English
به خانه سینما خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

اخبار

فراخوان فیلم های بلند سینمایی شانزدهمین جشن بزرگ سینمای ایران

فراخوان فیلم های بلند سینمایی شانزدهمین جشن بزرگ سینمای ایران

محمد بزرگ نیا دبیر شانزدهمین جشن سینمای ایران از همه تولیدکنندگان فیلم های بلند سینمایی دعوت کرد؛ تا برای شرکت در بخش مسابقۀ فیلم های بلند سینمایی در شانزدهمین جشن سینمای ایران از تاریخ   25/3/93  تا 15/4/93  سال جاری اقدام کنند.

شایان ذکر است تمامی  تولیدات سینمایی که از ابتدای خرداد سال 1390 تا پایان روز   15 تیرماه1393 به نمایش عمومی درآمده و در دوره های پیشین جشن سینمای ایران شرکت نکرده باشند­ می­توانند با درخواست تهیه کننده در این جشن شرکت کرده و مورد داوری قرار بگیرند .

صاحبان آثار می توانند جهت دریافت فرم شرکت و تحویل فیلم از ساعت 9 صبح تا 18 در فاصله تاریخ تعیین شده به دبیرخانه جشن سینمای ایران واقع در خیابان  بهار جنوبی کوچه سمنان پلاک 29  مراجعه فرمایند .

جهت دانلود فرم اینجا کلیک نمایید.

 

 

آیین نامه:

 

فیلم بلند سینمایی

ماده1- خانه سینمای ایران در راستای اجرای اهداف اساسنامه خویش،‌ شانزدهمین جشن بزرگ سینمای ایران را به منظور ارزشیابی حرفه ای آثار سینمایی و ترغیب و تشویق فیلمسازان و دست اندرکاران و نیز ارتقای هنر- صنعت سینمای ایران برگزار و به برگزیدگان در یازده رشته و هجده تندیس شایستگی اهدا می کند:

1-1-      تندیس شایستگی بهترین فیلم

1-2-      تندیس شایستگی بهترین کارگردانی

1-3-      تندیس شایستگی بهترین فیلمنامه

1-4-      تندیس شایستگی بهترین فیلمنامة اقتباسی

1-5-      تندیس شایستگی بهترین بازیگر زن ( ایفای نقش اول)

1-6-      تندیس شایستگی بهترین بازیگر مرد ( ایفای نقش اول)

1-7-      تندیس شایستگی بهترین بازیگر زن ( ایفای نقش مکمل)

1-8-      تندیس شایستگی بهترین بازیگر مرد ( ایفای نقش مکمل)

1-9-      تندیس شایستگی بهترین فیلمبرداری

1-10-  تندیس شایستگی بهترین موسیقی متن

1-11-  تندیس شایستگی بهترین تدوین

1-12-  تندیس شایستگی بهترین طراحی صحنه

1-13-   تندیس شایستگی بهترین طراحی  لباس

1-14-  تندیس شایستگی بهترین صدابرداری

1-15-  تندیس شایستگی بهترین صداگذاری و میکس

1-16-  تندیس شایستگی بهترین چهره پردازی

1-17-  تندیس شایستگی بهترین جلوه های ویژه میدانی

1-18-  تندیس شایستگی بهترین جلوه های بصری

تبصره 1: در صورت وجود حداقل سه فیلمنامة اقتباسی در آثار ارائه شده تندیس شایستگی بهترین فیلمنامه اقتباسی اهدا می شود .

ماده2- داوری آثار سینمایی متقاضی شانزدهمین جشن سینمای ایران در دو مرحله انجام  می شود:

الف- مرحله داوری تخصصی

الف-1) پنج داور تخصصی در رشته های کارگردانی،‌ فیلمنامه نویسی، بازیگری، فیلمبرداری، موسیقی ، تدوین، صدا، مدیران هنری، چهره پردازی، جلوه های ویژه میدانی و جلوه های ویژه بصری جمعا پنجاه و پنج داور که از سوی اصناف مربوطه معرفی می شوند انتخاب و معرفی نامزدهای دریافت تندیس شایستگی در رشته تخصصی خود را به عهده می گیرند.

