English
به خانه سینما خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

اخبار

دهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران برگزار شد

دهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران برگزار شد
مستندسازان در حالی تندیس‌هایشان را به خانه بردند که اعلام شد از دوره‌های بعد جشن مستقل سینمای مستند به شکل کاملا صنفی برگزار خواهد شد.

به گزارش روابط‌عمومی خانه‌سینما، آیین دهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران به دبیری محسن خان جهانی و با حضور اهالی مستند، مدیران سینمایی و اصحاب رسانه شب چهارشنبه، 31 مردادماه در کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

منصور ضابطیان اجرای این مراسم را بر عهده داشت. او ضمن خیرمقدم گفتن به میهمانان از آن‌ها خواست تا به یاد عزت‌الله انتظامی یک دقیقه سکوت کنند.

محسن خان جهانی، دبیر این جشن اولین سخنران این آیین بود که گفت: خانه سینمای ایران اکنون نام جامعه و اصناف سینمایی کشور را بر خود دارد. جشن مستقل سینمای مستند ایران در دوره‌های بعد به طور کامل صنفی خواهد شد.

او ادامه داد: در این جشن تنها کارگردانان و تهیه کنندگان سینمای مستند و سایر اعضای جامعه اصناف سینمای ایران شرکت خواهد کرد.

دبیر دهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران تاکید کرد: در جشن امسال به موارد مختلفی از تخلف در شرکت آثار برخورد کردیم که بدون قید و شرط در هر مرحله‌ای از انتخاب و داوری آثار حذف شدند. هیات رییسه جشن هیات انتخاب و داوری با سلامت و بدون توجه به ملاحظه‌ای آثار را برگزیدند.

سپس کلیپ معرفی اعضای هیئت انتخاب متشکل از حسام اسلامی، فرهاد جعفری، فخرالدین سیدی، محمد کارت، علی علایی، سحر رضوی، مهدی اسدی،شهروز توکل و بهمن کیارستمی در این بخش به نمایش درآمد.

و بعدازآن، کلیپ معرفی اعضای هیئت داوری متشکل از کتایون شهابی، ناصر صفاریان، محبوبه هنریان، فتح‌الله امیری، محمد اطبایی، محسن امیر یوسفی، رامین حیدری فاروقی، رضا درمیشیان و محمدرضا دل‌پاک در این بخش به نمایش درآمد.

اما منتخبان دهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران بدین شرح بودند:

بهترین صدابرداری و صداگذاری:

حسام اسلامی و محمدرضا دل‌پاک جایزه بهترین صداگذاری را به انسیه ملکی برای مستند «در جستجوی فریده» اهدا کردند.

بهترین فیلم‌برداری:

فتح‌الله امیری و سید مهدی طباطبایی نژاد جایزه بهترین فیلم‌برداری را به پویان آقا بابایی برای مستند «اسرار دریاچه» اهدا کردند.

بهترین تدوین:

سیف‌الله صمدیان و سحر رضوی جایزه بهترین تدوین را به فرید دغاغله برای مستند «330 سی سی خاطره» اهدا کردند.

بهترین موسیقی:

هارون یشایایی و بابک بهداد جایزه بهترین موسیقی را به کیانوش صاحب نصق برای مستند «زنبورک در گام مینور» اهدا کردند.

بهترین تحقیق و پژوهش:

علی علایی و محبوبه هنریان جایزه بهترین تحقیق و پژوهش را به جواد وطنی برای مستند «ورس» اهدا کردند.

وطنی گفت: وقتی ما در سال 94 برای ساخت مستند «ورس» به منطقه ورس می‌رفتیم به خاطر دوربین‌هایمان مردم فکر می‌کردند ما به دنبال گنج هستیم. اما امروز فکر می‌کنم آن‌ها درست فکر می‌کنم و این جایزه برایم گنج است.

بزرگداشت احمدرضا طائی

مراسم بزرگداشت احمدرضا طائی با پخش ویدیویی از او شروع شد. سعید رشتیان، فخرالدین سیدی و ارد عطار پور برای تقدیم نشان بزرگداشت این هنرمند روی سن آمدند.

