English
به خانه سینما خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

اخبار

نشست مطبوعاتی شانزدهمین جشن سینمای ایران برگزار شد

نشست مطبوعاتی شانزدهمین جشن سینمای ایران برگزار شد
نشست مطبوعاتی شانزدهمین جشن سینمای ایران صبح امروز 26 خرداد ماه با حضور محمد بزرگ نیا دبیر، مازیار میری دبیر اجرایی و اهالی رسانه در تالار سیف الله داد خانه سینما برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمد بزرگ نیا دبیر جشن گفت:بعد از دو سال تعطیلی خانه سینما شانزدهمین جشن سینمای ایران برگزار می شود. در این دوره فیلم های اکران شده از سال 90 تا 92 مورد بررسی قرار می گیرد.


وی در پاسخ به این سوال که چرا فقط فیلم های اکران شده در این دوره مورد قضاوت قرار می گیرد، افزود: شواری سیاست گذاری جشن چندین جلسه تشکیل داد. در ابتدا تصمیم گرفتیم تمام فیلم های که در سالهای 90، 91 و 92 ساخته شده بودند را مورد داوری قرار دهیم که به 400 فیلم رسیدیم.

بزرگ نیا ادامه داد: اما پس از آن شورا به این تصمیم رسید که فقط فیلم هایی را که در این چند سال اکران شده اند را داوری کند. بر همین اساس فیلم های اکران شده  از خرداد 90 تا 15 تیر 93 مورد قضاوت قرار می گیرند. بر همین اساس 130 فیلم متقاضی حضور شدند. امیدوارم مابقی فیلم ها هم امسال مجوز اکران بگیرند تا سال آینده داوری شوند. امید است از سال آینده داوری جشن را به صورت آکادمیک برگزار کنیم.

وی درباره جشن های مستند، کوتاه و انیمیشن گفت:این سه جشن صنوف به صورت مستقل برگزار می شوند و ما در آنها دخالتی  نداریم. دوستان در صنف مستند سازان فیلم هایی را در این بخش داوری می کنند که فیلمسازان آنها عضو صنف باشند. اگر غیر از این بود باید بیش از سه هزار فیلم را بررسی می کردند. اما در صنف مستند سازان شرایطی فراهم شده است تا کسانی که فیلم دارند عضو صنف شوند و اهمیت عضویت در خانه سینما برای ما اعتبار بیشتری دارد.

در ادامه مازیار میری دبیر اجرایی جشن سینمای ایران عنوان کرد:فراخوان فیلم های بلند، مستند و کوتاه منتشر شده است. فیلمسازان مستند تا 5 تیر ماه فرصت دارند و فیلمسازان کوتاه نیز تا 9 تیرماه می توانند آثار خود را ارائه کنند. فراخوان انیمیشن هم 31 خرداد ماه منتشر خواهد شد.

وی افزود:در بخش سینمای بلند دعوتنامه و فرم حضور برای اهالی سینما با امضا دبیر جشن ارسال شده است و دوستان متقاضی تا 12 تیرماه فرصت دارند فرم خود را پر کرده و ارائه کنند. اصناف نیز داوران خود را معرفی کردند. هر صنف 5 داور در این بخش دارد. در دور اول داوران درباره حرفه خود قضاوت می کنند و در دور دوم نمایندگان صنوف همه بخش ها را ارزیابی می کنند.

میری تاکید کرد: امسال 18 تندیس به برگزیدگان اهدا می شود. البته 3 تندیس هم اضافه شده است. که شامل عکس، آنونس، تیزر و پوستر است که توسط کانون عکاسان و کانون طراحان تبلیغات و تدوینگران و دو داور منتخب دبیر جشن  اهدا می شود.

وی ادامه داد:اولین مرحله انتخاب آثار 7 تیرماه است که با نمایش آثار مستند آغاز می شود. جشن ها از 8 شهریور ماه آغاز شده و با چهار جشن کوتاه، مستند، کوتاه، انیمشن و بزرگداشت ها ادامه می یابد. جشن سینمای ایران نیز 21 شهریور ماه همزمان با روز ملی سینما برگزار می شود.

