English
به خانه سینما خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

اخبار

بازتاب رسانه ای مراسم تشییع پیکر هنرمند فقید احمد رسول زاده در خانه سینما

بازتاب رسانه ای مراسم تشییع پیکر هنرمند فقید احمد رسول زاده در خانه سینما

 

گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) مراسم تشییع پیکر احمد رسول زاده پیشکسوت عرصه دوبله صبح یکشنبه 21 دیماه با حضور جمع زیادی از هنرمندان دوبله و نیز اهالی خانه سینما و حجت الاسلام دعایی در خانه سینما برگزار شد.

پیش از اینکه حجت السلام دعایی بر پیکر مرحوم رسول زاده نماز بخواند، تعدادی از هنرمندان حاضر در خانه سینما به احترام وی سخنان کوتاهی را مطرح کردند.

نظام‌الدین کیایی با بیان اینکه باید به پاس احترام این هنرمند درگذشته کلاه از سر برداشت، گفت: خدا را سپاس می‌گذاریم که در عمر خود چنین بزرگوارانی را دیدیم. خانه سینما متعلق به اهالی سینماست چه زمانی که در حیات هستند و چه زمانی که از این دنیا می‌روند. البته ماندگاری نام رسول زاده همیشه با ما هست.

او با یادآوری سفر حجی که چند سال قبل به همراه احمد رسول زاده داشت، ادامه داد: مرام او را در آن سفر دیدم که کلامش الهی بود و شاید همین یکی از نشانه‌هایی باشد که خدا او را دوست داشت.

کیایی همچنین افزود:‌ در خانه سینما وقتی نیاز به یک همکار بزرگ داشتیم، ایشان همیشه به عنوان چنین شخصیتی همراه بودند.

در ادامه محمدمهدی عسگرپور، مدیر عامل خانه سینما هم بیان کرد: سینمای ایران و تلویزیون یکی از بزرگترین هنرمندان خود را از دست داد.

او اظهار کرد: من این افتخار را داشتم که حدود 26 سال قبل با وی همکاری داشته باشم و در همان چند روز دیدم که ایشان با چه شور و اشتیاقی کار می‌کند و چگونه دوست دارد، نسل بعد از خود را تربیت کند.

عسگرپور با اشاره به خلق و خوی حسنه‌ی احمد رسول زاده گفت: ایشان الگوی بسیار خوبی برای حرفه‌ای که داشت پیگیری می‌کرد و نیز مسائل اخلاقی بود و مادامی که صدای ایشان را می‌شنویم، زنده است.

حمیدرضا آشتیانی‌پور رئیس انجمن دوبله و سرپرستان گفتار خانه سینما نیز در سخنانی کوتاه بیان کرد که آقای رسول‌زاده متعلق به ما به عنوان یک صنف هنری نبود بلکه متعلق به همه مردم بود.

او افزود:ما تعداد زیادی رسول‌زاده در جمع خود داریم و در چنین مجالسی غم سنگینی به دلم می‌نشیند. احساسم این است که ما در مجلس ترحیم هنر حاضر شده‌ایم و امیدوارم این داغ‌ها کمک کند که یادشان را زنده نگه داریم و ویژگی‌هایشان را ادامه دهیم چرا که جایگزینی برای احمد رسول‌زاده نداریم.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم که اجرا و دعوت از هنرمندان برای صحبت را نظام الدین کیایی بر عهده داشت، منوچهر اسماعیلی دیگر صدای ماندگار سینما در حالی که با اندوه و اشک سخن می‌گفت بیان کرد: حال خوبی ندارم چون پدر ما از دست ما رفت. چه کنیم؟ فقط می‌گویم باید تحمل کنیم و یکی را می‌خواهم که مرا دلداری دهد.

همچنین در ادامه محمد سریر عضو هیئت مدیره خانه سینما در سخنانی گفت: شاید شرایط برای صحبت مفصل‌تر درباره این دوست عزیز، غمخوار، انسان و کسی که شخصیت‌های بسیاری در سینما با صدای او درخشیده‌اند و حضورش موجب آرامش بود، نباشد.

وی با اشاره به هیات‌های داوری برپا شده در سالهای گذشته گفت: حضور ایشان در این هیئت‌ها، حضور عقل و انصاف بود و اینکه او را انسانی می‌دانستند که وجودش روابط انسانی را برقرار می‌کند.

