English
به خانه سینما خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

اخبار

دومین سمینار تخصصی فجر"استعداد، اقتصاد و قانون در سینما" در خانه سینما برگزار شد

دومین سمینار تخصصی فجر"استعداد، اقتصاد و قانون در سینما" در خانه سینما برگزار شد
این سمینار در سه پنل "استعداد و سینما"، "اقتصاد و سینما" و " قانون و سینما"، طی روز پنج‌شنبه 5 اسفندماه ١٣٩٥، میزبان علاقه‌مندان، هنرمندان و دانشجویان رشته‌های سینما، حقوق و اقتصاد بود؛ اولین پنل این سمینار تحت عنوان "استعداد و سینما" با حضور «خسرو سینایی»، «اکبر عالمی» و «رویا ایروانی» برگزار شد.

سینایی»، بابیان اینکه سینمای ما پیشرفت کرده است و تک‌ستاره‌ها سینما ما را مطرح کرده‌اند، تصریح کرد: متأسفانه ما زیربناها را در سینما محکم نکرده‌ایم و نباید شرایط طوری پیش رود که سقوط کنیم.
وی افزود: کار سینما، جمعی است و نباید فقط ستاره‌ها را دید.
این کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس تأکید کرد: باید تحصیلات و دانش سینمایی را تقویت کرد. همه نباید بازیگر شوند، در سایر حوزه‌های سینما نیز باید سرمایه‌گذاری کرد.
«سینایی» در پایان بیان کرد: به سینما بودجه اختصاص داده شود و آموزش و مهارت‌های نوین در سینمای ایران نهادینه شود.
«عالمی» دیگر کارشناس پنل مذکور بیان کرد: انسان‌ها با آموزش متمایز می‌شوند و استعداد باید تلاش کند و شکوفا شود.
این استاد دانشگاه افزود: دانش، خرد، بینش و جهان‌بینی، لازمه فیلم‌سازی است. وزارت علوم باید دروس را بازنگری و دوره کارآموزی را پیاده کند.
«رویا ایروانی» مدیر آموزشگاه فیلم‌سازی مستند آریا و مجری- کارشناس پنل "استعداد و سینما" نیز اعلام کرد: در راستای کشف و تقویت استعدادهای سینمایی، یک مجموعه تولید فیلم، ٢٠ دانشجو را در مقاطع لیسانس و فوق‌لیسانس، به‌عنوان کارآموز در پروژه‌های سینمایی می‌پذیرد.
وی بیان کرد: علاقه‌مندان، جهت حضور در این دوره‌های کارآموزی می‌توانند با مراجعه به آموزشگاه فیلم‌سازی مستند آریا،  درخواست خود را جهت بررسی ارائه دهند. این آموزشگاه بعد از بررسی، واجدین شرایط را برای کارآموزی معرفی خواهد کرد .
دومین پنل سمینار مذکور یعنی "اقتصاد و سینما" نیز با حضور «محمدعلی حسین نژاد»، «جمال ساداتیان» و «حمیدرضا شش جوانی» برگزار شد.
«ساداتیان» بابیان اینکه سانسور سینمای اندیشه را دچار افت و رکود کرده است، گفت: این سانسور، سینمای ما را محافظه‌کار و ترسو کرده و منجر به سیاست زدگی در آن شده است.
این تهیه‌کننده سینما و تلویزیون تصریح کرد: حوزه هنری، سینمای اندیشه و رفتارها و آسیب‌شناسی اجتماعی را تحریم کرده است و معمولاً فیلم‌های مربوط به این حوزه‌ها توقیف می‌شود و جلوی اکران آن گرفته می‌شود.
«ساداتیان» در ادامه اظهار کرد: حدود 90 درصد توزیع فیلم‌های خانگی از طریق شبکه قاچاق صورت می‌گیرد؛ به همین دلیل وضعیت اقتصادی سینما ناامیدکننده است و ریسک سرمایه‌گذاری را پایین آورده است.
«شش جوانی» نیز با اشاره به موضوع معافیت‌های مالیاتی در حوزه‌های فرهنگی، گفت: در قانون مالیات‌های مستقیم، ما به‌صورت مصوب داریم که بنگاه‌های اقتصادی فرهنگی از مالیات معاف‌اند، اما متأسفانه این قانون اجرای نمی‌شود و لازم است به تأثیر اجرای این قوانین در حوزه فرهنگی توجه شود.