تبصره1: هر یک از اصناف دارای تندیس شایستگی یکی از داوران خود را به عنوان سرشاخه برای ایجاد هماهنگی امور داوری به مدیر اجرایی جشن معرفی می کند.

تبصره 2: نامزدهای بهترین فیلم باید دست کم در پنج رشته  نامزد دریافت تندیس شایستگی شده باشند که سه نامزدی آنها باید در رشته های فیلمنامه ،‌کارگردانی ، بازیگری، فیلمبرداری و تدوین باشد.

تبصره 3:  چنانچه تعداد فیلم های واجد شرایط نامزدی دریافت تندیس شایستگی بهترین فیلم کمتر از هشت فیلم باشد با صلاح دید دبیر جشن و تصویب شورای سیاستگزاری با تغییر تبصره 2 واحد الف به تعداد فیلم های واجد شرایط نامزدی افزوده خواهد شد .

تبصره 4: هیئت داوران شورای عالی تهیه کنندگان از میان فیلم های واجد شرایط نامزدهای بهترین فیلم را انتخاب می کنند.

الف-2) در داوری تخصصی برای هر تندیس حداکثر پنج نامزد معرفی می شود. این تعداد صرفاً برای نامزدی بهترین فیلم تا حداکثر هفت نامزد قابل افزایش است.

ب- مرحله نهایی داوری

·        ب-1) به منظور انتخاب برترین های دریافت تندیس شایستگی ،‌از میان نامزدهای منتخب داوری تخصصی، هیئت داورانی، با تماشای همه آثار نامزد شده، برگزیدگان هر رشته را معرفی می کنند.

·        پنجاه و پنج  نفر داوران تخصصی اولیه

·        نوزده نفر از داوران معرفی شده از اصناف:  انجمن مدیران تولید، کانون
برنامه ریزان و دستیاران کارگردان، کانون دستیاران فیلمبردار، انجمن
منشیان صحنه، انجمن مدیران سالن های سینما، انجمن طراحان فنی، انجمن
بازیگران و بدلکاران، انجمن سرپرستان گفتار فیلم و گویندگان، انجمن
مدیران تدارکات، انجمن عکاسان فیلم، انجمن کارکنان لابراتوار،‌انجمن
سینماداران، انجمن مدرسان سینما، انجمن منتقدان و نویسندگان ، انجمن
مستندسازان، انجمن تهیه کنندگان مستند،‌انجمن آسیفا، انجمن ایسفا و کانون طراحان و مدیران تبلیغات سینمای ایران  

·        شش نفر داوران شورایعالی تهیه کنندگان

·        پنج نفر داوران منتخب هیات مدیره خانه سینما

ماده3. تمامی داوران متعهدند  تا در جلسات نمایش و داوری 3/2 فیلم های نمایش داده شده هر دو مرحله شرکت کنند. آرای داورانی که از این قاعده پیروی نکرده باشند شمارش نمی شود.

تبصره: در صورتی که حضور داوران تخصصی هر رشته به 3/2 از جلسات نمایش مرحله تخصصی نرسد، تندیسی به آن رشته تعلق نمی گیرد.

ماده4. پس از پایان نمایش فیلم ها در دور داوری تخصصی، برگه های معرفی نامزدهای هر رشته به داوران تحویل می شود. داوران حداکثر 48 ساعت فرصت دارند تا برگه های آرای خود را در پاکتهای در بسته منقوش به امضای خود به سرشاخه های هر رشته تحویل دهند. سرشاخه ها نیز پس از جمع آوری پاکت های آرای رشته خود آن را به دبیر جشن تسلیم می کنند.

ماده5. در مرحله نهایی داوری، تمامی داوران پس از تماشای همه آثار نامزد شده در مرحله داوری تخصصی، برگه های انتخاب برترین های خود را در تمامی رشته ها( که در روز آخر نمایش ، توسط دبیرخانه جشن در اختیارشان قرار می گیرد) تکمیل و حداکثر ظرف 72 ساعت آرای خود را در پاکتهای دربسته منقوش به امضای خود تحویل دبیر جشن سینما ایران می دهند.

ماده6. به منظور شمارش آرای داوری، شورای صیانت از آرا متشکل از سه نفر از هنرمندان و صاحب نظران خوشنام سینما توسط شورایی مرکب از دبیر جشن یا مدیر اجرایی جشن و سر شاخه های هر رشته برگزیده می شوند.

