English
به خانه سینما خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

اخبار

اسعدیان:جشن را به گونه ای برگزار می کنیم که اورده ای هم برای اهالی خانه سینما داشته باشد.

اسعدیان:جشن را به گونه ای برگزار می کنیم که اورده ای هم برای اهالی خانه سینما داشته باشد.

نشست خبری هفدهمین جشن خانه سینما 22 تیر ماه با حضور اصحاب رسانه در سالن سیف الله داد خانه سینما برگزار شد.در این نشست  همایون اسعدیان (دبیر جشن) و مازیار میری (مدیراجرایی) از چگونگی برگزاری جشن هفدهمین صحبت کردند.

همایون اسعدیان در ابتدای این نشست با بیان اینکه برگزاری جشن همانند دوره های پیشین به دلیل شرایط سخت اقتصادی کار را کمی مشکل می کند گفت:«زمانی که از من خواسته شد تا دبیری جشن را بپذیرم مدام به این فکر می کردم که دبیری این جشن نمی تواند حساسیت هایی را ایجاد کند؟

بر این اساس توافق کلی بین همه ما شکل گرفت که جشن خانه سینما را به روال سال های قبل برگزار کنیم اما با در نظر گرفتن شان خانه سینما و البته صرفه جویی در مخارج بطوری که در پایان جشن آورده ای نیز برای خانه سینما و اهالی ان داشته باشد.»

او با اشاره به آیین نامه جشن نیز گفت:«یکی از مواردی که باید در مورد آن تجدید نظری صورت بگیرد بدون شک ایین نامه جشن است. این  آیین‌نامه هر سال تغییرات مختصری دارد و البته همه معتقدیم این آیین‌نامه اشکالات اساسی دارد و همانطور که همه می دانیم راهی جز راه اندازی اکادمی جشن خانه سینما نداریم اما متاسفانه هر ساله این مساله پشت گوش انداخته شده است.اما امسال از گروهی خواسته‌ایم تا این مساله را به طور جدی پیگیری کند که شاید درپایان جشن امسال بتوانیم اعلام کنیم که قطعا سال دیگر جشن بصورت آکادمی برگزارخواهد شد.»

اسعدیان با اشاره به داوری اثار این دوره جشن خانه سینما افزود:« سال گذشته در بدترین حالت داوران خودشان می‌توانستند کاندید شوند و فیلم داشته باشند. در حالی که این اتفاق حتی اگر در شرایطی باشد که داوران لیاقت کاندیدا شدن را داشتند شائبه‌ی ارتباط و لابی‌گری را ایجاد می‌کرد به همین دلیل امسال توافق شد که در مرحله اول از 11 صنف سینمایی 55 داور‌( از هر صنف 5 داور) انتخاب شوند‌ که به هیچ عنوان فیلمی نداشته باشند. یعنی هیچ داوری در هیچ بخشی حق ندارد فیلم داشته باشد.البته برای برخی صنف ها از جمله صنف جلوه‌های ویژه بصری کمی تساهل به خرج می دهیم چرا که معتقدم در برخی از فیلم‌ها تاثیر کمی داشته و کار آرتیستیک ویژه‌ای انجام نداده‌اند. با این حال حتی صنف بازیگران هم این قضیه را پذیرفتند که با همین شرط پنج نفر را معرفی کنند.»

او افزود:« شورای سیاست‌گذاری جشن خانه سینما تاکنون دو جلسه داشته است که در آن توافق شد تمامی کاندیداها به جز سه مورد که استثنا هستند‌، حتما باید عضو یکی از صنوف خانه سینما باشند چون اگر این جشن متعلق به اصناف سینمای ایران است صحیح نیست که کسانی که به هر دلیلی عضو صنوف خانه سینما نیستند کاندیدا شوند و جایزه بگیرند.البته تصمیم گرفتیم که سه مورد را از این قاعده مستثنی کنیم به این ترتیب بازیگری که عضو خانه سینما نیست اما ممکن است بازی درخشانی در فیلمی داشته باشد‌، کارگردان‌های اول‌ که هنوز عضو کانون کارگردانان نشده‌اند و فیلمنامه‌نویس که ممکن است کسی فیلمنامه اول خود را نوشته باشد و هنوز عضو انجمن نباشد جزو این استثنا هستند.»

اسعدیان با اشاره به تغییر جایزه در بخش کارگردان اول رخ داده است گفت:« پیش از این در این بخش دو تندیس اهدا می‌شد اما امسال فقط به یک نفر به عنوان استعداد جوان تندیس اهدا خواهد شد.»