سریر ادامه داد: شاید فقط ظرفیت‌های جسمانی او ضعیف شده بود اما ظرفیت‌های انسانی‌اش هنوز کامل بروز نکرده بود و سالها نیاز بود تا درک شود.

این عضو هیئت مدیره خانه سینما با اشاره به اینکه با کلمه گویندگی و صداپیشگی در سینما کنار نیامده است گفت: بخش مهمی از حضور یک بازیگر همان صداست و او انسانی بود که می‌توانست به بخش مهمی از سینما جان دهد.

وی فقدان این هنرمند را باعث تاثر دانست و افزود: چنین انسان‌هایی باید بمانند و وقتی صدایش را می‌شنویم باید امیدوار باشیم که لااقل بخشی از انسانیت او هم به ما منتقل شود.

ناصر ممدوح دیگر هنرمند عرصه دوبله بود که درباره احمد رسول زاده سخنانی را بیان کرد.

او با اشاره به اینکه نمی‌داند درباره استاد بزرگش چه بگوید، گفت: فقدان ایشان درد بزرگی است. ما از این بزرگان در جامعه دوبله خیلی کم داریم و متاسفانه شاهد از دست دادن تک تک آنها هستیم.

حسین عرفانی دیگر هنرمند دوبله هم بیان کرد: به واقع هنر دوبله ایران یتیم شد و حتی باید گفت هنر ایران یتیم شده است.

عرفانی با اشاره به پرپر کردن گل توسط دختر مرحوم رسول زاده بر پیکر پدرش بیان کرد: احمد رسول زاده واقعا گل بود و برای این فقدان به همسرش تسلیت می‌گویم و امیدوارم خدا به ایشان صبر بدهد.

محمود قنبری هم در جملاتی کوتاه بیان کرد: با درگذشت احمد رسول زاده استاد بزرگی را با صدای لطیف و ماندنی از دست دادیم. چرا که این هنرمندی که از تئاتر به دوبله آمده بود استاد مسلم این عرصه بود.

ایرج رضایی یکی دیگر از همکاران مرحوم رسول زاده بیان کرد: در راه که می‌امدم به 55 سال کار دوبله فکر می‌کردم و اینکه در این مدت استاد مسلم دوبله چطور به دیگران کار یاد می‌داد.

او پس از بیان اینکه وقتی یک فیلم دوبله می‌شد و ما تمرین می‌کردیم تمام وجود این مرد به فکر درستی کار، اعتبار، آبروی خود و ما بود ، این قطعه شعر را برای وی خواند.

زدی بر بوم عشق رنگ جدایی / نیاید چون صدای تو صدایی

صدایت عشق، صدایت مهر و عرفان / زمینی بود، کنون شد آسمانی

اگر گفتار فیلم نوعی هنر شد / وجود همچو تو کرد جاودانی

خداحافظ معلم فخر دوبله / شدت خانه بهشت آسمانی

در این مراسم فرزان قاسم‌لو نوه مرحوم رسول زاده هم با اشاره به اینکه علیرغم ناهماهنگی‌های که صدا و سیما انجام داد باز هم عده‌ای به مراسم تشییع آمدند که جای تشکر دارد، خطاب به پدربزرگش گفت: احمد، رسول، محمد، عمر مختار، ... اینها واژگانی مرتبط با توست. گویا محمد رسول خدا همیشه با تو بوده است. در فیلم محمد رسول الله، در عمر مختار حتی هنگام انتخاب نام تو و حتی هنگام رفتنت هم در روز ولادت ایشان بود.

او ادامه داد: پدر بزرگ عزیزم خیلی چیزها از تو آموختم، عشق به کتاب، علاقه به ادبیات و موسیقی، صبر، انسانیت، جدی نگرفتن ناملایمات. واقعا مردی بودی برای تمام فصول و مبارز همچون عمر مختار.

فرزان قاسم لو در ادامه صحبت خود خطاب به پدربزرگش اضافه کرد: این فرار بزرگت از زمانه، غم سنگینی بر دل ما نهاد. اواخر تنها صدایت مانده بود و بهترین تشبیه صدای تو را از محمد صالح علا شنیدم که صدایت را طنین سمفونی شماره 9 بتهوون می‌دانست.

او جملاتش را با خداحافظی از پدربزرگش با عنوان «خداحافظ پیرمرد دریا» به پایان رساند.

