English
به خانه سینما خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

اخبار

مراسم تشییع پیکر زنده یاد ولی الله مومنی با حضور جمع کثیری از هنرمندان کشور در خانه سینما برگزار شد

مراسم تشییع پیکر زنده یاد ولی الله مومنی با حضور جمع کثیری از هنرمندان کشور در خانه سینما برگزار شد
پیکر هنرمند فقید عرصه بازیگری و دوبله سینمای ایران زنده‌یاد ولی‌الله مومنی صبح روز دهم دی‌ماه با حضور اعضای هیات مدیره خانه سینما و جمع کثیری از هنرمندان سینما -تئاترو تلویزیون کشور از ساختمان وصال خانه سینما به سوی قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) تشییع شد.

 حمیدرضا آشتیانی‌پور، رییس انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم خانه سینما به عنوان اولین سخنران مراسم اظهار داشت: در این شرایط سخت وناگوار رغبتی  برای سخن گفتن به وجود نمی‌آید. درگذشت این بزرگمرد را به خانواده عزیزش و همچنین اعضای انجمن بازیگران سینمای ایران و انجمن گویندگان وسرپرستان گفتار فیلم ایران تسلیت می‌گویم. آقای مومنی صفات بارز زیادی داشت و از جمله ویژگی‌هایی که می‌توان از او یاد کرد این بود که ایشان حداقل 1000 بیت شعر حفظ بود، او خط خوشی داشت، اهل ورزش بود و از سلامت نسبتا خوبی برخوردار بود.

 اکنون ترک کردن  دوستان به ویژه یارانی که جایگزینی برای آن‌ها نیست و سالیان سال طول می‌کشد تا کسی جایگزین آن‌ها شود سخت است. و سخن گفتن در لحظه وداع بسیار سخت تر است.

علی دهکردی  نایب رییس و عضو شورای مرکزی انجمن بازیگران سینمای ایران به عنوان دومین سخنران  این مراسم گفت: من هم از طرف خودم به عنوان یک دوست و همکار و هم از طرف انجمن بازیگران به خانواده مرحوم مومنی و عزیزانی که در این مراسم حضور دارند، تسلیت می‌گویم. ما امروز در سوگ یک هنرمند بزرگ و ملی نشسته‌ایم. سوگواران یک هنرمند فقط همکاران و خانواده او نیستند بلکه آحاد مردم هستند که از هنرمندان خاطره دارند.

 شاید منصفانه‌ترین و عادلانه‌ترین شکل صحبت را در جشن تجلیل هنرمندان بتوان گفت نه اینکه در غم از دست دادن آن‌ها. ای کاش در کنار انجمن های بازیگران و گویندگان فیلم، یک انجمن دیگر به نام انجمن  آدم‌های مهربان  وجود داشت. زنده‌یاد مومنی بازیگری بود که امتحان خودش را در اجرای ژانرهای مختلف پس داد. به همین خاطر است که ماندگار شد. امیدوارم ما از این پس بتوانیم و شرایط به گونه‌ای فراهم شود که در تقدیر و ستایش عزیزان زمانی که خودشان در صحنه حضور دارند، حرف بزنیم و از آن‌ها قدردانی کنیم.

سیامک اطلسی بازیگر وگوینده  پیشکسوت فیلم با اشاره به سابقه همکاری های بسیارش با مرحوم مومنی  در سخنانی اظهار داشت: خبر درگذشت این عزیز را که شنیدم شوکه شدم، چون به قد و قامت این آدم نمی‌آمد که به این زودی قهر کند و از دنیا برود. ولی‌الله مومنی شریف بود، انسان بود و در کارهایش همیشه موفق بود، او هیچ وقت گدایی کار نمی‌کرد. من با زنده‌یاد مومنی در دو صنف گویندگی و بازیگری همکار بودم و به یاد دارم زمان‌هایی که برای کار گویندگی دعوت به کار می‌شدیم از صبح زود با هم کار می کردیم و تا دیروقت در کنار هم بودیم. ما بیشتر از اینکه کنار خانواده‌هایمان باشیم کنار هم بودیم. او هنرمند شوخ‌طبعی بود. ولی‌الله مومنی در سینما هم خوب درخشید و چند نقش ماندگار ایفا کرد.

