English
به خانه سینما خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

اخبار

هفدهمین جشن خانه سینما برگزار شد

هفدهمین جشن خانه سینما برگزار شد
 

شامگاه جمعه 20 شهریور ماه،هفدهمین جشن خانه سینما با حضورعلی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی، هیات مدیره خانه سینما ، جمعی از مدیران سینمایی و اهالی سینما در عمارت مسعودیه برگزار شد.

اجرای این مراسم را احسان کریمی بر عهده داشت و در ابتدای برنامه یادی از در گذشتگان خصوصا ایرج کیرمی و علی طباطبایی که به تازگی از دنیا رفته اند شد.

پس از صحبت های کریمی،همایون اسعدیان دبیر جشن پشت تریبون حاضر شد و چند دقیقه ای را صحبت کرد.او ضمن قدردانی از تمامی کسانی که در برگزاری جشن همکاری کرده اند، گفت:در یکی از سایت ها خبر دست‌کاری در آرای هیات داورن جشن سینمای ایران به دلیل فشارهای بیرونی را خواندم و به نظر من بیش از اینکه توهین به دست اندرکاران برگزاری این جشن باشد، توهین به مسئولان است.

او ادامه داد:باید بگویم نه تنها فشاری بر دست اندرکاران اجرایی هفدهمین جشن سینمای ایران نبوده است بلکه داوران با فراغ بال و آسودگی خیال کار کردند. از همین رو هم به سینماگران برگزیده و هم کسانی که در آرای داوری حضور نداشتند این اطمینان را می دهم که شورای صیانت از آرای داوران جمع بندی آرا را در اختیار دارد و هرکه بخواهد تهمتی مبنی بر دست‌کاری در آرای داوران بزند، مدارک را نشان خواهیم داد و اعاده حیثیت می کنیم.

دبیر هفدهمین جشن خانه سینما افزود:امروزه سینما یک ضرورت اجتناب ناپذیر در جهان امروز است.سینمای ایران در سال‌های نه چندان دور با مشکلات بسیاری که منجر به تعطیلی خانه سینما شد و همچنین خروج عنوان روز ملی سینما از تقویم رسمی کشور مواجه بود، اما خوشبختانه سال‌های تلخ سینمای ایران گذشته است و به شکرانه استقامت سینماگران ایرانی هم در خانه سینما باز شد و هم نام روز ملی سینما به تقویم بازگشت. سینما ابزاری برای بیان دیدگاه، تمجید و یا لاپوشانی ناکارآمدی حکومت‌ها نیست. سینما ابزاری برای بیان مشکلات مردم و خواست آنها هم نیست بلکه سینما توصیف هنرمندانه از جهان هستی است که در این راستا حفظ شان مسئولان و مردم نیز مهم است.

او افزود:با وجود تلفن های همراهی که هر کس در اختیار دارد،امروزه هر ایرانی به شکل بالقوه یک فیلمساز است.در واقع امروزه با مخاطب هایی مواجه هستیم که ارتباط تنگاتنگ با دنیا دارند. حال اینکه ما جا مانده ایم و دیگران پیشی گرفتند و افسوس که بسیاری از سینماگران این مهم را درک نکردند.

کارگردان فیلم سینمایی«طلا و مس»افزود:طرح مسائل مختلف در سینمای اجتماعی به نگاه سطحی و شعارگونه که در اندازه صفحه حوادث روزنامه ها است تنزل پیدا کرده است. کپی برداری و تقلید کورکورانه از شوخی های نخ نما شده دهه ۴۰ سینمای ایران سینمای مفرح ما را به موجودی معلول تبدیل کرده است و متاسفانه محافظه کار شده ایم و این محافظه کاری یعنی پیری و کهنگی. سینما جسارت می خواهد و ما نیاز به بازپروری داریم. مشکل سینمای ایران نه پول است و نه نقدینگی بلکه مشکل درک نکردن مسائل اجتماعی است که حاصل آن بی اعتمادی است. بنابراین همه اهالی سینما نیاز به بازسازی خود داریم و برای این بازسازی نیاز به آرامش داریم. از همین رو درخواست می کنم که دعواها را به جای دیگر ببرید چراکه اینجا محله فرهنگ است و روز ملی سینما بر شما مبارک.

احسان کرمی در ادامه اجرای مراسم به حضور خانواده های  شهید صیاد شیرازی، شهید موسی نامجو، شهید شیرودی، شهید غلامرضا یزدانی، شهید اندرزگو، شهید تهرانی‌مقدم و امیر حیدری جانشین نیروی زمینی ارتش و پیرهادی عضو شورای شهر اشاره کرد و یاد شهیدان را گرامی داشت.

