English
به خانه سینما خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

اخبار

تندیس جشن مستقل سینمای مستند به موزه سینما اهدا شد

تندیس جشن مستقل سینمای مستند به موزه سینما اهدا شد
آیین رونمایی از تندیس جشن مستقل سینمای مستند و اهدای آن به موزه سینما با حضور چهره های فرهنگی و هنری، جمعی از اهالی سینمای ایران به ویژه سینمای مستند در موزه سینما برگزار شد.

آیین رونمایی از تندیس جشن مستقل سینمای مستند و اهدای آن به موزه سینما با حضور چهره های فرهنگی و هنری و جمعی از اهالی سینمای ایران به ویژه سینمای مستند عصر روز گذشته 7 شهریورماه در موزه سینما برگزار شد.
در ابتدای این مراسم رامین حیدری فاروقی که به عنوان مجری و کارشناس سینمای مستند، اداره این مراسم را به عهده داشت، ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران در سالن سینما فردوس گفت: در ابتدای سخن باید بگویم که چقدر خوب است در کشورمان سینما داریم. همه می دانیم که اگر سینما نداشتیم امروز در چه جایگاهی در سطح بین المللی قرار داشتیم و در این میان خوشحال هستیم که سینمای مستند در ایران حیات دارد و قدردان این سینمای ارزشمند هستیم.
وی ادامه داد: ما مستندسازان با سند سروکار داریم و امروز روز بسیار مهمی است چراکه قرار است تندیس جشن مستقل سینمای مستند را به عنوان یک سند تاریخی به موزه سینما اهدا کنیم. نکته قابل تامل این است که در موزه سینما بخش مستند فعال نبوده است و جز اهدایی های آقای طیاب دیگر اثری از سینمای مستند وجود نداشت و خوشبختانه امروز با رونمایی از تندیس جشن مستقل سینمای مستند شاهد وجود نشانه های بیشتری از فعالیت های سینمای مستند در موزه سینما خواهیم بود.
در ادامه مراسم سام کلانتری رئیس جشن مستقل سینمای مستند خاطرنشان کرد: امروز روز ویژه ای است و قرار است از تندیسی رونمایی شود که قرار است برای این سینما باقی بماند دو بناداریم نهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران را در سالن کتابخانه ملی برگزار ‌کنیم.
پس از پایان صحبت های کلانتری، کلیپی از چگونگی ساخته شدن تندیس جشن مستند پخش شد و در ادامه هارون یشایایی دبیر نوزدهمین جشن سینمای ایران به همراه محمد تهامی نژاد مستندساز پیشکسوت به روی صحنه آمدند و از حامد رشتیان طراح تندیس جشن مستقل سینمای مستند تقدیر کردند.
هارون یشایایی گفت: سالها در سینمای داستانی حضور داشتم و چند سالی است که وارد حوزه مستند شدم. حوزه مستند دنیای بزرگی دارد که سالیان سال می‌توان در آن آموخت.
محمد تهامی نژاد پژوهشگر و مستندساز نیز با ابراز خرسندی از اهدای این تندیس به موزه سینما گفت: خوشحالم این جلسه برگزار شد تا این تندیس ارزشمند در موزه سینما به یادگار بماند. البته نکته مهم این است که نخستین جشن مستقل در مرحله ای که انجمن های صنفی آغاز به کار کرده اند، برگزار می شود و این مهم جای خوشحالی دارد.
حامد رشتیان طراح تندیس نیز با اشاره به اینکه از چندین سال پیش در کارگاه پرویز تناولی مجسمه‌ساز ایرانی حضور داشته است، گفت: علاقه من به این شیرها از سال‌هایی است که در کارگاه استادم حضور داشتم و اکنون توانستم این تندیس که نمادی از شیرهای ایرانی است را با بخشی از معماری ایرانی تلفیق‌ کنم.
پس از پایان صحبت های طراح تندیس جشن مستقل سینمای مستند، حیدری فاروقی در توصیف این تندیس بیان کرد: در این تندیس دو شیر طراحی شده است. و در نمایی کلی شیر سنگی را می‌بینیم. بر روی این تندیس نمایی از بادگیرها دیده می شود که این نما، نمادی از استفاده انسان از طبیعت به شمار می آید و دیگر نما که از منظر روبرو محل قرارگیری عدسی دوربین است نمای شهر دیده می شود.
سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی ضمن تقدیر از طرح شیرسنگی به عنوان نماد درنظرگرفته شده برای طراحی تندیس جشن مستقل سینمای مستند گفت: خیلی سخت نیست که بگویم با سوادترین، شریف ترین، نجیب ترین و بی حاشیه ترین بخش سینمای ایران همین سینمای مستند است و برای خلق تندیس سینمای مستند باید جایزه ای طراحی می شد که نسبتی با سینمای مستند داشته باشد و خوشبختانه به نظرمن در طراحی و ساخت، این نسبت رعایت شده و خوش سلیقگی در طراحی نیز به کار گرفته شده است.
وی در ادامه با اشاره به نماد درنظرگرفته شده برای تندیس جشن مستقل سینمای مستند گفت: در اساطیر خود نمادهای مختلفی داریم که از بین حیوانات انتخاب شده اند. که برخی از این نمادها در واقعیت وجود دارند مثل شیر و بعضی از آنها مثل سیمرغ، هدهد و یا ققنوس در واقعیت وجود خارجی ندارند.

