English
به خانه سینما خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

اخبار

نشست تخصصی نسبت هنر- صنعت رسانه سینما با فناوری با حضور دکتر ستاری برگزار شد

نشست تخصصی نسبت هنر- صنعت رسانه سینما  با فناوری با حضور دکتر ستاری برگزار شد

روابط عمومی خانه سینما  اعلام کرد:  نشست تخصصی نسبت هنر- صنعت رسانه سینما  با فناوری روز گذشته 27 مرداد ماه  با حضور سورنا ستاری معاون علمی رئیس جمهور ، پرویز کرمی رئیس مرکز اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری،‌ ، حجت‌اله ایوبی رئیس سازمان سینمایی و محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما و جمعی از اعضای صنوف سینمایی در خانه سینما برگزار شد.

 در این نشست که در ادامه نشست‌های تخصصی سینما در خانه سینما برگزار شد، عسگرپور مدیرعامل خانه سینما گفت: از زمان استقرار دولت یازدهم‌ گرایش مثبتی در رابطه دولت با هنرمندان بوجود آمده است. ارتباطات شخصی در برخی سازمان‌ها پیش از این وجود داشته و سازمان‌ها به طور طبیعی ترجیح می‌دهند با یکسری از  افراد به طور مستقیم در ارتباط باشند، اما این تشریک مساعی و رسیدن به اهداف مثبت نیازمند ارتباطات گسترده‌تری است.

وی ادامه داد: ارتباط سینما با فناوری چند نکته را به ذهن‌ها متوادر می‌کند. سینها با تمام فراز و فرود کاری که داشته کمتر توانسته به مسائل فنی بپردازد. جوانانی در این کشور توانسته‌اند دستاوردهایی بوجود بیاورند. اما سینما نتوانسته است به طور جامع به آن بپردازد. با توجه به دستاوردهای  این جلسه باید دید چگونه سینما می‌تواند برای موضوعات علمی و فناوری در کشور ما مفید واقع شود.

عسگرپور تاکید کرد: به هرحال در سال‌های گذشته سینمای ما دستاوردهایی داشته است اما تاسف می‌خوریم که می‌بینیم بسیاری از کشورهای دیگر خیلی از فناوری‌ها را نداشته‌اند اما امروز دارند و این زیرساخت‌های فناوری در کشور ما عقب‌تر است. همیشه دچار این مشکل ساختار ی در تولید بوده‌ایم و این باعث شده سینمای ما دچار رخوت و تنهایی شود و دیگر به تولید فیلم‌های عظیم نتوانیم فکر کنیم.

حجت‌اله ایوبی در ادامه این برنامه گفت:‌ سال‌هاست که درهای رزق و روزی در سینمای کشور بسته شده و قفل‌هایی زده شده ما به همه درها می‌کوبیم و امیدواریم کلیدها  ما قفل ها را یکی یکی باز کند و اقتصاد سینما شکل بگیرد. برای این کار بخشی از کارها به تولید و درآمد و هزینه برمی‌گردد. بخشی دیگر به زیرساخت مربوط می شود. که آن سالن‌های سینمای ماست که در آن مشکل داریم. بیشتر شهرهای ما سینما ندارد و اگر تولید هم کنیم مشکل نمایش آن‌ها را داریم.

وی افزود: آرزو ما این است که در سینما صنعت و دانشگاه به کمک بیایند. سینما بدون صنعت نمی‌تواند ادامه دهد. بحث فناوری در سینما یک رابطه لوکس و شیک نیست و سینما نمی‌تواند بدون فناوری ادامه دهد. گذشت زمانی که درها را ببندیم و بگوییم فقط آثار ایرانی را ببینیم.

ایوبی ادامه داد: حضور معاون علمی رئیس جمهور در خانه سینما یک همکاری مفید می‌دانیم و وعده می‌دهم در بخش‌های خصوصی سینما افرادی هستند که با عشق و علاقه آمده‌اند و می‌خواهند سینما را روزآمد کنند، اما مشکلاتی دارند، عده‌ای در عرصه جلوه‌های ویژه با جان خود بازی می‌کنند و حتی از ما شهید هم گرفته و امیدواریم که این صنعت در همه این موارد روزآمد شود.

وی ادامه داد: تفاهمنامه بین وزارت ارشاد و معاونت علمی ریاست جمهوری اگر عملیاتی شود، ما و سینماگران به آرزویمان می‌رسیم. سینما گویاترین و جهانی‌ترین زبان بیان تمدن یک ملت است. سینمای ما آماده است و سینماگران ما آماده‌اند و خواهید دید که با بروز شدن این سینما آن‌ها چه کارهای بزرگی خواهند کرد. همچنین از خانه سینما تشکر میکنم که در یک سال گذشته پس از بازگشایی کارهای زیادی توانسته در حوزه های مختلف سینما انجام دهد.

