجتماعی تشکیل
می گردد. و حضور تمامی اعضاء در آن الزامی میباشد.
تبصره
1 – برای
تشکیل مجامع عمومی عادی و فوق العاده، هیأت مدیره موظف است، نسبت به دعوت اعضاء به
وسیله روزنامه کار و کارگر بعنوان روزنامه کثیرالنتشار و سایت انجمن که در آن،
روز، ساعت، مکان تشکیل و دستورجلسه به طور روشن قید شده باشد، اقدام نماید. بدیهی
است، از تاریخ دعوت اعضاء تا تشکیل مجمع عمومی و همچنین بین دو مرحله مجمع عمومی ،
باید حداقل 20 روز فاصله باشد و حداکثر این فاصله نباید از 45 روز تجاوز نماید .
تبصره2
– دعوت مجامع عمومی به تصویب هیأت مدیره خواهد بود و در صورت استنکاف هیأت مدیره، بازرس یا بازرسان می توانند راساً نسبت به دعوت مجمع عمومی
اقدام نمایند . همچنین در صورت خودداری بازرس یا بازرسان ، حداقل یک چهارم اعضاء
می توانند مجمع عمومی را دعوت نمایند .
تبصره
3– دعوت کنندگان مجامع عمومی عادی یا
فوق العاده ، مکلفند موضوع و تاریخ و مکان تشکیل مجامع عمومی را حداقل 20 روز قبل
از تشکیل، طی دعوتنامه کتبی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام نمایند.
تبصره
4 – اخذ رای در جلسات مجامع عمومی علنی
است مگر در مورد انتخاب هیأت مدیره ، هیأت داوری و بازرسان و سایر مواردی که مجمع تصویب نماید ، به طور کتبی و
مخفی به عمل خواهد آمد .
تبصره
5 – هر یک از اعضاء شرکت کننده در مجمع
عمومی مي تواند فقط وکالت کتبی یکی دیگر از اعضاء را بر عهده گیرد.
ماده12- مجمع عمومی عادی هر سال یک بار با حضور دست کم نصف به علاوه یک اعضا
رسمیت می یابد و چنانچه مجمع عمومی بار اول به نصاب لازم نرسد؛ برای بار دوم به
همان ترتیب دعوت و با حضور حداقل یک سوم اعضا رسمیت خواهد یافت. چنانچه پس از طی 2
مرحله حد نصاب لازم حاصل نگردید، نوبت سوم با حضور حد اقل یک پنجم اعضاء رسمیت
خواهد یافت.
تبصره
1 – مجمع عمومی عادی در مواقع ضروری بنا
به تشخیص ودعوت هیأت مدیره یا بازرسان یا یک چهارم اعضا به طور فوق العاده تشکیل
می گردد. این مجمع نیز دارای همان وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی می باشد و
ترتیب دعوت و تجدید دعوت و نصاب آن نیز، همانند مجمع عمومی عادی خواهد بود .
تبصره 2- تصمیمات مجامع عمومی عادی در کلیه مراحل، با اکثریت نصف به علاوه یک
آرای حاضران معتبر است، مگر در موارد انتخاب هیأت مدیره و بازرسان که با اکثریت
نسبی آرای حاضران نافذ خواهد بود.
ماده 13
- وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی عبارتست از :
1- استماع گزارش
هیأت مدیره وبازرس یا بازرسان در مورد کارهای انجام شده و رسیدگی و اتخاذ تصمیم در
مورد تصویب آن و همچنین اتخاذ تصمیم نسبت به پیشنهادهای مربوط به برنامه های سال
جاری و آتی انجمن صنفی.
2- استماع ،
رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد تصویب یا عدم تصویب گزارش مالی خزانه دار و بودجه
آتی انجمن صنفی .
3- دادن رهنمود و
تصویب سیاست های کلی و تعیین خط مشی و برنامه های آتی انجمن صنفی .
4- تعیین نحوه
اطلاع رسانی به اعضا درخصوص دعوت به مجمع عمومی وسایر موارد .
5- بررسی -تصویب
یارد تقاضای متقاضیان عضویت درانجمن صنفی که صلاحیت آنان از سوی هیأت مدیره تأیید
نشده باشد.
6- رسیدگی نهایی
به اعتراض کسانی که طبق مقررات آئین نامه انضباطی و این اساسنامه، از عضویت انجمن
صنفی معلق یا سلب عضویت شده اند( موضوع ماده 6 اساسنامه ) .
