English
به خانه سینما خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

اخبار

باشگاه فرهنگی و آموزشی کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران افتتاح شد

باشگاه فرهنگی و آموزشی کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران افتتاح شد
می خواهیم یک پاتوق فیلمنامه نویسی تاسیس کنیم

مراسم افتتاح باشگاه فرهنگی و آموزشی کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران پنجشنبه 29 خرداد با حضور اعضای کانون، شورای مرکزی، مدیر کل دفتر مطالعات و توسعه دانش و مهارت های سینمایی سازمان سینمای، برخی از روسای صنوف، رییس هیات مدیره خانه سینما و اساتید و دانشجویان رشته های سینمایی در سالن سیف الله داد خانه سینما برگزار شد.

این مراسم با پخش کلیپی از تجربه های فیلمنامه نویسی نویسندگان و هنرمندان پیشکسوت عرصه های گوناگون از گذشته تا حال آغاز شد. در ادامه شادمهر راستین؛ رییس کانون فیلمنامه نویسان به تشریح اهداف تشکیل این باشگاه فرهنگی و آموزشی پرداخت.

راستین اشاره کرد: نیازهای شکل گیری این باشگاه را می توان در هفت سرفصل خلاصه کرد: 1. ارتقاء سطح آموزشی و فرهنگی اعضای کانون فیلمنامه نویسان، 2. ارتباط کانون با دانشجویان و علاقمندان فیلمنامه نویسی، 3. ایجاد فضای ارتباط بین فیلمنامه نویسان سینمایی عضو کانون و فیلمنامه نویسان در عرصه های تلویزیونی، شبکه نمایش خانگی، انیمیشن، مستند، کوتاه و ... 4. ایجاد فضای ارتباطی بین مراکز دانشگاهی و آموزش سینمایی و کانون فیلمنامه نویسان، 5. ایجاد فضای مناسب برای ارتباط اعضای کانون و دانشجویان فیلمنامه نویسی در جهت همکاری های مشترک، 6. برگزاری جلسات نمایش فیلم، همایش ها، نشست های تخصصی و ... با برنامه ریزی، مدیریت و نظارت کانون، 7. ایجاد یک پاتوق فیلمنامه نویسی.

همچنین رییس کانون فیلمنامه نویسان هدف اصلی باشگاه را این گونه تشریح کرد: هدف اصلی این باشگاه فرهنگی این است که اعتبار به دست آمده از این فعالیت ها باعث ارتقای شخصیت فیلمنامه نویسی به خصوص برای اعضای کانون فیلمنامه نویسان شود. در واقع می خواهیم فضایی ایجاد کنیم تا به یک آیین مودت و دوستی در حوزه فیلمنامه نویسی برسیم و امیدواریم روشی ایجاد شود تا بقیه صنوف خانه سینما نیز برای حفظ امنیت شغلی در صنف خود از آن استفاده کنند و این باعث افتخار ما است.

در ادامه مراسم دکتر روح الله حسینی؛ مدیر کل دفتر مطالعات و توسعه دانش و مهارت های سینمایی سازمان سینمایی اشاره کرد: معتقدم فیلمنامه محمل و محل تولید فکر و اندیشه در هر اثر سینمایی است. فیلمنامه همواره محل تجمع و جذب آرا و نقدها و ارزیابی های پیشینی و پسینی در مواجهه با هر اثر سینمایی است. ساخت هر فیلم سینمایی با ارائه فیلمنامه آغاز می شود و بعد از خلق یک اثر به شکل رسمی نیز تمام ارزیابی ها متوجه فیلمنامه است. جایگاه ارائه فیلمنامه در شکل و محتوا نیاز به توجه و بازنگری جدی دارد اما در حال حاضر نگاه جدی به فیلمنامه وجود ندارد.

وی همچنین عنوان کرد: یکی از نکات مهم رعایت استانداردها در حوزه فیلمنامه نویسی است و اینکه چطور می توان به این استانداردها جامعه عمل پوشاند و آنها را اجرایی کرد. در این زمینه نیاز به تعامل جدی بین دفتر مطالعات و توسعه دانش و مهارت های سینمایی، کانون فیلمنامه نویسان و این باشگاه فرهنگی و آموزشی وجود دارد. همینجا اعلام می کنم که دفتر مطالعات آماده هر نوع همکاری با دوستان باشگاه و کانون فیلمنامه نویسان است. یکی از این همکاری ها ایجاد کارگروه مشترک برای رسیدن به استانداردهای مشخص در حیطه فیلمنامه نویسی و اجرایی کردن آنها و همچنین بررسی مشکلات فیلمنامه نویسی و هر موضوع مرتبط با آن است تا بتوانیم گامی رو به جلو برداریم و بخشی از آشفتگی های موجود را مرتفع کنیم.