در ادامه دکتر سید سپهر قاضی نوری رئیس ستاد فناوری های نرم در ادامه بیان کرد:ما تفاهم نامه ای با وزارت ارشاد داریم که بر اساس ان به دنبال این هستیم که شرکت های این حوزه را گسترش دهیم و آنها را به محور دانش بنیاني نزدیک کنیم و از مزیای شرکت های دانش بنیاد استفاده کنیم تا از این طریق منابع و سرمایه ها را برای توسعه فناوریهای این حوزه بهره ببریم. شرکت های این حوزه را به شکل کسب و کارهای هنری دربیاوریم.

وی ادامه داد: ستاد ما در حوزه های هنرهای نمایشی، سینما، تئاتر، تجسمی، مدل، لباس، جواهر، گردشگری و میراث است. ستاد ما و فناوری اطلاعات با شرکت های خصوصی روبرو طرف است. ما از شما توقع داریم نقطه نظرات و مسائلتان را به ما منتقل کنید. متقاضیان واقعی این حوزه را به ما معرفی کنید. یکی از کارهای خوبی که ما می توانیم در این حوزه انجام دهیم توجه به یارانه های فرهنگی است. تا از این طریق مشارکت کنیم.

رئیس ستاد فناوری نرم تاکید کرد:ما 10 بسته حمایتی داریم. حمایت از طراحان، توسعه فناو.ری، ثبت اصلت فرهنگی آثار، تولید مواد اولیه و... . حتی آمادگی برای تعریف بسته های دیگر حمایتی داریم. در این حوزه شرکت هایی که تازه بنیان شوند شرایط خاصی را خواهند داشت. به طور نمونه تا 15 سال از مالیات معاف هستند. از انواع وام های قرض الحسنه و ... استفاده می کنند.

وی افزود: ما پیشنهاد می کنیم شرکت های حوزه تدوین، صداگذاری، تجهیزات حتما در مرحله اول قدم جلو بگذارند. طرح و پیشنهاد ارائه دهند و از مزایای ما استفاده کنند. همچنین شرکت هایی که در زمینه تولید انیمشن و بازی نیز فعالیت کنند می توانند پا به این چرخه بگذارند. البته تاکید ما بر تولیدات بومی سازی است. در هر حال به دنبال مشارکت هستیم و می خواهیم دوستان طرح های تجاری خوبی در این زمینه ارائه کنند.

در ادامه  دکتر سورنا ستاری معاون علمی رئیس جمهور و رئیس ستاد نخبگان علمی کشور گفت:یکی از اولویت های اصلی دولت بحث اقتصاد دانش بنیان است. یک مفاهیمی در کشور ما بیگانه است. این مفاهیم را می خواهیم تغییر دهیم. به همین دلیل مشکلات زیادی داریم. عمدتا کشورهایی که دارای منابع زیر زمینی هستند هیچ وقت پیشرفت نمی کنند. هیچ وقت کشورهایی که چنین ساختاری دارند احتیاجی به نخبگان ندارند. به همین دلیل ما با بحث مهاجرت نخبگان روبرو می شویم. این ساختار احتیاج به فارغ التحصیل دانشگاهی ندارد.

وی ادامه داد:اقتصاد این کشورها زیر زمینی است و به انسانها به عنوان سرمایه نگاه نمی کند. در یک اقتصاد دانش بنیان علم است که ثروت می آورد. پژوهش درآمدزا است. پس اگر می خواهیم نخبه ها را در کشور نگه داریم احتیاج به اقتصاد دانش بنیان داریم. در حاضر تیپ و فضاهای فکری تغیر کرده است و برای اینکه بتوانیم به این استاندارد سازی برسیم با مشکلات زیادی روبرو هستیم.

دکتر ستاری ادامه داد:هیچ وقت ارتباط صنعت و دانشگاه به طور مستقیم انجام نمی شود. این همکاری از طریق نهادهای واسط انجام می شود.لزوم فن آوری در حوزه سینمایی از بحث هایی است که ما به عنوان تجرات به آن نگاه می کنیم. ما نهاد بزرگی نیستیم. ولی قابلیت های خوبی داریم. سعی م کنیم کوچک و چالاک بمانیم و از مغزهایی که در داخل وجود دارد استفاده کنیم. ما در این راستا در خدمت شما هستیم.