7- تفویض اختیار
به هیأت مدیره در مورد انعقاد پیمانهای دسته جمعی در جهت استیفای حقوق و خواست های
قانونی اعضا
8- ایجاد کمیته ها و
کارگروه ها ،و همکاری در جهت تأسیس و تقویت شرکتهای تعاونی وسایر مراکز
مرتبط.
9- انتخاب و عزل
انفرادی و دسته جمعی اعضای هیأت مدیره و بازرسان انجمن صنفی.
10- تعیین میزان
ورودیه پذیرش و حق عضویت سالیانه اعضا و یا تغییر آن ویا تفویض اخیار آن به هیئت
مدیره .
تبصره1-
کاندیداها و یا متقاضیان عضویت در
هیئت مدیره یا بازرسان، میبایست حداقل یک هفته قبل از برگزاری مجمع عمومی و
انتخابات،درخواست کتبی خود را همراه با گواهی عدم سوء پیشینه به دبیرخانه انجمن
صنفی تحویل دهند.
ماده 14 – مجمع عمومی فوق العاده جهت اتخاذ تصمیم در موارد موضوع ماده 15،با
حضور دست کم نصف بعلاوه یک اعضا تشکیل خواهد شد . چنانچه بار اول این نصاب حاصل
نشود ؛ در مرحلة دوم با حضورحداقل یک سوم اعضا رسمیت می یابد و در هر حال تصمیمات
آن اعم از مرحله اول یا دوم، با اکثریت دو سوم آرای اعضای حاضر در جلسه معتبر
خواهد بود .
ماده 15-
وظایف و اختیارات مجمع عمومی فوق العاده عبارتست از :
1- طرح و تصویب
اصلاحات اساسنامه
2- انحلال انجمن
صنفی و انتخاب هیأت تصفیه.
تبصره
- پیشنهادها در زمینه تغییر یا اصلاح
اساسنامه ، باید به طور مشخص و کتباً حداقل 20 روز قبل از برگزاری مجمع عمومی فوق
العاده به اطلاع کلیه اعضا و وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی رسانده شود.
ماده 16- پس از به حد
نصاب رسیدن تعداد اعضای حاضر و اعلام رسمیت جلسة مجمع عمومی توسط رییس یا یکی از
اعضای هیات مدیره درغیر اینصورت مقام دعوت کننده مجمع عمومی ، بلافاصله هیأت رییسه
مجمع مرکب ازدست کم یک رییس، یک نایب رییس و یک منشی از بين اعضای حاضر با رأی
اکثریت اعضاء انتخاب و ادارة جلسه را بر عهده خواهند گرفت . چنانچه انتخابات هیأت
مدیره و بازرسان یا یکی از آنها نیز در دستور کار مجمع عمومی باشد؛ دو نفر دیگر
نیز به عنوان ناظر از بین اعضای حاضر در جلسه با رای اکثریت اعضا انتخاب می شوند .
تبصره
1 – اعضای هیأت رئیسه و نظارت بر
انتخابات نباید کاندیدای عضویت در هیأت مدیره و بازرسان باشند (مگر در صورت نظر
مثبت سه چهارم حاضران در مجمع عمومی و یا زمانی که تعداد حاضران در مجمع عمومی کمتراز 50 نفر
باشد).
تبصره
2- برگزار کنندگان مجامع عمومی عادی یا
فوق العاده موظفند فهرست اسامی و مشخصات اعضای انجمن صنفی را تهیه و پیش از آغاز
مجمع عمومی، آن را به امضای اعضای حاضر برسانند .
تبصره
3- هیات رییسه و نظارت بر انتخابات ،
مکلفند در پایان رای گیری ، پس از شمارش و قرائت آرا به ترتیب حائزان اکثریت آرا ،
اعضای اصلی و علی البدل هیأت مدیره، هیات داوری و
بازرسان اصلی و علی البدل را طی صورتجلسه تعیین نمایند .