دبیر هفدهمین جشن خانه سینما در بخش دیگری از صحبت هایش به کنار گذاشتن فیلم سینمایی امروز به کارگردانی رضا میر کریمی از شرکت در بخش مسابقه به درخواست کارگردان اشاره کرد

بخشی از پرسش های اهالی رسانه به داوری آثار گروه سینمایی هنر و تجربه اختصاص داشت که آیا این دسته از فیلم ها که توانسته اند به اکران برسند و نیز در داوری های جشن لحاظ می شوند یا خیر؟

اسعدیان درپاسخ به این پرسش گفت:« گروه هنر و تجربه یک سالی است که تشکیل شده و با آداب و ضوابط خاص خود راه اندازی شد تا بخشی از سینمای ایران را که زمانی با عناوین مختلفی از جمله مخاطب خاص و...نامیده می‌شد پوشش دهد و اتفاقا هم موفق هم بود. با این حال طبیعی است که در آیین نامه جشن خانه سینما به این مورد اشاره ای نشده است.

طبق ایین نامه جشن خانه سینما تمامی فیلم های که به اکران رسیده اند حق شرکت در جشن را دارند اما فیلم های گروه هنر و تجربه کمی تفسیربردار است که آیا فیلم‌های سینمایی که فقط فیلم‌های نمایشی که پروانه نمایش دارند‌ را شامل می‌شود یا آنهایی که مجوز اکران محدود دارند هم در این آیین نامه گنجانده می‌شوند.در جلساتی که داشتیم دوستان متولی از گروه هنر و تجربه هم حضور داشتند این اتفاق بررسی شد اما هنوز به نتیجه مشخصی نرسیدیم البته هفت فیلم «ماهی و گربه»، «پرویز»، «انارهای نارس»، «دختر‌، مادر، دختر»، «روز مبادا» و «مردی که اسب شد» به دلیل داشتن پروانه سینمایی و هماهنگ بودن با ضوابط در جشن شرکت دارند .»

 

در ادامه این نشست مازیار میری، مدیر اجرایی جشن هفدهم خانه سینما با اشاره به هزینه های جاری جشن که بعضا از هزینه های سایر جشنواره ها بسیار کمتر است گفت:« سال گذشته رقم هزینه شده برای جشن شانزدهم خانه سینما 410 میلیون تومان بود که نیمی از آن از خارج از خانه سینما تامین شد و به خانه بازگشت. »

میری درباره مکان برگزاری جشن نیز گفت:«تمام تلاشمان را می کنیم تا محلی مناسب و در شان سینمای ایران را برای برگزاری جشن انتخاب کنیم.»

 او ادامه داد:«تا کنون ۶۱ فیلم واجد شرایط برای حضور در هفدهمین جشن خانه سینما بود که برای تهیه کنندگان این فیلم ها فرم هایی از سوی دبیرخانه جشن ارسال شد که تعدادی از این دوستان این فرم ها را بدست ما رسانده اند و تعدادی از فرم ها نیز هنوز به دست ما نرسیده است. البته ۶۱ فیلم واجد شرایط خارج از گروه سینمایی «هنر و تجربه» هستند.

جدول نمایش فیلم ها طراحی شده و از ۱۷ مرداد ماه بخش اول داوری در ۱۴ روز آغاز می شود و وارد مرحله دوم می شود. در بخش فیلم های مستند هیات داوران از ۲۰ تیر ماه کار خود را آغاز کرده و از میان ۱۰۸ فیلم ارسال شده ۴۰ فیلم را برای داوری نهایی انتخاب می کنند، همچنین هیات داوران بخش فیلم های کوتاه داستانی نیز از بین ۳۶۰ فیلم انتخاب شده برای داوری، بین ۴۰ تا ۶۰ فیلم را برای داوری نهایی انتخاب می کنند. همچنین در بخش انیمیشن نیز ۱۰۴ فیلم ارسال شده که این بخش از سوم مرداد ماه فعالیت خود را آغاز می کند.»

او در پایان  از زمان برگزاری جشن های خانه سینما خبر داد و گفت:« جشن انیمیشن ۸ شهریور ماه، جشن فیلم کوتاه ۱۱ شهریور ماه، جشن فیلم مستند ۱۴ شهریور ماه، مراسم نکوداشت و بزرگداشت ها ۱۷ شهریور ماه و جشن بزرگ خانه سینما ۲۰ شهریور ماه برگزار خواهد شد.»

۲۲ تیر ۱۳۹۴ ۱۴:۲۱

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500