این مدیر فرهنگی ادامه داد: اولین آشنایی من با مجسمه شیر سنگی در کودکی بود که در برخی از اماکن و یا میدان های شهر از شیر سنگی استفاده می کردند که این شیرها با همان خوی درندگی و حیوانی که در عالم واقع دارند طراحی می شد و من در همان کودکی از آن شیرهای سنگی می ترسیدم. اما واقعیت این است که تجربه تاریخی و اساطیری ما ایرانی‌ها از شیر اینگونه نیست. مانند شیرهای تخت جمشید که نماد نوروز است و نوروز هم خطرناک نیست و نباید از آن ترسید. بنابراین معتقدم سینمای مستند نیز حق دارند تندیس شیر ایرانی را برای خود داشته باشند.
در پایان این مراسم منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما نیز اظهار کرد: برای من یکی از بهترین روزهایی که مدیرعامل خانه سینما بودم امروز است چرا که از تندیسی رونمایی می‌شود که بچه‌های مستند برای آن بسیار تلاش کردند.
رامین حیدری فاروقی در پایان مراسم از حاضران در سالن فردوس موزه سینما خواست که تندیس را در موزه سینما ببرند و در محل ویژه ای که برای آن در نظر گرفته شده بود جانمایی کنند.
در این مراسم منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، محمد حیدری مدیر عامل موزه سینما به عنوان میزبان حضور داشتند و هنرمندان و چهره‌هایی چون اکبر زنجان‌پور، حسین ترابی، سید احمد محیط طباطبایی، علی شاه حاتمی، رضا ناجی، رویا نونهالی، حسن زاهدی، امیر توده روستا، امیر اثباتی، مرتضی رزاق کریمی، فرشته طائرپور، طهورا ابولقاسمی، شهرام درخشان، محمد آفریده، روانبخش صادقی، گوهر خیراندیش، محمد سریر، مسعود رایگان، مهرداد اسکویی، فرشاد اکتسابی، ارد عطارپور و... از جمله میهمانان این مراسم بودند.

جشن مستند در موزه سینما 1   

جشن مستند در موزه سینما 2  

جشن مستند در موزه سینما 3  

جشن مستند در موزه سینما 4  

جشن مستند در موزه سینما 5  

جشن مستند در موزه سینما 6  

جشن مستند در موزه سینما 7  

جشن مستند در موزه سینما 8  

جشن مستند در موزه سینما 9  

جشن مستند در موزه سینما 10  

جشن مستند در موزه سینما 11  

جشن مستند در موزه سینما 12  

جشن مستند در موزه سینما 13  

جشن مستند در موزه سینما 14

۷ شهریور ۱۳۹۶ ۲۳:۰۹

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500