تبصره
4- هرگاه در مجمع عمومی ، شور و اخذ
تصمیم در مورد موضوعات مطروح در دستور جلسه خاتمه نیابد ، هیات رییسه مجمع با
تصویب اکثریت اعضا می تواند اعلام تنفس نموده ، تاریخ جلسه بعدی را که حداکثر از
سه هفته متجاوز نباشد؛ معین کند . تمدید جلسه ، نیاز به دعوت و انتشار آگهی مجدد
نخواهد داشت و نصاب لازم برای تشکیل جلسه همان نصاب قبلی می باشد که در صورت عدم
تشکیل ، در مرحله بعدی ، مجمع عمومی طبق
روال مندرج در این اساسنامه برگزار خواهد شد.
ماده 17-
چنانچه اعضای شرکت کننده در انتخابات
ظرف یک هفته از تاریخ تشکیل مجمع عمومی با ذکر دلایل به چگونگی برگزاری مجمع عمومی
انجام انتخابات کتباً اعتراض نمایند ، هیأت رییسه و نظـــارت بر انتخابات مکلف
خواهند بود ، حداکثر ظرف یک هفته از تاریخ رویت اعتراض ، به آن رسیدگی و نتیجه را
به نحو مقتضی به اطلاع اعضای انجمن صنفی خصوصاً اعضای معترض برسانند و رونوشت آن
را به وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی تسلیم نمایند .
تبصره- چنانچه اعتراض رسیده وارد باشد ، هیأت رییسه ونظارت ، ابطال
مجمع عمومی یا تصمیم متخذه مورد اعتراض را اعلام و به ترتیب مقرر در اساسنامه ،
نسبت به دعوت مجمع عمومی و تجدید آن ، اقدام خواهد شد .
ب- هیأت
مدیره ، وظایف و اختیارات آن:
ماده 18-
هیأت مدیره دارای 5 نفر عضو اصلی و 2 نفر عضو علی البدل بوده که از بین کاندیداهای واجد شرایط، با رأی کتبی و
مخفی اعضای حاضر در مجمع عمومی عادی، برای مدت 3سال انتخاب می گردند و تجدید انتخاب آنان برای دوره های بعدی در صورت حفظ
شرایط لازم ، بلامانع است .
ماده 19- هیأت مدیره مکلف است، پس از قطعیت انتخابات ، ظرف یک هفته اولین جلسه
خود را تشکیل و از بین خود ، یک رئیس، یک نایب رئیس و یک خزانه دار و همچنین از
بین اعضای هیأت مدیره یا خارج از آن یک دبیر انتخاب و صاحبان امضای مجاز اسناد و
مدارک مالی و اوراق تعهد آور(رییس هیات مدیره یا دبیر و خزانه دار) را طی صورتجلسه ای به اطلاع اعضاء برساند و
نسخه ای از صورتجلسه مذکور را به همراه مدارک مورد نیاز جهت اقدامات قانونی ، به
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تسلیم نماید .
تبصره: هرگونه تغییر درسمت های اعضای هیات مدیره با تصمیم اکثریت اعضای حاضر
در جلسه هیات مدیره معتبر خواهد بود.و هیات مدیره موظف است به استناد بند 8 ماده
13 آیین نامه چگونگی تشکیل، حدود وظایف و اختیارات ونحوه عملکرد انجمن های صنفی و
کانون های مربوط، صورتجلسه مذکور را جهت انجام ثبت تغییرات به وزارت تعاون ، کار
ورفاه اجتماعی تحویل نماید.
ماده
20-
جلسات عادی هیأت مدیره با حضور اکثریت اعضا ( حداقل3 نفر) رسمیت می
یابد و تصمیمات آن با آرا اکثریت اعضای حاضر در جلسه معتبر خواهد بود و همچنین
برحسب ضرورت، بنا به دعوت رییس، نایب رییس یا 3/1 اعضای هیأت مدیره بطور فوق
العاده تشکیل می گردد .
تبصره
1 - برنامه زمانی ومکان برگزاری جلسات و
نحوه دعوت از اعضای هیات مدیره در اولین جلسه هیات مدیره تعیین خواهد شد.
تبصره
2- خدمات هیأت مدیره افتخاری است، مگر
اینکه مجمع عمومی در این مورد ترتیب دیگری اتخاذ و به تصویب برساند .
تبصره
3- غیبت در سه جلسه متوالی یا پنج جلسه
متناوب، بدون ارایه عذر موجه بعنوان استعفای شخصی از سمت هیأت مدیره تلقی می گردد
و عضو یا اعضای علی البدل به ترتیب تقدم آرا جانشین عضو مستعفی خواهند شد. تشخیص
موجه یا غیرموجه بودن عذر برعهده هیأت مدیره خواهد بود.
