English
به خانه سینما خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

اخبار

قوانین کپی‌رایت ملی در ایران بسیار به روز است

قوانین کپی‌رایت ملی در ایران بسیار به روز است
کارگاه تخصصی بازار با موضوع «شرایط و مقررات مهم مطرح در قراردادهای عرضه فیلم در حوزه بین‌الملل» در جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار شد. کارگاه «شرایط و مقررات مهم مطرح در قراردادهای عرضه فیلم در حوزه بین‌الملل» با حضور محمدمهدی یادگاری مدیر بازار جشنواره جهانی و مدیر کل تامین و رسانه بین‌الملل سیما، فاطمه جواهرساز مدیر امور قراردادهای اداره کل تامین برنامه خارجی سیما، حامد معینی مدیر کل مالکین فکری و حقوق بین‌الملل سازمان صدا و سیما و وحید اسفندیاری کارشناس بین‌الملل سینمایی فارابی در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

محمدمهدی یادگاری، مدیر بازار و مدیر کل تامین و رسانه بین‌الملل سیما که برگزار کننده کارگاه بود، در ابتدا اعلام کرد که قرار است درباره شرایط و مقررات مهم در قراردادهای عرضه فیلم در حوزه بین‌الملل صحبت کنند.

حامد معینی مدیر کل مالکین فکری و حقوق بین‌الملل سازمان صدا و سیما با بیان اینکه در ایران برای آثاری که در داخل تهیه و تولید می‌شوند، حق کپی رایت داریم، عنوان کرد: با توجه به شغلی که دارم نکته جالبی که در ۲۰ سال کار دیده‌ام، این بوده که بسیاری از تهیه‌کننده‌ها و کسانی‌که از تولیدات ذی‌نفع هستند از حقوق خودشان خبر ندارند.

او ادامه داد: در این زمینه قانون‌های متفاوتی وجود دارد که اتفاقا خیلی هم به روز هستند، اما اطلاع‌رسانی درباره‌ آن‌ها به درستی انجام نشده و خیلی‌ها باخبر نیستند.

معینی همچنین به شکایت‌هایی که در این زمینه رخ داده نیز اشاره کرد و گفت: شکایت‌هایی که درباره حق کپی رایت هستند، به خوبی پیگیری شده و نتیجه هم داشتند.

او در پاسخ به این پرسش که چطور برخی از آثار در ایران به راحتی کپی غیرقانونی می‌شوند، اما برخی این‌ اتفاق برای‌شان نمی‌افتد، اظهار کرد: فیلمی مانند «فروشنده» با اینکه پخش شده بود، کپی غیرمجازی از آن وجود نداشت، به این دلیل که فیلم آقای فرهادی برای اولین بار در یکی از کشورهای تحت قوانین کپی رایت به نمایش درآمده بود.

وحید اسفندیاری کارشناس بین‌الملل سینمایی فارابی هم که در این جلسه حضور داشت، با بیان اینکه انتخاب شرکت برای پخش بین‌المللی آثار موضوع مهمی است، عنوان کرد: قبل از هرکاری برای عرضه بین‌المللی یک اثر، باید شرکت آن را انتخاب کنید. بپرسید، سایت را چک کنید. فضای فیلم‌هایی که شرکت پخش می‌کند با فضای کاری که می‌خواهید، همخوانی داشته باشد. در نهایت اگر به این نتیجه رسیدید که شرکت خوبی را پیدا کرده‌اید؛ باید زبان، مدت زمان، مبلغ و تعهدات طرفین را در قرار داد مشخص کنید.

او زمان عرضه بین‌المللی را محدود به مدت خاصی نداست و توضیح داد: از زمانی که فیلمنامه نوشته می‌شود می‌توان رایت فیلم را فروخت؛ همان طور که فیلم‌‌های بزرگ آمریکایی این کار را انجام می‌دهند. در هر جای مسیر فیلمسازی می‌توان این کار را انجام داد و بستگی دارد که توزیع کننده به دنبال چیست. این عرضه بین‌المللی هیچ منافاتی با اکران داخلی ندارد.

فاطمه جواهرساز، مدیر امور قراردادهای اداره کل تامین برنامه خارجی سیما نیز در بخشی از این کارگاه تخصصی تاکید کرد که رشد فزاینده تولیدات ایرانی و افزایش درخواست برای آثار ایرانی در بازارهای جهانی لازم است نکاتی رعایت شود که درباره برخی از آن‌‌ها در این کارگاه صحبت شد.

آدرس سایت رسمی جشنواره جهانی Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Film@Fajriff.com است.

سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ۸-۱ اردیبهشت ۱۳۹۶(۲۱ تا ۲۸ آوریل ۲۰۱۷) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می شود.

۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۲۳:۰۹

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500