English
به خانه سینما خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

اخبار

آیین هفتمین دوره اهداء جایزه کتاب سال سینمای ایران برگزار شد

آیین هفتمین دوره اهداء جایزه کتاب سال سینمای ایران برگزار شد
در این مراسم که در تالار زنده یاد سیف اله داد خانه سینما برپا شد جوایز بهترین ترجمه ، بهترین تالیف و ناشر برتر که توسط هیات داوران این دوره انتخاب و معرفی شدند اهداء گردید.

شامگاه یکشنبه ۲۹ بهمن ماه هفتمین جشن کتاب سال سینمای ایران با دبیری خسرو دهقان در تالار سیف اله داد خانه سینما برگزار شد. هفتمین جشن کتاب سال سینمای ایران با  یاد محمد توکلی طراح تندیس این جشن و همچنین تسلیت درگذشتگان سانحه هوایی همراه شد.

خسرو دهقان دبیر این دوره از جشن نخستین سخنران این مراسم گفت: خانه سینما دو وظیفه اصلی دارد که شامل مسایل صنفی در کنار امور فرهنگی از جمله ترویج امور کتاب و کتابخوانی است. از بین مدیرعاملان خانه سینما منوچهر شاهسواری نسبت به همه متفاوت تر و اهل مطالعه است. من خودم سینما را با نوشتن شروع کردم و بعد به سمت فیلم دیدن رفتم.
وی افزود: هیات داوران این دوره بسیار متنوع بودند و با توجه به اینکه من بسیارجوان دوست هستم از داوران جوان نیز استفاده کردم. این افراد درکنار آن ها که دارای سواد بالا هستند توانستند انتخاب های خوب و ارزشمندی داشته باشند
دهقان گفت: خانه سینما یک کتابخانه خوب دارد که بهتر است سری به آن بزنید.
در ادامه هیات داوران جشن کتاب سال سینمای ایران متشکل از علی لقمانی،حسن حسینی،اصغر یوسفی نژاد،علیرضا محمودی،امیر رصا نوری پرتو شهریار توکلی  روی صحنه آمدند تا جوایز این دوره از جشن را اهدا کنند. این هیات بیانیه خود را به صورت یک کلیپ تصویری ارایه کردند.
جایزه بهترین ترجمه با همراهی گلی امامی که به جمع حاضر ملحق شد به کتاب «سینما و امر تجربی» زیر نظر مازیار اسلامی تقدیم شد. وی بعد از دریافت این جایزه از زنده یاد علی اشرف درویشیان تجلیل کرد.
جایزه بهترین تالیف با همراهی اکبر نبوی و خسرو سینایی به کتاب «یک عمر، یک راه، یک عشق: خسرو سینایی» به قلم همایون امامی اهدا شد.
همایون امامی نیز بیان کرد: این کتاب در یک فضای بسیار ساده و صمیمی نوشته شد.
وی افزود: قرار است این کتاب ها در ۵ جلد که هر جلد درباره یک سینماگر است تالیف شود.
خسرو سینایی نیز بیان کرد: کسی لطف کرده درمورد من کتاب نوشته است. ۵۰ سال در این حرفه زندگی کردن و دانستن این که این همان حرفه ای هست که می خواهید بسیار مهم است. همایون امامی یکی از شریف ترین و حرفه ای ترین و مسئول ترین افرادی است که من در حرفه خود شناختم، اما امامی فراموش کرده که سینما شو و بیزینس شده است و او شومن نیست و این عیب بزرگی است!
جایزه ناشر برتر  نیز توسط خسرو دهقان،مرتضی رزاق کریمی، مسعود مهرابی و سیروس الوند به محمد مهدی فخری زاده از نشر روزنه کار اهدا شد. فخری زاده بیان کرد: در آستانه ۷۰ سالگی زمان خوبی برای گرفتن این جایزه است.
سیروس الوند نیز در ادامه این مراسم بیان کرد: ما نیاز داریم به سینما جدی نگاه شود و کتاب نیز مساله مهمی است و این جشن اتفاق خوبی است و باید نسبت به آن جدی تر نگاه شود.
در ادامه مراسم سیدرضا میرکریمی که به عنوان بنیان گزار این جشن توسط مجری به صحنه دعوت شد گفت: خیلی خوشحالم که جشن کتاب سال سینمای ایران به یک درخت تناور تبدیل شده است. برگزاری چنین مراسمی ربطی به حاکمیت ندارد و کاملا مردمی است و از بسیاری از جشن های پر زرق و برق بهتر و مهم تر است. 
وی همچنین با توجه به حضور ماهور الوند در این مراسم تصمیم گرفت به صورت غیر منتظره ای جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره مالزی را که برای بازی در فیلم «دختر» به ایشان اختصاص یافته بود به او اهداء کند.
ماهور الوند نیز بیان کرد: این اولین جایزه بازیگری من است و به همین دلیل برایم از اهمیت بسیاری برخوردار است. از آقای میرکریمی نیز تشکر می کنم که من را وارد دنیای بازیگری کرد.
در ادامه مراسم بزرگداشت روبرت صافاریان نویسنده و فیلمساز برگزار شد. رامتین شهبازی در این بخش گفت: با آقای صافاریان در مجله گزارش فیلم همکاری خود را آغاز کردم و این را می دانم که بسیار خوب فارسی می نویسد.
سعید عقیقی نیز درباره صافاریان بیان کرد: اولین بار این منتقد و مترجم را بیست و پنج سال پیش دیدم. وی در همه زمینه ها کارهای بسیار جالبی انجام داده است و همیشه بی سر و صدا کارهای خود را انجام می دهد.