ماده
21- هیأت مدیره موظف است حداکثر ظرف یک
ماه پس از تایید مصوبات مجمع عمومی در وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و دریافت
گواهینامه ثبت انجمن ، نسبت به ثبت آن در اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری
اقدام و حساب بانکی انجمن را با امضای مشترک صاحبان امضای مجاز اسناد و مدارک مالی
انجمن( رییس هیات مدیره یا دبیر و خزانه دار) ، افتتاح نمایند .
ماده
22 – کلیه مکاتبات اداری و اوراق عادی انجمن با امضاء رئیس هیات مدیره یا
دبیر، ممهور به مهر انجمن و کلیه اوراق تعهدآور ، اسناد رسمی و اسناد مالی از قبیل
چک ، سفته و برات که به تصویب هیات مدیره رسیده باشند با امضاء مشترک خزانه دار و
رییس هیات مدیره یا دبیر و ممهور به مهر انجمن معتبر خواهد بود.
ماده
23 - در صورت استعفا ،از دست دادن شرایط ،
سلب عضویت یا غیبت غیر موجه اعضای هیات مدیره در سه جلسه متوالی یا 5 جلسه متناوب
، اعضای علی البدل با توجه به تقدم آرا جایگزین عضو یا اعضای مزبور خواهند شد .
هیات مدیره مکلف است نتیجه را ضمن تنظیم و امضای صورتجلسه به وزارت تعاون ، کار و
رفاه اجتماعی تسلیم نماید .
تبصره
1- مادامی که اکثریت اعضای هیأت مدیره،
سمت خود را حفظ نموده باشند انتخابات تکمیلی برای باقی مانده دوره برگزار می گردد
.
تبصره
2- در صورت استعفـا، فوت، از دست دادن
شرایـط یا سلب عضـویت اکثریت اعضای هیـأت مدیره، انتخابات هیأت مدیره باید تجدید
گردد. حداکثر ظرف 2 ماه بازرسان نسبت به تشکیل مجمع عمومی و تجدید انتخابات اخطار
می دهند . یک سوم اعضای انجمن صنفی موظفند مجمع عمومی را جهت انجام انتخابات دعوت
نمایند. به هر حال چنانچه ظرف 6 ماه در این زمینه اقدامی صورت نگیرد، بازرس یا
بازرسان مکلفند انحلال انجمن را به وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی اعلام نمایند.
تبصره
3 – درصورت استعفا یا سلب عضویت و یا
عزل هرکدام از اعضای هیات مدیره یا بازرسان که منجر به تجدید انتخابات هیات مدیره
و بازرسان شود ، فرد مستعفی یا سلب عضویت
و یا عزل شده در اولین انتخابات نمی تواند کاندیدا شود.
ماده
24 - هیأت مدیره موظف است دست کم سه ماه
پیش از پایان دوره اعتبار قانونی، درمورد دعوت مجمع عمومی به منظور تجدید انتخاب
مسئولان انجمن صنفی اقدامات لازم را بعمل آورد.
تبصره – هیأت مدیره پس از پایان دوره
ماموریت ، تا تعیین هیأت مدیره جدید، مسوول حفظ کلیه دارائیها واموال و اسناد و
مدارک انجمن صنفی خواهد بود .
ماده 25 - سایر وظایف و اختیارات هیأت مدیره :
1- تهیه دفاتر
رسمی و قانونی انجمن صنفی(دفاتر مالی – عضویت و صورتجلسات هیات مدیره).
2- اجرای دقیق مفاد
اساسنامه و مصوبات مجامع عمومی .
3- دعوت مجامع
عمومی در موعد مقرر و بررسی و تطبیق شرایط متقاضیان عضویت در انجمن صنفی.
4- بررسی بودجه و
گزارش مالی خزانه دار و پیشنهاد آن به مجمع عمومی .
5- تشکیل مرتب و
به موقع جلسات هیأت مدیره به منظور رسیدگی به امور جاری انجمن صنفی.
6- تعیین محل
اقامتگاه قانونی و دفتر مرکزی انجمن صنفی.
7- انتخاب ومعرفی
نماینده به مراجع ذی صلاح برای موارد خاص و معین.