وی سپس با بیان اینکه از همکاری با زنده‌یاد مومنی افتخار می کند خاطرنشان کرد: وقتی خبر درگذشت این دوست عزیز را شنیدم یک ساعت سکوت کردم و با خود می‌گفتم چطور ممکن است قد و قامتی مثل مومنی با روحیه شاد و ورزشکار سکته قلبی کند، حتما درونش چیزی بود که او را اذیت می‌کرد. به هر حال من به خانواده وی و هنرمندان تسلیت می‌گویم.

رضا صفایی پور ، بازیگر سینما از دیگر سخنرانان این مراسم بود که در سخنانی کوتاه ضمن تسلیت به خانواده مومنی اظهار کرد: در مقام یک دوست قدیمی ولی‌الله مومنی که حداقل در چهار الی پنج فیلم سینمایی با وی همراه بودم، چیزهای زیادی از او یاد گرفتم. ادب، تواضع و منش از جمله ویژگی‌هایی بود که من از او یاد گرفتم. اکنون به خانواده عزیزش و همه هنرمندان تسلیت می‌گویم.

آرش معیریان کارگردان سینما و تلویزیون که سابقه همکاری با زنده‌یاد ولی‌الله مومنی را داشت، بخش های دیگری از خاطرات همکاری خود با ولی الله مومنی را چنین بیان کرد:‌ دو شب قبل، اولین باری بود که پیامک ولی‌الله مومنی برای ولادت پیامبر اکرم(ص) برایم ارسال نشد. اول کمی خوشحال شدم که این بار من کمی پیش‌دستی کردم و برایش پیام تبریک فرستاده‌ام غافل از اینکه این خوشحالی یک تراژدی غمگین  بود. وقتی خبر درگذشت آقای مومنی را در یکی از سایت‌های خبری خواندم، یک فلاش‌بک 35 ساله در ذهنم شکل گرفت. از سردار جنگل (میرزاکوچک‌خان) گرفته تا امروز، همه را در ذهنم مرور کردم. او اخلاق و حافظه خوب و روحیه خوبی داشت.

معیریان همچنین یادآور شد: به یاد دارم یک روز سر صحنه آمد، دیدیم برخلاف همیشه  دیالوگ‌هایش را درست حفظ نکرده است و از من 10 دقیقه فرصت خواست. این اتفاق در کمتر از 10 دقیقه رخ داد و بعد از پایان کار دستیارم به من اطلاع داد که اگر آقای مومنی دیالوگ‌هایش را حفظ نکرده، به این خاطر بوده که این استاد بزرگوار شب گذشته تا صبح در اتاقش در هتل در نطنز مشغول مداوای بچه‌های فیلمبرداری بود، به همین خاطر بوده که نتوانسته بود دیالوگ‌هایش را بخواند. آنجا بود که من فکر کردم یک هنرمند، فقط یک هنرمند نیست. اکنون من در این غم بزرگ شریکم و برای آن بزرگوار آرزوی مغفرت می‌کنم. هنوز هم دست‌خط نازنین ولی‌الله مومنی در سایبان اتومبیلم به یادگار دیده می‌شود. امیدوارم ما قدر هنرمندانی که الان در جمع ما هستند و فرداها ممکن است نباشند را بدانیم.

جلیل فرجاد، بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون که  سابقه‌ی همکاری بسیاری  با زنده‌یاد مومنی دارد ، درحالی که به شدت متاثر و ناراحت بود، صحبت‌های کوتاهی در توصیف شخصیت او بیان کرد.

