English
به خانه سینما خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

اخبار

مراسم باشکوه تقدیر از اصغر فرهادی باحضور جمع کثیری از سینماگران و هنردوستان برگزار شد

مراسم باشکوه تقدیر از اصغر فرهادی باحضور جمع کثیری از سینماگران و هنردوستان برگزار شد
آیین تقدیر از اصغر فرهادی با شکوهی مثال زدنی و با حضور جمع کثیری از هنرمندان، سینماگران و هنر دوستان میهنمان در موزه سینما برگزار شد . در این مراسم جمع زیادی از مدعوین به دلیل ازدحام جمعیت نتواستند به سالن راه پیدا کنند ومراسم را در محوطه موزه سینما از طریق پرده نمایش بزرگی که پیش بینی شده بود دنبال کردند. ابراهیم مختاری (رییس)، محمدرضا مویینی (نایب رییس)، بهمن اردلان(عضو هیات مدیره خانه سینما)، منوچهر شاهسواری(مدیرعامل جامعه اصناف سینمای ایران)، رضا میرکریمی، همایون اسعدیان، فرشته طائرپور،محمد بزرگ نیا،زینت رضا، آناهید آباد،رضا مقصودی،پروین صفری، امین تارخ،مرتضی رزاق کریمی، حسن آقاکریمی،غلامرضا موسوی، مصطفی احمدی، حسن حسندوست، سارا قراچه داغی، بهمن کریمیان و... روسای اصناف و تشکل های خانه سینما ، سید محمد بهشتی،حجت اله ایوبی، علیرضا تابش،سید محسن هاشمی، مازیار میری، سیروس الوند، محمد حیدری، فاطمه معتمدآریا، علیرضا داودنژاد، رضا ناجی، کتایون ریاحی، افسانه بایگان،فاطمه گودرزی، شهرام ناظری، استاد امیرخانی، قاسم قلی پور، محمد رضا هنرمند،کیوان کثیریان، فرهاد توحیدی، پریسا بخت آور

 محمد حسین حقیقی،شهرام مکری، حبیب رضایی، آناهید آباد، کوروش سلیمانی،مصطفی کیایی،هوشنگ گلمکانی، فرامرز روشنایی،وحید موسائیان،علی لقمانی،عزیزاله حاجی مشهدی، روح الله حجازی، مسعود فروتن، سید سعید رحمانی، هایده صفی یاری، صادق زاده، سیاوش حقیقی،مجید توکلی، محمدرضا دلپاک، امیر اسفندیاری، بزرگمهر رفیعا، ستار اورکی، رضا نریمی زاده، حمیدرضا قربانی، پیمان شادمانفر، پریسا گرگین، محمود آیدن، جهانگیر الماسی، نیلوفر محمودی،احد صادقی، رضا اسدی  و... از جمله حاضران در مراسم بودند.

دکتر ایوبی رییس سازمان سینمایی در سخنانی خطاب به اصغر فرهادی گفت: دوست داشتم،هدیه‌ای برای شما بیاورم و به همین دلیل از هنرمندان سرشناس رشته های دیگر دعوت کردم که در این مراسم حضور داشته باشند.

 محمد علی موحد، مولوی شناس مطرح کشورمان پس از سخنان کوتاهی اولین کتاب خود را که 60 سال قبل منتشر شده به عنوان یادگاری به اصغر فرهادی فرهادی هدیه داد .

پیش از ورود اصغر فرهادی به سالن سینماتوگراف موزه سینما،تصاویری از فیلم‌هایش پخش شد؛ کلیپی که مروری بر آثار این کارگردان سرشناس سینمای ایران بود.

این برنامه راس ساعت 19 با تلاوت قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی آغاز شد.

همایون اسعدیان نویسنده، کارگردان و تهیه کننده سینمای کشورمان که اجرای این مراسم را برعهده داشت،در ابتدا از سوی جامعه اصناف سینمای ایران و کانون کارگردانان دریافت اسکار را به اصغر فرهادی تبریک گفت.