8- بررسی وضع مالی
انجمن صنفی و اتخاذ تصمیم نسبت به هزینه های جاری و ضروری آن .
9- همکاری درجهت
تاسیس و تقویت شرکتهای تعاونی و ایجاد امکانات رفاهی برای اعضا .
10- وکالت و
نمایندگی انجمن صنفی در مراجع قانونی، حقوقی ، قضائی ، دستگاه های دولتی و ملی
درحدود مقررات این اساسنامه .
11- اتخاذ تصمیم در
مورد پیمانهای دسته جمعی و بررسی وتصویب آیین نامه های داخلی .
12- تهیه گزارش
عملکرد هیأت مدیره و ارایه آن به مجمع عمومی .
13- تعیین و اعزام
نمایندگانی جهت شرکت در جلسات مراجع حل اختلاف و کمیته های مختلف نظیر حفاظت فنی و
بهداشت کار و نظایر آن با رعایت مقررات قانونی.
14- تشکیل کارگروه
های مختلف (در صورت لزوم ) از قبیل: کارگروه حل اختلاف ، کارگروه عضویت، کارگروه انظباطی
، کارگروه امور حقوقی ومالیاتی، کارگروه رفاهی و سایر کارگروه ها.
15- اتخاذ تصمیم در
مورد پیوستن به انجمن های صنفی دیگر به منظور تشکیل و یا عضویت در کانون انجمنهای
صنفی مربوط و یا خارج شدن از کانون های مذکور.
ماده 26 - وظایف رییس هیأت مدیره :
1- مراقبت در حسن
جریان امور انجمن صنفی و دعوت از اعضای هیأت مدیره به تشکیل مرتب جلسه .
2- اداره جلسات
هیأت مدیره وتنظیم صورتجلسه ها با همکاری منشی جلسه .
3- ابلاغ تصمیمات
و مصوبات مجامع عمومی وهیأت مدیره به دبیر وسایر مسئولان انجمن صنفی ، جهت اجرا و
پی گیری.
4- امضای کلیه
قراردادها و احکام استخدامی کارشناسان، مشاوران، دبیر و سایر مسوولان انجمن صنفی
که با تصویب هیأت مدیره استخدام یابه کار گمارده خواهند شد.
5- امضای کلیه چک
ها و اسناد و اوراق بهادار و تعهد آور به اتفاق خزانه دار وممهور نمودن آن به مهر
انجمن صنفی .
6- امضای کارت های
عضویت اعضاء انجمن.
7- انجام سایر
اموری که به موجب اساسنامه بر عهده رییس قرار دارد.
تبصره1- قسمتی از وظایف رییس هیات مدیره که مربوط به امور اداری می باشد،
قابل واگذاری به دبیر انجمن خواهد بود.
تبصره
2 – در غیاب رییس هیئت مدیره ، نایب
رییس انجام وظایف بند های 1 و 2 و3 را بعهده خواهد داشت.
ماده
27 - هیات مدیره نسبت به استخدام دبیر از
بین اعضای اصلی هیات مدیره یا خارج از آن اقدام می نماید. با پایان اعتبار هیات
مدیره ، رابطه استخدامی دبیر با انجمن نیز ملغی می شود.
تبصره- دبیرخانه انجمن صنفی تحت
مسوولیت مستقیم دبیرانجمن و زیر نظر هیأت مدیره به منظور اداره تشکیلات اجرایی و
اجرای مصوبات هیأت مدیره در مرکز اصلی انجمن صنفی دایر و می تواند دارای کارکنانی
باشد که بنا به پیشنهاد رییس هیأت مدیره یا دبیر و تصویب هیأت مدیره ، به کار
گمارده می شوند .
ماده 28
- وظایف و اختیارات دبیر :
*دبیر در صورت تفویض از طرف هیات مدیره، دارای وظایف به شرح ذیل خواهد
بود*:
1- حفظ و نگهداری
کلیه اسناد و مدارک و صورتجلسات و سوابق اعضا و دفاتر انجمن صنفی .
2- انجام مکاتبات
اداری و جاری انجمن صنفی .
3- امضای اسناد و
مدارک مالی و اوراق تعهد آور به همراه خزانه دار .
4- تهیه و صدور و
ابلاغ دعوتنامه ها و امضای کارت های عضویت اعضاء انجمن صنفی.
