English
به خانه سینما خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

اخبار

شب گذشته در تالار سیف الله داد

شب گذشته در تالار سیف الله داد
آیین گشایش شانزدهمین جشن سینمای ایران برگزار شد

آیین گشایش شانزدهمین جشن سینمای ایران شب گذشته 15 تیر ماه با حضور محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما، اعضای هیات مدیره، محمد بزرگ نیا دبیر جشن، مازیار میری مدیر اجرایی، شورای سیاست گذاری داوران این دوره و اهالی رسانه در تالار سیف الله داد برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که کامران ملکی که اجرا را برعهده داشت با اشاره به برگزار نشدن جشن سینمای ایران در دو دوره گذشته گفت:بیش از دو سال در برگزاری این جشن بزرگ وقفه افتاد. البته ما پانزدهمین دوره جشن را خیلی با شکوه برگزار کردیم. امروز هم مازیار میری مدیر اجرایی جشن پانزدهم و شانزدهم سینمای ایران یک برنامه ای در نظر گرفته است تا بتوانیم از تلاش های کیومرث پوراحمد دبیر جشن قبلی سینمای ایران قدردانی کنیم.

در ادامه محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما، فرهاد توحیدی رییس هیات مدیره و محمد بزرگ نیا لوح تقدیری را به پور احمد اهدا کردند. پس از آن دبیر پانزدهمین جشن سینمای ایران گفت:من در مراسم این جشن با کیفی روی دوش مثل همیشه روی صحنه حاضر شدم. روز بعد یکی از مطبوعات نوشته بود، دبیر جشن با کیفی روی دوش خیلی عجیب و غریب روی صحنه حاضر شد. هر چی فکر کردم متوجه این عجیب و غریب نشدم. امیدوارم حالا اینگونه نیامده باشم.

وی افزود: من در زمان جشن پانزدهم قرار بود اولین تئاترم را روی صحنه ببرم. به همین دلیل درگیر تمرین های آن بودم. وقتی از من دعوت کردند گفتم که بلد نیستم دبیری کنم. اما مدیرعامل خانه سینما تاکید کرد که مازیار میری هست و خیالت راحت باشد. من خیلی استرس اجرای تئاتر را داشتم اما میری همه زحمات جشن را به دوش کشید.

پور احمد با اشاره به مدیریت قبلی سینمای ایران گفت: آن زمان ما به مدیریت وقت تاکید می کردیم که تو پشت میز نشین هستی و یک روز می روی. اما کاری کن تا خاطره خوبی به جا بماند. ما هم می رویم اما باز فیلم هایمان همیشه باقی می ماند. همه ما در آن زمان عذاب کشیدیم. من 6 سال فیلم نساختم.

در ادامه محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما عنوان کرد: برای همه ما جای خوشحالی دارد که امروز آمادگی خود را برای برگزاری جشن شانزدهم اعلام می کنیم. سال گذشته در این ایام همه ما جلوی در خانه سینما ایستادیم تا آن را باز کنیم. آن ایستادگی ثمراتش همین جشن امسال است.

وی افزود:جشن امسال باید محل وفاق مجدد باشد. همه این خانواده در دوره گذشته در مقابل یک طوفان سهمگین قرار گرفتند. برخی از ما جدا شدند، برخی از آنها البته بازگشتند. ما باید کمک کنیم تا دوباره این وفاق شکل بگیرد.

عسگرپور تاکید کرد:رسیدن خانه سینما به نقطه ایده آل بخشی دست دولتمردان، بخشی دست فرهنگ و... است. قبل از این دوره هم البته ما مشکلاتی داشتیم. به طور نمونه در آیین نامه جشن. همیشه این موضوع باعث می شد که داوری در مسیری قرار بگیرد که ایراداتی داشته باشد. البته ما اصولا خیلی در ایران جشن و جشنواره را خوب برگزار نمی کنیم. در جشنواره فجر هم دیده ایم حتی با بهترین ترکیب داورها ما باز هم از نسبت به نتیجه انتقاداتی داریم.