شورای صیانت از آرا مسئولیت بازگشایی پاکتهای آرای داوران و شمارش آنها را بر عهده دارد. این شورا نتیجه  شمارش آرای نهایی را به دبیر جشن اعلام می کند.

ماده7. یک هیئت داوری متشکل از سرشاخه های هرر شته یا نماینده ای از میان داوران همان رشته و به همراه دو نفر از انجمن برنامه ریزان و دستیاران کارگردان نامزدهای دریافت تندیس شایستگی بهترین فیلم اول ( تهیه کنندگی) و بهترین کارگردانی اول را معرفی می کند.

تبصره: برنده تندیس شایستگی  بهترین فیلم اول و کارگردانی اول همانند سایر رشته ها در مرحله نهایی داوری توسط همه داوران این مرحله برگزیده می شود.

ماده8. به منظور ارزیابی و داوری بهترین اثر در معرفی فیلم  ( عکس، آنونس، پوستر) یک هیات داوری متشکل از نه نفر ( سه نفر از انجمن عکاسان ، یک نفراز کانون تدوینگران و سه نفر از  کانون طراحان و مدیران تبلیغات سینمای ایران و دو نفر کارشناس گرافیک و پخش فیلم به انتخاب دبیر جشن) آثار و مواد تبلیغاتی را بررسی کرده و یک تندیس به بهترین عکس و دو تندیس شایستگی به بهترین پوستر و بهترین آنونس اهدا می کنند.

ماده9. به منظور ارزیابی بهترین طراحی تیتراژ فیلم ، 5 نفر از داوران معرفی شده صنوف به انتخاب دبیر جشن مسئولیت داوری و اهدای یک دیپلم افتخار را به عهده می گیرند

ماده 10 . هیچ یک از جوایز( تندیس ها ) به طور مشترک اهدا نمی شود.

ماده 11. به منظور قدردانی از شایستگی ها و تلاش های تعدادی از دست اندکاران سینمای ایران، به پیشنهاد دبیر جشن و تایید هیات مدیره خانه سینما، تا 3 تندیس افتخار در جشن شانزدهم طی آئینی به دست اندرکاران سینما اهداء می شود.

ماده.12 به منظور ابراز مراتب قدردانی از کسانی که به نحوی به سینمای ایران خدمت کرده اند،  به پیشنهاد دبیر جشن و تایید مدیر عامل خانه سینما تندیس افتخار سیف اله داد به یکی از افراد موثر و خدمتگزاران این قلمرو اهدا می شود.

ماده13. تمام فیلم های سینمایی که از ابتدای خرداد ماه سال 1390 تا پایان روز 15 تیرماه 1393  به نمایش عمومی در آمده  و در دوره های پیشین جشن سینمای ایران شرکت نکرده باشند، می توانند در این جشن شرکت کنند.

ماده14. تهیه کنندگان فیلم های متقاضی باید کتباً تقاضای شرکت در جشن سینمای ایران را تکمیل و امضاء‌ کنند.

ماده15. تکمیل و امضای تقاضای شرکت در جشن سینمای ایران به منزله پذیرش و قبول تمامی این مقررات است.

ماده16. پس از امضای تقاضای شرکت در جشن سینمای ایران امکان خارج کردن فیلم از داوری وجود ندارد.

ماده 17. با توجه به تصویب هیات مدیره خانه سینما و موافقت صنوف ذیربط مبنی بر برگزاری جشن های مستقل برای فیلم های کوتاه داستانی و تجربی، سینمای مستند و سینمای انیمیشن، این رشته ها جشن خود را به صورت مستقل با آیین نامه ای مکمل و با مسئولیت دبیرجشن شانزدهم سینمای ایران برگزار کرده و تندیس شایستگی سینمای ایران را به برگزیدگان اهداء‌می کنند.

ماده18. هر گونه تفسیر مواد این مقررات و تصمیم گیری در سایر موارد پیش بینی نشده توسط دبیر جشن در شورای سیاستگذاری اتخاذ شده و نافذ می باشد.

 



۲۵ خرداد ۱۳۹۳ ۱۲:۱۲

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500