English
به خانه سینما خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

اخبار

پیکر عزت‌الله انتظامی تشییع شد

پیکر عزت‌الله انتظامی تشییع شد
پیکر عزت‌الله انتظامی صبح امروز، 28 مردادماه با حضور جمعی از هنرمندان، اصحاب رسانه و مردم علاقه‌مند از مقابل تالار وحدت تشییع شد.

به گزارش روابط عمومی خانه سینما، قرار بود مراسم از ساعت 9:30 آغاز شود اما مردم علاقه‌مند ساعت‌ها زودتر در مقابل تالار وحدت جمع شده بودند تا با هنرمند محبوبشان وداع کنند. با تلاوت آیاتی از قرآن کریم و پخش آهنگ سریال «هزاردستان» مراسم رسمی بدرقه انتظامی آغاز شد.

پرستویی: استادی رفته است که دیگرکسی همانند او را نخواهم شناخت

پرویز پرستویی با بوسه بر پیکر عزت‌الله انتظامی درباره او گفت: به نام خدای سفر بدون بازگشت، سفری که جانمان را به آتش می‌کشد. همیشه سخنرانی برایم سخت بود چون آدم حرافی نیستم اما امروز روز دیگری است، من هستم و یک سینه پر از حرف. مگر این سینما چند عزت‌الله داشت که یکی از آن‌ها را داریم راهی می‌کنیم؟ مگر یک موجود چند پدر دارد که داریم پدر سینما را راهی می‌کنیم؟ مگر چند بازیگر وجود دارد که بتواند «مش حسن» را بازی کند؟ پس امروز روز تریبون و سخنرانی است.

او ادامه داد: ما دیروز خواب دیدیم که پدری را از دست دادیم که هرچقدر قَدَر بودی به‌پایش نمی‌رسیدی، هرقدر بازیگری خوانده و شنیده بودی نمی‌توانستی انتهای بازیش را بفهمی و هرقدر تجربه داشتی مثل او نبودی. پیر دیر ما رخت سفر بست و ما باز دیر جنبیدیم و گذاشتیم پر بکشد و تا بیکران پرواز کند و سینمای کم‌جان ما، یتیم شد. امروز وقت سخن گفتن است چون سرانجام باور کردیم خواب ندیدیم و کابوس ما واقعی بود، امروز زمان مناسبی برای سخن گفتن از آقای بازیگر است.

پرستویی با اشاره به اینکه انتظامی برایش استادی بود که دیگر بازنمی‌گردد گفت: او با طنازی مختص خودش مرام و مسلکش را از جان‌ودل آموزش می‌داد. برای شخص من عزت‌الله انتظامی مُرادی بود که کلماتش را سرمه چشم می‌کردم پس برای من شاگرد؛ استادی رفته است که دیگرکسی همانند او را نخواهم شناخت.

علی نصیریان: گفت که وقتی مُردم می‌خواهم تو سر قبرم آواز بخوانی

علی نصیریان بابیان این‌که عزت‌الله هنرمند ملی ایران بود از حضور مردم تشکر کرد و گفت: او متعلق به مردم است و این روح و جانی که در نقش‌هایش بود بر دل مردم نشست. او نمرده، زنده است باکارهایی که کرد. آقای انتظامی انتظار نداشتم، اینجا (تالار وحدت) برای تشییع بیایم. می‌خواستم اینجا باهم یک بار دیگر کارکنیم.

او ادامه داد: شبی دورهم بودیم و من آوازی خواندم، او گفت که وقتی مُردم می‌خواهم تو سر قبرم آواز بخوانی. حالا من هم می‌خوانم: دلم تنگ و آسمان تنگ و...  نصیریان پس  از آواز کوتاهی که با صدایی حزن‌انگیز خواند گفت: عزت جان من به عهدم وفا کردم اما تو بدجور ما را تنها گذاشتی.

نصیریان از شوخی طبعی و حاضرجوابی انتظامی گفت و توضیح داد: پرستویی به خوبی درباره درخشش استعدادهای او گفت، او واقعاً مانند چشمه‌ای جوشان بود. یکی از امتیازهای بزرگ او شوخ‌طبعی‌اش بود. همه‌چیز را با طنازی عنوان می‌کرد و البته حاضرجواب بود. او همه استعدادهای بازیگری را داشت. او همه‌چیز را دست می‌انداخت. زمانی که هنوز تئاتر ریشه نکرده بود اپرا درست شد و او در این حوزه هم فعالیت می‌کرد. او به تالار رودکی تالار زورکی می‌گفت که منظورش این بود که نمی‌شود اپرا را به‌زور به خورد مردم داد. او در ادامه به سابقه انتظامی و همکاری‌هایشان اشاره کرد.

معتمدآریا: برای تاریخ ملی هیچ‌وقت نباید گریه نکنیم

در ادامه فاطمه معتمدآریا روی صحنه آمد و بیان کرد: ما امروز همه اینجا جمع شدیم که کسی را بدرقه کنیم که بیشترین امید و انضباط را به ما آموخت. با خودم گفتم دلیلی برای گریه کردن نیست زیرا می‌بینم او در تاریخ ملت ایران ثبت شده است و همیشه در صدر نشست و سینمای ایران را بر صدر نشاند.