در ادامه جابر قاسمعلی؛ رییس پیشین کانون فیلمنامه نویسان با اشاره به اهمیت آثار تألیفی و ترجمه ای در رشد فیلمنامه نویسی بعد از انقلاب عنوان کرد: تا وقتی وجه نرم افزاری فیلمنامه نویسی که در کتاب های تألیفی و ترجمه ای نمود پیدا کرده، در فیلمنامه ها انعکاس پیدا نکند این ارتباط به درستی شکل نمی گیرد. این باشگاه می تواند زمینه ای باشد برای ایجاد ارتباط بین فیلمنامه نویسان، مترجمان، مولفان و ... تا تأثیر این ارتباط در روند فیلمنامه نویسی سینمای ایران نمود پیدا کند.

به این ترتیب در ادامه مراسم شاپور شهبازی، محمد گذرآبادی و سحر عصرآزاد که در جشن "شب فیلمنامه" به عنوان مولف، مترجم و منتقد تأثیرگذار در فیلمنامه نویسی مورد تقدیر قرار گرفته بودند، به روی صحنه دعوت شدند و پس از سخنان کوتاه، نشان ویژه کانون فیلمنامه نویسان و کارت عضویت افتخاری باشگاه فرهنگی و آموزشی فیلمنامه نویسان به آنها اهدا شد.

شهبازی در سخنان خود به اهمیت آموزش در فیلمنامه نویسی تأکید کرد، گذرآبادی در سخنانی صمیمانه ترجمه کتاب "داستان" رابرت مک کی را اتفاقی بزرگ در زندگی حرفه ای خود قلمداد کرد و عصرآزاد نیز این نشان را ثمره تلاش 13 ساله خود در عرصه نقد و فیلمنامه نویسی برشمرد.

این مراسم با سخنان مهران کاشانی؛ دبیر اجرایی همایش تخصصی فیلمنامه نویسی درباره برنامه های این همایش ادامه پیدا کرد. وی عنوان کرد: این همایش با همکاری سازمان سینمایی، بنیاد فارابی و دانشگاه هنر توسط کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران طی سه روز در آبان ماه برپا می شود و فراخوان آن ظرف یک ماه آینده منتشر خواهد شد. همایش در دو بر بخش برگزار می شود، شامل:1. مضامین تخصصی فیلمنامه نویسی با رویکرد مصداقی به سینمای ایران با حضور فیلمنامه نویسان حرفه ای، 2. جایگاه فیلمنامه، موانع و قابلیت های های موجود در فیلمنامه نویسی. کارشناسان و دانشجویانی می توانند در بخش دوم مقاله ارائه دهند که پیش از این کمتر نقطه نظر آنها در رسانه ها منعکس شده است.

در ادامه این مراسم اعضای شورای مرکزی کانون، اعضای علی البدل و بازرسان کانون به روی صحنه رفتند و نشان ویژه کانون فیلمنامه نویسان و کارت عضویت افتخاری باشگاه فرهنگی و آموزشی را به دکتر روح الله حسینی اهدا کردند.

همچنین راستین با تأکید بر اینکه چنین مراسمی نباید فقط به تعارف و وعده های اداری ختم شود، اعلام کرد: طبق توافقی که امروز با دکتر حسینی به انجام رسید، قرار شد سازمان سینمایی با کانون فیلمنامه نویسان در سه محور استانداردسازی شکلی فیلمنامه، بسترسازی اهمیت تحقیقات در فیلمنامه و تشکیل کارگروه های تخصصی همکاری مشترک داشته باشند.

در بخش پایانی مراسم نیز سعید رحمانی؛ از اعضای شورای مرکزی و یکی از مسئولان باشگاه فرهنگی و آموزشی کانون به ذکر جزئیاتی از برنامه های باشگاه پرداخته و اشاره کرد: هدف این باشگاه فیلمنامه و فیلمنامه نویسی و افزایش ضریب برخورد علاقمندان با کانال های صحیح حرفه ای و آموزشی است. این علاقمندان شامل دانشجویان ادبیات نمایشی، فارغ التحصیلان و فیلمنامه نویسانی است که به هر دلیل عضو کانون نیستند ولی علاقه دارند در ارتباطات حرفه ای قرار بگیرند. همچنین این باشگاه قصد رقابت با بخش خصوصی و تصدی گری در حوزه آموزش را ندارد. 

وی در خصوص برنامه های این باشگاه عنوان کرد: این برنامه ها به شکل فصلی طراحی شده و در هر فصل سه نشست برگزار می کنیم که این جلسات در پایان هر ماه و به مدت سه ساعت خواهد بود. اولین برنامه باشگاه در فصل پاییز بنا به نظر هیئت علمی به موضوع انتخابی "ایده" می پردازد. همچنین بخشی با عنوان انتقال تجربه در پایان هر نشست در نظر گرفته شده که یک فیلمنامه نویس حرفه ای به تشریح تجربیات خود می پردازد. تعامل با اعضای باشگاه در انتخاب موضوع و مباحث قابل طرح نیز از دیگر ویژگی های این باشگاه فرهنگی و آموزشی محسوب می شود.

در انتهای این مراسم که اجرای آن را کامران ملکی بر عهده داشت بروشورهای معرفی باشگاه فرهنگی و آموزشی کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران در اختیار حاضران قرار گرفت.

۳۰ خرداد ۱۳۹۳ ۱۳:۲۶

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500