همچنین در این مراسم اطلاعیه‌ای از سوی انجمن بازیگران خانه سینما توسط نظام الدین کیایی به این شرح قرائت شد: «تصویر بازیگران سینمای ایران، با صدا و نوای گرم و دلنشین فیلم همراه بود و ثبت شده است. در کمال تاسف و تالم هنرمند پیشکسوت احمد رسول زاده چهره و صدای ماندگار تاریخ سینما از میان ما رفت. شورای مرکزی انجمن بازیگران تئاتر و سینما در گذشت این هنرمند بزرگ را به خانواده و اعضای انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم و نیز سینماگران و هموطنان هنردوست تسلیت می‌گوید»

همچنین مراسم ختم زنده‌یاد احمد رسول زاده روز سه شنبه 24 دی ماه از ساعت 15 با 16:30 در مسجد حجت بن الحسن در سهروردی برگزار می‌شود.

 

 

وداع با دوبلور پیشکسوت/ رسول‌زاده با صدایش زنده است

مراسم تشییع پیکر احمد رسول زاده دوبلور فیلم های «عمر مختار» و «محمد رسول الله» در خانه سینما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم تشییع احمد رسول زاده دوبلور و گوینده پیشکسوت با حضور هنرمندان دوبله، سینما و تلویزیون روز یکشنبه 21 دی ماه در خانه سینما برگزار شد.

از حاضران برنامه می‌توان به حسین عرفانی، محمد مهدی عسگرپور، حجت الاسلام دعایی، منوچهر اسماعیلی، منوچهر والی‌زاده، بهمن هاشمی، گیتی معینی، ایرج رضایی و... اشاره کرد.

نظام‌الدین کیایی صدابردار پیشکسوت اجرای این مراسم را بر عهده داشت و در ابتدا بیان کرد که به پاس احترام به رسول زاده، حضار کلاه از سر بردارند.

وی عنوان کرد: خدا را سپاسگزارم که در عمر خود افرادی مثل رسول زاده را دیدم. خانه سینما متعلق به اهالی سینماست چه در زمانی که در قید حیات هستند و یا نباشند؛ البته جناب رسول‌زاده ظاهرا از این دنیا رفته است وگرنه همواره با ماست.

مادامی که ما صدای رسول‌زاده را می‌شنویم او زنده است

همچنین محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما در سخنانی گفت: به واقع سینمای ایران یکی از بزرگ‌ترین هنرمندان خود را از دست داد. من حدود 27 سال پیش با او همکاری داشتم در آن زمان فیلم‌ها بیشتر دوبله می‌شد و من از نزدیک افتخار همکاری با او را داشتم.

وی افزود: رسول زاده با شور و اشتیاق کار می‌کرد و دقت داشت که نسل بعد از خود را تربیت کند.

مدیرعامل خانه سینما با اشاره به خلق و خوی رسول زاده بیان کرد: همه شهادت می دهند که او الگوی بسیار خوبی برای حرفه‌ای است که در آن کار می‌کرد. مادامی که ما صدایش را می‌شنویم او زنده است و در بین ما وجود دارد.

در ادامه این مراسم حمیدرضا آشتیانی‌پور، رییس انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم پشت تریبون حاضر شد و با اشاره به خصوصیات رسول‌زاده، بیان کرد: سخن گفتن در چنین مجالسی کار سختی است. من از طرف انجمن گویندگان و سرپرستان خدمت خانواده آقای رسول‌زاده، همکاران و همه مردم تسلیت می‌گویم. رسول‌زاده به عنوان یک همکار صنفی، متعلق به ما نبود؛ بلکه به همه مردم تعلق داشت. ما تعداد زیادی رسول‌زاده داریم که در چنین مراسمی حاضر شده‌اند.

ما در مجلس ترحیم هنر حاضر شده‌ایم

آشتیانی‌پور اضافه کرد: احساس من این است که ما هم‌اکنون در مجلس ترحیم هنر حاضر شده‌ایم. امیدوارم این داغ‌ دیدن‌ها موجب شود که یاد چنین افرادی همیشه زنده بماند و ما ویژگی‌ آنها را تداوم بخشیم، چرا که ما جایگزینی برای احمد رسول‌زاده نداریم.