او عزت‌الله انتظامی را عزت ملی خواند و گفت:‌  او مردی بود که بیشترین دستور را داد که باید به هنرمند احترام گذاشت. او مردی بود که در صدر نشست تا بدانند که جای هنرمند در صدر است. او تاریخ ملی ایران است پس برای تاریخ ملی هیچ‌وقت نباید گریه نکنیم. او یگانه بود و من در قلب خود گریه می‌کنم و برای هنرمندان هم آرزوی عمری چون عزت سینمای ایران می‌کنم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: مردمی بودن او باعث شد بر دل مردم بنشیند

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنران بعدی بود که روی صحنه آمد و درباره انتظامی صحبت کرد: فرهنگ و هنر آیینه تمام نمای تاریخ ایران است و چهره زیبای ایران امروز را نشان می‌دهد و عزت‌الله انتظامی یکی از ستاره‌های این آسمان بود. او خاطره نسل‌های پیوسته زمانه ما است. او بیش از هفت دهه کوشید و درخشید و بر صدر نشست و در اوج ماند. انتظامی از دل مردم برخاست با مردم زندگی کرد و مردمی بودن او باعث شد بر دل مردم بنشیند. متانت و وقار، او را در قاب هنرمندان مردمی جاودان کرد. او ریشه در فرهنگ و مرزوبوم داشت و در این ترکیب میوه‌ها چید. او با هنر زیست، قدر این گوهر را شناخت و هنر خود را ارزان‌فروشی نکرد، در انتخاب نقش دقت داشت و به نقش جان می‌داد.

مجید انتظامی: می‌گفت عاشق شو و مردم را دوست داشته باش

سپس مجید انتظامی با فریاد تسلیت، تسلیت مردم و بوسه بر تابوت پدرش به جایگاه آمد و گفت: ممنونم که ما را تنها نگذاشتید. وقتی پس از هفتادسال کار از پدرم می‌پرسیدم که مردمی شدن چطور است؟ می‌گفت عاشق شو. مردم را دوست داشته باش و من تمام تلاشم را برای این کار انجام داده و می‌دهم.

فرزند این هنرمند افزود: در این دوسه‌ماهه برای اینکه پنج دقیقه بیشتر او را نگه‌دارم از این بیمارستان به آن بیمارستان می‌بردم ولی او جواهری بود که من نتوانستم او را نگه‌دارم و حق پسری را ادا کنم.

در پایان پرستویی با دعوت از حجت‌الله السلام دعایی نماز میت را با همراهی مردم و هنرمندان بر پیکر عزت‌الله انتظامی خواندند.

برای این مراسم محل جداگانه‌ای در حیاط تالار برای خانواده انتظامی و برخی هنرمندان و مدیران تدارک دیده‌شده که علاوه بر مجید انتظامی (پسر عزت‌الله انتظامی) به علی نصیریان، بهمن فرمان آرا، ابوالحسن تهامی، داریوش اسدزاده، مسعود کیمیایی، محمدعلی کشاورز، احترام برومند، منوچهر شاهسواری، همایون اسعدیان، احمد مسجد جامعی، سید محمد بهشتی، جمشید گرگین، شکرخدا گودرزی، رضا درمیشیان، هادی مرزبان، پرویز پرستویی، فاطمه معتمدآریا، حبیب رضایی، پوری بنایی، باران کوثری، جهانگیر کوثری، مازیار میری، قطب‌الدین صادقی، شهداد روحانی، سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت ارشاد، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی، شهرام ناظری، محمدباقر قالیباف، حسام‌الدین سراج، کیهان کلهر، هدیه تهرانی، شهرام کرمی، پیمان شریعتی  و.... می‌توان اشاره کرد.

عزت‌الله انتظامی 26 مرداد ماه در سن 94 سالگی از دنیا رفت.

 

گزارش تصویری: آیدا چاشنی گیر

مراسم تشییع زنده یاد عزت الله انتظامی 1  

مراسم تشییع زنده یاد عزت الله انتظامی 2  

مراسم تشییع زنده یاد عزت الله انتظامی 3  

مراسم تشییع زنده یاد عزت الله انتظامی 4  

مراسم تشییع زنده یاد عزت الله انتظامی 5  

مراسم تشییع زنده یاد عزت الله انتظامی 6  

مراسم تشییع زنده یاد عزت الله انتظامی 7  

مراسم تشییع زنده یاد عزت الله انتظامی 8  

مراسم تشییع زنده یاد عزت الله انتظامی 9  

مراسم تشییع زنده یاد عزت الله انتظامی 10  

مراسم تشییع زنده یاد عزت الله انتظامی 11  

مراسم تشییع زنده یاد عزت الله انتظامی 12  

مراسم تشییع زنده یاد عزت الله انتظامی 13  

مراسم تشییع زنده یاد عزت الله انتظامی 14  

مراسم تشییع زنده یاد عزت الله انتظامی 15  

مراسم تشییع زنده یاد عزت الله انتظامی 16

۲۸ مرداد ۱۳۹۷ ۱۲:۱۵

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500