English
به خانه سینما خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

اخبار

مقایسه‌ای میان دستیاری کارگردان در ایران و آمریکا

مقایسه‌ای میان دستیاری کارگردان در ایران و آمریکا
یک دستیار کارگردان آمریکایی گفت: دستیاران کارگردان هیچ‌گاه نباید در طول کار غافلگیر شوند و باید بتوانند در لحظه اتفاقات را مدیریت کنند. سمینار سه‌ روزه‌ی هم‌اندیشی زبان مشترک عصر روز 24 مرداد ماه به همت انجمن صنفی برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان سینمای ایران در سالن "سیف‌الله داد" خانه سینما، با حضور اعضای این انجمن به پایان رسید.

در سومین روز این سمینار با "شری دوانی" از دستیاران کارگردان در آمریکا ارتباط برقرار شد و همانند روز اول سمینار، صحبت هایش از طریق مترجم، هم زمان برای حضار ترجمه شد.

شری دوانی با تاکید بر اینکه "کار ما این است که واقع گرا و صادق باشیم." گفت: برای شروع کار، بعد از دیدار با کارگردان باید واقع گرا باشید و بینید که آیا در زمانی که دارید، به انجام همه کارها می‌رسید؟ شما تصمیم‌گیرنده اصلی کار نیستید بلکه بر اساس تصمیم و تفکر تهیه‌کننده و کارگردان است که کار را پیش می‌برید.

او درباره نحوه کار خود بیان کرد: فیلمنامه را بر اساس اکشن، لوکیشن‌ها، بازیگران و تایم‌های روز به بخش‌های مختلف تقسیم می‌کنم و کار را جلو می‌برم. خیلی مواقع بر اساس برنامه‌ریزی پیش می‌رویم؛ البته گاهی هم نمی‌شود و باید بر اساس جریان فیلم پیش برویم. در حالت کلی اگر برنامه‌ریزی دقیق باشد بین 20 تا 30 روز پروسه فیلم‌برداری طول بکشد.

این دستیار کارگردان با بیان اینکه "مهم‌ترین چیزی که دستیار کارگردان باید به آن توجه داشته باشد، زمان است" گفت: گران‌ترین جیزی که با آن سروکار داریم زمان است. 2 تا 3 هفته طول می‌کشد که ما لوکیشن را بر اساس فیلم‌نامه انتخاب کنیم و بر اساس برنامه به صورت نرمال در طول یک روز فقط بتوانیم پنج صفحه را فیلم‌برداری کنیم و گاهی پیش می‌آید که این تعداد جابه جا هم شود.

دوانی با اشاره به اینکه "یک دستیار کارگردان باید آمادگی مواجهه با اتفاقات پیش‌بینی نشده را داشته باشد و غافلگیر نشود" اظهار کرد: یک دستیار کارگردان باید بتواند در لحظه اتفاقات را مدیریت کند. مهم‌ترین نکته، بحث آب و هوا و پیش‌بینی آن است. هرگز امکان ندارد که کار را به دلیلی تعطیل کنیم بلکه باید راه حلی برای آن مشکل پیدا کنیم.

او گفت: در آمریکا کار کردن با بازیگرها محدودیت‌های خاص خودش را دارد. باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها داشت، نمی‌گویم جزو اولویت‌های اول است ولی با اهمیت هستند. به طور معمول زمان را به 2 قسمت 6 ساعته تقسیم می‌کنیم. چون کار بر اساس یک قانون سندیکایی است و باید تمام قوانین را رعایت کرد و تخلف ممکن نیست. در 6 ساعت اول کار را انجام می‌دهیم و در ۶ ساعت دوم به جبران عقب ماندگی‌هایمان می‌پردازیم. برای دستیار اول کارگردان تدوین کردن بسیار مهم است چون نمی‌تواند پلانی را حذف کند که برای تدوین به آن نیاز است. ضمن اینکه در پایان هر روز فیلم‌برداری، باید به بازیگران 12 ساعت و به بقیه کادر 10 ساعت وقت استراحت بدهید.

وی در پایان با تاکید بر اینکه "شما همیشه باید باهوش کار کنید و نه سخت" گفت: عضویت در انجمن دستیاران کارگردان در آمریکا بسیار سخت است. شما باید 600 روز کاری را گذرانده باشید و 10هزار دلار بدهید. البته امیتازاتی هم دارید مثل اینکه شما را حمایت می‌کنند و از همه مهم‌تر بیمه سلامت می‌شوید. همچنین وقتی شما عضو اتحادیه کارگردانان امریکا باشید، موقع استخدام می‌دانند که شما واجد شرایط خاصی هستید و درآمد بالاتری هم دارید. اینجا ما با توصیه افراد مختلف سرکار می‌رویم یعنی کسی ما را معرفی می‌کند و بعد تماس می‌گیرند و از ما دعوت به کار می‌کنند.

در روز اول این سمینار به صورت آنلاین با یکی از دستیاران کارگردان حرفه‌ای در سینمای اروپا به نام "فلوریان انگلهارت" ارتباط برقرار شد که او از نوع، شرایط و وظایف دستیار کارگردان در اروپا صحبت کرد.

روز دوم سمینار به صورت میزگردی میان برخی اعضای انجمن برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان از جمله مریم نراقی، پگاه جهاندار، حسام نورایی، مسعود میمی و مصطفی احمدی به عنوان اعضایی که تجربه کار در خارج از کشور یا با گروه‌های خارجی را داشته‌اند، برگزار شد که در این جلسه درباره‌ی تجربیات، شباهت‌ها و تفاوت‌های کار در ایران، گروه‌های داخلی با گروه‌های کشورهای دیگر صحبت کردند.

۲۵ مرداد ۱۳۹۶ ۱۶:۱۷

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500