در ادامه، منوچهر اسماعیلی گوینده پیشکسوت در حالی که بغضش شکسته بود پشت تریبون قرار گرفت و بیان کرد: من حال خوبی ندارم چراکه پدر ما از دست رفت.

برگ اول شناسنامه عرصه دوبله و گویندگی از دست رفت

وی ادامه داد: برگ اول شناسنامه عرصه دوبله و گویندگی از دست رفت، حالا چه می‌توانیم بکنیم؟ تنها باید تحمل کنیم و من به خانواده و همسر او این واقعه را تسلیت می گویم.

همچنین محمد سریر عضو هیات مدیره خانه سینما با اشاره به ویژگی‌های احمد رسول‌زاده، عنوان کرد: او غمخوار انسان ها بود و شخصیت‌های بسیاری در سینما با صدای او درخشیدند. 

 وی با اشاره به حضور رسول‌زاده در هیات داوری، عنوان کرد: در سال‌های بسیار دور که رسول‌زاده در هیات داوری حضور داشت، حضورش عین عدل و انصاف بود و همه از او تبعیت می‌کردند. درواقع همه او را شخصیتی می‌دانستند که با حضورش روابط انسانی را برقرار می‌کند و وجودش باعث آرامش است.

بخشی از تمام حضور یک بازیگر، صداست

سریر اضافه کرد: شاید ظرفیت‌های جسمی او باعث شده بود، اما هنوز بسیاری از ظرفیت‌های روحی و معنوی او آشکار نشده بود.

عضو هیات مدیره خانه سینما با بیان اینکه رسول‌زاده به بخش‌هایی از سینما جان می‌داد، بیان کرد: من هیچ‌گاه با کلمه گویندی و صداپیشگی کنار نیامدم، چرا که فکر می‌کنم بخشی از تمام حضور یک بازیگر، صداست.

وی در پایان بیان کرد: حضور رسول‌زاده برای ما غنیمت بود و فقدانش باعث تاسف است. چنین انسان‌هایی باید بمانند و من فکر می‌کنم وقتی ما صدای رسول‌زاده را می‌شنویم، انسانیت او همواره با ماست.

در ادامه این مراسم ناصر ممدوح، دیگر گوینده پیشکسوت پشت تریبون قرار گرفت و یادآور شد: من نمی‌دانم درباره استاد بزرگم چه باید گفت. من در کنار وی زندگی کردم و یاد و خاطره‌اش همیشه در قلب من است.

وی با بیان اینکه فقدان رسول‌زاده درد بزرگی است، اظهار کرد: ما از این بزرگان در جامعه دوبلاژ کم داریم؛ به گونه‌ای که تعدادشان به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد و متاسفانه شاهد از دست دادن تک تک آنها هستیم.

هنر دوبله ایران و هنر ایران یتیم شد

این گوینده پیشکسوت ادامه داد: رسول‌زاده نه تنها چهره و صدای ماندگاری داشت، بلکه انسانی فرهیخته، مهربان و متواضع بود که همیشه بر لبش لبخند داشت.

حسین عرفانی، دوبلور پیشکسوت سینما و تلویزیون با تاکید بر اینکه هنر دوبله ایران یتیم شد، با بغض گفت: درواقع هنر ایران یتیم شد.

وی در سخناتی کوتاه بیان کرد: همچنان که دختر رسول‌زاده در کنار پیکر پدرش به او خطاب کرد که مثل گل بوده است، من هم باید بگویم که او به واقع همچون گل بود.

 بسیاری از دوبلورها شاگرد رسول زاده بودند

محمود قنبری، استاد صداپیشه سینما و تلویزیون با بیان اینکه ما صدای بزرگی را از دست دادیم، تصریح کرد: او صدای لطیفی داشت، از تئاتر آمده بود و استاد مسلم دوبله بود؛ به گونه‌ای که بسیاری از دوبلورها شاگرد او بودند.

وی با اشاره به یکی از سفرهای خود با رسول‌زاده، اظهار کرد: من در سال 77 در سفر به خانه خدا، در کنار او بودم و 20 روز تمام از وی فیض بردم. رسول‌زاده اهل شعر، حافظ و مولانا بود و همچنین مرد شریفی در زندگی و در همکاری با دوستانش بود.

