English
به خانه سینما خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

اخبار

مراسم تشییع فیلمبردار فقید زنده یاد عظیم جوانروح از خانه سینما برگزار شد

مراسم تشییع فیلمبردار فقید زنده یاد عظیم جوانروح از خانه سینما برگزار شد
پیکر زنده‌یاد "عظیم جوانروح" جمعه 7 آذر ماه با بدرقه اهالی سینما و تلویزیون از "خانه سینما" به قطعه هنرمندان بدرقه شد.

بازتاب این مراسم را در خبرگزاری های زیر ملاحظه فرمایید:

 

به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا‌،در ابتدای این مراسم پدرام اکبری به عنوان مستندساز و مجری مراسم در سخنانی به شرح زندگینامه عظیم جوانروح و همچنین فعالیت‌های هنری که تاکنون داشته است‌، پرداخت.

در ادامه فرخ مجیدی از هم دانشکده‌های عظیم جوانروح سخنانی را در وصف شخصیت این هنرمند فقید مطرح و اظهار کرد: در مدرسه سینما و تلویزیون سال 47، جایی بود که با "عظیم" آشنا شدم، او شخصیت پور شور و نشاطی داشت.

این هنرمند یادآور شد: او فردی بود که همه را به خود جلب می‌کرد همیشه پیشگام بود و به عنوان موتور متحرک عمل می‌کرد. در همان سال‌ها او همیشه ما را ساعت 5 صبح بیدار می‌کرد و زمستان و تابستان به قله توچال می‌کشاند. در این سال‌ها بارها در خطر سقوط قرار می‌گرفتیم و "عظیم" بود که جان ما را نجات می‌داد.

مجیدی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با غم و افسوسی که برای از دست دادن عظیم جوانروح بر دل داشت، گفت: عظیم بسیار پرتحرک‌، شاد و با نشاط بود و با چشم‌های یک کودک کنجکاو به دنیای اطرافش نگاه می‌کرد و عمل می‌کرد و کمتر پروژه‌ای اتفاق می‌افتاد که "عظیم" فعالیت پور شور ونشاط نداشته باشد. به عنوان مثال در ساخت سریال «آتش بدون دود» در سال‌های قبل از انقلاب عظیم چند روزی را برای مرخصی به تهران آمد دیدم لاغر شده است و چشم‌هایش ورم کرده است به او گفتم چه شده است چرا خودت می‌کشی؟ اما او گفت: نه اینطورنیست کار را سه شیفته کرده‌ایم و من در سه شیفت هستم در نتیجه عوامل وقتی نمی توانستند عظیم را در این سه شیفت وادار به استراحت کنند به او مرخصی چند روزه داده و کار را تعطیل کرده بودند. کسانی که با او همکاری داشتند این حرف‌های من را درک می‌کنند. زمان گذشت و چند سالی از ایران دور بودم و تلفنی و از طریق نامه با او در ارتباط بودم که او همیشه مرا تشویق می‌کرد که برگردم.

فرخ مجیدی در پایان صحبت‌هایش اشاره کرد: دیگر عظیم آن شور و نشاط را نداشت و گویا اولین علائم بیماری را درک کرده بود و حتی وقتی در بیمارستان بود تمایل نداشت کسی به دیدنش برود. من کمی از این برخورد او دلخور شدم اما تازه درک می‌کنم که چرا تمایل داشت کسی به دیدنش نرود؟! کسی که همیشه مرگ را دست می انداخت این بار احساس کرده بود مجبور است مقابل مرگ تسلیم شود و حاضر نبود جلوی دوستانش این تسلیم و شکست را تجربه کند.

کیومرث پوراحمد کارگردان آثار ماندگار «قصه‌های مجید» و «سرنخ» که در این مجموعه‌ها با عظیم جونروح همکاری داشت در سخنانی ضمن بیان این مطلب که تلخ‌تر از مرگ "عظیم" مرگ ماست که در کُنج عزلت خزیده‌ایم و از هم دلمرده شده‌ایم‌، ادامه داد: چشم سیاستمداران فرهنگ ستیز بالندگی فرهنگ را نمی‌تواند ببیند.