عطار پور درباره طائی گفت: مسئولیت‌پذیری، دادن روحیه به اعضای گروه و حمایت از تولید مشترک از ویژگی‌های احمدرضا طائی است.

طائی هم بعد از دریافت این نشان گفت: از خانواده‌ام که همیشه در کنارم بوده‌اند تشکر می‌کنم. امیدوارم گرفتن این نشان به معنای این نباشد که من بازنشسته شده‌ام. هنوز روی پا هستم و باید به شما بگویم سابقه دو ساعت ضبط در 60 سالگی در سینمای مستند را دارم.

بزرگداشت نورالدین نیک‌روش

سپس ویدیو دیگری از نورالدین نیک‌روش به نمایش درآمد و بعدازآن بود که علیرضا رضا داد، پدرام اکبری و مرتضی رزاق کریمی برای اهدا نشان این پیشکسوت روی سن آمدند.

اکبری گفت: من سابقه پنجاه‌ساله دوستی با نیک‌روش را دارم. او انسانی باهوش، نکته‌سنج، عاشق تاریخ و ادبیات فارسی به معنای کلمه، مأنوس با شعرایی همچون حافظ و سعدی و بسیار رفیق‌باز است.

نیک‌روش در یک جمله عنوان کرد: ۵۰ سال است که در این حرفه هستم و بیش از هر چیز سپاسگزار هر آن‌کس هستم که در این ۵ دهه به من آموخت.

کانون بازنشستگان سازمان صداوسیما هم هدیه‌ای به نیک‌روش اهدا کرد. مهناز مظاهری به نمایندگی این هدیه را اهدا و متن لوح تقدیر را قرائت کرد.

گروه موسیقی خیابانی در این مراسم به اجرای موسیقی زنده پرداختند.  

شاهسواری: خانه سینما را گسترش خواهیم داد

در ادامه منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما با اشاره به این‌که گروه‌های موسیقی خیابانی را دوست دارد گفت: امیدوارم حالا که آقای مسجد جامعی اینجاست شرایطی فراهم آورد که در گوشه‌هایی از این شهر که نیازمند شادمانی است این گروه‌ها فرصت حضور پیدا کنند.

او ادامه داد: باعث افتخار است که نقش بسیار اندکی در برگزاری جشن دهم داشتم و خوشبختم که روزبه‌روز شجاعت و مناعت طبع همکاران سینمای مستند به ما در سینمای داستانی آموزش‌های جدی می‌دهد. و همین امروز هم می‌بینید که چه تعاملی میان سینمای مستند و داستانی است. مانند محمد کارت که قطعاً یکی از بهترین کارگردانان سینمای داستانی آینده ما خواهد شد.

مدیرعامل خانه سینما تأکید کرد: خانه سینما وظیفه ملی بر دوش دارد. این نه خانه سینمای تهران است، نه خانه سینمای داستانی، نه مستند، نه انیمیشن و نه فیلم‌ کوتاه.  بنابراین با مصوبه هیئت‌مدیره یکی از مأموریت‌های ما توسعه شعبه‌های خانه سینما در اقصی نقاط ایران است.

او با تشکر از دبیر جشن و همراهانش گفت: به‌عنوان پیشاهنگ توسعه تأسیس خانه سینما در شهرستان‌های ایران روی انجمن مستندسازان و فیلم کوتاه حساب ویژه بازکرده‌ایم و امیدوارم در کنار یکدیگر بتوانیم گام‌های جدی و بلند در این زمینه برداریم.

بهترین مستند کوتاه:

در بخش مستند کوتاه به علت به حدنصاب نرسیدن تعداد فیلم‌ها، همهی آن‌ها انتخاب شدند و فقط جایزه بهترین مستند کوتاه اعلام شد. سام کلانتری، محمد کارت و کیوان کثیریان جایزه بهترین فیلم کوتاه مستند محمدرضا وطن‌دوست برای مستند کوتاه «لوتوس» اهدا کردند.