در این مراسم ایرج رضایی، پیشکسوت عرصه صداپیشگی و گویندگی با اظهار تاسف، بیان کرد: من در راهی که به این مراسم می‌آمدم، به 55 سال کار دوبله فکر می‌کردم. رسول‌زاده همچون معلمی دلسوز بود که این حرفه را به شاگردان می‌آموخت.

رسول زاده برای کارش غصه می خورد 

وی ادامه داد: این یک حقیقت است که وقتی یک فیلم دوبله می‌شد، تمام توجه او معطوف به کار بود. او به هستی، آبرو و اعتبار خود و ما فکر می‌کرد و برای کار خود غصه می‌خورد. اگر چنانچه او تپق می‌زد، ناگهان فرو می‌ریخت. متاسفانه او مُرد و الله که مُرد.

این مدیر دوبلاژ شعری را که خطاب به رسول‌زاده سروده است، خواند که با این مطلع آغاز می‌شود:

«زدی بر بوم عشق رنگ جدایی/ نیاید چون صدای تو صدایی

صدایت عشق، صدایت مهر و عرفان/ زمینی بود، کنون شد آسمانی»

در پایان این مراسم نوه احمد رسول‌زاده پشت تریبون قرار گرفت و با اشاره به ناهماهنگی‌ها در صدا و سیما برای برگزاری مراسم، بیان کرد: من از خانه سینما که مجری این مراسم بود، تشکر ویژه دارم.

وی در این مراسم متنی را خطاب به پدربزرگ خود خواند که این گونه آغاز می‌شد: احمد، رسول، «محمد» و «عمر مختار» اینها واژگانی مرتبط با توست.

نوه رسول‌زاده با اشاره به اینکه او در روز ولادت پیامبر (ص) از دنیا رفت، عنوان کرد: پدربزرگ تو خیلی چیزها به ما آموختی از جمله عشق به کتاب، موسیقی، انسان دوستی، صبر و جدی نگرفتن ناملایمات دنیا. تو واقعا مردی برای تمام فصول بودی و مبارز همچون عُمر مختار. می‌دانم که این اواخر سختی‌هایی کشیدی و با اینکه در محاصره بیماری بودی، زبان به گله نگشادی. بهترین تشبیه صدای تو همان است که محمد صالح علا گفت که صدایت طنین سمفونی شماره 9 بتهوون را دارد.

سه‌شنبه 23 دی ماه ساعت 15 الی 16:30 مراسم ختم این دوبلور و گوینده پیشکسوت در مسجد حجت ابن الحسن (ع) واقع در سهروردی شمالی برگزار خواهد شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام دعایی نماز میت را بر پیکر رسول‌زاده خواند.

پیکر این هنرمند در پایان مراسم به سمت قطعه هنرمندان در بهشت زهرا تشییع شد.

انجمن بازیگران سینمای ایران به مناسبت درگذشت این دوبلور پیشکسوت پیامی بدین شرح داد:

«بازگشت همه به سوی اوست

تصویر بازیگران سینمای کشورمان همواره با صدا و نوای گرم و دلنشین گویندگان فیلم همراه بوده و ثبت گردیده است.

در کمال تاسف و تالم هنرمند پیشکسوت و توانا استاد احمد رسول زاده چهره و صدای ماندگار تاریخ سینمای ایران  از میان ما رفت.

شورای مرکزی انجمن بازیگران سینمای ایران درگذشت این هنرمند بزرگ را به خانواده محترم ایشان، اعضای محترم انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم،‌ سینماگران و تمام هم وطنان هنردوست تسلیت عرض می نماید

  

 

گزارش فارس از تشییع پیکر مرحوم احمد رسول‌زاده

«رسول‌زاده» چهره ماندگار بود نه صدای ماندگار

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، مراسم تشییع پیکر احمد رسول‌زاده صبح امروز یکشنبه 21 دی‌ماه با حضور جمعی از هنرمندان و پیشکسوت‌های دوبله در حیاط خانه سینما برگزار شد.

این مراسم با اندکی تاخیر شروع شد. در حیاط خانه سینما تعداد کثیری از هنرمندان و پیشکسوتان دوبله و بازیگری حضور داشتند.

یکی از تابلوهای نصب شده، مزین به متن «فخر دوبلاژ ایران استاد احمد رسول زاده» بود که در کنار عکسی از رسول‌زاده نصب شده بود که دستش را به نشانه خداحافظی بالا آورده بود. در پایین این عکس روی میزی دیگر، عکسی دیگر و شمع‌های مشکی دیده می‌شد.

