English
به خانه سینما خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

اخبار

به بهانه روز جهانی انیمیشن

به بهانه روز جهانی انیمیشن
انیمیشن هنر بی بدیلی است که لذت و مشقت نهفته در آفرینش تک تک قاب های آن را تنها عاشقان و دچارشدگانش با دل و جان درک می‌کنند. انیمیشن برای خالقش هنری بی‌رحم، سرسخت و نفس گیر است و آنگاه که به آفرینش می‌رسد چونان مهربان، لطیف و زندگی‌بخش می‌نماید که گویی هنرمندش جان و دل داده تا این سیر جانکاه آفرینشگری را کامل کند.
فیلم انیمیشن محصول فرهنگی، هنری و گاه صنعتی ناب و خلاقانه است اما به جرأت می‌توان گفت تلاش آنکس که قدم در این راه می‌گذارد، می‌ماند، می‌میرد و زنده می‌شود، می‌سازد و خلق می‌کند چه بسا با ارزشتر و با اهمیت‌تر از خود محصول و فیلم است.
در خلق فیلم انیمیشن ذره ذره از  وجود درونی خالقش کنده می‌شود تا قاب به قابش نمود بیرونی یابد. بدین شکل آرزوها و تخیلات جان می‌گیرند تا از چشم‌های بیننده اش در قلب و روح او وارد شده و او را همراهی کنند برای لحظه‌هایی رویاگونه و دلنشین. مخاطب انیمیشن کوچک و بزرگ نمی شناسد و کودک تا پیر را با خود می‌برد و با آنها می‌ماند.
اولین نقوش یافته شده بشر در خلق تصویر متحرک -درست چنانچه در عصر حاضر کار می‌شود- بر جام بز شهر سوخته ایران در ۵۵۰۰ سال پیش نقش بسته است. انیمیشن ایران با تلاش پایدار استادان و جوانان خود همچنان افتخار آفرین پیش می رود و در میان تولیدات هنری و صنعتی گاه گوی سبقت را نیز می‌رباید.
اکنون نیاز انیمیشن ایران حمایت های مدون و با افق های کیفی و کمی گوناگون است تا علاوه بر تأمین نیاز مخاطبان داخل با حضور و پخش در بازارها و فضاهای جهانی قابلیت های خود و خالقانش را به رخ بکشد تا آنچه می‌باید، اتفاق افتد.  
شکل‌گیری شناخت اصولی و تفکر حمایتی در مدیران ارشد و میانی، تأمین و اختصاص بودجه و تسهیلات لازم و‌ کافی، توزیع صحیح و عادلانه منابع اختصاص یافته، امکان سنجی و توان سنجی، توانمندسازی و بازآموزی، آموزش و بازنگری در آن،
ایجاد و گسترش بازارهای داخلی، راهنمایی و‌ حمایت در ورود به بازارهای جهانی و اعتقاد و اعتماد به هنرمندان و متخصصان هنر صنعت انیمیشن کشور برخی از نیازهای ضروری موجود است.
از سازمان ها و متولیان فرهنگ و هنر و صنعت به ویژه سازمان سینمایی کشور نیز ضمن قدردانی از تلاش های صورت گرفته تا کنون که البته فاصله بسیاری با نیازها و توانایی های موجود دارد، خواهان تدوین برنامه های کوتاه، میان و بلند مدت با افق های کمی و کیفی رو به رشد در تداوم  سینمای انیمیشن ایران و گسترش آن در سطوح مختلف بین المللی هستم. معتقد هستم محصولات صنعتی انیمیشن ایران به راحتی دوش به دوش محصولات خارجی قرار می گیرد و با فاصله زیادی از سایر محصولات فرهنگی-صنعتی ایران قابل عرضه در سطوح بین المللی است که منافع و اثرات مثبت فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی بیشمار آن بر کسی پوشیده نیست.
در آخر یادی می کنم از پدر بزرگوارم که معلم بود و تا آخر عمر معلم باقی ماند و در شب روز جهانی انیمیشن رخت از دنیا بربست. خدایشان بیامرزد و تمام رفتگان قرین رحمت خدایی باشند.

۶ آبان ۱۳۹۶ مصادف با ۲۸ اکتبر ۲۰۱۷ روز جهانی انیمیشن بر همگان مبارک و باشگون باشد.

روانبخش صادقی
عضو و دبیر هیئت مدیره خانه سینما
۶ آبان ۱۳۹۶ ۱۵:۵۶

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500