وی در ادامه بیان کرد: ما کمبودهای جدی در حوزه خبرنگاران و یا مستندسازان علمی فناوری داریم. ما محققینی در حوزه نانو داریم که بسیار پیشرفته اما ناشناخته هستند. متاسفانه در حال حاضر برداشت ها در حوزه علم و فناوری اشتباه است. ما دستاوردهای مختلفی در کشور داریم. در حالی که در هالییود ما شاهد فیلم هایی هستیم که علوم جدید و آینده را نشان می دهد. علوم جدید خیلی خطرناک و زیرک است. ما باید این موضوع را مدنظر قرار دهیم.

دکتر ستاری افزود: عدم شناختی که از حوزه فناوری در سینما وجود دارد باید اصلاح شود. این موضوع قطعا در مستندهای علمی باید لحاظ شود. ما تفاهم نامه ای با وزیر ارشاد داشتیم. در همین زمینه با ارشاد در ارتباط با تحلیل محتوا و تکنولوژیهای تولید در زمینه علوم فن آوری صحبت کردیم. امیدواریم اتفاقهای خوبی در این حوزه بیفتد. تا از این طریق بسیاری از جوانان فارغ التحصل فناوری را فعال کند. اما ما باید تمام پیش زمینه های فکری را تغییر دهیم چرا که ما در اقتصاد نفتی بزرگ شدیم. باید خودمان روی پای خودمان بایستیم.

در ادامه آقای اردستانی یکی از تهیه کنندگان آثار مستند گفت:ما نیز مانند فیلم هالیوودی می توانیم در زمینه های علمی تولید کنیم. اما تجهیزات لازم را در اختیار نداریم. در حالیکه فیلمسازان خوبی در این عرصه فعالیت می کنند. متاسفانه در سینمای ایران فیلمساز نمی تواند به نکات منفی توجه کند و وباید فقط در ارتباط با مسائلی در اثار خود صحبت کند که کاملا مثبت است. من خودم مستند ساز آثار جنگی بودم در همان زمان هم برای ساخت فیلم مشکل داشتیم. به طور نمونه در فیلم های که شخصیت پلیس حضور دارد ما نمی توانیم چنین شخصیت هایی را منفی نشان دهیم. فیلمسازان ما زندگی خود را پای این سینما گذاشته اند. تا این هنر پابرجا بماند. من خودم شرکت فیلمسازی دارم. اما برای تولید هر فیلم باید به دنبال سرمایه باشم. متاسفانه حتی بانک ها وقتی مراجعه می کنیم ما را به عنوان تولید کننده نمی شناسند.  ما متاسفانه مشکل تجیزات و امکانات داریم چرا که در این بخش نیازمند حمایت هستیم.

در ادامه دکتر حسین نژاد عنوان کرد:در طی این سالها در سینما نشست های اینگونه برگزار شده و حرفهای خوبی هم در این نشستها طرفین بیان کرده اند. اما متاسفانه نتیجه عملی نداشته و به نوعی فقط در حد صحبت مانده اند. امیدوارم این بحثها اینبار عملی شود. البته ما تحقیقاتی درباره چرایی عملی نظدن این امر طی تمام این سالها جمع اوری کردیم که در صورت نیاز می توانیم در اختیار شما بگذاریم.

ستاری در پاسخ به مسائل مطرح شده در ادامه عنوان کرد:ما در عرصه های دولت یک غول چراغ جادو داریم که عده ای دم در کنار آن ایستاده اند. حالا  ممکن است این غول در در زمان خود باعث بسته شدن جایی شود و غول بعدی که کمی مهربان تر است آن را باز کرده است. تا کی باید صبر کیم تا غول چراغ جادو آرزوهای شما را برآورده کند.

وی ادامه داد:غول همان غول است اما حالا خوش خلق تر است. چرا باید دولت کار شما را انجام دهد. در دولت نخبه وارد نمی شود چون نمی تواند جذب کند. دولت نمی تواند کار تجاری و یا اقتصادی انجام دهد. شما از ما بخواهید که توامند شوید .روی پای خودتان بایستید. کهاگر غول عوض شد شما همچنان محکم روی پای خود ایستاده باشید. من نیامدم مشکلات شما را حل کنم. بلکه یکسری توامندیهایی دارم که شما می توانید از آن استفاده کنید. شما از توامندیهای ما استفاده کنید تا این سینما تجاری شود.

دکتر ستاری افزود:ما می توانیم با استفاده از فناوری با هزینه های پایین تر فیلم های بهتری را تولید کنیم و همچنین به اقتصاد و تجارت بیشتری هم دست یابیم. شما از توامندیهای دولت می توانید استفاده کنید. تلاش کنید از این سیستمی که در اختیار دارید بهره ببرید وگرنه ما همان غولی هستیم که مثال زدیم. ما از این طریق می توانیم سینما را تجاری کنیم و روی  پای بازار خودش بایستد. معاونت هیچ پولی در اختیار نمی گذارد اما می تواند که امکانات در اختیارتان بگذارد. بهتر است به ستاد های ما و شرکت های دانش بنیاد نزدیک شوید تا قدم درستی در راه اقتصاد سینما بردارید.

