English
به خانه سینما خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

اخبار

شانزدهمین جشن بزرگ سینمای ایران و ششمین جشن مستقل انیمیشن ایران برگزار شد

شانزدهمین جشن بزرگ سینمای ایران و ششمین جشن مستقل انیمیشن ایران برگزار شد
 

زنگ اول :‌ انیمیشن

سلسله جشن های خانه سینما همزمان با میلاد امام رضا (ع)‌ و با جشن انیمیشن آغاز شد . یکشنبه 16 شهریور ساعت 8 شب ششمین جشن مستقل انیمیشن بعنوان اولین جشن از سری جشن های شانزدهم سینمای ایران در حالی برگزار شد که سالن سیف اله داد و حیاط خانه سینما پذیرای مدعوین و علاقمندان سینما بود .

در ابتدای مراسم پس از پخش سرود ملی و آیاتی از قرآن مجید  کلیپی در مدح امام رضا (ع) پخش شد و پس از آن احمد عربانی بعنوان مجری مراسم ضمن خوش آمدگویی به میهمانان و تبریک میلاد هشتمین امام شیعیان ابراز امیدواری کرد که از این پس اهالی خانه سینما دلشاد باشند و خواسته هایشان برآورده شود .

پس از پخش وله ای از جشن شانزدهم ،عربانی در سخنانی به بیان تفاوتهای طنز و کمدی و فکاهی پرداخت و افزود : "‌ در طنز هدف خنده نیست بلکه طنز وسیله ایست برای رسیدن به تفکر صاحب اثر . اتفاقی که این روزها در برنامه های تلویزیونی می افتد بیشتر به کمدی و فکاهی پهلو می زند چراکه قصد دارد به هر وسیله ای فقط مخاطب را بخنداند . "‌

در این بخش وله ای از جشن انیمیشن به نمایش درآمد و پس از آن عربانی از دبیر جشن دعوت کرد که روی سن بیاید . محمد بزرگ نیا ضمن تشکر از هیئت انتخاب و هیئت داوری که کار سختی پیش رو داشتند ابراز امیدواری کرد که نتیجه داوری ها قابل قبول باشد . وی از انجمن انیمیشن ، هیئت مدیره و مدیرعامل خانه سینما به خاطر برگزاری جشن در مقیاسی کوچک ولی گرم و صمیمی تشکر کرد و افزود : "‌امیدوارم سال آینده شاهد برگزاری جشنی با شکوه تر باشیم . "‌

پس از صحبتهای بزرگ نیا ،‌عربانی از روانبخش صادقی ( مدیرهماهنگی جشن انیمیشن )‌دعوت کرد که روی سن بیاید و توضیحاتی پیرامون برگزاری این جشن ارائه دهد . صادقی گفت : "‌ این جشن اولین تجربه ما به این شکل جمع و جور در برگزاری است . تفاوت جشن امسال با جشن های سالهای گذشته در این است که با هزینه کمتری برگزار می شود و سهم عظیمی از بودجه ای که قرار بود صرف برگزاری جشن شود به صندوق بیمه بیکاری هنرمندان اختصاص خواهد یافت . "‌

صادقی صحبتهای خود را با تشکر از محمد بزرگ نیا ،‌ مازیار میری و احد صادقی و کلیه همکاران خانه سینما به پایان رساند .

سپس هیئت انتخاب آثار انیمیشن در قالب کلیپی معرفی شدند و پس از پخش کلیپ ،‌محمد مهدی عسگرپور ( مدیرعامل خانه سینما ) طی سخنانی تاکید کرد : "‌ ما مثل هرسال امکان برگزاری جشن را داشتیم و مشکلات مانع از برگزاری جشن نشد چراکه هر ساله با اینگونه مشکلات مواجهیم حتی مانند سالهای گذشته منابع مالی هم می توانست فراهم شد ولی وضع معیشتی برخی از همکارانمان به گونه ای بود که ترجیح دادیم صندوق بیمه بیکاری هنرمندان در اولویت قرار گیرد . البته ناگفته نماند که تشکیل و اداره این برعهده دولت است که متاسفانه تاکنون مغفول مانده و ما با این کار خواستیم مسئولین را به این سو هدایت کنیم . "

عسگرپور در پایان افزود :‌ " تعامل هایی با سازمان سینمایی صورت گرفته که امیدواریم ظرف روزهای آینده و خصوصاً‌ 21 شهریور روز‌‌ ملی سینما نتیجه این تعاملها مطرح شود . این نکته را هم باید یادآور شوم که خانه سینما از نظر فیزیکی آمادگی برگزاری این جشنها را نداشت و این اتفاق تجربه جدیدی است . ازآنجایی که در شبهای بعد و در جشنهای دیگر هم قرار است صحبت کنم ،‌باقی حرفها و خبرهای خوب را در آن شبها خواهم گفت . "‌

در این بخش از مراسم عربانی از سعید توکلیان و حسین مرادی زاده دعوت کرد تا برای اهدای جایزه بهترین موسیقی روی سن حاضر شوند . پس از اعلام نامزدهای این بخش ،‌دیپلم افتخار به "‌ پیام آزادی "‌ سازنده موسیقی فیلم "‌ تمام زمستانهایی که ندیده ام "‌ تعلق گرفت . وی پس از حضور روی سن به تیم سازنده این فیلم خسته نباشید گفت و از باز شدن خانه سینما ابراز خوشحالی کرد .