بزرگ نیا درپاسخ به این سوال که چرا فیلم های اکران نشده نباید  مورد داوری قرار بگیرند، گفت:ممکن است این آثار اگر مورد داوری قرار بگیرند باعث به وجود آمدن فضا سازی منفی شود و این موضوع نه تنها سودی ندارد بلکه وضعیت آنها را بغرنج تر می کند. این سیاستی است که توسط شورای سیاست گذاری اعمال شده است و من مجری این سیاست ها هستم.

میری ادامه داد:ما این آمادگی را داریم با توجه به تمایل دوستان فیلمساز،  آثاری که اکران نشده اند را برای اهالی سینما نمایش دهیم اما قضاوت نخواهند شد.

بزرگ نیا تاکید کرد:جشن سینمای ایران صنفی است و تنها جشنی است که کمیته انتخاب ندارد. تمام فیلم هایی که اکران شده اند توسط خود اهالی سینما مورد قضاوت قرار می گیرد و این جشن شرایطی فراهم می کند تا همکارانمان به داوری آثار یکدیگر بپردازند.

میری همچنین درباره داوری فیلم حوض نقاشی گفت:من به این شرایط عادت کردم.   همچون دوره گذشته و عدم داوری فیلم سعادت آباد ، فیلم حوض نقاشی نیز در بخش کارگردانی داوری نخواهد شد.

بزرگ نیا درباره حامیان مالی این دوره از جشن گفت:چندین شرکت متقاضی حمایت مالی از جشن سینمای ایران شدند. اما به دلیل حساسیت موضوع هنوز به جمع بندی نرسیدیم.

اسامی داوران سینمایی شانزدهمین جشن سینمای ایران عبارتند از:

آهنگسازان‌: فریدون شهبازیان‌، آریا عظیمی‌، ناصر چشم آذر‌، مهدی بزرگمهر‌، بیتا بهشتیان‌.

چهره‌پرازان:سودابه خسروی‌، محمد قومی‌، عباس افشاریان‌، علی بهرامی فر‌، امیر ترابی‌.

صدابرداران: بهمن حیدری‌، سیدمازیار شیخ محبوبی‌، آرش قاسمی‌، ناصر انتظاری هروی‌، بهروز شهامت.

طراحان هنری: بهزاد آدینه‌زاده‌، ملک جهان خزاعی،‌ محسن شاه ابراهیمی‌، پروین صفری‌، عبدالحمید قدیریان.

فیلمنامه‌نویسان: رضا مقصودی‌، بهمن زرین‌پور‌، سید سعید رحمانی،‌ مسعود احمدیان‌، سعید عقیقی‌.

بازیگران: هنگامه قاضیانی‌، مسعود رایگان‌، فرهاد اصلانی‌، همایون ارشادی‌، سروش صحت‌.

انجمن جلوه‌های ویژه میدانی: محسن روزبهانی‌، اکبر محمدی‌، عباس شوقی‌، ايمان کرمیان‌، حسن راستگو‌.

تدوینگران: ژیلا ایپکچی‌، معصومه شاه نظری‌، مصطفی خرقه پوش‌، احمد ضابطی جهرمی‌، شیرین وحیدی.

کارگردانان: سیامک شایقی،‌ بهرام توکلی‌، محسن امیر یوسفی‌، محمدعلی باشه آهنگر‌، حمید نعمت‌الله‌.

انجمن جلوه‌های ویژه بصری: حسن ایزدی‌، بهزاد رجبی پور‌، امیر سحر خیز‌، بهنام خاکسار‌، امیررضا معتمدی‌.

فیلمبرداران: محمود کلاری‌، همایون پای‌ور‌، علیرضا زرین دست‌، علی لقمانی‌، محمدرضا سکوت.

برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان: فاطمه زیوری‌، کاوه سجاد حسینی.

۲۶ خرداد ۱۳۹۳ ۱۳:۲۶

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500