از همان ابتدای و قبل از شروع مراسم خانواده و بالاخص دختران رسول‌زاده به خاطر از دست دادن پدرشان بی‌تابی می‌کردند.

به گزارش فارس، مجری این مراسم جمله خود را با مصراع از صدای سخن عشق ندیدم خوش‌تر آغاز کرد.

او در ادامه افزود: مصراعی که برایتان خواندم دقیقاً مصداق واقعی شخصیت این عزیز از دست رفته است.

*عسگرپور : احمد رسول‌زاده الگوی خوبی برای همه بود

عسگرپور مدیرعامل خانه سینما در ادامه این مراسم به نمایندگی از صنف سینما، گفت: سینما و تلویزیون ایران یکی از بزرگترین هنرمندانش را از دست داد.

وی افزود: من حدود 20 سال پیش با ایشان همکاری داشتم و شور و اشتیاقشان را و همچنین خلق و خوی ویژه‌ای او را حین کار و حتی زندگی شخصی‌اش دیده بودم.

عسگرپور ادامه داد: رسول‌زاده الگوی خوبی برای همه ما بود و معتقدم تا زمانی که صدای او را می‌شنویم او زنده است و در بین ما زندگی می‌کند.

*حمیدرضا آشتیانی‌پور: رسول‌زاده متعلق به یک صنف هنری نبود

حمیدرضا آشتیانی‌پور رئیس انجمن گویندگان در ادامه این مراسم با بیان اینکه سخن گفتن در چنین مجالسی دشوار است،‌گفت: از طرف انجمن گویندگان خدمت خانواده این عزیز تسلیت عرض می‌کنم. ایشان متعلق به یک صنف هنری نبود بلکه به همه اصناف هنر تعلق داشت.

آشتیانی‌پور در ادامه افزود: ما در این مراسم تعداد زیادی رسول‌زاده داریم. من همیشه در این نوع مراسم‌ها احساس بدی دارم چرا که حس  می‌کنم در مجلس ترحیم هنر حاضر شدیم و امیدوارم این رفتن‌ها به ما کمک کند تا یاد و خاطره هنرمندانی چون ایشان را زنده نگه داریم. صنف هنر جایگزینی برای رسول‌زاده ندارد.

*منوچهر اسماعیلی: با رفتن رسول‌زاده پدرم را از دست دادم

منوچهر اسماعیلی در حالی که گریه امانش را بریده بود به سختی روی سن حاضر شد و گفت: حال خوبی ندارم چرا که با رفتن رسول‌زاده گویی پدرم را از دست دادم.  به همه حوزه‌ها تسلیت می‌گویم.  چاره‌ای جز تحمل نداریم و باید صبوری پیشه کنیم. من خودم احتیاج دارم که کسی مرا دلداری دهد.

*سریر: خیلی از بازیگرها با صدای رسول‌زاده درخشیدند

سریر عضو هیأت مدیره خانه سینما در ادامه این مراسم گفت: ایشان دوست، غمخوار و همراه بسیاری از ما بود که فردی بود که بسیاری از بازیگرهای فیلم و سریال‌ها با صدایش درخشیدند و ماندگار شدند.

وی ادامه داد: حضور رسول‌زاده در سال‌های دور در هیأت و شورای داوری سرشار از عدل و انصاف بود و مردم حضور او را منجر به روابط انسانی می‌دانستند چرا که هیچگاه ظرفیت‌های انسانی‌اش کم نشد.

وی در ادامه بیان داشت:‌بعد از سال‌ها کار کردن هنوز با کلمه گویندگی و صداپیشگی در سینما کنار نیامدم چرا که معتقدم صدای یک دوبلور بخشی از تمام حضور یک بازیگر است و رسول‌زاده نیز در حقیقت انسانی بود که بارها توانست به بخش‌های مهم سینمایی جان دهد و حداقل به شنیدن صدایش بخشی از انسانیت به ما منتقل خواهد شد.

*ناصر ممدوح: رسول‌زاده چهره ماندگار بود نه صدای ماندگار

ناصر ممدوح دوبلور و گوینده در حالی که گریه می‌کرد گفت: افرادی مثل رسول‌زاده در جامعه دوبلاژ بسیار کم داریم و مدتی است که شاهد از دست دادن این عزیزان هستیم.