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه‌سینما در سخنانی با عذرخواهی از تمام میهمانان و هنرمندانی که به علت کمبود جا در خارج از سالن و در محوطه موزه سینما مراسم را دنبال می کردند از کاظم فریبرزی و مهین کسمایی دو چهره عرصه طراحی دکور و دوبله سینمای ایران که در دو روز اخیر دار فانی را وداع گفتند یاد کرد و جای یدالله نجفی صدابردار فقید فیلم «فروشنده» را در این مراسم خالی دانست.

وی همچنین گفت: افتخارات سینمای ایران آنقدر زیاد است که باید سال آینده ورزشگاه‌آزادی را برای برگزاری مراسم برگزینیم. هیچ تاریخ و هیچ تمدنی بدون صدا و تصویر باقی نمی‌ماند. امروز داریم از طریق سینمای ایران با مردم جهان حرف می‌زنیم. هدف ما مفاهمه است. اصغر فرهادی نشان داد سینمای ایران محصول یک نفر نیست.

وی در خاتمه سخنان خود گفت: نمی شود اینجا ایستاد و سر تعظیم برای سینمای ایران فرود نیاورد.

محمد بزرگ نیا رئیس شورای‌مرکزی کانون کارگردانان سینما نیز گفت: اتفاق مهمی در سینمای ایران افتاده است. کسب دو جایزه اسکار در فاصله کم نشان سینمای ایران را بالا برده و این افتخارات را حتی مخالفان و دشمنان هم نمی‌توانند کتمان و تکذیب کنند. باید به اصغر فرهادی برای قدرت هنر و هوشش تبریک گفت که با فیلم‌هایش گسترده‌ترین فضای نقد و نظر را فراهم کرد. باید بیاموزیم در پوشش نقد فضا را تلخ نکنیم. فرهادی فیلمی ساخت که همه آن را پسندیدند و نشان داد جادوی سینما و کاربرد آن را می‌داند. همچنین امروز جای عباس کیارستمی خالی است که اگر بود بسیار خوشحال می‌شد.

در ادامه مراسم فیلمی پخش شد که محمدرضا و همایون شجریان همراه اصغر فرهادی بازی تیم‌های ملی فوتبال ایران و بوسنی در جام جهانی 2014 را تماشا می‌کردند.

دکتر حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی که صحبت هایش همراه با چند بیت شعر بود چند کلمه ای صحبت کرد. ایوبی خطاب به اصغر فرهادی گفت: «بنده می خواستم به عشق شما مطلبی بنویسم ولی واقعا نتوانستم. می‌خواهم حرف بزنم اما نمیدانم چه بگویم، این جا باید با زبان دل صحبت کرد، اهل دل این جا هستند.»

حجت الله ایوبی به خاطره اولین باری که فیلم «فروشنده» را پیش از جشنواره کن به همراه فرهادی دیده اشاره کرد و این فیلم را شورانگیز توصیف کرد:  «شور و شوقم را ابراز کردم و آقای فرهادی به من گفت من فکر می کنم این فیلم را مردم خیلی دوست خواهند داشت. آن طرف ها را نمی دانم اما فکر می کنم مردم ایران این فیلم را دوست دارند این را گفتم تا بدانید اصغر فرهادی در درجه اول برای مردمش فیلم می‌سازد او فیلمساز مردم ایران است و ریشه در این خاک دارد. او عاشق وطنش است و عاشق ایران است و به همین دلیل همه جهان او را دوست دارند. عباس کیارستمی هم همینطور بود. یک روز از او پرسیدم –درحالی که کمردرد هم داشت- شما با این همه مسائل و گرفتاری ها چرا هستی؟ چطور شد که با این عشق اینجا ماندی؟ گفت: من این امامزاده چیذر را با جهان عوض نمی‌کنم. سینماگران ما این ها هستند، رمز موفقیتشان این است.»

