English
به خانه سینما خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

اخبار

نیکی کریمی و محمدعلی سجادی "راهنمای انتخاب بازیگر" را رونمایی کردند.

نیکی کریمی و محمدعلی سجادی "راهنمای انتخاب بازیگر" را رونمایی کردند.
نیکی کریمی و محمد علی سجادی ساعت 17 روز چهارشنبه 29 آذرماه در تالار زنده یاد سیف الله داد خانه سینما (واقع در خیابان بهار جنوبی، کوچه سمنان، شماره 29) کتاب "راهنمای انتخاب بازیگر برای سینما، تلویزیون و تئاتر" را رونمایی و به بررسی آن پرداختند.

این کتاب تالیف مشترک سوزی کتلیف و جنیفر گرانویل است که توسط مسعود نقاش زاده ترجمه و انتشارات "ویژه نشر" نیز آن را منتشر کرده است.
این برنامه با حضور صاحب نظران و دست اندرکاران عرصه های بازیگری، کارگردانی و تهیه کنندگی در سینما و تلویزیون برگزار شد.

کامران ملکی عضو هیئت مدیره خانه سینما که اجرای مراسم را به عهده داشت، در ابتدا از خسرو دهقان دبیر جشن کتاب سال سینما تشکر ویژه به عمل آورد و از نیکی کریمی، محمدعلی سجادی و مسعود نقاش زاده دعوت کرد که جلسه را ادامه دهند.
مسعودنقاش زاده ضمن تشکر از محمدعلی سجادی و نیکی کریمی و دیگر بازیگران و مهمانان حاضر در رابطه با ضرورت ترجمه چنین آثاری عنوان کرد: کتاب (راهنمای انتخاب بازیگر) اولین کتاب مستقل به زبان فارسی درباره کستینگ و اهمیت کستینگ در سینما٬ تلویزیون و تئاتر است. نویسندگان این مجموعه تجربه های بسیاری در این زمینه دارند. چون سال های سال دستیار کارگردان٬ مدرس و استاد دانشگاه هستند.

وی در ادامه افزود: مدیر انتخاب بازیگران در دیگر جاهای دنیا بسیار بااهمیت است. متاسفانه در سینمای ما هنوز به صورت مستقل به آن توجه نشده است. مدیران انتخاب بازیگر باید از ضرورت های کارگردانی برای یک نقش آگاهی داشته باشند. آنها باید با توانایی بازیگران و فرصت های مختلفی که یک بازیگر برای ایفای یک نقش در یک فیلم می تواند داشته باشد آشنایی داشته باشند. در واقع مهم ترین وظیفه آنها تحلیل نقش با منش بازیگر است.
نیکی کریمی بازیگر، کارگردان و تهیه کننده سینما در ادامه در خصوص انتشار کتاب هایی از این دست، خاطر نشان کرد: کتاب « راهنماى انتخاب بازیگر»ترجمه بسیار روانی دارد و خواندن آن برای خواننده بسیار راحت و آسان است. ضرورت چگونگی انتخاب کستینگ در سینمای ما هنوز رخ نداده است. همه بازیگران هالیوودی برای هر نقشی باید ویدئو پر کنند.

وى در ادامه بیان کرد: در خیلی از جشنواره های خارجی اتفاقی که برای من و خیلی های دیگر در هنگام اکران فیلم ها می افتد حاکى از این است که پیشنهادهای بسیاری برای همکاری در فیلم های خارجی گفته می شود. در یکی از جشنواره ها برای حضور در یکی از قسمت های جیمزباند از من دعوت به عمل آمد که انتخابم کردند و حتی چون در یک کشور عربی هم آن سکانس مربوطه به من فیلمبرداری می شد. امکان پوشش روسری هم بود، آن سکانس را هم به زبان انگلیسی خواندم و در مقابل چند نفر هم ان را اجرا کردم. این کار برای من تجربه جذابی بود. در هرصورت این کتاب یک ذهنیت و دانشی می دهد که حتی برای کسانی که در سینما هم حضور ندارند٬ لازم است.

محمدعلی سجادی با ابراز خوشحالی از انتشار چنین کتاب هایی بیان کرد: اتفاق خیلی مثبتی است که ما در طول سه دهه صاحب کتاب های تئوریک می شویم که در زمان دانشجویی و اوایل کار ما وجود نداشت که همیشه هم این موضوع را به دوستان جوان خود یادآوری میکنم. انتخاب بازیگر مرحله ای بسیار سخت و تلخ برای کارگردان محسوب می شود.چون همیشه چیزی در ذهن دارید که برای بیان خارجی آن با مشکل برمی خورید. چنین کتاب هایی به خوبی و سیستماتیک همه مراحل مهم انتخاب بازیگر را شرح می دهد. شاید خیلی باورش سخت باشد اما در هنگام انتخاب بازیگر معمولا با مشکل و کمبود بازیگر مواجه می شویم که فکر میکنم برای حل این مسئله باید راهکاری در نظر گرفت.

در خاتمه این برنامه نیکی کریمی خاطر نشان کرد: با وجود بازیگران زیاد، کارگردانان در موقع انتخاب بازیگران دچار مشکل مى شوند، چون هیچ بانک اطلاعاتی از بازیگران نداریم و ما همیشه با این مشکلات مواجه هستیم.

 

۲۷ آذر ۱۳۹۶ ۲۳:۰۳

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500