این استاد دانشگاه در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: سرانه فیلم دیدن کشوری مانند گرجستان، بعد از ایسلند و هلند در مرتبه چهارم قرار دارد که نشان از بازاریابی مناسب دارد؛ لازم است که بازاریابی و پژوهش‌های لازم در سینمای ایران انجام شود.
«حسین نژاد» دیگر سخنران پنل مذکور بابیان اینکه سینما در شمار صنایع خلاق است، گفت: سرمایه‌گذاری زمانی ادامه می‌یابد که ورودی سرمایه منجر به ارزش‌افزوده شود و چرخه فعال باشد. سرمایه‌گذاری باید برگشت سرمایه داشته باشد و موجب سودآوری شود.
قانون و سینما
آخرین پنل دومین سمینار تخصصی فجر"استعداد، اقتصاد و قانون در سینما" با محور "قانون و سینما" با حضور «جواد طوسی»، «جمال خندان» و «سید یاسر ضیائی چاهگاهی» برگزار شد.
«طوسی»، بیشترین مشکلات دعاوی در سینما را مربوط به عدول از اخلاقیات می‌داند. این حقوقدان و منتقد فیلم بابیان اینکه قانون حمایت از مؤلفان، مصنفان و هنرمندان رد مال پیش‌بینی‌نشده است، پیشنهاد داد: می‌توان با الهام از رد مال در جرم کلاهبرداری، این موضوع را نیز در بازنگری اصلاح قانون حمایت از مؤلفان، مصنفان و هنرمندان پیش‌بینی کرد.
این حقوقدان در بخش دیگری از صحبت‌هایش تأکید کرد: بازپرس‌های حاضر در دادسرای فرهنگ و رسانه، دغدغه‌های هنرمندان را ندارند و علاوه بر این، نگاه کارشناسانه نسبت به برخورد متناسب از سوی بازپرس وجود ندارد.
«سید یاسر ضیائی چاهگاهی» نیز تضمین حمایت از حقوق هنرمندان و آثار هنری را نشان لزوم توجه به قوانین مربوطه و ضرورت تأسیس و توسعه رشته حقوق سینما در مراکز آموزش عالی دانست.
این حقوقدان در ادامه گفت: آسیب‌شناسی سینما از حیث موانع و چالش‌های سرمایه‌گذاری، لزوم تناسب مقررات و قوانین سینمایی با مقتضیات زمانی و اصلاح مقررات موجود از حیث بازدارنده بودن مجازات، لزوم برگزاری سمینارهایی مستمر را توجیه می‌کند تا در قالب تعامل با سازمان‌های متولی و خانه سینما، نقاط آسیب، شناسایی شود و برای ارتقا سطح کیفی سینما راهکارهای متناسب ارائه و اجرا شود.
«جمال خندان» وکیل و مشاور حقوقی خانه سینما نیز از پیش‌بینی نشدن شیوه جبران خسارت در قانون سخن گفت و معتقد است که خسارت معنوی در حقوق ایران پیش‌بینی‌نشده است.
وی با اشاره به اینکه اختلافات قراردادی زیادی در حوزه تولید فیلم وجود دارد، پیشنهاد داد: ترجیحاً امضاء سرمایه‌گذارها در قراردادها اخذ شود و عوامل فیلم ترجیحاً از انعقاد قرارداد با مدیرتولید خودداری کنند تا با مشکلات مربوط به عدم پرداخت مطالبات مواجه نشوند.
دبیر دومین سمینار تخصصی فجر"استعداد، اقتصاد و قانون در سینما"، در انتها با تشکر از خانه سینما، انجمن سینمای جوان ایران و دانشگاه هنر، از آموزشگاه فیلم‌سازی مستند آریا، موسسه حقوقی ندای هنر آران، شرکت فیروزه زاک، شرکت نوین تجارت پارسیان و هلدینگ ایرانیان موفق به‌عنوان حامیان این سمینار یادکرد.

نشست تخصصی فجر

نشست تخصصی فجر

۶ اسفند ۱۳۹۵ ۰۹:۳۳

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500