English
به خانه سینما خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

اخبار

دوازدهمین جشن منتقدان برگزیدگان خود را شناخت

دوازدهمین جشن منتقدان برگزیدگان خود را شناخت
برگزیدگان دوازدهمین جشن منتقدان سینما در رشته‌های مختلف سینمایی معرفی شدند و فیلم سینمایی “مغزهای کوچک زنگ زده” توانست با کسب شش جایزه رتبه اول را از دوازدهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینما از آن خود نماید؛ فیلم های تنگه ابوقریب با کسب سه جایزه و عرق سرد با کسب دو جایزه رتبه های بعدی این جشن سینمایی را کسب کردند. همچنین فیلم سینمایی شعله ور با کسب یک جایزه و دو دیپلم افتخار رتبه چهارم را دریافت کرد. دوازدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمای ایران به دبیری جعفر گودرزی، عصر سه شنبه ۲۷ آذر ماه با اجرای فرزاد حسنی در تالار ایوان شمس برگزار شد.
پس از قرائت قرآن و‌ پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، فرزاد حسنی با یادی از درگذشتگان یکسال گذشته سینمای ایران، حاضرین را به تماشای کلیپ درگذشتگان دعوت کرد. در ابتدای مراسم، جعفر گودرزی دبیر جشن با خیرمقدم به حضار طی سخنانی اظهار داشت: سینمای ایران با در نظرگرفتن همه مولفه ها و زیرساخت های سخت افزاری، اهمیت اجتماعی، ترکیب نیروی انسانی و ماهیت پیچیده هنر – صنعت و رسانه سینما نیازمند رصد و مراقبت است.

او گفت: هجمه های گوناگون و موج پذیری سینمای ایران درعرصه های تولید و پخش با توجه به بدنه نحیف اقتصادی آن در مقایسه با سایر بخش های جامعه همچون زیر شاخه های صنعت و خدمات بر اهمیت این مراقبه و عدم غفلت در راهبری و سپردن سینما به غبارهای روزمرگی تاکید می نماید.

گودرزی اظهار داشت: متاسفانه علی رغم برگزاری جشنواره های متعدد که به دلیل فقدان استراتژی فرهنگی و برنامه ریزی شایسته، بیشتر به جشن هایی برای دورهمی و یا اعمال دیدگاه های کوتاه مدت و اورژانسی برخی متولیان تبدیل شده، هنوز سینمای ایران چه ازمنظر نگاه کلی در سیاست گذاری و ترسیم نقشه راه و چه از نگاه جمع بندی تولیدات سالانه به آنچه از رهگذر اکران و جنبه سوداگرای سینما بر بدنه سینمای کشور تاثیر می گذارد، به بزنگاه های کیفی، نیاز مبرم دارد. در این میان انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران کشور به عنوان صنف رسمی متشکل از نویسندگان و منتقدان حرفه ای، فارغ از دغدغه های سیاست زده و کوتاه مدت حاکم در فضای مدیریت فرهنگی کشور، می تواند سنگ محکی قابل اعتنا برای بازنگری در سیاست گذاری وبرنامه ریزی های مدیران سازمان سینمایی وهمچنین جنبه کیفی امورحرفه ای دست اندرکاران سینما برای بهبود و ارتقاء فعالیت ها و در نتیجه تولیدات قلمداد شود.

او‌ در ادامه گفت: نگاه جامع جشن دوازدهم به تولیدات به نمایش در آمده در جشنواره ملی و جهانی فجر و موضع گیری شفاف و قاطع این انجمن در قبال چگونگی برگزاری این جشن ها طی ماه های پیشین و هچنین حضور فعالانه در جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان ، تاییدی است بر توجه انجمن منتقدان در راستای ایفای مسوولیت اجتماعی و فرهنگی خویش در قبال سینمای دوست داشتنی کشورمان.

