English
به خانه سینما خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

اخبار

حجت الاسلام احمد مازنی: سینما نقش بسیار مهمی در دیپلماسی فرهنگی دارد

حجت الاسلام احمد مازنی: سینما نقش بسیار مهمی در دیپلماسی فرهنگی دارد
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی معتقد است: سینما نقشی بسیار مهم در دیپلماسی فرهنگی کشور دارد و جشنواره جهانی فیلم فجر، یکی از فرصت‌هایی است که می‌تواند در راستای معرفی فرهنگ ایران به ما کمک کند. حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مازنی نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با حضور در سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، گفت: به تمام دست‌اندرکاران جشنواره جهانی فیلم فجر خدا قوت و خسته نباشید می‌گویم مخصوصا به دبیر  این جشنواره سیدرضا میرکریمی که از هنرمندان باسابقه و کاردان سینمای ایران است.

وی ضمن قدردانی از اینکه کار به اهلش سپرده شده است، گفت: طبق گزارشی که ارائه شد، تقریبا از تمام قاره‌‌ها سینماگران و مدیران سینمایی در این جشنواره حضور دارند. بخش بازار هم در کنار این جشنواره توانسته به اقتصاد و ارائه آثار سینمای ایران به دیگر کشورهای جهان کمک کند. جا دارد به عنوان دیپلماسی فرهنگی، وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هم برای کمک به جشنواره ورود کنند تا کار ارزشمندی انجام گیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: گفت‌وگو لازمه روابط بین مردم هر کشور با دیگر کشورهای دنیاست، اما زبان گفت‌وگو متفاوت است. یکی از زبان‌های گفت‌وگو هنر است و یکی از موثرترین این زبان‌ها سینما است. سینما یک زبان سمعی و بصری پیشرو در انتقال و ارائه فرهنگ‌ها در دنیا به شمار می آید. جشنواره جهانی فیلم فجر یکی از فرصت‌هایی است که می‌تواند در راستای ارائه فرهنگی ایران کمک بسیاری داشته باشد.

حجت الاسلام مازنی افزود: نقش سینما در دیپلماسی فرهنگی بسیار زیاد است، همان‌طور که می‌بینیم هالیوود به مراتب نقش تاثیرگذارتری از دانشگاه‌ها و سازمان‌های اطلاعاتی در جهانی کردن فرهنگ آمریکا داشته است. در انتقال قدرت و هژمونی آمریکا در دنیا، هالیوود نقش بیشتری دارد که این موضوع، نشان‌دهنده اهمیت کار فرهنگی و مخصوصا سینما است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در مورد جایگاه و رشد سینما در دوران پس از انقلاب گفت: جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با عمری که از انقلاب گذشته، در فرهنگ و سینما روند رو به رشد و رو به تعالی داشته است. در این راه نیاز به حوصله و صبوری داریم و باید از نیروی متعهد و متخصص خود سینما استفاده شود. در این جشنواره این نکته که دبیر جشنواره یک فرد سینمایی است، بسیار ارزشمند است و در حقیقت کار به اهلش سپرده شده است. چند تن از مهمانان خارجی را که دیدم و با آنها هم کلام شدم، نگاه خوب و مثبتی به جشنواره داشتند.

وی با اشاره به عدم حمایت صدا و سیما از جشنواره گفت: یک نقطه ضعفی را احساس کردم و آن اینکه این کار بزرگ فرهنگی به درستی در صدا و سیما به مردم معرفی نشده است؛ به دلیل اینکه ما یک رسانه ملی حکومتی و دولتی داریم و بخش خصوصی در این عرصه حضور ندارد که بخواهد به خوبی به مسائل فرهنگی بپردازد. فضاهای مجازی و رسانه‌های خبری فعالیت خوبی دارند، اما در کشور ما هیچ‌کدام از این رسانه‌ها تاثیرگذاری صدا و سیما را ندارند و نمی‌توانند نقش رسانه ملی را ایفا کنند. احساس می‌کنم رسانه ملی در پوشش خبری این جشنواره کم گذاشته و یا من متوجه نشده‌ام. امیدوارم که از اینجا به بعد و تا روز پایانی جشنواره، مخصوصا شبکه‌های سیما این حرکت فرهنگی مهم و بزرگ را به مخاطبان منتقل کنند، کاری که جناحی و منتسب به یک فرد خاص نیست و برای جمهوری اسلامی ایران و برای فرهنگ و هنر این مملکت انجام می‌شود.

حجت الاسلام  مازنی در پایان گفت: این جشنواره کمتر از اجلاس جنبش عدم تعهد و اجلاس سران کشورهای اسلامی نیست. در آن اجلاس‌ها پوشش زنده داشتیم؛ قطعا این جشنواره‌ها نیز در به نمایش گذاشتن فرهنگ ایران و دیدگاه‌های نظام جمهوری اسلامی موثرتر خواهند بود.

آدرس سایت رسمی جشنواره جهانی Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Film@Fajriff.com است.

سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ۸-۱ اردیبهشت ۱۳۹۶(۲۱ تا ۲۸ آوریل ۲۰۱۷) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می شود.

۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۲۱:۰۹

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500