5- تهیه دفاتر «
عضویت » - « صورت جلسات » و « امور مالی » با نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
و همچنین دفاتر اندیکاتور و ثبت و صدور نامه ها .
6- تهیه و تنظیم
نشریات مربوط به انجمن صنفی در حدود مقررات قانونی.
7- ابلاغ اساسنامه
و بخشنامه ها و شیوه نامه های دولتی و سایر مقررات قانونی برای آگاهی و استفاده
مسوولان و اعضای انجمن صنفی.
8- مهیا ساختن
مکان تشکیل جلسات مجامع عمومی ، هیأت مدیره و بازرسان.
9- ابلاغ مصوبات و تصمیمات ارکان انجمن صنفی و احکام و نامه های واصله
از مراجع قانونی و دستگاه های اداری به مسوولان مربوط.
10- انجام سایر
اموری که به نحوی از انحاء با وظایف دبیرخانه ارتباط دارد.
تبصره- کارکنان دبیرخانه در برابر دبیر و دبیر نیز در برابر هیأت مدیره
مسوول هستند .
ماده 29-
وظایف واختیارات خزانه دار :
*خزانه دار مسول
امور مالی انجمن صنفی بوده ودارای وظایف واختیاراتی به شرح ذیل است* :
1- امضای کلیه چک
ها و اسناد و اوراق تعهد آور به اتفاق رییس هیأت مدیره یا یکی دیگر از صاحبان
امضای مجاز اسناد مالی و ممهور نمودن آن به مهر انجمن صنفی.
2- اداره امور
مالی انجمن صنفی، تهیه و تنظیم دفاتر واسناد و صورتجلسات مالی و رسیدگی و حفظ حساب
های انجمن صنفی .
3- رسیدگی به صحت
اسناد و مدارک تنظیم شده در مورد کلیه دریافتها و پرداختها و تایید و امضاء صورت
حسابهای مربوط.
4- امضا و صدور
کارت عضویت اعضا به اتفاق رییس هیأت مدیره یا دبیر .
5- نظارت برخرید،
فروش، اجاره و هر نوع عمل مالی ومسوولیت درحفظ اموال منقول ، غیر منقول ، وجوه ،
اسناد ، مدارک مالی وصحت معاملات انجمن صنفی .
6- ثبت کلیه
دریافتی ها وهزینه های انجمن صنفی در دفاتر رسمی انجمن صنفی.
7- پیش بینی بودجه
و هزینه های یک ساله انجمن صنفی و تسلیم آن به هیأت مدیره جهت ارایه به مجمع
عمومی.
تبصره
1-
خزانه دار موظف است هر سال قبل از تشکیل مجمع عمومی سالانه، گزارش مالی
انجمن صنفی را جهت ارایه به مجمع عمومی تنظیم و پس از امضای خود و رییس هیأت مدیره
، رونوشت آن را در اختیار بازرسان قرار دهد.
تبصره
2- خزانه دار موظف است درهر مورد بنا به
تقاضای بازرسان ،کلیه دفاتر واسناد مالی انجمن صنفی را برای رسیدگی در محل انجمن
صنفی در ازای رسید و برای مدت معین ، در اختیار آنان قرار دهد.
تبصره
3- اسناد و مدارکی که در محل دفتر انجمن
در اختیار بازرس قرار میگیرد،صرفا جهت بررسی بوده و ایشان مجاز به خارج کردن اسناد
از دفتر انجمن ولو به صورت کپی نیستند.
ج - بازرس یا بازرسان حدود وظایف واختیارات آنان:
ماده30- بازرسان انجمن صنفی ، متشکل از 1 نفر بازرس اصلی و1 نفر بازرس علی
البدل بوده که با رای مستقیم و مخفی اعضا از بین کاندیداهای واجد شرایط عضو انجمن
صنفی برای مدت 1سال انتخاب می شوند و تجدید انتخاب آنان برای دوره های بعدی مشروط به حفظ
شرایط لازم بلامانع است.
تبصره- در صورت استعفا ، فوت ، از دست دادن شرایط انتخاب یا سلب عضویت آنها
بازرس یا بازرسان علی البدل برای بقیه دوره جانشین و عهده دار وظایف آنان خواهند
بود.
ماده 31- وظایف و اختیارات بازرسان :
1- نظارت بر کلیه
اقدامات هیأت مدیره و دبیر در حدود مقررات این اساسنامه و همچنین مراقبت در کلیه
امور مربوط به دعوت مجامع عمومی عادی و فوق العاده.