اعلام نامزد های بهترین صدا دومین بخش از مراسم اهدای جوایز بود که اهدای این جایزه را محمد حقیقی و سعیده ذاکری برعهده داشتند و دیپلم افتخار به آرش قاسمی به خاطر فیلم " تمام زمستانهایی که ندیده ام " تعلق گرفت . قاسمی پس از دریافت جایزه از بهروز شهامت بعنوان استادش تشکر کرد .

امیرمحمد دهستانی و علی نوری اسکویی اولین تندیس ششمین جشن مستقل سینمای ایران را به خاطر بهترین طراحی و گرافیک به آرش کریمی طراح فیلم " تمام زمستانهایی که ندیده ام "‌ اهدا کردند و کریمی هم از همکارانش که طی دو سال با او در این پروژه همراه بودند و صبوری کردند تشکر کرد و از اینکه کار دیده شده و به نتیجه رسیده ابراز خوشحالی کرد .

پس از اهدای جایزه بهترین طراحی و گرافیک ،‌ آقایان رازانی و خرمیان برای اهدای جایزه بهترین انیمه روی سن حاضر شدند و پس از اعلام نامزدها ،‌تندیس بهترین انیمه را به بهزاد رجبی ٰ‌امین ونکی ،‌مشهود ولیان ،‌حمیدرضا شیرجعفری ،‌سعید مرادی و حامد بهروزی ،‌ انیماتورهای فیلم "‌ تمام زمستانهایی که ندیده ام "‌ تقدیم کردند . این گروه جایزه خود را با گروه بزرگی که با آنها همکاری کردند تقسیم کردند و از حضار خواستند که کل گروه را تشویق کنند .

محمد صفورا و شهرام حاجی میرصادقی در حالی برای اهدای جایزه بهترین فیلمنامه روی سن آمدند که وضعیت تولید انیمیشن در ایران را مناسب ندانسته و از تاخیر بوجود آمده در شروع مراسم از میهمانان پوزش خواستند . پس از قرائت نام نامزدهای این بخش ،‌جایزه به محبوبه محمدزکی نویسنده فیلمنامه انیمیشن " جوجه ماشینی " اهدا شد . وی در هنگام دریافت جایزه از اساتید خود آقایان سحرخیز و زندی به خاطر راهنمایی هایشان در این پروژه تشکر کرد .  

تجلیل از نخستین انیمیشن اکران شده سینمای ایران یعنی فیلم "‌تهران 1500 " بخش بعدی مراسم بود که فرهاد توحیدی اجرای آن را برعهده داشت . از آنجا که بهرام عظیمی به خاطر کسالت در مراسم حضور نداشت لوح تقدیر او و تهیه کننده فیلم را محمد ابوالحسنی تهیه کننده فیلم دریافت کرد .

محمد بزرگ نیا و اسماعیل شرعی در این بخش برای اهدای جایزه بهترین کارگردانی روی سن آمدند و تندیس بهترین کارگردانی به امید خوش نظر برای فیلم " تمام زمستانهایی که ندیده ام "‌رسید .

و در پایان ،‌آخرین تندیس اهدایی جشن انیمیشن برای بهترین فیلم به محبوبه محمدزکی برای فیلم "‌جوجه ماشینی "‌تعلق گرفت .

پایان بخش این مراسم دعوت روانبخش صادقی از محمدمهدی عسگرپور و محمدرضا موئینی بود که جایزه ویژه ای را اهدا کنند . صادقی طی سخنانی توضیح داد که تنها فیلم بلند انیمیشن حاضر در مسابقه بعلت مدت زمانش داوری نشد و تصمیم بر این شد که با دیپلم افتخاری از این فیلم تقدیر شود . "‌بهشت شداد "‌ساخته بهزاد مظاهری دیپلم این بخش را از آن خود کرد که بعلت حضور کارگردان در شهرستان وی در مراسم حاضر نبود .  

در پایان برگزاری ششمین جشن مستقل انیمیشن ،فیلم "‌تمام زمستانهایی که ندیده ام‌" با 5 جایزه و "‌جوجه ماشینی " با دو جایزه خوش اقبال ترین فیلم های حاضر در این جشن لقب گرفتند .


۱۶ شهریور ۱۳۹۳ ۲۳:۱۴

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500