وی در ادامه گفت: همگی بیرون از زمان ایستاده‌ایم و هیچ کس با هیچ کس سخن نمی‌گوید و خاموشی است.

کیومرث پوراحمد در عین حال با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی عظیم جوانروح گفت: او همیشه سر صحنه پر انرژی و همراه و همدل بود به هر حال نعمتی برای ما بود.

این هنرمند در پایان سخنانش ضمن تاسف برای از دست رفتن این هنرمند، ادامه داد: عظیم دمت گرم به هر حال نعمتی برای ما بودی.

در بخش دیگری از مراسم تشییع پیکر عظیم جوانروح، حسن بشکوفه تهیه کننده در سخنانی با چشمانی اشکبار گفت: صحبت کردن برایم سخت است احساس غریبی می‌کنم در این مدت از خودم پرسیدم چرا خانه سینما؟ و بعد به خودم گفتم خب ما خانه‌ای دیگر نداریم ما از تلویزیون بیرون افتادیم اما سینما و خانه سینما، خانه ماست.

او سپس از دوستان خانه سینما و همراهانش تشکر کرد که این خانه را پابرجا نگه داشته‌اند و همراهشان بوده است.

بشکوفه در ادامه سخنانش در مراسم تشییع پیکر عظیم جوانروح گفت: آن چیزی که در خصوص عظیم جوانروح می‌گویم به حرفه خودم بر می گردد یک زمانی تهیه‌کنندگی تعریفی داشت و تهیه کنندگی عاملی بود برای تعامل با هنرمندان و مخاطبان و مدیران اما برای مدیریت پشتوانه نیاز بود. یک تهیه کننده زمانی می‌تواند موفق باشد که پشتوانه‌ای پشت او باشد.

او ادامه داد: فیلمبرداران تلویزیون و سینما پشتوانه‌های اصلی تهیه کنندگان بودند و در این میان او از این هم فراتر بود، او پدری می‌کرد تیم را جمع می‌کرد و در این سه چهار کار بزرگی که انجام دادیم تنها کسی که می‌شد به او اتکا کرد، "عظیم" بود. او آنقدر حوصله داشت و هیچ چیز از چشمانش دور نبود.

وی سپس با اشاره به تعامل خوبی که با اعضای تیم داشته است گفت: عظیم جوانروح تیمش را همچون بچه‌هایش دوست داشت از اعضای تیمش به حدی حمایت می‌کرد که حتی بزرگترین اشتباهات یک فرد را در جمع نادیده می‌گرفت اما در خفا این اشتباه را به او گوشزد می‌کرد.

حسن بشکوفه در پایان در حالی که اشک از چشمانش جاری می‌شد با پرسشی از میان حضار گفت: نمی‌دانم آیا عظیم امروز آرام می‌گیرد؟

انوشیروان ارجمند بازیگر مجموعه تاریخی «مختارنامه» از دیگر سخنران مراسم تشییع پیکر زنده یاد عظیم جوانروح بود.

این بازیگر سینما و تلویزیون یار مهربان، رفیقی شفیق،‌ غم‌زدا‌، همدمی‌ نیکوصفت را در وصف عظیم جوانروح بیان کرد.

او یادآور شد: زمانی که در سال 53 از تهران به مشهد منتقل شدم با عظیم چندین تله فیلم کار کردیم. وقتی همه اعضای تیم تلویزیون و تئاتر با هم جمع می‌شدیم واقعا این طور بود که جای عظیم خالی است و همه به دنبال او بودند. تا جمع را سازمان ببخشند. "عظیم" همچون زنجیری بود که همه را به هم وصل کرده بود.

