English
به خانه سینما خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

اخبار

جشنی برای سینمایی‌هایی که کمتر دیده شده‌اند

جشنی برای سینمایی‌هایی که کمتر دیده شده‌اند
رییس انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه سینمای ایران درباره برگزاری اولین جشن تجلیل از پیشکسوتان این حوزه بیان کرد: معمولا در هیچ جشنواره‌ای از طراحان فنی و مجریان صحنه نامی برده نمی‌شود و جایزه‌ای ندارند، به همین دلیل تصمیم بر آن شد که خود انجمن، برگزاری جشنی برای تقدیر از هنرمندان این حوزه را برعهده بگیرد.

سارا قراچه‌داغی - رییس انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه سینمای ایران - در گفت‌وگویی با ایسنا با اشاره به برگزاری جشنی برای این انجمن بیان کرد: این جشن اولین تجلیل از پیشکسوتان حوزه طراحان فنی و مجریان صحنه خواهد بود و احتمالا جشنی سالانه نیست. بنابراین لزوما سال آینده این جشن برگزار نخواهد شد با این حال ما سعی می‌کنیم که این اتفاق بیفتد.

او درباره علت برگزاری این جشن هم توضیح داد:‌ ما سال‌ها در صدد برگزاری چنین جشنی بودیم و در نهایت این جشن در اردیبهشت‌ماه امسال برگزار خواهد شد. 

این هنرمند ادامه داد: قرار است در این جشن از ۱۸ نفر از پیشکسوتان حوزه طراح فنی مجریان صحنه سینما که سال‌های بیشتری در این حوزه فعالیت کرده‌اند، تجلیل شود. این افراد از اعضایی هستند که در دوران فعالیت خود کارهای تأثیرگذاری در سینما داشته‌اند.

قراچه‌داغی درباره نحوه برگزاری این جشن نیز توضیح داد: برای برگزاری این جشن از کمک‌های خانه سینما استفاده کردیم زیرا اعضای این انجمن شرایطی را ندارند که بتوانند حق عضویت بالایی بپردازند. برای همین ما از صندوق خودمان نمی‌توانستیم مخارج بالای این جشن را تقبل کنیم بنابراین خانه سینما کمک بسیاری به ما کرد.

در ادامه رئیس هیأت مدیره انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه با اشاره به مشکلاتی که در این حوزه سینمایی وجود دارد، گفت: امنیت شغلی همیشه اولین و مهم‌ترین مشکل ما بوده است که البته مدتی است اعضای هیأت مدیره و مدیرعامل خانه سینما در تلاش هستند که این مشکل در پروانه ساخت فیلم‌ها حل شود. عامل تاثیرگذار این اتفاق برخی تهیه‌کنندگان سینمایی هستند که برای پروژه‌های خود سراغ کسانی می‌روند که دستمزد کمتری بگیرند و برایشان مهم نیست که آن فرد تخصص داشته باشد و یا عضو انجمن باشد و در نهایت این خود فیلمساز است که به خاطر استفاده از افراد غیرحرفه‌ای متضرر خواهد شد. 

او ادامه داد: این انجمن زیرمجموعه‌های فراوانی دارد و حدود ۱۳ زیرشاخه برای آن تعریف شده است و از حدود آذرماه سال ۹۵ در  وزارت کار ثبت شده است. سینما یک صنعت به حساب می‌آید، بنابراین همه اعضای تولید یک فیلم باید در حوزه کاری خود مهارت و تخصص داشته باشند. همین فرایند است که گاهی باعث می‌شود دکور بعضی فیلم‌ها بسیار ابتدایی باشد.

قراچه‌داغی درباره وضعیت بیمه اعضای این انجمن نیز توضیح داد: از زمان بسته شدن خانه سینما تا مدت‌ها کسی را بیمه نمی‌کردند و الان حدود ۹ ماه است که وضعیت بهتر شده و آن‌هایی را که عضو خانه سینما بوده‌اند ولی بیمه نداشتند را بیمه کرده‌اند. البته هنوز مشکلی وجود دارد، آن هم این است که حقوق اعضا پایین‌ترین حد دستمزد در نظر گرفته شده و این یعنی حقوق بازنشستگی‌ آنها پایین‌ترین سطح دستمزد خواهد بود.

او در ادامه صحبت‌هایش به جلسه‌ای که در آذرماه سال ۹۶ با وزیر فرهنگ و ارشاد در موزه سینما برگزار شد، اشاره کرد و گفت: مدت زمانی زیادی از این جلسه نمی‌گذرد تا بتوانیم بگوییم چه اتفاقاتی بعد از آن رخ داده است، اما اگر در پروانه ساخت بگویند که باید همه شماره نظام سینمایی داشته باشند که به نظر می‌رسد به انجام آن نزدیک شدهایم، مشکل امنیت شغلی حل خواهد شد. وقتی بیکاری نباشد قطعا خیلی از مشکلات دیگر هم وجود نخواهد داشت. لایحه نظام سینمایی باید در مجلس تصویب شود اما همین که این قانون در وزارت ارشاد اجرا شود، قدم مثبتی است.

قراچه داغی در پایان گفت: وجود قرارداد تیپ که هر دو طرف قرارداد بتوانند شرایط موثری داشته باشند و متضرر نشوند بسیار مهم است. اعضای این انجمن چون با ابزار کار می‌کنند و یا از موادی استفاده می‌کنند که برای بدنشان ضرر دارد باید بیمه حوادث یا سختی کار به آن‌ها تعلق بگیرد که گاهی این اتفاق نمی‌افتد و امیدواریم در قرارداد تیپی که اکنون در حال نگارش است این امر نیز گنجانده شود.

جشن انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه سینمای ایران ساعت ۱۷ روز شنبه ۲۲ اردیبهشت‌ماه با حضور دست‌اندرکاران سینما در تالار زنده یاد سیف الله داد خانه سینما برگزار خواهد شد.

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۰۸:۲۴

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500