در ادمه امیر اثباتی، محمدعلی سجادی، محمد گذرآبادی، مهدی رحیمیان و منوچهر شاهسواری روی صحنه آمدند تا مراسم نکوداشت روبرت صافاریان را برگزار کنند.
منوچهر شاهسواری (مدیرعامل خانه سینما) به عنوان آخرین سخنران مراسم با بیان اینکه "دبیری هشتمین جشن را هم به خسرو دهقان تقدیم می‌کنم" گفت: رضا میرکریمی بنیان گذار خیری بود برای این مراسم، خانم‌ پیشنماز هم فعالیت زیادی داشتند و با عشق و علاقه اینکار را انجام می‌دهند. از نیما عباسپور هم برای برگزاری این مراسم تشکر می‌کنم.
 او ادامه داد: این نقطه پایان برای هفتمین جشن کتاب سال سینمایی است. روبرت صافاریان در گفته های خود از نوشتن حرف می‌زد آن هم در دورانی که نویسندگان بدون نوشته و فیلمسازان بدون فیلم فراوان‌اند. اساسا افعال بی فاعل زیاد شده اند. خسرو سینایی هم از عشق به سینما حرف می‌زد، و سیروس الوند هم که گفت اینقدر درگیر حاشیه شدیم که فرصت های گفت‌وگوهای سازنده را از خودمان می‌گیریم. در بازار مسگرها سخن از آرام بودن چقدر سخت است، گفتن این که می‌شود در آرامش سخن گفت و از خشم پرهیز کرد. گاهی اوقات اینقدر نسبت به دیگران خشمناکیم که چاره ای نداریم جز اینکه باور کنیم که این خشمی است نسبت به خودمان که خروجی اش نسبت به دیگران است. من در آن لحطات فکر می‌کنم که چه کنم‌ این همکار من اینقدر به خودش خشمگین نباشد. جهان سینما جهان تلاش و بالا و پایین است و در آخرش همه تماشاگر محض این جهانیم مثلا خیام بخوانیم آسوده تریم‌.
او ادامه داد: ممکن است دلگیر و غمگین شویم اما یادمان باشد که سینما قرار است رویای ما و دغدغه های  ما را حمل کند. شوکت فصای فرهنگی سینمای ایران به همبستگی سینماگران و اندیشمندان بستگی جدی دارد و به معلمان ما بستگی دارد. سینمای ایران مدیون کسانی است که دست به قلم شدند.
شاهسواری اضافه کرد: چقدر بد است در روزگاری که یادمان‌ می‌رود ما از چه کسانی آموختیم. گاهی به خودم می‌گویم از که آموختیم این همه نامهربانی به همدیگر را. من غصه کسانی را می‌خورم که امشب در کنار ما نبودند که مقداری از خشمشان کاهش پیدا کند. کمی از دل‌نگرانی‌هایشان کاهش پیدا کند. سینمای ایران سینمای بزرگی است هیچکس از آن قابل حدف نیست‌. بنابر این ما هم تمایلی به حذف دیگری در این سینما نشان ندهیم‌ کمی توجه کنیم. این صحنه بزرگی برای حضور تک تک ماست.
او همچنین گفت: از همه داوران‌ ممنونم و می‌دانم که از اردیبهشت ماه درگیر این مراسم بودند. امسال به شدت به امر کیفی در متون دریافتی متمرکز و مصر بودند. از این اصرار سپاسگزارم و می‌شد به جای اهدای ۲ یا ۳ جایزه ۱۰ جایزه داد، شاید هم حق همه دوستان همین بود، اما باید روزی وارد تمنای زیست با کیفیت می‌شدیم. بنابر این نیازمند سینمای با کیفیت هستیم.
مدیرعامل خانه سینما تاکید کرد: به خاطر داشته باشیم که سینما تمام خواسته ها و آرزوها را به تصویر می کشد. همبستگی سینماگران و شوکت سینمای ایران از اهمیت بسیاری برخوردار است و سینمای ایران مدیون همه کسانی است که دست به قلم شدند و به ما یاد دادند. خیلی بد است که فراموش کنیم چه کسی به ما یاد داده است. من غصه کسانی را می خورم که امروز حضور نداشتند تا کمی از خشمشان کم شود. سینما حذف شدنی نیست و ما نیز نمی خواهیم که کسی را حذف کنیم.
شاهسواری در بخش پایانی صحبت هایش از دبیران دوره های پیشین نظیر ایرج تقی پور ، امیر اثباتی ، سیدمحسن هاشمی، اکبر نبوی و... قدردانی و تشکر کرد.
هفتمین دوره اهداء جایزه کتاب سال سینمای ایران با استقبال پرشور و حضور بسیاری از چهره ها و مدیران فرهنگی و هنری کشور از جمله مهندس محمد مهدی حیدریان (ریاست سازمان سینمایی)، محمود اربابی، سید مهدی طباطبایی نژاد، مسعود نقاش زاده ، علیرضا قاسم خان، روح الله حسینی، همایون اسعدیان،فرشته طائرپور، علی آشتیانی پور، ناصر عنصری، هوشنگ گلمکانی، عباس یاری، رضا مقصودی، عزیز ساعتی، پروین صفری، محمد آلادپوش، نازنین مفخم، محمدعلی حسین نژاد، قاسم قلی پور، بزرگمهر رفیعا، پدرام اکبری، جعفر صانعی مقدم، فرتاش مدرسی، احمدرضا معتمدی، ماهور احمدی، حسن شریفی، مهرداد لشکری، حجت قاسم زاده اصل، ناصر محمدی، رسول نظرزاده، امیر فرض الهی، فتاح محمدی، مجید علیزاده، محمدرضا نیلی، شاهپور عظیمی، شاهپور شهبازی، حبیب الهیاری، محمد آقازاده، حسین گیتی، محسن آزرم، محمدرضا روحانی، شروین امیرصادقی، مجید شیخ انصاری، جابر قاسمعلی، فرامرز روشنایی، محمد موفق، احد صادقی، رضا اسدی، محمود جهرمی، سید رضا صائمی، محمد ابهری و... برگزار شد.