در بخش اهدای جوایز،جایزه عنوان‌بندی توسط علی اکبر صادقی و ابراهیم حقیقی به فراز اسکندری برای فیلم «رخ دیوانه» اهدا شد و جایزه پوستر به بابک یادگاران برای فیلم «ماهی و گربه»اهدا شد.

مرتضی شایسته و لاله اسکندری نیز جوایز بهترین تیزر را به مهراب مشهدبان برای فیلم «خانوم»اهدا کردند و تندیس بهترین آنونس فیلم هم به مهدی سعدی برای فیلم «سیزده»رسید.

 تندیس بهترین عکس توسط امیرشهاب رضویان و هوشنگ گلمکانی به ایران انتظام برای فیلم «تابو» اهدا شد.

 

یکی از بخش های این مراسم برگزاری جشن تولدی برای  صد سالگی پرویز شاهین‌خو بازیگر تئاتر و سینما بود.شاهین خو که از این اتفاق شوکه شده بود و اشک می ریخت گفت:در حقیقت من 105 ، 106 سالم است و در این سال‌ها پستی و بلندی‌های زیادی درتئاتر و سینما دیده‌ام و همیشه استقامت کرده‌ام تا بالاخره نتیجه‌ی زحماتم را ببینم که خدا را شکر می‌کنم، امشب این نتیجه را دیدم.حتما برایتان جالب است که کسی در این سن و سال بتواند اواز بخواند.حالا من امشب برای شما اواز می خوانم که ببینید در این سن و سال هم می شود چنین کاری کرد.او درمیان شادی حضار کیک تولدش را برید.

علیرضا داودنژاد و بهروز شعیبی  جایزه استعداد جوان را اهدا کردند و در این بخش جمشید محمودی کارگردان فیلم «چند متر مکعب عشق» این جایزه را دریافت کرد.او در صحبت های کوتاهی پیش از دریافت جایزه گفت:خوشحالم که این جایزه صنفی را دریافت می‌کنم.

 جایزه جلوه‌های بصری نیز توسط علیرضا خمسه اهدا شد.خمسه که با برگه ای در دست روی صحنه حاضر شد گفت:دو سال پیش از وزارت ارشاد نامه‌ای برایم آمد که با اهدای نشان درجه یک هنری به بنده موافقت شده بود. این نامه سال 92 به من رسید اما امسال ناگهان علیرضا خمسه به هدیه تهرانی تبدیل شد! و دوستان یادشان رفت که به من این نشان را بدهند و من این برگه را اورده ام که به عنوان سند به شما نشان بدهم.

تندیس و دیپلم افتخار این بخش به بهنام خاکسار برای فیلم «مهمان داریم»اهدا شد.

 در بخش دیگری از این مراسم علی قائم مقامی و نجف فتاحی تندیس شایستگی  بخش جلوه های ویژه میدانی را به حمید رسولیان برای فیلم«نهنگ عنبر»اهدا کردند.

در بخش بهترین چهره پردازی عبدالله اسکندری و مهناز افشار تندیس شایستگی را به سعید ملکان برای فیلم «نهنگ عنبر»اهدا کردند.

پرویز ابنار نیز تندیس شایستگی بخش صدابرداری را از دستان حسن زاهدی و مسعود رایگان دریافت کرد.ابنار در صحبت هایش ضمن تبریک روز ملی سینمای گفت:با ید  از ارش نجفیان تشکر کنم و خوشحالم که این جایزه را برای فیلم«ماهی و گربه»می گیرم که جزو استثنایی ترین فیلم های تاریخ سینمای ایران است.»

اتیلا پسیانی وصادق جوادی تندیس شایستگی بهترین صدا گذاری را به امیر حسین قاسمی برای فیلم«در دنیای تو ساعت چند است؟»اهدا کردند.

اتوسا قلمفرسایی و ویشکا اسایش،ایرج رامین فر را بهترین طراح صحنه این جشن برای فیلم«در دنیای تو ساعت چند است؟»اعلام کردند و تندیس شایستگی به او اهدا شد.رامین فر در صحبت های کوتاهی که روی صحنه داشت گفت:خوشحالم در این فیلم با کسانی کارکردم که دوستان قدیمی من هستند.باید از چند نفر تشکر کنم ابتدا خانم زهرا حاتمی که بازی درخشانی در این فیلم داشت.لیلا حاتمی که شخصا معتقدم بازیگری او مرز بین قواعد بازیگری و زندگی شخصی بود و علی مصفا که اگر تلاش او نبود این فیلم ساخته نمی شد و کریستف رضاعی عزیز که از او الهام می گیرم  و جهانگیر میر شکاری و در اخر گروه صحنه که من را یاری کردند.