2- رسیدگی و نظارت
به دفاتر و اوراق و اسناد مالی و هزینه های انجمن صنفی و مراقبت درحسن جریان امور
مالی و اداری انجمن صنفی.
3- پی گیری و
رسیدگی به شکایات اعضا و در صورت لزوم تهیه گزارش و ارایه به وزارت تعاون، کار و
رفاه اجتماعی و همچنین ارایه رونوشت گزارش به هیأت مدیره یا مجمع عمومی(حسب مورد).
4- رسیدگی واظهار
نظر درمورد گزارش مالی جهت ارایه به مجمع عمومی .
5- اقدام به دعوت
و تشکیل مجمع عمومی در صورت لزوم ، با توجه به اختیارات مندرج در این اساسنامه .
6- شرکت در جلسات
هیأت مدیره(درصورت لزوم)، بدون داشتن حق رای .
تبصره
: بازرس/بازرسان باید پیش از تاریخ
تشکیل مجمع عمومی سالانه، گزارش مالی وکلیه محاسبات انجمن را رسیدگی ونظر مثبت یا
منفی خود را به دبیرخانه انجمن تسلیم دارند. همچنین بازرس/بازرسان ملزم هستند
خلاصه اقدامات خود را مکتوب نموده تا در مواقع نیاز به مجمع عمومی(گزارش سالانه) ،
یا وزارت تعاون ، کارو رفاه اجتماعی ارایه نمایند .
فصل
چهارم
سایر
مقررات
ماده32- کاندیداهای عضویت در هیأت مدیره و بازرسان باید
دارای شرایط زیر باشند:
1- تابعیت جمهوری
اسلامی ایران.
2- التزام عملی به
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
3- عدم وابستگی به
احزاب و گروه های سیاسی غیرقانونی.
4- نداشتن محکومیت
قطعی کیفری موثر.
5- عدم اشتهار به
فساد اخلاق.
6- عدم اعتیاد به
مواد مخدر.
7- نداشتن هیچگونه
شکایت درکارگروه انظباطی انجمن- هیئت
داوری و شورای صیانت خانه سینما که منجر به صدور حکم موثر شده باشد.
8- دارا بودن
حداقل 15
سال سابقه فعالیت حرفه ای مستمر در حرفه
چهره پردازی.
9- کاندیداهای هیئت مدیره میبایست 3 سال سابقه عضویت
در انجمن صنفی را داشته باشند.
تبصره1- کاندیداهای اولین دوره هیئت مدیره از داشتن 3 سال سابقه عضویت در انجمن صنفی معاف میباشند.
ماده
33- در اجرای ماده18آیین نامه انجمن های
صنفی وکانونهای مربوط ، به منظور ثبت و آموزش اعضا، هر دوره حداقل 5 درصد حق عضویت
دریافتی از اعضا به حساب اعلام شده از طرف اداره کل سازمانهای کارگری و کارفرمایی
واریز خواهد شد .
ماده
34 - در صورت بروز اختلاف بین اعضای هیات
مدیره با یکدیگر یا هیات مدیره با بازرسان و یا اعضای انجمن صنفی با هریک از اعضای
هیات مدیره یا بازرسان ، حل آن می تواند در وهله اول از طریق هیات داوری خانه
سینما صورت گیرد . به این منظور در صورت درخواست هریک از طرفین اختلاف ، مجمع
عمومی فوق العاده با رعایت مقررات مربوط تشکیل و از بین خود 3 یا 5 نفر را جهت حل
اختلاف انتخاب می نماید. در صورت عدم پذیرش رای هیات داوری از سوی طرفین اختلاف ،
مطابق مواد این اساسنامه و مقررات مربوط اقدام می شود . هیات داوری پس از صدور رای
خود ، منحل می گردد .
ماده
35- مسوولان انجمن صنفی، مکلفند هر نوع
مدارک ، دفاتر و اسناد مورد درخواست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را جهت بررسی
در محل انجمن صنفی یا خارج از آن ، در اختیار وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی
قرار دهند .
ماده
36- انجمن صنفی در موارد زیر منحل می گردد :
1- در صورت تصویب
مجمع عمومی فوق العاده.
2- گذشت شش ماه از
تاریخ پایان اعتبار هیأت مدیره وعدم تجدید
انتخابات آن.