گودرزی گفت: امیدوارم برگزاری این جشن که به پشتوانه نظر کارشناسی و حضور فعالانه و داوری آکادمی اعضاء در انجمن منتقدان به وجود آمده و فارغ از شائبه ها و دخالت ها و سلایق شخصی و وابستگی های مبتنی بر رفاقت و مصلحت اندیشی و سایر انگاره های غیر تخصصی است، در روند حرکت سینمای ایران به منازل بالاترو والاتر کیفی و ارتقاء فرهنگ و سلیقه سینمایی مخاطبان وعلاقه مندان مثمرثمر و مفید به فایده باشد.

در ادامه مراسم برگزیدگان بهترین‌های چهل سال سینمای کودک و نوجوان جشن منتقدان از سوی احد میکائیل‌زاده، جواد طوسی و جعفر گودرزی معرفی و جوایزی به آنها اهدا شد.لوح تقدیر بهترین فیلمنامه به بهرام بیضایی برای نویسندگی فیلمنامه «باشو غریبه کوچک» اهدا شد. لوح تقدیر بهترین کارگردان به کیومرث پوراحمد اهدا شد.لوح تقدیر بهترین بازیگری نوجوان مهدی باقربیگی برای بازی در فیلم «قصه‌های مجید» اهدا شد.

باقربیگی پس از دریافت جایزه خود با اشاره به کیومرث پوراحمد، عنوان داشت: من۴۰ سالم شد، اما قدم اندازه شما نشد. من سعی کردم در زندگی‌ام راست بگویم اما آقای پوراحمد از شریف‌ترین آدم‌هایی است که در زندگی‌ام دیده‌ام. اگر او در مملکت دیگری بود بیشتر قدرش را می‌دانستند. اما من قدر شما را می‌دانم و امیدوارم روزی همه هنرمندان به جایگاه اصلی خودشان برسند. او در ادامه با اشاره به حضورش در شورای شهر اصفهان هم گفت: بار قبل هم لیز خوردم و به شورای شهر رفتم. اگر کار خودمان باشد همان را انجام‌ می‌دادم و وارد شورای شهر نمی‌شدم.

جایزه بهترین بازیگر نوجوان دختر هم به ترانه علیدوستی اهداء شد که حمید علیدوستی پدر ترانه علیدوستی جایزه او را دریافت کرد. لوح تقدیر بهترین بازیگری کودک به آیدا محمدخانی برای بازی در فیلم «بادکنک سفید» و فرخ هاشمیان برای بازی در فیلم «بچه‌های آسمان» اهدا شد که مینا خواهر آیدا برای گرفتن جایزه آمد. خواهر این هنرمند پیام خواهرش آیدا محمدخانی می‌خواند، سررا برای حاضرین خواند و گفت: آبدا اکنون دانشجوی فوق دکترای مغز و اعصاب در خارج از ایران است.
جایزه بهترین فیلم کودک به “خانه دوست کجاست” اثر عباس کیارستمی اهداء شد که اسکندرفر جایزه را به نمایندگی از بهمن کیارستمی دریافت کرد.جایزه بهترین فیلم نوجوان هم به “باشو غریبه کوچک” اثر بهرام بیضایی اهداء شد که نماینده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هدیه را دریافت کرد.

در ادامه مراسم، در بخش اول بزرگداشت اسحق خانزادی صدابردار و سعید عقیقی نویسنده انجام شد که کلیپی از سخنان مسعود کیمیایی، منوچهر شاهسواری، محمد متوسلانی، مسعود جعفری جوزانی و جواد طوسی برای بزرگداشت خانزادی و سخنانی از منوچهر شاهسواری و خسرو دهقان و فرزاد مؤتمن و طهماسب صلح‌جو برای عقیقی روی پرده رفت.
جواد طوسی رئیس انجمن منتقدان گفت: ممکن است دل خوش سیری چند از سهراب سپهری در ذهن‌ها تداعی شود و این که دلیل برگزاری این جشن‌ها چیست؟… من می‌گویم که برگزاری چنین جشن‌هایی بریز و بپاش نیست، بلکه این جشن دعوتی برای در کنار هم بودن است و احترام به افرادی است که آثار خود را به این سینما دادند. در حقیقت اهمیت دادن به این افراد کار بدی نیست.