وی ادامه داد: البته در خانه سینما بعد از سفر آکادمی اسکار به ایران، با تبادل نظر آیین نامه بهتری برای جشن تدوین شد. امیدوارم امسال هم از جهت داوری وضعیت بهتری داشته باشیم. امسال سال وفاق و همدلی است.

مدیرعامل خانه سینما با اشاره به برگزاری جلسه شورای سیاست گذاری جشنواره فیلم فجر گفت:ممکن است برگزاری جشنواره فجر به سمتی برود که 11 سال پیش هم تجربه شده بود. اما این جشنواره اگر به شکل فعلی به کار خود ادامه دهد دیگر غیر قابل اداره می شود. به طور مثال باید درباره بخش    بین الملل و بازار این رویداد بیشتر تبادل نظر صورت گیرد. بودجه زیادی برای این بخش ها در نظر گرفته می شود. یا اکران فیلم ها همزمان در تهران و شهرستان ها در جشنواره فجر باید مورد بازنگری قرار گیرد. این پتانسیل ها باید از جشنواره فجر جدا شود و در طول سال آن ها را پراکنده کنیم.

وی افزود:بخش مسابقه سینمای ایران که همیشه محل دعوا است. همه کسانی که جایزه می گیرند و یا نمی گیرند با هم دعوا می کنند. متاسفانه برخی همکاران در دوره های مدیریتی گذشته آدرس های غلطی به مدیران دادند به طوری که دوباره برخی سیمرغ را برگرداند و حتی اضافه کردند. در صورتی که حذف این سیمرغ ها بر اساس یک بحث کارشناسی بود. همه باید کمک کنیم تا آدرس غلط به مدیران ندهیم تا آن ها نیز درست تصمیم گیری کنند.

مدیرعامل خانه سینما ادامه داد:در دوره قبلی آقای پور احمد تلاش کردند تا جشن بزرگ و آبرو مندی برگزار کنیم. مازیار میری هم در کنار او تمام    مسوولیت ها را برعهده گرفت. البته وی همیشه در فعالیت های صنفی پیش قدم است. امسال مرد بزرگی پذیرفت تا دبیر جشن سینمای ایران شود. امیدوارم او هم موفق باشد.

در ادامه محمد بزرگ نیا دبیر شانزدهمین جشن سینمای ایران گفت:شما دوستانم در داوری جشن سینما مسوولیت بزرگی را قبول کرده اید و امیدوارم که نتایج آن خوب و بدون حاشیه باشد. البته جا دارد از تهیه کنندگان، شواری سیاست گذاری، روسای صنوف و ... هم تشکر کنم.

وی تاکید کرد: همیشه نتایج داوری با حرف و حدیث همراه است. دبیر در جشن سینما یک شکل مدیریتی دارد. دبیر ترکیب داوران را انتخاب نمی کند. بلکه وظیفه او حفظ و صیانت از آرا داوران است. من از طرف خودم و مدیر اجرایی جشن این قول را می دهم که در حد توانم از آرا شما به خوبی صیانت کنم.

بزرگ نیا در پایان گفت:یکی از مشکلات داوری در جشن سینما این است که بخشی از این داوران خودشان فیلم دارند. اما بدانید در این دوره از جشن که قرار است ما آثار چندین سال را بررسی کنیم اتفاقا با مشکل بیشتری در این زمینه روبرو بودیم. ما در کانون کارگردانان نتوانستیم داورانی را معرفی کنیم که امسال فیلم نداشته باشند. اما قطعا داوری دو مرحله ای این مشکل را برطرف می کند.

پس از توضیحات سیمون سیمونیان به داوران برای بررسی آثار و اعلام نتایج، مراسم افطاری در حیاط خانه سینما با حضور داروان و مهمانان برگزار شد. 

۱۶ تیر ۱۳۹۳ ۱۱:۵۳

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500