در ادامه فرهاد توحیدی رئیس هیات مدیره خانه سینما گفت: ما با شما در بحث نسبت دولت با بخش خصوصی هم داستان هستیم. ما در کشوری هستیم که بیش از 80 درصد اقتصاد را دولت کنترل می کند. جامعه ایران جامعه کلنگی است. در این چرخه بخش خصوصی مفهومی ندارد. انباشت ثروت در این چرخه معنایی پیدا نمی کند. اما فرصت تاریخی داریم تا از این چرخه خارج شویم. اگر دوستان من از این نکته شکایتی دارند که به شکوفایی خلاقیت ها مجالی نمی دهد. به آنها حق دهید دهید که این مسائل را با شما مطرح کنند تا از شما همدلی ببینند. شما همدلی را مطرح کردید اما دوستان به گرمای عاطفی بیشتری نیازد دارند.

وی ادامه داد:همه دوستان من که در اینجا هستند ساختارکاریشان درام است. دارم هم کارش خلق عاطفه است. ما تصور می کنیم به ماموریت های شما شما نزدیک هستیم و موضوع ماموریت های شما نیازهای سینما ما هم هست. اما باید با هم همفکری کنیم که چه باید کرد. ما نمی گوییم فردای کشور چه می شود. ما اهل پیش بینی نیستیم. عرصه علمی هم همینگونه است.

توحیدی تاکید کرد: در آن تفاهم نامه ای که شما با ارشاد امضا کردید راههای را پیش روی ما باز کرده است. ما در حال حاضر احتیارج به تکنولوژیهای روز آمد داریم. ما در اینجا استودیو های معتبری داریم. به طور نمونه استودیو آقای کامرانی که از خارج سفارش کار می گیرد. نیروی انسانی ما به روز است. دوستان جوان ما در فناوری سرآمد هستند. اما سخت افزار وجود ندارد. ما سرمایه لازم را برای خرید و ورود نداریم. خواهش من این است که شما یک تفاهم نامه ای را با خانه سینما امضا کنیدو

وی ادامه داد: ما به تازگی در خدمت شهردار تهران بودیم. وی پیشنهاد داشتند تا اراضی را اختصاص دهند برای تاسیس سوله های سینمایی و استقرار فن آوریهای روز . به همین دلیل خواهش می کنم شما یک کمتیه مشترکی را استقرار دهید. ما دوستان مستند ساز علمی زیادی داریم. دوستان ما آمادگی لازم را دارند. در زمینه ساخت فیلم های سینمایی نیز می توانیم قدم های بزرگی برداریم. مشکل ما در ایران این است که تصوری از آینده نداریم و حتی امکان ساخت ان را هم نداریم. دوستان من کارهای در این زمینه دارند. با این تفاهم نامه می توان کارهای عملی کرد. بهتر است روی مشارکت ها کارهای عملیاتی انجام داد.

دکتر ستاری در پایان تایید کرد: ماامکانات زیادی داریم و دراختیار شما است. بودجه در دولت زیاد است. اما این بودجه در جای درستی نمی نشیند. بودجه آموزش و پرورش ما 25 هزار میلیارد تومان بودجه دارد. اما بیشتر آن بودجه حقوق است. با مابقی آن هم نمی توان برای خلاقیت هزینه کرد. این کارها در بخش خصوصی شکل می گیرد. بزرگترین مسئله ما ایجاد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی است. صحبت های آقای توحیدی بسیار به ما نزدیک بود. فکر میکنم آقای قاضی نوری و آقای کرمی از طرف ما برای برگزاری نشست های مسترک، تورهای علمی و ارتباط با مستند سازان با شما همراه هستند. اگر تفاهم نامه ای هم نیاز باشد با دکتر ایوبی انجام خواهد شد. از این امکانات استفاده کنید تا روی پای خود بایستید. نهادی شوید که با تغییر دولتها اسیبی نبینید.

 

پاورپوینت نشست تخصصی دکرت ستاریپاورپوینت نشست تخصصی نسبت هنر- صنعت- رسانه سینما با فناوری

 

 دکتر سورنا ستاری - معاون علمی و فناوری رییس جمهور  
نشست تخصصی دکتر ستاری 12
نشست تخصصی دکتر ستاری 10
نشست تخصصی دکتر ستاری 9

 

 

 

۲۸ مرداد ۱۳۹۳ ۱۳:۱۹

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500