سعید قطبی‌زاده که به همراه جواد طوسی برای اهدای جایزه بزرگداشت سعید عقیقی روی سن رفته بود، گفت: کاری که عقیقی برای سینمای ایران کرد باید آن را در آینده سینمای ایران جستجو کرد. پس از صحبت‌های سعید قطبی‌زاده و جواد طوسی، سعید عقیقی بعد از دریافت جایزه خود گفت: من بی‌رحمانه‌ترین سناریو به نام “شب‌های روشن” را نوشتم. خوشحالم از این‌که در زمان حیاتم از من تجلیل شد. اولین باری که وارد استودیو شدم با اسحاق خانزادی روبه‌رو شدم و این اتفاق خوبی بود. حتما نقد فیلم می‌تواند کمک زیادی به ما کند. هنوز بخش‌های ناگفته‌ای از سینما مانده‌اند. بیشتر نوشته‌هایم آن چیزی است که دوست داشتم بر پرده ببینم و پیش از آن ندیده‌ بودم. اسحاق خانزادی نیز در سخنان کوتاهی بیان کرد: من ۶۰ سال با این میکرفون‌ها کار کرده‌ام و اکنون به خود من اجازه نمی‌دهند که با آن ها صحبت کنم.

در ادامه جایزه بخش خلاقیت و استعداد درخشان/ فیلمسازان اول با حضور محمد بزرگ‌نیا، طهماسب صلح‌جو و علی اعلایی، به نیما اقلیما برای فیلم “امیر” اهداء شد. او بعد از دریافت جایزه خود گفت: حس بچه‌ای را دارم که اولین صدآفرین را دریافت کرده است. خوشحالم که اولین جایزه را از جشن منتقدان می‌گیرم. شما آگاهی می‌فروشید اما متاسفم که امروز آگاهی ارزان شده است.
جایزه بهترین چهره‌پردازی با حضور عبدالله اسکندری، عزیزالله حاجی‌مشهدی و علیرضا غفاری به سعید ملکان برای “تنگه‌ ابوقریب” اهداء شد.
جایزه بهترین طراحی صحنه و لباس با حضور کوروش تهامی، محمد گبرلو و حسین سلطان‌محمدی به محمدرضا شجاعی برای فیلم “تنگه ابوقریب” تقدیم شد.

جایزه بهترین موسیقی فیلم با حضور واروژ کریم‌مسیحی، حمید نعمت‌الله و مسعود نجفی، به سهراب پورناظری برای فیلم “شعله‌ور” اهداء شد.
جایزه بهترین مهندسی صدا با حضور حسن زاهدی، رضا صائمی و اصغر نعیمی به پیشوایی و علویان برای فیلم “به وقت شام” تعلق گرفت.
اصغر نعیمی بیان کرد: صحبت‌های آقای پوراحمد دردناک بود و امیدوارم فیلم‌هایی چون “آشغالهای دوست‌داشتنی” و “خانه پدری” امسال اکران شوند.

جایزه بهترین تدوین با حضور نرگس آبیار، محمدحسین قاسمی و آنتونیا شرکا به “مغزهای کوچک زنگ‌زده” تعلق گرفت. هومن سیدی بعد از دریافت جایزه گفت: تدوین این فیلم را مدیون مهدی سعدی هستم و تلاش زیادی برای آن انجام داد.

جایزه بهترین فیلمبرداری با حضور هوشنگ گلمکانی، جواد عزتی، علیرضا تابش و غلامرضا موسوی به حمید خضوعی ابیانه برای فیلم‌ “تنگه ابوقریب” اهداء شد.

در ادامه مراسم، بزرگداشتی با حضور علیرضا داوودنژاد، سیروس الوند و مهرزاد دانش برای اصغر رفیعی‌جم از فیلمبرداران پیشکسوت سینما برگزار شد. سیروس الوند در سخنانی بیان کرد: تعجب می‌کنم دوستان منتقدم گذشته را نفی می‌کنند در حالی‌که جایزه امشب را به بیضایی، کیارستمی می‌دهند و از پرویز دوایی بزرگ یاد می‌شود.او ادامه داد: سینمای بی‌منتقد مثل چهره بی‌آیینه است. حتی قهر منتقدین ارزشمند است. ضمن آن که قدرنادیده‌ترین بخش سینمای ایران، فیلمبرداران ما هستند.

