English
به خانه سینما خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

اخبار

گفتگو با نامزد کتاب سال سینمای ایران: هفت سال روی این کتاب کار کردم

گفتگو با نامزد کتاب سال سینمای ایران: هفت سال روی این کتاب کار کردم

 روابط عمومی خانه سینما گفتگو با مولف کتاب «چهل سال سینمای خوزستان» یکی از نامزدهای کتاب سال سینمایی ایران را منتشر کرد.

این کتاب توسط علی‌نقی طاهری تالیف شده و درباره سینمای خوزستان ودست‌اندرکاران این سینما است.

علی‌نقی طاهری مولف کتاب «چهل سال سینمای خوزستان» با اشاره به مضمون و محتوی این کتاب گفت:« این کتاب مروری بر چهل سال سینمای خوزستان دارد. سال 1350 سینمای آزاد توسط کیانوش عیاری در خوزستان تاسیس شد از آن زمان به بعد تمام فیلم‌های کوتاه، مستند و تلویزیونی را جمع‌آوری کردم  واطلاعات آن را در این کتاب به صورت سال به سال آوردم. بخش اول این کتاب شروع فیلمسازی در سینمای اهواز، آبادان و دزفول را در برمی‌گیرد. بخش دوم به معرفی  کارگردانان و دست‌اندرکران سینمای خوزستان می پردازد. بخش سوم مراکز آموزشی و تولید فیلم را معرفی می‌کند و در بخش چهارم به نتیجه‌گیری می‌رسد.»

او با تاکید براینکه پتانسیل بالای سینمایی در خوزستان وجود دارد، درباره انگیزه خود از نگارش این کتاب توضیح داد:«کتاب دیگری در سال 1386 منتشر کردم که درباره تاریخ نمایش فیلم در استان خوزستان بود در آن کتاب نقش خوزستان در سینمای ایران را تشریح کردم. چون به اعتقاد من در خوزستان پتانسیل سینمایی بسیار بالا است و تعداد زیادی از سینماگران ما از این خطه آمده‌‌اند. کتاب اولم درباره فیلم‌های بلند سینمایی بود  وقتی این کتاب را نوشتم به این فکر افتادم که فیلم‌های مستند یا کوتاه بسیاری در خوزستان تولید شده و جشنواره‌های زیادی در این استان برگزار شده و همیشه پتانسیل بالایی در این زمینه وجود داشته است. به همین دلیل طرحی را به مرکز پژوهش‌های وزارت ارشاد ،برای نگارش «چهل سال سینمای خوزستان» ارائه دادم  و هفت سال روی این کتاب کار کردم. تمامی اطلاعات و اسناد را  در این زمینه جمع‌آوری کردم. استانداری هم کمک کرد وهزینه چاپ این کتاب را به وزارت ارشاد پرداخت کرد.»

طاهری که تا کنون نقدها و مقالات سینمایی را در مجلات مختلف  به چاپ رسانده در حال آماده کردن کتاب دیگری است که درباره خوزستان از نگاه سینما است. طبق تحقیقاتی که او انجام داده خوزستان لوکشین 250 فیلم سینمایی بوده و حالا می‌خواهد درباره این فیلم‌ها کتابی را تالیف کند که تخمین می‌زند سه تا چهار سال تحقیق و پژوهش درباره این کتاب طول بکشد.

به گفته این مولف دانشجویان و علاقمندان به سینما خوزستان از گروه‌های هدف او برای مطالعه این کتاب هستند. تا کنون دانشگاه چمران و دانشگاه شوشتر این کتاب را خریداری کردند. شهاب‌الدین عادل این کتاب را به عنوان مرجع در دانشکده سینما و تئاتر معرفی کرده است. انجمن سینمای جوان تهران هم این کتاب را برای سایر استان‌ها الگو قرار داده تا در دیگر استان‌ها هم از این دست کتاب‌ها نوشته شود.



۶ مهر ۱۳۹۳ ۱۲:۴۰

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500