امیر جدیدی وپروین صفری برای اعلام بهترین طراحی صحنه روی صحنه حاضر شدند و نام ابتین برقی را به عنوان فرد شایسته این بخش برای فیلم«چند متر مکعب عشق»اعلام کردند.

در بخش دیگری از این مراسم،پگاه اهنگرانی و صابر ابر برای اهدای جایزه نقش مکمل زن روی صحنه حاضر شدند و نام پانته آ پناهی ها برای فیلم«گس»را به عنوان فرد شایسته این بخش اعلام کردند.پناهی ها پس از دریافت جایزه در صحبت هایش گفت:سینما مثل خیلی از جاهای دیگر پر از ادم های سخت کوش است و خوشحالم که تعداد زیادی از این ادم های سخت کوش و زحمت کش را یک جا  و دور هم می بینم و اگر کاری می توان برای انها انجام داد تمام تلاشمان را بکنیم.او در ادامه صحبت هایش ازکاندیدای دیگر این بخش یاد کرد و گفت که از نظر او دیگران شایستگی بیشتری برای دریافت جایزه داشته اند.

صابر ابر نیز با اشاره به اینکه مهناز افشار هم در این بخش کاندید بوده است و به نظر او فرزند دار شدن افشار خودش یک هدیه و جایزه بزرگ است .

پگاه اهنگرانی نیز به شوخی گفت:امیدوارم خانه سینما قدر من را از الان به بعد بیشتر بداندوبه هر حال محصولات من اسپانسر جشن بوده است.

تندیس شایستگی بهترین نقش مکمل مرد را طناز طباطبایی و نوید محمد زاده اعلام کردند  و نادر فلاح برای فیلم«چند متر مکعب عشق» برگزیده این بخش شد.

فلاح در صحبت هایش گفت:خوشحالم که از «چند کیلو خرما...»تا«چند متر مکعب...»فاصله طولانی برای جایزه گرفتن نبود.

حسن حسندوست و نگار جواهریان تندیس شایستگی بهترین تدوین را به سپیده عبدالوهاب برای «چند متر مکعب عشق»اهدا کردند.عبدالوهاب در صحبت هایش گفت:از کانون تدوینگران و از تیم خوب فیلم چند متر مکعب عشق  تشکر می کنم و خوشحالم که این جایزه را برای این فیلم دریافت کردم .بار قبل که جایزه گرفتم بهرام بیضایی نیز بود و چقدر جایش خالی است.

فریدون شهبازیان و رویا تیموریان،کریستف رضاعی را  در بخش بهترین موسیقی شایسته دریافت جایزه معرفی کردند.شهبازیان در صحبت هایش گفت:در بخش داوری موسیقی فیلم گفته شده بود که اهنگسازانی که عضو کانون نیستند،کارهایشان قابل بررسی نیست.کارهای که من از انهایی که عضو صنف نبودم شنیدم که بسیار عالی بود و امیدوارم هر چه زودتر عضو صنف شوند که حقی از انها ضایع نشود.

بابک کریمی که در غیاب رضاعی جایزه اش را دریافت کرد.متنی را ازجانب او قرائت کرد و گفت:اعضای محترم خانه سینما از اینکه در جمع صمیمانه شما حضور ندارم عذر خواهی می کنم.انتخاب بهترین موسیقی از جانب شما افتخار است.این جایزه تنها متعلق به من نیست.همکاری با شهرام مکری از پر هیجان ترین تجارب زندگی من بود.از او و هیات داوران تشکر می کنم.

فرشته صدر عرفایی و رضا عطاران بهترین بازیگر نقش اول زن را معرفی کردند و تندیس شایستگی این بخش را به مریلا زارعی برای فیلم«شیار 143»اهدا کردند.  

زارعی پس از دریافت این تندیس گفت:خوشحالم این جایزه را دریافت می کنم.این چهارمین بار است که این جایزه را می گیرم برای فیلم های «سربازان جمعه»،«دو زن»و«درباره الی»با احترام به مسعود کیمیایی ،اصغر فرهادی و تهیمنه میلانی که برایم بازی مقابل دوربین انها افتخار بود. این جایزه برایم حال و هوای دیگری دارد و جایزه ای است که از الفت های این سرزمین می گیرم.فیلمی که از نگاه ها گذشت وبه قلب ها نشست و من به نمایندگی از انها اینجا حضور دارم .

فاطمه معتمد اریا و رامبد جوان نام بهترین نقش اول مرد را اعلام کردند.در این بخش ساعد سهیلی برای فیلم«چند متر مکعب عشق»شایسته دریافت جایزه شد.