بهترین کارگردانی مستند نیمه بلند:

محمد تهامی نژاد، رؤیا نونهالی و رامین حیدری فاروغی جایزه بهترین کارگردانی مستند نیمه بلند را به ارد عطار پور برای مستند «پرسپولیس شیکاگو» اهدا کردند.

حیدری فاروغی نیز گفت: اگر سینمای مستند را خوب ببینیم و تبلیغ کنیم حتماً جامعه بهتری خواهیم داشت. جامعه‌ای که سند نداشته باشد اعتمادش را و اعتمادبه‌نفسش را از دست می‌دهد. یکی از سندهای معتبر برای جامعه ما همین مستند ارد عطار پور است.

 

بهترین مستند نیمه بلند:

محمد اطبایی، شهرام درخشان و رضا درمیشیان جایزه بهترین مستند نیمه بلند را به محمدصادق دهقانی برای مستند«تالان» اهدا کردند.

 دهقانی با اشاره به اینکه «تالان» یعنی به تاراج رفتن گفت: خوشحالم که به تاراج رفتن آب‌های زیرزمینی از سوی هیئت‌داوران دیده شد، امیدوارم به قول آقای اطبایی همهی هشتاد میلیون نفر ایرانی بتوانند حداقل بخشی از این فیلم را ببینند.

او ادامه داد: عوامل فیلمم بدون هیچ چشمداشتی و فقط برای اهمیت سوژه فیلم ۲ سال تلاش و همراهی کردند و از همه‌شان سپاسگزارم.

شهرام درخشان عضو هیئت‌رئیسه انجمن مستقل مستندسازان با تشکر از صنف مستندسازان عنوان کرد: سپاسگزارم که باوجود مشکلات اقتصادی و غیراقتصادی تلاش کردند جشن با این کیفیت برگزار شود. آرزوی من نه برای مستندسازان که برای همه این است که این آخرین سال تنگناها باشد و سال بعد جشنمان را بدون تلخ‌کامی‌های امروز برگزار کنیم.

بهترین کارگردانی فیلم مستند:

مازیار میری، محسن امیر یوسفی و علیرضا تابش دیپلم افتخار کارگردانی فیلم مستند را به آزاده موسوی و کورش عطایی برای مستند «در جستجوی فریده» اهدا کردند.

امیر یوسفی گفت: امسال فیلم‌های خوبی از همه دیدگاه‌ها دیدیم. حتی از تلویزیون هم مستندهای خوبی دیدیم که جای تشکر از مدیران سیما دارد.

 

او ادامه داد: اما نکته مهم این است که مستندسازان سال‌هاست که فیلم‌هایشان را عرضه کرده‌اند، حال نوبت آن است که دیده شوند. در همه جای دنیا این وظیفه بر عهده تلویزیون است و این وظیفه صداوسیمای ما هم هست. فیلم‌های تجلیل شده امشب شاید ۱۰ تا ۲۰ درصدشان امکان و فرصت نمایش از تلویزیون را داشته باشند و امیدوارم امسال شرایط در این زمینه تغییر کند. سینمای مستند صدای همهی مردم ایران است وامی‌دارم صداوسیما این صدا را بشنود.

همچنین جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند به مریم سپهری برای مستند «زنبورک در گام مینور» اهدا شد.

بهترین فیلم مستند:

فرشته طائرپور، منوچهر شاهسواری، کتایون شهابی، احمد مسجدجامعی جایزه بهترین فیلم مستند را به سودابه بیضایی و کاوه فرنام برای مستند «مثل اسمم پگاه» اهدا کردند.

طائرپور خطاب به ذوالقدر نماینده مجلس گفت: لطفا قصه سینما را به مجلس ببرید. مجلسی ها با سینما همدل نیستند. درخواست ما این است که کمیسیون فرهنگی مجلس به عنوان حامی همدلی بیشتری با سینمای ایران داشته باشد. ما دیروز عزادار بودیم و امروز جشن داریم و فردا مجدد مجلس ختم داریم. این حال سینمای ایران است و ای کاش مجلس متوجه این احوال باشد و با چشم دل به سینما نگاه کند.