فرجاد در سخنانی گفت: همان‌طور که دوستان گفتند درباره یک دوست حرف زدن به خصوص عزیزی مثل ولی‌الله سخت است. دوستان همه صفات این عزیز را گفتند، از خوش‌رویی، فتوت و مردانگی‌اش. از کدام بگویم، از جگر خانواده‌اش یا جگر شما عزیزان. من هیچ وقت ناراحتی و رفتاری ناپسند از او ندیدم. حتی وقتی گاهی او را اذیت می‌کردم همیشه با بزرگی خودش مرا می‌بخشید. چقدر بخشندگی و بزرگواری ولی‌الله مومنی زبان‌زد بود. من تا به حال ندیدم او سیگار بکشد، او همیشه ورزش می‌کرد و سرحال بود. نمی‌دانم آیا کسی از دست ولی‌الله مومنی دلخور است؟ روحش شاد و یادش گرامی.

مجید رجبی معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران هم در صحبتی کوتاه ضمن تسلیت به جامعه هنرمندان و خانواده زنده‌یاد مومنی خاطرنشان کرد: همه صحبت‌ها درباره ولی‌الله مومنی شنیده شد. همه ما می‌دانیم حقیقی‌ترین واقعیت بعد از تولد، مرگ است و یکی از مهمترین کارهایی که هر انسانی باید انجام بدهد تکریم متوفی است. ما باید قدر این آدم‌ها را بدانیم. اکنون از همه هنرمندانی و عزیزانی که به این محل آمدند تشکر می‌کنم و از جانب خانه هنرمندان ایران این مصیبت را به خانه سینما و سایر اصناف هنری تسلیت می‌گویم.

رجبی معمار همچنین خاطرنشان کرد: ‌ا‌ن‌شاءالله خداوند ایشان را با محمدو آل محمد ) محشور بگرداند و آرزو می کنم که همه ما مسوولان ،قدرشناس هنرمندان باشیم و تا زمانی که در قید حیات هستند  تجلیل شایسته‌ای از آن‌ها بکنیم.

امیر محمد صمصامی، از دیگر اعضای انجمن گویندگان وسرپرستان گفتار فیلم ایران نیزدر این مراسم گفت :‌ من کوچکترین فرد این جمع هستم اما احساس کردم حتما باید چیزی بگویم. ما ولی‌الله مومنی را دوست داریم و آمده‌ایم بگوییم الان اگر در بین ما نیستی، ولی هستی. او همیشه جمع گویندگان را دوست داشت. وقتی 22 سالم بود وارد این حرفه شدم و ولی‌الله مومنی از جمله افرادی بود که یکی از خاطراتی که از او به یاد دارم این است که واقعا مرا تحویل گرفت و راهنمایی‌های زیادی در حقم کرد. به یاد دارم در فیلم «ساوالان» یدالله صمدی که باید یک شعر آذری را می‌خواندم، از آنجا که با زبان آذری آشنایی نداشتم، آن بزرگوار به من خیلی کمک کرد. ولی‌الله مومنی از دل‌ها وارد شد نه از درها .

مراسم تشییع پیکر ولی‌الله مومنی با سخنرانی کوتاه برادر آن مرحوم به پایان رسید. وی از همه هنرمندان حاضر در مراسم تشکر کرد و گفت: ما به لحاظ روحی وضعیت خوبی نداریم. همه ما از غم از دست دادن برادرم متأثر شدیم و در غم و اندوه از دست دادن ایشان شریکیم.

پایان بخش این مراسم ، چند بیتی در وصف حضرت علی (ع) بود که توسط امین طاری (خواننده) خوانده شد. پیکر هنرمند فقید زنده یاد ولی الله مومنی پس از اقامه نماز در حیاط ساختمان شماره دو خانه سینما با شکوه تمام توسط جمع کثیری از هنرمندان سینما - تئاتر - تلویزیون و چهره های فرهنگی و هنری کشور به سوی آرامگاه ابدیش در قطعه هنرمندان  بهشت زهرا (س) تشییع شد

مراسم ترحیم مرحوم ولی‌الله مومنی روز جمعه 11 دی‌ماه از ساعت 10:30 الی 11:45 در مسجد رسول (ص) واقع در سعادت‌آباد، میدان کاج برگزار می‌شود.

 

۱۰ دی ۱۳۹۴ ۱۳:۳۷

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500