English
به خانه سینما خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

اخبار

اولین نشست همگرایی کانونهای کارگردانان تئاتر و سینما

اولین نشست همگرایی کانونهای کارگردانان تئاتر و سینما
نشست مشترک هیئت مدیره کانون کارگردانان خانه تئاتر و خانه سینما ظهر سه شنبه، 8 بهمن ماه در سالن کنفرانس شاهین سرکیسیان خانه تئاتر برگزار شد.

ایرج راد، بهزاد فراهانی، اسماعیل خلج، محسن امیریوسفی، کیومرث پوراحمد، آتیلا پسیانی، مسعود دلخواه، قطب الدین صادقی، پوران درخشنده، شهرام گیل آبادی، ابوالحسن داوودی، رضا درمیشیان، کامبوزیا پرتوی، محمدرضا عرب، مجید گیاهچی، وحید موساییان، آرش دادگر، آروند دشت آرای، هادی عاملصدرالدین زاهد، مهرداد خوشبخت، قدرت الله صلح‌میرزایی، احسان فکا، احسان حاجی پور... از جمله شرکت کنندگان در این نشست بودند.

در ابتدای این نشست، شهرام گیل آبادی ؛ رئیس هیئت مدیره کانون کارگردانان خانه تئاتر این جلسه را به خودی خود و بدون هیچ دستور جلسه ای، شروعی خوب برای همکاری بین دو کانون دانست و افزود: نزدیکی به همدیگر و گفتگو مهم ترین کارکرد این جلسه در اولین نشست است. البته یک کارگروه مشترک با پیشنهاد دستور جلسه مشخص می تواند جلسات بعد را هدفمندتر برگزار کند.

در ادامه ایرج راد؛ عضو کانون کارگردانان و رئیس هیئت مدیره مرکزی خانه تئاتر اعضاء این دو خانه را از یکدیگر جدا ندانست و گفت: خوشحالم که هشت سال هم در خدمت خانه سینما بوده ام.

او تشکیل کانون های صنفی سراسری را اتفاقی خوب برای خانه تئاتر و خانه سینما دانست و ابراز امیدواری کرد برگزاری و تداوم نشست های این چنین بتواند پیوند این دو صنف را مستحکم تر کند.

ایرج راد اشتغالزایی برای هنرمندان را یکی از دغدغه های اصلی خانه تئاتر عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد این دو صنف در این خصوص به نتایجی مثبت دست پیدا کنند.

در بخش دیگری از نشست، محسن امیریوسفی، رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران گفت ما خانواده سینما در تاریخ سینمای ایران خاطره ی خوشی از خانواده تئاتر داریم چه در حوزه همکاری با کارگردانان تئاتر و نمایشنامه نویسان و چه همکاری با بازیگران تئاتر. وی افزود: امیدوارم این خاطرات خوش باز هم تکرار شود و ما بتوانیم همکاری های مثبتی را پایه گذاری کنیم.

او واکنش های مشترک اخیر دو صنف نسبت به اتفاقات اجتماعی را نشان‌دهنده ی نزدیکی اهداف دو صنف به یکدیگر دانست و از این جلسه به عنوان جلسه خواهرخواندگی این دو صنف یاد کرد. امیریوسفی همچنین بر پیگیری اهداف فرهنگی و صنفی دو کانون مهم سینما و تئاتر توسط کارگروه مشترک تاکید کرد.

پوران درخشنده نیز جلسه را جلسه همبستگی بین سینما و تئاتر دانست که باید به یکدیگر کمک کنند و افزود: هر کدام از اصناف وظیفه دارند هنگام کار کردن به یکدیگر فکر کنند و برای همدیگر ایجاد شغل کنند تا بیکاری کنونی کمتر شود.

سپس بهزاد فراهانی؛ عضو کانون کارگردانان و رئیس انجمن بازیگران خانه تئاتر ضمن اعلام اینکه حدود ۸۰۰ نفر از اعضاء انجمن ما بازیگران حرفه‌ای هستند که حداقل ۱۰ نقش اصلی را بازی کرده اند گفت: بارها شده به همکاران سینمایی برای استفاده از این نیروی آماده گوشزد کرده ام. ایشان بچه های با وجدان، پتانسیل مناسب و مناسب کار گروهی هستند که آمادگی برای حضور در پروژه های سینمایی دارند. الان هم دعوت می کنم برای استفاده از این نیروی آماده به یک سازوکار مشخص برسیم.

وحید موساییان، عضو هیئت مدیره کانون کارگردانان خانه سینما هم گفت: مشکلات مشترک بین اعضای دو صنف باعث شد ایده این جلسه به وجود بیاید. نبود شغل برای پیشکسوتان، دستمزدهای بالای بعضی هنرمندان، وجود گروه های فشار در سینما... موضوعات مبتلا به سینما است که امیدواریم با هم بتوانیم بر آنها چیره شویم.

در ادامه کیومرث پوراحمد، کارگردان سینما هم گفت: من چند سال پیش یک فیلم ساختم که اکران نشد و اکران هم نخواهد شد چون سوپر استار ندارد. وی افزود: در این سینما منه کارگردان اختیاری ندارم که بازیگر تئاتری انتخاب کنم یا نه!

سپس قطب الدین صادقی؛ عضو کانون کارگردانان خانه تئاتر نیز با اعلام اینکه اعتقاد دارد یکی از ویژگی های جامعه مدرن وجود تشکیلات است، افزود: کاری که خانه سینما و خانه تئاتر انجام می دهند همین است، نشان مدنیت است و من از آن استقبال می کنم.

او ادامه داد: امروز بالاترین ضرورت همبستگی صنفی است. بعد تاکید بر ابعاد هنری، نه تجاری. پول محوری همه چیز را از بین برده است. سومین موضوع هم وجه اجتماعی کار ماست. ما بخشی از این جامعه هستیم و باید آن را نشان بدهیم.

صادقی در پایان گفت: درک متقابل دو صنف بسیار مهم است و باید یک همبستگی اخلاقی با هم داشته باشیم.

در ادامه جلسه، محمدرضا عرب، کارگردان سینما با بیان اینکه سینما و تئاتر ایران امروز ورشکسته است افزود: ما حتی به خودمان کمک نمی کنیم! همانطور که شما فیلمهای ما را نمی بینید، ما هم نمایش های شما را نمی بینیم و این تاسف بار است!

وی ادامه داد: در ادامه صحبتهای بهزاد فراهانی، ما همینجا تقاضا می کنیم مقدمات همکاری ما با انجمن بازیگران خانه تئاتر فراهم شود.

این جلسه با گفتگوی بین حضار ادامه پیدا کرد و پس از صرف نهار و عکس دست جمعی پایان یافت.

اولین نشست همگرایی کانونهای کارگردانان تئاتر و سینما 8  


اولین نشست همگرایی کانونهای کارگردانان تئاتر و سینما 7  


اولین نشست همگرایی کانونهای کارگردانان تئاتر و سینما 6  


اولین نشست همگرایی کانونهای کارگردانان تئاتر و سینما 5  


اولین نشست همگرایی کانونهای کارگردانان تئاتر و سینما 4  


اولین نشست همگرایی کانونهای کارگردانان تئاتر و سینما 3  


اولین نشست همگرایی کانونهای کارگردانان تئاتر و سینما 2  


اولین نشست همگرایی کانونهای کارگردانان تئاتر و سینما 1

خانه تئاتر
۸ بهمن ۱۳۹۸ ۱۸:۳۸

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500