در این بخش دیپلم بهترین فیلم مستند به طلا آزادروش برای مستند «خرامان» اهدا شد.

حاشیه‌ها:

در بخش صداگذاری و صدابرداری با این‌که دلپاک اعلام کرد جایزه بخش صداگذاری و صدابرداری از هم جدا شده‌اند، تنها یک جایزه به منتخب صداگذاری داده شد.

ضابطیان مجری برنامه در زمان اهدای جایزه بهترین تدوین به فرید دغاغله به شوخی گفت: همه‌اش خدا خدا می‌کردم شما این جایزه را ببرید تا از شما بپرسم، دغاغله یعنی چی؟  فرید دغاغله هم توضیح داد که این اسم عربی است، به معنای دشت سبز و البته نام منطقه‌ای در اهواز هم هست.

ضابطیان از پسر کوچک جواد وطنی که به همراهش حضور پیدا کرده بود، خواست که بایستد و از حاضران خواست که برایش دست بزنند.

کارگردان«زنبورک در گام مینور» جایزه بهترین موسیقی را به جای کیانوش صاحب نصق دریافت کرد و گفت: باید باز هم از کیانوش تشکر کنم چون او بدون هیچ چشمداشت مالی این موسیقی را برای فیلم من ساخت.

تعداد کلیپ‌هایی که در مراسم به نمایش درآمد، آنقدر زیاد بود که منصور ضابطیان به کنایه گفت: همانطور که گفتم من امشب به اینجا آمده ام تا فقط نمایش کلیپ‌ها را اعلام کنم.

ضابطیان از حسن پورشیرازی که به همراه همسرش مهناز افضلی  در این مراسم حضور پیدا کرده بود خواست بایستد تا حاضران برایش دست بزنند.

محسن خانجهانی، دبیر جشن تنها سه دقیقه سخنرانی کرد.

 

سیده فاطمه ذوالقدر(نماینده مجلس)، پژمان مظاهری پور، مرتضی پایه شناس، مازیار میری، مرتضی رزاق‌کریمی، مهناز افضلی، حسن پورشیرازی، مرجان ریاحی، منوچهر شاهسواری، سودابه بیضایی، کتایون شهابی، فرشته طائرپور, رویا نونهالی، محمد اطبایی، رامین حیدری فاروغی، محسن امیر یوسفی، سعید رشتیان، علیرضا تابش، احمد مسجدجامعی، محمد اطبایی، مهدی طباطبایی نژاد، کاوه احمدی، علیرضا رضا داد و.... از دیگر مهمانان این مراسم بودند.

پایان بخش مراسم پخش فیلم کوتاهی درباره تاریخچه سینمای مستتد ایران بود.

 

عکس: فرناز عزیزی

 

 
دهمین جشن سینمای مستند 14 


دهمین جشن سینمای مستند 13 


دهمین جشن سینمای مستند 12 


دهمین جشن سینمای مستند 11 


دهمین جشن سینمای مستند 10 


دهمین جشن سینمای مستند 9 


دهمین جشن سینمای مستند 8 


دهمین جشن سینمای مستند 7 


دهمین جشن سینمای مستند 6 


دهمین جشن سینمای مستند 5 


دهمین جشن سینمای مستند 4 


دهمین جشن سینمای مستند 3 


دهمین جشن سینمای مستند 2 


دهمین جشن سینمای مستند 1 


دهمین جشن سینمای مستند 29 


دهمین جشن سینمای مستند 28 


دهمین جشن سینمای مستند 27 


دهمین جشن سینمای مستند 26 


دهمین جشن سینمای مستند 25 


دهمین جشن سینمای مستند 24 


دهمین جشن سینمای مستند 23 


دهمین جشن سینمای مستند 22 


دهمین جشن سینمای مستند 21 


دهمین جشن سینمای مستند 20 


دهمین جشن سینمای مستند 19 


دهمین جشن سینمای مستند 18 


دهمین جشن سینمای مستند 17 


دهمین جشن سینمای مستند 16 


دهمین جشن سینمای مستند 15

۱ شهریور ۱۳۹۷ ۰۸:۲۴

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500