ایوبی در ادامه با تاکید بر این نکته که نمی خواهد در ایم مراسم حرف تلخ بزند گفت:«ما افتخار می کنیم در جشنواره های جهانی حضور داریم. گرفتن اسکار و جایزه کن برای ما یک افتخار بزرگ است. حضور در هر صحنه جهانی برای ما یک افتخار است. من هیچ وقت آن صحنه را فراموش نمی کنم و بارها و بارها می خواهم این صحنه را نقل کنم. روزی که می خواستند در کن فیلم آقای فرهادی را نمایش دهند من در بین جمعیت بودم. وقتی که ایشان با آن تیم نازنین و دوست داشتنی و با آن وقار و متانت وارد سالن شدند، افراد آن سالن ایستادند و آنقدر کف زدند که دست هایمان درد گرفت. رئیس جشنواره موقع معرفی گفت اصغر فرهادی از ایران کشور سینما! همه کسانی که در دنیا قدم زده اند نه به عنوان دیپلمات و توریست، با افکار عمومی دنیا آشنا هستند می دانند این حرف چقدر ارزش دارد. عربستان سعودی حاضر است همه چاه های نفتش را بدهد که بگویند عربستان سعودی کشور هنر! که نخواهند گفت. کشور سینما یعنی کشور تمدن، یعنی سخن گفتن با متمدنانه ترین زبان ها. یعنی سخن گفتن با فرم، رنگ، موسیقی. کشور سینما یعنی کشوری که خشونت نمی فهمد، کشوری که نمی‌شود به آن گفت تروریست. این ارزش سینمای ایران است و این کار بزرگی است که اهالی سینمای ایران انجام می‌دهند با گویا ترین زبان این فرهنگ و تمدن را نمایندگی می کنند.»

رئیس سازمان سینمایی در ادامه صحبت هایش خطاب به فرهادی با اشاره به این که بسیار درباره تجلیل از او فکر کرده است و به نظرش رسیده که از استادان شناخته شده دیگر رشته های هنری نیز در این مراسم تجلیل شود، به حضور استادانی چون محمدعلی موحد عرفان پژوه و تاریخ‌دان، امیرخانی خوشنویس، بختیاری، فلسفی، صادق زاده و افجه ای در این مراسم اشاره کرد که برای تشکر از فرهادی آمده اند و این اتفاق را هدیه خودش به این فیلمساز دانست.

محمدعلی موحد تاریخ نگار و عرفان پژوه برجسته و 93 ساله ایران که معمولا در چنین مراسم هایی حضور ندارد برای دقایقی پشت میکروفن رفت و در سخنان کوتاهی از فرهادی تقدیر کرد و اولین کتابش را که در شصت سال پیش از او به چاپ رسیده را به این کارگردان هدیه کرد. موحد همچنین رفتار سنجیده فرهادی در موقعیتی غیر منتظره و پیام او برای مراسم اسکار را تحسین نمود.

پس از صحبت های استاد موحد فاطمه معتمدآریا پشت تریبون قرار گرفت و از هنرمندان و مردم حاضر در این مراسم به خاطر حضورشان تشکر کرد و گفت: «سلام می کنم به همه کسانی که امشب قلبشان چندبار می تپد. ما دوبار ذوق کردیم، هم از گرفتن اسکار آقای فرهادی و هم از حضور استادی که موقع سخنانشان اشک از چشمان من جاری کردند و فهمیدم که ایران فقط علاقه سینماگران به سینما نیست. بزرگانی سینمای ایران را دوست دارند و ارج می نهند که علاقه آن ها از هر جایزه ای برای ما ارزشمندتر است و تاج سر ما هستند.»

معتمدآریا با اشاره به این که از گرفتن جایزه فرهادی بی نهایت خوشحال است گفت:«باید بگویم تمام هفته گذشته نتوانستم خنده را از لب هایم بردارم، با این که زندگی این روزهای ما سراسر از نابه سامانی، نا بخردی، بی مهری و ستم است. صدقه دادم برای اصغر فرهادی، صدقه دادم برای سینمای ایران، برای این همه مهر و مهربانی و شعوری که از فرهنگ ایران جامعه ایران نشات گرفته است. فرهنگ شعور، سواد و صبوری. فرهنگی که نشانه اش از طریق کسانی بوده که باعث افتخار ایران شده اند، عباس کیارستمی که هست، اینجاست، حضور دارد و مطمئنم بیش از همه ما مسئولیتی را که به گردن آقای فرهادی افتاد و عزتی که ایشان باعث شده اند به سینمای ایران برگردد را می فهمید. شعفی را از این که این سیاوش زمانه ما از این حلقه آتش دوباره سرافراز بیرون آمده است. ما چندبار از این آتش گذشتیم و به سلامت بیرون آمده ایم، ما سیاوشانی داریم که تا به آخر این فرهنگ را حفظ خواهند کرد و این است که باعث می شود همه ما از دیدن هم حس شعف و افتخار داشته باشیم.»