وی برای بازماندگان رسول‌زاده طلب صبر کرد و افزود: معتقدم رسول‌زاده نه تنها صدای ماندگار بلکه چهره ماندگار در حیطه هنر بود که همیشه لبخند بر لب داشت.

*حسین‌ عرفانیان: رسول‌زاده مثل گل پرپر شد

حسین عرفانیان گوینده و دوبلور در ادامه مراسم با اشاره به بی‌تابی‌های دختر رسول‌زاده در این مراسم گفت: لحظه‌ای پیش دیدم دختر این عزیز گلی را پرپر کرد و روی پیکر پدرش گذاشت و در همین حین خطاب به پدرش گفت پدرم تو عین همین گل پرپر شدی.

در ادامه مراسم مجری بیانیه‌ی تسلیت خانه سینما را قرائت کرد.

*محمود قنبری: رسول‌زاده اهل شعر بود

قنبری در ادامه اظهار داشت:‌رسول‌زاده استاد مسلم دوبله بود و بسیاری از پیشکسوت‌های ما از شاگردان او بودند.

او با اشاره به سفری که در سال 88 به مکه مکرمه داشت افزود:  در این سفر 20 روزه در کنار ایشان بودم و واقعاً از همراهی‌شان فیض بردم .وی مردی اهل شعر حافظ و مولانا بود و فرد شریفی بود چه در کار و چه در زندگی شخصی‌اش.

*ایرج رضایی: صدایش زمینی بود، هم اکنون آسمانی شد

رضایی در ابتدای سخنانش از مردم درخواست کرد تا برای آرامش روح رسول‌زاده صلواتی ختم کنند.

وی در ادامه افزود: در مسیری که امروز به سمت خانه سینما می‌آمد مدام به 30 سال کار دوبله فکر می‌کردم و روزهایی که رسول‌زاده به هنرجوها درس دوبله می‌داد.

او با اشاره به خاطره‌ای بیان داشت: برای دوبله فیلم‌ها و سریال‌ها در اتاقی که همه دوبلورها می‌نشینند یک صندلی ویژه و مخصوص مدیر دوبلاژ قرار داده شده یادم است برای دوبله کاری حسین عرفانیان نفر اول شد و طبق عرف باید روی صندلی می‌نشست اما به احترام احمد رسول‌زاده تمام طول ضبط فیلم سرپا ایستاد و یک دقیقه هم ننشست.

در پایان این مراسم نوه احمد رسول‌زاده متنی که از پیش حاضر کرده بود برای حضار قرائت کرد.

او قبل از ایراد متن از حضور مردم تشکر کرد و افزود: علیرغم هماهنگی که صدا و سیما انجام داد از همه شما ممنونم که با اطلاع‌رسانی کوچکی که صورت گرفت در این مراسم حضور پیدا کردید.

احمد، رسول، محمد، عمر مختار این واژگانی مرتبط با توست. گویا محمدرسول‌الله همیشه با تو بوده و عمر مختار و محمدرسول‌الله حتی هنگام تولد تو هنگام عروج است ( با اشاره به فوت رسول‌زاده در روز ولادت پیامبر اسلام (ص) ).

پدربزرگ عزیزم علاقه به کتاب،‌موسیقی و جدی نگرفتن ناملایمت‌های دنیوی را از تو آموختم می‌دانم که سختی‌های زیادی را تحمل کردی اما با صبر با  بیماری‌ات مبارزه کردی و حتی زبان به گله باز نکردی. این فرار بزرگت از زمانه غم سنگینی بر دل ما نهاد. بهترین تصویر و صدای تو را محمد صالح‌ اعلا گفت: صدایت طنین صدای سمفونی شماره 9 بود.

خداحافظ پیرمرد دریا

مراسم ختم احمد رسول‌زاده 23 دی ماه از ساعت 15 تا 16:30 در مسجد حجت‌ابن‌الحسن واقع در خیابان سهروردی برگزار خواهد شد.

خبرگزاری فارس درگذشت این هنرمند پیشکسوت را به خانواده وی و جامعه هنری تسلیت می‌گوید.

۲۱ دی ۱۳۹۳ ۱۱:۵۵

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (1 رای)
  • ali
  • ۲۲ دی ۱۳۹۳ ۱۵:۴۲
  • 0
  • 0
    2

خوب است


امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500