گزارش تصویری: عبدالله صفا


آیین هفتمین دوره اهداء جایزه کتاب سال سینمای ایران  1  


آیین هفتمین دوره اهداء جایزه کتاب سال سینمای ایران  2  


آیین هفتمین دوره اهداء جایزه کتاب سال سینمای ایران  3  


آیین هفتمین دوره اهداء جایزه کتاب سال سینمای ایران  4  


آیین هفتمین دوره اهداء جایزه کتاب سال سینمای ایران  5  


آیین هفتمین دوره اهداء جایزه کتاب سال سینمای ایران  6  


آیین هفتمین دوره اهداء جایزه کتاب سال سینمای ایران  7  


آیین هفتمین دوره اهداء جایزه کتاب سال سینمای ایران  8  


آیین هفتمین دوره اهداء جایزه کتاب سال سینمای ایران  9


آیین هفتمین دوره اهداء جایزه کتاب سال سینمای ایران  10    


آیین هفتمین دوره اهداء جایزه کتاب سال سینمای ایران  11  


آیین هفتمین دوره اهداء جایزه کتاب سال سینمای ایران  12  


آیین هفتمین دوره اهداء جایزه کتاب سال سینمای ایران  13  


آیین هفتمین دوره اهداء جایزه کتاب سال سینمای ایران  14  


آیین هفتمین دوره اهداء جایزه کتاب سال سینمای ایران  15

 


آیین هفتمین دوره اهداء جایزه کتاب سال سینمای ایران  16  


آیین هفتمین دوره اهداء جایزه کتاب سال سینمای ایران  17  


آیین هفتمین دوره اهداء جایزه کتاب سال سینمای ایران  18  


آیین هفتمین دوره اهداء جایزه کتاب سال سینمای ایران  19  


آیین هفتمین دوره اهداء جایزه کتاب سال سینمای ایران  20  


آیین هفتمین دوره اهداء جایزه کتاب سال سینمای ایران  21  


آیین هفتمین دوره اهداء جایزه کتاب سال سینمای ایران  22  


آیین هفتمین دوره اهداء جایزه کتاب سال سینمای ایران  23  


آیین هفتمین دوره اهداء جایزه کتاب سال سینمای ایران  24  


آیین هفتمین دوره اهداء جایزه کتاب سال سینمای ایران  25  


آیین هفتمین دوره اهداء جایزه کتاب سال سینمای ایران  26  


آیین هفتمین دوره اهداء جایزه کتاب سال سینمای ایران  27  


آیین هفتمین دوره اهداء جایزه کتاب سال سینمای ایران  28  


آیین هفتمین دوره اهداء جایزه کتاب سال سینمای ایران  29  


آیین هفتمین دوره اهداء جایزه کتاب سال سینمای ایران  30  


آیین هفتمین دوره اهداء جایزه کتاب سال سینمای ایران  31  


آیین هفتمین دوره اهداء جایزه کتاب سال سینمای ایران  32

۲۹ بهمن ۱۳۹۶ ۲۱:۴۴

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500