معتمدآریا در ادامه با تقدیر از فرهادی و خانواده اش گفت:«افتخار آقای فرهادی فقط افتخار خودشان و خانواده شان نیست، بلکه تاجی است بر سر ما. این تاج برای یک سال نو بزرگترین تاجی بود که می شد از طرف خداوند هدیه گرفت. از آقای فرهادی و همه گروهشان و همه سینمای ایران که ایشان را سردست بلند می کنند و خاکشان را سرمه چشمانشان می کنند تشکر می کنم و آرزو می کنم مثل امسال که به سلامت گذشت، سال های ما پربارتر و سلامت تر باشد.»

اما بخش غافلگیر کننده مراسم هدیه ای بود که هایده صفی یاری برای فرهادی آورده بود: پیام تبریک صوتی بهرام بیضایی برای کارگردان «فروشنده». بیضایی پیام خود را با نگاهی فراتر از فرهادی آغاز کرد و گفت:«جشن شما را بهانه می کنم تا پیش از هر سخنی، گرچه دیرم برای بسیاری و زودم برای بسیاری دیگر. به هر ایرانی در هر کجای جهان، از گذشته تا آینده که جایزه ای در فیلمسازی گرفته یا خواهد گرفت تبریک می گویم. نه به خاطر جایزه ای که گرفته یا می گیرد، به خاطر آن که توانسته موانع ساختگی جهان فیلمسازی هر کجا را به سود ساختن کاری فرهنگی جا به جا کند و آن را حتی سر سوزنی تغییر دهد. در کشور این هنر بزرگ تر از خود فیلمسازی است و به ویژه در مورد مظنونی همیشگی از اصل و نسب تا دین و آیین جد اندر جد و سلوک شخصی تا فروشگاهی که از آن خرید می کنید تا کسانی که با آن ها معاشرت دارید یا ندارید و میزان سازگاری یا ناسازگاری تان با مقررات و تبعیضات من درآوردی را در نظر می گیرد، و همین جا همچنین به هر کسی در هر جای دنیا تبریک می گویم که فیلم خوبی ساخته و جایزه نگرفته است. چه جایزه برایش مهم بوده یا نبوده باشد. بسیارند نام های بزرگ و ساخته های بزرگ سپاس نادیده که تاریخ سینمای جهان را ساخته اند و احترام من به هر فیلم خوبی که رنگ نقش و پرده ندیده است و به تدبیر اولیای با کفایت امور در هر جا دیدن آن از بینندگان احتمالی اش دریغ شده است و فیلم سازنده اش به لطف ابنای زمان به فراموشی سپرده شده اند.»

بیضایی پس از این تبریک خاص اش به سراغ شخص اصغر فرهادی و جایزه ای که گرفته رفت و ادامه داد:«و اما پس از این ادای دین واجب، جداگانه و اکنون به اصغر فرهادی شادباش می گویم، نه تنها برای این جایزه که برای همه جایزه های پیش از اینش و بیش از همه برای فضای گفت و گوی فرهنگی که یکی از مهم ترین ساخته هایش برای ماست. و بیش تر از آن به خاطر نامه خودداری از سفرش و اعتراضش به همه تندروانی که در رقابت های قدرت پرستانه و سودجویانه سیاسی، چهره فرهنگی ایران را مخدوش می کنند و هویت برخی از مردم جهان را در تردستی های خود به بازی می گیرند. هیچ جایزه ای ساخته ای را بهتر یا بدتر از آن که هست نمی کند و از بیهقی است که می گویم جایزه های ما به اثر بزرگ شوند نه اثر به جایزه ها. برای من «فروشنده» مثل هر فیلم دیگر فرهادی به خاطر ساخت دقیق و پالایش فرهنگی دقیق آن سزاوار ستایش بود حتی اگر جایزه ای هم نبرده بود.»