بازیگر مختارنامه در ادامه گفت: من امروز تنها از جانب خودم برای تسلیت نیامده‌ام. شب گذشته با محمود فلاح(تهیه کننده مختارنامه) تلفنی صحبت می‌کردم که او با بغض و گریه به من گفت آیا فردا می‌روی؟ و من نیز گفتم بله. او گفت که من حالم خوب نیست و از جانب من به خانواده عظیم‌، خانواده سینما و تلویزیون تسلیت بگو.

انوشیروان ارجمند سپس در ادامه قطعه‌ای را که پیش از این در دیگر مراسم‌ها خوانده بود در این مراسم نیز قرائت کرد و گفت: شاید این قطعه‌ای که من می‌خوانم در یادداشت‌های عظیم باشد، باور نمی‌کنم آدمی با آن انرژی در قالب بزرگ آنقدر نازک‌دل ‌،نازک بین و زیبایی شناس باشد.

او سپس گفت: همکاری‌ام با "عظیم" در سریال «مختارنامه» و «معصومیت از دست رفته» برایم افتخار بود.

این بازیگر سپس به جمله محمود فلاح خطاب به زنده یاد عظیم جوانروح اشاره کرد که گفته است: «عظیم اگر تو نبودی مختارنامه هم نبود»

***

به گزارش ایسنا، در مراسم تشییع پیکر عظیم جوانروح علیرضا رضاداد دبیر جشنواره فیلم فجر، هنرمندانی چون داود میرباقری، حسن پورشیرازی ، مسعود کرامتی، فریبرز عرب‌نیا، فرشته طائرپور، منوچهر شاهسواری، گیتی معینی‌، تورج منصوری‌،‌ محمدرضا موینی‌،حسن فتحی‌، فریبا کوثری‌، مسعود فروتن‌، مهدی میامی‌، حسین جعفریان‌، فرهاد ورهرام، حسام نواب صفوی‌، حسن زاهدی، ضیاء الدین دری‌، محمد داودی‌، محمد آلادپوش و ... حضور داشتند.

سام جوانروح پسر زنده‌یاد عظیم جوان‌روح صبح امروز از کانادا به ایران آمده بود نیز در برنامه حاضر بود که به حضورش اشاره شد.

به گزارش ایسنا،‌ مراسم ترحیم عظیم جوانروح یکشنبه نهم آذر ماه ساعت 20 الی 21 و30 در مسجد شهرک قدس برپا خواهدشد.

عظیم جوانروح در اثر بیماری سرطان درگذشت.

در کارنامه کاری وی فیلمبرداری مجموعه عظیم " مختارنامه" و سریال‌های " معصومیت از دست رفته"، "سرنخ"، "مشق عشق"، "ملاصدرا" و فیلم‌برداری "قصه‌های مجید" به ثبت رسیده است.

به عقیده بسیاری از صاحبنظران وی سبکی از طراحی نور و رنگ را در " مختارنامه" خلق کرد که تا کنون در تلویزیون ایران بی‌سابقه بوده است.

او در دهه‌ی 60 فیلمبردار کارهایی مانند «علی و غول جنگل» و «پاتال و آرزوهای کوچک» بود.

جوان‌روح مدیر فیلمبرداری این آثار نیز بود: هفت ترانه (۱۳۸۰)، یکی بود یکی نبود (۱۳۷۹)، قصه‌های کیش (اپیزود اول، کشتی یونانی) (۱۳۷۷)، بیقرار (۱۳۷۳)، آخرین خون (۱۳۷۲)، پرواز از اردوگاه (۱۳۷۲)، ترانزیت (۱۳۷۲)، روز فرشته (۱۳۷۲)، صبح روز بعد (۱۳۷۱)، آواز تهران (۱۳۷۰)، مجنون (۱۳۶۹) و در انتظار شیطان (۱۳۶۶)

گزارش تصویری

*******

خبرگزاری فارس

خبرگزاری ایلنا



 

 

 

۸ آذر ۱۳۹۳ ۱۲:۲۴

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500