English
به خانه سینما خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

اخبار

مراسم تشییع زنده یاد یدالله صمدی برگزار شد

مراسم تشییع زنده یاد یدالله صمدی برگزار شد
منوچهر شاهسواری،فاطمه معتمدآریا،همایون اسعدیان،کامران ملکی،علی قائم مقامی، مرتضی رزاق کریمی، فرشته طائرپور، محمد مهدی عسگرپور، محسن امیریوسفی، مصطفی کیایی،بابک کریمی، مهدی میامی، فریده سپاه منصور، فرهاد توحیدی، ستاره اسکندری، هنگامه قاضیانی، منیژه حکمت، بوالحسن داوودی، محمدرضا هنرمند،اسحاق خانزادی، هادی حجازی‌فر، هوشنگ گلمکانی، جواد طوسی، علیرضا شجاع نوری، مونا زندی،مسعود فروتن، شهره سلطانی، بیژن میرباقری، محبیب اسماعیلی، علی روئین‌تن، حشمت آرمیده، علیرضا داودنژاد، پرویز پورحسینی، سیروس الوند، رضا داودنژاد، جواد طوسی، مسعود جعفری جوزانی، مسعود نجفی، عباس محبوب،حبیب رضایی، حبیب دهقان نسب، داریوش فرهنگ،سعید سعدی،سیاوش چراغی‌پور، خسرو احمدی، بهروز شعیبی، امیر سرتیپ بقایی فرمانده اسبق نیروی هوایی ارتش،امیر سرتیپ دوم شاهین تقی خانی سخنگوی ارتش، سرهنگ مهدوی مدیر هنری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، مهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی،علیرضا تابش، علیرضا رضاداد، فخرالدین انوار، حبیب ایل‌بیگی، جعفری جلوه و... از جمله هنرمندان و مسوولان حاضر در این مراسم بودند. صبح جمعه 6 مهرماه جمعی از هنرمندان سینما و تلویزیون در خانه سینما جمع شدند تا پیکر همکار قدیمی خود و کارگردان باسابقه سینمای ایران، یدالله صمدی را به سمت آرامگاه ابدی‌اش بدرقه کنند.

پیکر مرحوم صمدی که در سال‌های اخیر سریال «شوق پرواز» را برای تلویزیون ساخته بود و مورد استقبال هم قرار گرفته بود، در حالی برای تشییع به خانه سینما رسید که جمع زیادی از مردمی که در خیابان «سمنان» ایستاده بودند. او روی دوش مردم و همکارانش به حیاط خانه سینما آمد و ابتدا با توجه به حضور جمعیت، نماز میت توسط حجت‌الاسلام دعایی خوانده شد.

ستاره‌ اسکندری: این روزها همه‌ی ما تنها شدیم

مراسم که اجرای آن را کامران ملکی برعهده داشت، با نواختن موسیقی و آوازی به زبان ترکی ادامه پیدا کرد و بعد ستاره‌ اسکندری با صدایی بُغض آلود و خطاب قراردادن یدالله صمدی متنی را خواند که در آن مروری ‌بر تمام آثار این فیلمساز شده بود. 

این بازیگر در بخشی از سوگنامه خود گفت: این روزها هه ما تنها شدیم. شما چرا چشمتان ماند به بیداری؟ مگر نمی‌دانید نسیان قاعده شده؟ هیچ کس با هیچ کس سخن نمی‌گوید. شما پر می‌کشید به آسمان و نمی‌دانید ما برای چیدن هفت سین چقدر تنها مانده‌ایم! 

سیروس الوند: تعصب "یدی" خیلی خوب بود

در ادامه سیروس الوند در سخنانی به درگذشت چشم آذر، ملک مطیعی، حسین عرفانی و... اشاره و بیان کرد: ما چند فیلمساز قبل از انقلاب بودیم که بود و نبود ما در سایه تردید بود و بعد سینمای ایران با همراهی آقایان انوار و بهشتی راه افتاد و در این بین آقای صمدی دست آموخته کارگردان هایی مثل نصرت کریمی بود.

این کارگردان یادآور شد: در فیلمی هم دستیار من بود و بعد خواست فیلمی را خودش بسازد و به او گفتم اگرموفق نشوی دیگر دستیاری هم نمی‌توانی بکنی ولی او موفق شد.

این‌ کارگردان افزود: او با فیلم «اتوبوس» شِکُفته شد و با فیلمنامه‌ای خوب یک فرهنگ فولکلور را نشان داد. او به فولکلور آذری خیلی اهمیت می‌داد این تعصب «یدی» خیلی خوب بود. 

وی به فعالیت های صنفی او اشاره‌ کرد و گفت: به فعالیت صنفی خیلی اعتقاد داشت ولی هیچ وقت خود را رییس نمی‌دانست.

هنگامه قاضیانی :آقای صمدی ! شما خصلت‌های انسانی زیادی را برای ما زنده کردید


در بخشی دیگری از مراسم تشییع یدالله صمدی، هنگامه قاضیانی که در فیلم‌ «پدر آن دیگری» صمدی بازی کرده بود، در حالی که گریه می‌کرد گفت: من بعد از مرگ پدرم دیگر اینطور گریه نکرده بودم و امروز می‌خواستم صحبت کنم اما نمی‌توانم حرفی بزنم. اما آقای صمدی خوشحالم که شما خصلت‌های انسانی زیادی را برای ما زنده کردید.

این بازیگر اضافه کرد: حالا که او نیست دوست داشتم برخی گله‌هایی که در زمان آخرین فیلمشان داشتند را بگویم اما یاد این افتادم که به من گفتند، "هنگامه" شأن ما نیست که گله کنیم.