جوان چند لحظه ای صحبت کرد و گفت:ارزو می کنم این مراسم را یک بار درست برگزار کنیم و امیدوارم ارزو به دل نمی ریم.دوم اینکه نقش کسی که همراه فردی که تندیس می دهد روی صحنه می اید را نمی دانم و ترجیح می دهم روی صحنه بازی در سکوت کنم.

ساعد سهیلی پس از دریافت جایزه اش گفت:خوشحالم که نام من هم جزو برگذیدگان این حرفه برای دریافت جایزه بود.اما یاد خاطره ای  افتادم که  فکر کردم برای شما بگویم .اینکه این دومین بار است که به جشن خانه سینما می ایم.اولین بار یکی از دوستانم گفت من کارت جشن را دارم و خواست که با اوبه جشن بیایم اما اصلا فکر نمی کردم بار دومی که به جشن می ایم خودم این تندیس را بگیرم.

حسین جعفریان و لیلا حاتمی،نام همایون پایور را به عنوان برگزیده بخش فیلمبرداری برای فیلم«در دنیای تو ساعت چند است؟» اعلام کردند.

پایور در صحبت هایش از هیات داران جشن و گروهش تشکر کرد و ابراز خوشحالی کرد که برای این فیلم جایزه را دریافت کرده است.در بخش دیگری از این مراسم،فرهاد توحیدی و شمس لنگرودی ،تندیس شایستگی بخش بهترین فیلمنامه را به جمشید محمودی برای فیلم«چند متر مکعب عشق»اهدا کردند.

در بخش معرفی بهترین کارگردانی،فرشته طائر پور و مسعود کیمیایی روی صحنه امدند.

طائر پور قبل از اعلام نام برگزیده چند دقیقه ای را صحبت کرد و ضمن تشکر از وزیر ارشاد که در جمع بود. خطاب به او گفت که خانه سینما و اعضایش بهترین مثال از یک جامعه مدنی است و از شما دعوت می کنم به این جامعه مدنی تکیه کنید

مسعود کیمیایی نیز به حضور ناصر تقوایی در جمع اشاره کرد و با تشویق حضار تقوایی روی صحنه حاضر شد.او در صحبت هایش گفت:خوب است که سالی یک بار دور هم جمع می شویم بهتر است از چنین شبی استفاده دیگری هم داشته باشیم و به معقوله سینما هم بپردازیم.خوشحالم که جوان ها وارداین عرصه شده اند و بیشتر جوایز امشب متعلق به انها بود.امیدوارم فیلم های خوب ما تبدیل به فیلم های مرغوب تری شود.

او که با تشویق حضار برای کارگردانی دوباره در سینما روبرو شد گفت:برخلاف برخی شایعات من مشکلی برای ساخت فیلم ندارم و دوستان وزارت ارشاد هم تاکنون به من لطف زیادی داشتند.اما تجربه ثابت کرده است وقتی برای تهیه کننده فیلم می سازی ان چیزی نیست که دوست داشته باشی.به هر حال کسی که سرمایه اش را برای ساخت فیلمی هزینه کرده است انتظار برگشت سرمایه را دارد.به هر حال امیدوارم موضوعات تازه تر و فیلم های بهتری در سینما ببینیم.سینمای ما مدتی است درجا می زند.جوانهای با استعداد زیادی داریم که من به اینده انها خوش بین هستم.در طول تاریخ شعر در کشور ما حرف اول را می زد و حالا چند سالی است  سینما جای انرا گرفته است.

در این بخش جمشید محمودی تندیس شایستگی بهترین کارگردانی را دریافت کرد.

در بخش اخر این مراسم اصغر فرهادی و رضا میر کریمی برای اهدای جایزه بهترین فیلم روی صحنه امدند و نام نوید محمودی را برای فیلم«چند متر مکعب عشق»اعلام کردند.

نوید محمودی پس از دریافت جایزه گفت:خوشحالم که این جایزه را از دست اقای فرهادی می گیرم.شبی که اسکار گرفت را فراموش نمی کنم و چقدر ان شب حال خوبی داشتیم .سال 1375 با خانم بین اعتماد تماس گرفتم و گفتم که من در تلویزیون دستیار کارگردان هستم و دوست دارم که در سینما کار کنم و او با خوش رویی با من رفتار کرد به او گفتم که من یک افغانی مقیم ایران هستم و می خواهم در سینمای ایران کار کنم .افتخار می کنم که در کنار شما هستم.برای من زمین مرز نداردچون در کنار شما هستم.

 

۲۱ شهریور ۱۳۹۴ ۱۱:۲۷

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500