علیرضا داوودنژاد عنوان کرد: او خیلی خوب می‌بیند و نور را به خوبی می‌شناسد. در فیلم “بی‌قرار” من دیالوگ می‌نوشتم و میزان‌سن درست می‌کردم و از همان موقع‌ها درباره خیلی چیزها در قاب تصویر باهم صحبت می‌کردیم و این یک استعداد ذاتی در اوست. مهرزاد دانش نیز اظهار داشت: درام و ریتم در نور و پس‌زمینه و عمق کارهای او کاملا به‌جا و مشخص است. وی ادامه داد: برگزاری این مراسم کار مردافکنی است اما مایلم در این جشن هویت منتقدانه‌ای هم‌ در نظر بگیرم. هیچ فضای منتقدانه‌ای در این جشن نیست و تمایزی با جشن‌های دیگر ندارد. منتقدان، خبرنگاران، مدرسان و تحلیلگران ستاره‌های خاموش سینما هستند. اجازه دهید ما قهرمان همین یک‌شب باشیم. کاش اگر جایزه‌ای داده می‌شود، نقدی هم وجود داشته باشد. اگر اسم نقد را از جشن امشب بردارید با دیگر جشن‌ها تفاوتی وجود ندارد. یکی از آفت‌های نقدپذیری، کنش‌پذیری است. یک کنش‌مندی لازم است و ای کاش امشب، نقد تبلور بیشتری داشت.

در ادامه تندیس بهترین نقش مکمل مرد با حضور محمد متوسلانی، محسن بیگ‌آقا و جمشید هاشم‌پور به فرهاد اصلانی برای “مغزهای کوچک زنگ‌زده” اهداء شد
محمد متوسلانی گفت: سینمای ایران در اکثر زمینه‌ها پیشرفت فوق‌العاده داشته است. وقتی این چهره‌های فوق‌العاده و جوان را می‌بینم شاد می‌شوم و امیدوارم این پیشرفت ادامه داشته باشد.
تندیس بهترین نقش مکمل زن با حضور گلاره عباسی و سعید عقیقی به سحر دولتشاهی برای فیلم “عرق سرد” تعلق گرفت. وی پس از دریافت جایزه خود گفت: امسال هجدهمین سال فعالیت من در سینما است و ممنونم که تلاشم را لایق جایزه گرفتن دانستید. این جایزه مسئولیت مرا زیاد می‌کند و بابت آن بسیار خوشحالم.

جایزه نقش اول مرد با حضور مسعود رایگان، حبیب رضایی و حسام‌الدین مقامی‌کیا به دو برگزیده اهداء شد. دیپلم افتخار به امین حیایی برای فیلم “شعله‌ور” تعلق گرفت. تندیس بهترین نقش اول مرد به نوید محمدزاده اهداء شدکه محمدزاده بعد از دریافت جایزه خود بیان کرد: من اولین جایزه سینمایی را در همین سالن برای “عصبانی نیستم” گرفتم. برای فیلم “ابد و یک روز” هم همین‌طور. این جایزه حس مسئولیت زیادی به من می‌دهد. هومن سیدی، این کمترین کاری بود که برایت انجام دادم و این‌که تایید این جنس بازیگری به من جسارت زیادی می‌دهد.

تندیس بهترین بازیگر نقش اول زن با حضور فرشته طائرپور، کیوان کثیریان و نگار عابدی به برگزیدگان‌ این بخش اهداء شد. دیپلم افتخار به باران کوثری برای فیلم “عرق سرد” اهداء شد. تندیس بهترین نقش اول زن هم به سارا بهرامی در فیلم “دارکوب” تعلق گرفت. دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه با حضور حسن فتحی، جواد عزتی و شاه‌طلایی به هادی مقدم‌دوست و حمید نعمت‌الله اهداء شد. تندیس بهترین فیلمنامه به هومن سیدی برای “مغزهای کوچک زنگ‌زده” تعلق گرفت. بهترین کارگردانی نیز با حضور قاسم قلی‌پور، الهام‌ حسامی، حبیب اسماعیلی و محسن امیریوسفی به هومن سیدی برای “مغزهای کوچک زنگ‌زده” اهداء شد. امیریوسفی بیان کرد: خوشحالم که در این جشن از یکی از ستون‌های اصلی سینمای ایران یعنی بهرام بیضایی نام برده شد و این نشان‌دهنده تفاوت این جشن با دیگر جشن‌های محافظه‌کار دیگر است.