وی ادامه‌ داد: از مردم می‌خواهم کنار هم باشیم چون ما هیچ کس را جز هم دیگر نداریم. البته می‌دانم ‌وقت رفتن آقای صمدی بود چون خودش انتخاب کرده بود اما نباید دختر و دامادش را تنها بگذاریم.

امیر یوسفی: آنقدر عزا بر سرمان ریخته که وقت سوگواری نداریم

محسن امیر یوسفی رییس کانون کارگردانان دیگر سخنران مراسم بود که با اشاره به اتفاقات تلخ چند وقت اخیر گفت: آنقدر عزا بر سرمان ریخته که وقت سوگواری نداریم.
او با اشاره به فیلم‌های سینمایی یدالله صمدی و ویژگی‌هایی از فیلم‌هایی که ساخته بود، از کارهای صنفی او نیز گفت و افزود: امیدوارم جانشین خوبی برای فعالیت های صنفی ایشان باشیم.

شاهسواری: یدالله صمدی،شرف صداقت بود

در بخشی دیگر،منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما در سخنانی بیان کرد: یدالله صمدی شرف صداقت بود و این لحظاتی است که به ما می‌گوید، می‌شود همدیگر را دوست داشت.‌

او گفت: پاییز هنوز نیامده سینمای ایران برگ ریزان غریبی را تجربه کرد. برگ ریزانی که به ما می‌گوید حتما بهار دلنشینی در راه است. یدالله صمدی برای همه ما دلبری، رفاقت و سالها در این‌ عرصه، بی اجر و منت کار کرد.

وی ادامه‌داد: چاره‌ای نیست مرگ‌ می‌آید و زندگی هم می‌آید. ولی باید دست دختر این هنرمند را ببوسم بخاطر تمام زحماتی که در این سال‌ها برای "یدی" کشید. "یدی" برای همه ما سنت رفاقت را به جا گذاشت و نشان داد تا از خود عبور نکنیم به جایی نمی‌رسیم و مطمئن هستم او از خودش عبور کرد و نامی از خود به جا گذاشت. بنابراین راهی جز دوست داشتن همدیگر برای گذر از این روزگار غریب نداریم.

دختر یدالله صمدی: پدرم پُر از شوق زندگی بود

بنفشه صمدی دختر این فیلمساز فقید هم در پایان به جایگاه آمد و با سلامی به پدرش گفت: رفتی و ذهن زیبای خودت را هم با خودت بردی. می‌گفتی زیباترین پدیده هستی "مرگ" است. به من کمک کن این زیبایی را درک کنم تا این درد را تحمل کنم. این را می‌دانم که تو با آثارت پررنگ‌تر باقی می‌مانی. ولی ای کاش من را اینقدر وابسته خودت نمی‌کردی.

او افزود: از وقتی رفته‌ای همه می‌نویسند شریف ترین، نجیب ترین، با معرفت ترین مرد سینما رفت ‌و من دختر این مرد هستم و افتخار می‌کنم.

دختر یدالله صمدی از پدرش تشکر کرد که چیزهایی را به او آموخته که همه پدرها نمی‌توانند بیاموزند و گفت: بابا، من و سعید (همسرش) برای نجات تو عهد بسته بودیم ولی تو با کسی دیگر عهد بسته بودی.

وی ادامه داد: پدر من برای سینما و خانه سینما خیلی زحمت کشید که نیازی به گفتنش نیست. روزهای اول در ذهنم بود که از دلتنگی‌ها و دلشکستگی‌هایش بگویم ولی این اجازه را به من نداد. می‌گفت دلت را بزرگ کن و بلند قد فکر کن.پدر من پُر از شوق زندگی بود و هنوز دنبال ساخت «مشتی عباد» بود و خدا کند من فرزند و جانشین خوبی  برایش باشم.

او همچنین از هنرمندانی که در مدت بیماری پدرش برای وی،پیام صوتی فرستاده بودند تا از این طریق شاید کمی روحیه و انگیزه بگیرد،قدردانی کرد.

صمدی از همسرش که بیشتر از یک فرزند برای نجات پدر او تلاش کرده و نیز مادرش برای همراهی با پدرش قدردانی کرد و گفت: از رضا داودنژاد هم تشکر می‌کنم که در روزهای تلخ، امید دهنده ما بود. همین‌طور از آقای منوچهر شاهسواری که همدردی زیادی به ما دادند و نیز پزشکان و کادر بیمارستان‌ها و از همه کسانی که برای این مراسم اینجا آمدند.

او به طور ویژه از خانواده ضیاء الدین دری قدردانی کرد و گفت: ما پشت در اتاق عمل با هم بودیم و وقتی هر کدام ناامید می‌شدیم آن یکی دیگری را امید می‌داد. این سناریویی بود که خدا خواست ما کنار هم باشیم و اگرچه پدرمان را از دست دادیم اما خواهر و برادر شدیم.

بنفشه صمدی در آخر از حاضران خواست پدرش را برای سالها فعالیتش‌ تشویق کنند.

پیکر مرحوم صمدی در پایان مراسم گلباران شد و روی دوش همکاران و خانواده‌اش به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) بدرقه شد.

تشییع پیکر یدالله صمدی با مارش نظامی ارتش همراه بود.

در این برنامه همچنین اعلام شد که مراسم ترحیم این فیلمساز روز نهم مهرماه از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸ در مسجد پیامبر اعظم در خیابان شریعتی برگزار می‌شود.

یدالله صمدی 3 مهر ماه در سن 66 سالگی درگذشت.

او به تازگی عمل پیوند کبدی داشت و مدتی بود در بیمارستان «ابن سینا» شیراز بستری بود.

ایسنا
۶ مهر ۱۳۹۷ ۱۲:۰۵

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500