English
به خانه سینما خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

اخبار

کمیته حمایت حقوقی و قضایی از سینماگران خانه سینما وارد دومین ماه فعالیت خود شد

کمیته حمایت حقوقی و قضایی از سینماگران خانه سینما وارد دومین ماه فعالیت خود شد
کمیته حمایت حقوقی و قضایی از سینماگران چهار هفته پیش در خانه سینما تشکیل شده و وضعیت سینماگران و هنرمندان را در پرونده‌های قضایی پیگیری می کند. به گزارش این کارگروه، باتوجه به اتفاقات اخیر جامعه و مسایلی که برای هنرمندان به ویژه اهالی سینما پیش آمده است با تصویب هیات مدیره خانه سینما کمیته‌ حمایت حقوقی و قضایی از سینماگران متشکل از همایون اسعدیان، علیرضا حسینی و مهدی کوهیان تشکیل شد و سپس در ادامه علی مردانه و نغمه دانش آشتیانی به این جمع اضافه شدند. این کمیته در طول چند هفته  فعالیت خود ضمن دیدار با سینماگرانی که به تازگی احکامی برایشان صادر شده است و خانواده های آنها، با مقامات قضایی و حقوقی و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای صنفی و هنری نیز جلساتی را برگزار کرده است. هدف اصلی این جلسات کاهش مشکلاتی است که برای سینماگران در زمینه دستگیری، احضار، ممنوع‌الکاری، ممنوع الخروجی، ضبط پاسپورت و ... بوده است.
همچنین در این جلسات سعی شده است ریشه بروز حوادث اخیر و دلایل اعتراض های مردمی و واکنش‌های هنرمندان به وضع موجود به مسئولان منتقل شود.
در جدیدترین اقدام انجام شده اعضای این کمیته با مقامات قضایی دیدار داشتند که در این گفتگو  ضمن درخواست مجدد در  تسریع آزادسازی سینماگران و هنرمندان و رفع محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های پیش آمده در چند ماه گذشته، درباره لزوم رفتار حرفه ای صداوسیما در اطلاع رسانی و همچنین پرهیز از توهین و افترا به هنرمندان که فضا را ملتهب نگه می دارد، گفتگو شد. دیگر مساله ای که بدان تاکید شد این است که رفتار با افرادی که با آنها برخورد صورت گرفته، می بایست در هر سطحی مبتنی بر قانون باشد ضمن اینکه تجربه نشان داده است روش های سلبی وخشونت بار در شرایط این چنینی به پیچیده تر شدن اوضاع  منجر می‌شود.
توجه به جایگاه و نقش خانه سینما، همراهی با سینماگران  برای روایت برهه های مهم تاریخی کشور از جمله اتفاقات اخیر به جای بستن راه و امکان فعالیت آنها، پرهیز از ممنوع‌الفعالیت کردن افراد، پرهیز از رفتارهای فراقانونی برخی مراجع رسمی و... از دیگر سرفصل های مطرح شده در این دیدارها بوده است.
همچنین جلساتی با مسئولان دیگر صنوف هنری نیز برگزار شده است تا با همراهی همدیگر بتوان مسایل مربوط به هنرمندان را پیگیری کرد.
لازم به تاکید است که کمیته حمایت حقوقی و قضایی خانه سینما همچنین در پرونده‌های حقوقی سینماگران که پیش از اتفاقات اخیر تشکیل شده است نیز بنابر وظیفه صنفی خود مشاوره‌ و حمایت لازم به سینماگران داده است.
لازم به تاکید است که کمیته حمایت حقوقی و قضایی از سینماگران در پیگیری وضعیت سینماگران با همکاری مراجع ذیصلاح به نتایج عملی نیز رسیده است که گزارش مکتوب و با جزییات آن در اختیار  هیات مدیره خانه سینما و روئسای صنوف قرار گرفته است.
این کمیته در این برهه زمانی از مسئولان قضایی می‌خواهد که به حق داشتن وکیل و ایجاد شرایط مناسب برای تضمین حق دادرسی عادلانه بازداشت شدگان و محکومین اخیر دقت لازم را مبذول دارد.
۵ آبان ۱۴۰۱ ۱۷:۱۸

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500