English
به خانه سینما خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

اخبار

سینمای ایران در جهان، صاحب شخصیت است/ رونمایی از یک کتاب سینمایی

سینمای ایران در جهان، صاحب شخصیت است/ رونمایی از یک کتاب سینمایی
یک استاد دانشگاه و متخصص سینمای ایران از ترکیه، معتقد است سینمای ایران در جهان صاحب هویت و شخصیت است.

به گزارش ستاد خبری، مراسم رونمایی از کتاب «معرفی منابع جهانی در مورد سینمای ایران» عصر امروز پنجشنبه دوم اردیبهشت ماه در کاخ جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

در ابتدای این مراسم رضا میرکریمی با بیان اینکه این کتاب به سفارش جشنواره نوشته شده گفت: در این کتاب فهرستی از منابع مکتوب درباره سینمای ایران که خارج از کشور منتشر شده گرد هم جمع شده است.

او ادامه داد: دکتر ابوالحسین لاله با همراهی جمعی از پژوهشگران روی این موضوع کار کردند و کتاب را که قدم بزرگی به حساب می‌آید برای انتشار در این جشنواره حاضر کردند. همچنین امروز خانم کالین از آلمان که درباره سینمای ایران و ترکیه کتاب‌هایی را نوشته‌اند، در جمع ما حضور دارند.

در ادامه مراسم ابوالحسین لاله که کتاب با کوشش او و گروهش حاضر شده، عنوان کرد: سینمای ایران در دنیا جایگاه بزرگی دارد، اما وقت آن رسیده که این بزرگی را تنها با فیلم‌هایش نبینیم، بلکه فرهنگی را که در سایه این سینما به وجود آمده است، مد نظر قرار دهیم و بدانیم که نگاه از بیرون به این سینما چطور است.

او در ادامه افزود: در این کتاب بیش از ۸۰ درصد کتاب‌هایی که به زبان‌های مختلف انگلیسی، اسپانیایی، آلمانی، ترکی و … درباره سینمای ایران نوشته شده، را می‌توان یافت. امیدوار هستیم در گام بعدی بتوانیم بیش از ۲۰۰ پایان‌نامه‌ای که درباره سینمای ایران وجود دارد را گردآوری کنیم و در جلد سوم ۳۰۰ مقاله‌ای که در مجلات مختلف منتشر شده‌اند را جمع آوری کنیم.

در مراسم رونمایی از کتاب همچنین دکتر اوزگو پازن از ترکیه حضور داشت و درباره سینمای ایران گفت: در اواخر دهه ۸۰ که تقریبا بعد از انقلاب اسلامی در ایران است، سینمای ایران ادبیات متفاوت و ساختار تازه‌ای را معرفی کرد که منحصر به فرد بود. گفتمانی که بر سینمای ایران حاکم است باعث می‌شود ما آن را به عنوان یک سینمای خاص بشناسیم.

او در ادامه تاکید کرد: ملت‌هایی مانند ژاپن و فرانسه که سنت و فرهنگ مشخصی دارند، فضا و بستر مشخصی را به وجود آورده‌اند که وقتی از سینمای آن‌ها صحبت می‌کنیم، همه از فضای آن باخبر هستند، در این میان ایران هم توانسته چنین بستری را برای خودش به وجود بیاورد.

یارن با بیان اینکه امروزه همه می‌دانند که فضای فیلم‌های سینمای ایران چگونه است، بیان کرد: وقتی با یک منتقد به تماشای فیلم‌های ایرانی می‌نشینیم، می‌دانیم در انتظار چه چیزی هستیم و از فرم و فضای خاصی که سینمای ایران خودش را با آن معرفی کرده، باخبر هستیم. البته این موضوع نکته منفی هم دارد که برخی تصورات یکسانی مانند آرام و بدون هیجان بودن فیلم‌ها باشد، برای همه فیلم‌ها وجود دارد.

او ادامه داد: با همه این اوصاف سینمای ایران شخصیت پیدا کرده و به خود باوری رسیده است، نقطه‌ای که خیلی از سینماهای دیگر به آن دست پیدا نکرده‌اند.

یارن کتاب «معرفی منابع جهانی در مورد سینمای ایران» را مرجعی در بیوگرافی سینمای ایران دانست و افزود: سینمای ایران تنها قصد ساخت فیلم‌ ندارد، بلکه توانسته خودش را به مرجعیت برساند و معرفی کند و با اینکه این قدم کمی دیر برداشته شده، اما قدم بزرگی است که باید ادامه هم داشته باشد.

۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۸:۱۲

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500