پس از پخش پیام بهرام بیضایی، سید محمد بهشتی از مطرح ترین مدیران دهه شصت سینمای ایران نیز چند  دقیقه ای درباره جایزه فرهادی صحبت کرد و گفت:«این حادثه ای که اتفاق افتاد، میدانید که ما در سینما جایزه کم نگرفته ایم همین موزه سینما اگر که به بازدیدش بروید ما تقریبا جایزه ای نیست که نگرفته باشیم و به همت و هنر عزیزان ما در سینما همه ی این قله ها فتح شده است ولی این حادثه یک چیزهای دیگری را نیز روشن می کند و یکی از آن چیزها که برای من روشن شد معنای عدل بود. عدل می گوید استقرار هر چیزی در جای خودش است یکی از خصوصیات عدل این است که هر چیزی که مطابق عدل باشد زیبا هم هست برازنده هم هست موزون هم هست جایزه گرفتن عدالت نبود یعنی کافی نبود برای اینکه عدل را نشان  دهد این بزرگی سینمای ایران فقط به این ترتیب بیان نمی شد سینمای ایران به همت تلاش اهل سینما در طول دهه های گذشته به مقام و جایگاه رسیده بود که می بایست در بازی های خیلی بزرگتر شرکت می کرد  بازی بزرگی مثل بازیی که این بار اتفاق افتاد یعنی یک کارگردان ایرانی اسکار را کارگردانی کند و همه را به بازی بگیرد برای اینکه بتواند حرفی را بزند که این امکان را فراهم کند برای اینکه جامعه ایرانی هموطنانش و فرهنگ ش چهره ای واقعی از خودش را بتواند ابرازکنند  و این بازی بزگ به همت جناب آقای فرهادی و با هنر ایشان و بازیگردانی ایشان به بهترین کیفیت  اتفاق افتاد اینجا به نظر من عدل آشکار شد و ما فهمیدیم که عدل یعنی چی هر چیزی در جای خود زیبا و برازنده است  من به سهم خودم تشکر می کنم از جناب آقای فرهادی و تبریک می گویم تبریک می گویم به سینمای ایران که چنین جایگاهی را پیدا کرده است که می تواند چنین بازی های بزرگی را انجام دهد و به مردم که چنین سینمای دارند

پس از صحبت های جمع بالاخره نوبت به خود اصغر فرهادی رسید. کارگردان «فروشنده»  پس از آن که از حاضران خواست گروه فیلم را تشویق کنند، این طور صحبت هایش را آغاز کرد: «داستانی که به نظر می آید گفتنش برایتان جالب خواهد بود، این است که فیلم «فروشنده» اصلا قرار نبود ساخته شود. من تصمیم داشتم که فیلمی را در جایی دیگر کار کنم. به طور اتفاقی و احساسی تصمیم گرفتم این فیلم را بسازم و خوشحالم که این تصمیم احساسی را با همه گرفتاری هایی که برای فیلم بعدی ام به وجود آورد گرفتم و حاصلش شد این که محبت شما را داشته باشم. فردا شب من مدتی طولانی برای ساخت فیلم بعدی ام در سفر خواهم بود و این خیلی خاطره خوبی برایم است که امشب به جا گذاشتید. خیلی متشکرم از مهر و محبت شما، همه کسانی که بیرون ایستاده اند وهمه گروهم، همسرم و دخترم. و جا دارد که از آقای کیارستمی یاد کنم که اگر بود امشب ردیف اول نشسته بود و حتما چند جمله ای هم صحبت می کرد. جایشان خیلی خالی است. حیف کسی را که به گردن نه فقط سینمای ایران بلکه سینمای جهان دین دارد به سادگی از دست دادیم. یاد می کنم از زنده یاد یدالله نجفی که من به یاد ایشان فیلم را شروع کردم و بهانه ای است که بگویم در همه نمایش ها در همه جای دنیا هست و شاهد فیلم است. از سینماگرانی که عشق به سینما را در کودکی و نوجوانی به من یاد داده اند تشکر می کنم.»