در پایان مراسم، با حضور منوچهر شاهسواری، هارون یشایایی، درسا شفیعی و جعفر گودرزی، سعید سعدی برای فیلم “مغزهای کوچک زنگ‌زده” تندیس بهترین فیلم را دریافت کرد.

منوچهر شاهسواری نیز در انتها با سپاس از تلاش انجمن منتقدان و ستاد برگزاری جشن، عنوان داشت: آرزو می‌کنم سال‌های دیگر با تغییرات دیگری و کیفیت بهتری این جشن برگزار شود.



🔴 برگزیدگان دوازدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در یک نگاه

🔸 تندیس خلاقیت و استعداد درخشان (فیلمسازان اول):
امیر (نیما اقلیما)

🔸 تندیس بهترین چهره پردازی:
سعید ملکان (تنگه ابوقریب)

🔸 تندیس بهترین طراحی صحنه و لباس:
محمدرضا شجاعی (تنگه ابوقریب)

🔸 تندیس بهترین موسیقی متن:
سهراب پورناظری (شعله ور)

🔸 تندیس بهترین مهندسی صدا:
طاهر پیشوائی و علیرضا علویان (به وقت شام)

🔸 تندیس بهترین تدوین:
مهدی سعدی و هومن سیدی (مغزهای کوچک زنگ زده)

🔸 تندیس بهترین فیلمبرداری:
حمید خضوعی ابیانه (تنگه ابوقریب)

🔸 تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل مرد:
فرهاد اصلانی (مغزهای کوچک زنگ زده)

🔸 تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل زن:
سحر دولتشاهی (عرق سرد)

🔹دیپلم‌ افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد:
امین حیایی (شعله‌ ور)
🔸تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد:
نوید محمدزاده (مغزهای کوچک زنگ زده)

🔹 دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن:
باران کوثری (عرق سرد)
🔸 تندیس بهترین بازیگر‌ نقش اول زن:
سارا بهرامی (دارکوب)

🔹دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه:
هادی مقدم دوست و حمید نعمت الله (شعله ور)
🔸تندیس بهترین فیلمنامه:
هومن سیدی (مغزهای کوچک زنگ زده)

🔸 تندیس بهترین کارگردانی:
هومن سیدی (مغزهای کوچک زنگ زده)

🔸 تندیس بهترین فیلم:
سعید سعدی (مغزهای کوچک زنگ زده)

🔹 رکوردداران:
🔸مغزهای کوچک زنگ زده با ۶ تندیس
🔸تنگه ابوقریب با ۳ تندیس
🔸شعله ور با ۱ تندیس و ۲ دیپلم افتخار
🔸عرق سرد با ۱ تندیس و‌۱ دیپلم افتخار
🔸دارکوب، امیر و به وقت شام با یک تندیس

🔹برگزیدگان ۴۰ سال سینمای کودک و نوجوان بر اساس آرای منتقدان

🔸بهترین فیلمنامه: باشو، غریبه کوچک
🔸 بهترین کارگردان: کیومرث پوراحمد
🔸بهترین بازیگر نوجوان پسر: مهدی باقربیگی
🔸 بهترین بازیگر نوجوان دختر: ترانه علیدوستی
🔸بهترین بازیگر کودک پسر: فرخ هاشمیان
🔸بهترین بازیگر کودک دختر: آیدا محمدخانی
🔸 بهترین فیلم کودک: خانه دوست کجاست؟
🔸 بهترین فیلم نوجوان: باشو، غریبه کوچک
۲۸ آذر ۱۳۹۷ ۰۹:۲۷

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500