3- در صورت صدور
رأی قطعی از طرف مراجع قضایی کشور.
تبصره1 – پس ازاعلام انحلال انجمن صنفی ، مراتب به اطلاع اداره کل ثبت شرکت
ها جهت اقدامات تسویه طبق قانون تجارت رسانده می شود.
تبصره2- انحلال انجمن صنفی، موجب
تضییع حق یا اسقاط تکلیف دو طرف قرار داد منعقده قبلی نخواهد بود.
تبصره 3- چنانچه انجمن صنفی بنا به تصویب مجمع عمومی فوق العاده منحل گردد،
مجمع مذکور مکلف است در همان جلسه از بین اعضای با سواد و با سابقه و مطلع حاضر در
جلسه نسبت به انتخاب 3 یا 5 نفر به عنوان اعضای هیأت تصفیه اقدام و نتیجه را ضمن
تنظیم و امضای صورتجلسه، به وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی اعلام نماید .
تبصره
4- چنانچه انجمن صنفی به لحاظ عدم تجدید
انتخابات هیات مدیره در مهلت مقرر قانونی یا براساس رای مراجع قضایی منحل گردد و
تشکیل مجمع عمومی فوق العاده امکانپذیر نباشد حداکثر ظرف دو هفته بازرسان و رییس
هیات مدیره با نظارت وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی این وظیفه را عهده
دارخواهند شد. درصورت عدم وجود، حداکثر ظرف دو هفته باید هیأت تصفیه ای مرکب از 3
یا 5 نفر از اعضای با سواد و با سابقه و مطلع انجمن با نظارت وزارت تعاون ، کار و
رفاه اجتماعی تشکیل گردد .
ماده
37 – چنانچه حداکثردو ماه پس از پایان دوره اعتبار هیات مدیره ، نسبت به
تشکیل مجمع عمومی و تجدید انتخابات هیات مدیره اقدام نشده باشد ، بازرس یا بازرسان
نسبت به تشکیل مجمع عمومی و انجام انتخابات به اعضا اخطار می دهند . پس از اخطار
بازرس یا بازرسان، یک سوم اعضای انجمن صنفی حداکثر تا چهار ماه فرصت دارند نسبت به
تشکیل مجمع عمومی و تجدید انتخابات اقدام نمایند و چنانچه 6 ماه پس از پایان دوره
اعتبار هیات مدیره تجدید انتخابات صورت
نگرفته باشد ، بازرس یا بازرسان مکلف هستند انحلال انجمن صنفی را به وزارت تعاون،
کار و رفاه اجتماعی و در صورت دارا بودن عضویت کانون ، به کانون ذی ربط اعلام
نمایند .
ماده
38- هیأت تصفیه مکلف است حداکثر ظرف شش
ماه با هماهنگی و راهنمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به کلیه حسابهای انجمن
صنفی رسیدگی نموده، فهرست کاملی از کلیه دارایی های انجمن صنفی اعم از وجوه نقدی و
اموال منقول و غیر منقول و همچنین صورتی از بدهی های انجمن صنفی را تهیه نموده،
دارایی انجمن صنفی را پس از تسویه کلیه حسابهای بدهکاران و بستانکاران و تأدیه
بدهی ها، ضمن تنظیم و امضای صورتجلسه ای مابقی در صورت مازاد با نظارت وزارت تعاون
، کار و رفاه اجتماعی در اختیار اعضاء انجمن صنفی قرار دهند .
ماده 39- هر گونه ابهامی
در اجرای مقررات این اساسنامه ، تابع نظر وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی می
باشد .
ماده 40 – هرگونه تغییر در
مفاد اساسنامه ، پس از موافقت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قابل اجراست.
ماده 41- مهلت
های مندرج در اساسنامه بدون احتساب روزهای تعطیل خواهد بود .
این اساسنامه در4 فصل و 41 ماده و49 تبصره در تاریخ 16/2/1404 با اکثریت آرا (بیش از سه چهارم) به تصویب مجمع عمومی موسس انجمن
صنفی کارگری چهره پردازان سینما-استان تهران رسید.
ردیف
|
سمت
|
نام و نام خانوادگی
|
محل امضاء
|
1
|
رییس مجمع
|
|
|
2
|
نایب رییس مجمع
|
|
|
3
|
منشی مجمع
|
|
|