او در ادامه از خانه سینما به خاطر برگزاری این مراسم گرم و بدون مشکل در این فاصله کم تشکر کرد و گفت: «چون من فرداشب مسافرم، فکر نمی کردم بتوانند در واقع به این سرعت این کار را انجام دهند. خیلی متشکرم به خاطر این رویه نکوداشت. نه به این خاطر که برای من است، برای این که در این فضایی که به هر حال برای بعضی ها دلسرد کننده است. خانه سینما با کاری که می کند مقابله ای می کند که برای من بسیار با ارزش است و به آن ها تبریک می گویم. از صمیم دل می گویم این جایزه و این موفقیت ها را متعلق به شخص خودم نمی دانم. بالاخره من از کسانی که بسیاری شان اینجا نشسته اند آموخته ام و عاشق سینما شده ام، آزمون و خطا کرده ام و از خدا می خواهم به خاطر این مهری که شما و مردم به من دارید، کسی را ناامید نکنم و هیچ وقت دچار غرور و کبر نشوم.»

زمانی که فرهادی  می‌خواست در جای خود بنشیند، یکی از حاضران با صدایی بلند خطاب به او گفت که من پیش از این در جایی شماره‌ام را به شما دادم و قرار بود از من برای بازی دعوت کنید اما این کار را نکردید و به من بدهکار هستید.

فرهادی پس از این صحبت‌ها گفت: «دعا کنید! خدا توانی به من بدهد که با همه حاشیه‌ها فقط روبروی‌ خود را نگاه کنم و دلگرم باشم که باز هم اینجا کار کنم.»

او با اشاره به اینکه این صحبت بهانه‌ای شد که حرفهای ابتدایی‌اش را بیشتر باز کند، ادامه داد: «نوروز دو سال قبل وسایل‌ام را جمع کرده بودم و حتی چمدان‌ام را بسته بودم و می‌خواستم بروم اما چون نوروز بود و تهران خلوت، میل ماندن در این شهر و کار کردن در من وجود داشت و خوشحالم که آن نوروز در این جا ماندم و یادم است که در خیابان بودم که به دستیارم در اسپانیا زنگ زدم و گفتم حال من، حالی نیست که به آنجا بیایم.»

این کارگردان در پایان گفت: «دعا کنید خدا توانی به من بدهد که با وجود حاشیه‌ها باز بر گردم و این جا فیلم بسازم، چون فیلم ساختن در این جا برای من با دلم است اما در آنجا با عقلم.»

در پایان این مراسم حجت الله ایوبی، رضا میرکریمی، محمد بزرگ نیا، محمد علی سجادی، محمد حسین حقیقی،صادق‌زاده، امیرخانی و مصطفی کیایی هدایایی را به اصغر فرهادی اهدا کردند که دو تابلو از دو هنرمند شناخته شده صادق زاده و امیرخانی را شامل می شد. همچنین، کلاه مرحوم یدالله نجفی هم به اصغر فرهادی اهدا شد.

ضمن اینکه بسیاری از هنرمندان سرشناس هم به دلیل ازدحام جمعیت و نبود جای کافی در سالن موزه سینما مجبور شدند از بیرون مراسم را دنبال کنند و پس از پایان مراسم به خوش و بش با فرهادی بپردازند که شهرام ناظری مهم ترین چهره در میان آن ها بود.


 

مراسم تقدیر از اصغر فرهادی در موزه سینما 11 

مراسم تقدیر از اصغر فرهادی در موزه سینمای ایران 2  

مراسم تقدیر از اصغر فرهادی در موزه سینمای ایران 1  

مراسم تقدیر از اصغر فرهادی در موزه سینمای ایران 3  

مراسم تقدیر از اصغر فرهادی در موزه سینمای ایران 4  

مراسم تقدیر از اصغر فرهادی در موزه سینمای ایران 5

مراسم تقدیر از اصغر فرهادی در موزه سینما 1  

مراسم تقدیر از اصغر فرهادی در موزه سینما 2  

مراسم تقدیر از اصغر فرهادی در موزه سینما 3  

مراسم تقدیر از اصغر فرهادی در موزه سینما 4  

مراسم تقدیر از اصغر فرهادی در موزه سینما 5  

مراسم تقدیر از اصغر فرهادی در موزه سینما 6  

مراسم تقدیر از اصغر فرهادی در موزه سینما 7  

مراسم تقدیر از اصغر فرهادی در موزه سینما 8  

مراسم تقدیر از اصغر فرهادی در موزه سینما 9 

 

 


۱۳ اسفند ۱۳۹۵ ۲۰:۰۱

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500