English
به خانه سینما خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

اخبار

نامزد کتاب سال سینما: «میزانسن میدان عمیق» کتاب مرجع آکادمیک و صددرصد دانشگاهی است

نامزد کتاب سال سینما: «میزانسن میدان عمیق» کتاب مرجع آکادمیک و صددرصد دانشگاهی است

 

روابط عمومی خانه سینما گفتگو با آرزو برادران ابراهیمی نامزد جایزه کتاب سال سینمای ایران را منتشر کرد.

آرزو برادران ابراهیمی کتاب «میزانسن میدان عمیق» را  20 سال پیش به نگارش درآورد اما این کتاب انقدر درگیرودار شرایط سخت انتشار کتاب قرار گرفت که حالا نویسنده‌اش از نگارش کتاب دیگری درباره سینما گریزان است. با این حال این کتاب نامزد کتاب سال سینمای ایران شده است.

نویسنده این کتاب از گذشته دغدغه سینما و فیلمبرداری داشته و به‌خاطر همین دغدغه و علقه نسبت به این کار به سراغ مضمونی تخصصی درباره فیلمبرداری رفته که سال‌های سال در سینمای غرب به عنوان یکی از سبک‌های مهم فیلمبرداری شناخته می‌شد. برادران حقیقی درباره این سبک توضیح داد:« این مبحث مربوط به یک سبک فیلمبرداری در دهه 30 و 40 می شود که از هالیوود شروع شد اما در دوره جنگ جهانی اول  به‌کارگیری آن به وقفه افتاد. بعد از این دوره سردمداران این سبک، آن را ادامه دادند و در طول مدت 20 سال این سبک سینمایی به تعالی رسید و تاثیر بسزایی در سینما گذاشت اما  با ورود صدا به سینما برای اینکه امکان صدابرداری وجود داشته باشد، ناچار شدند از منابع نوری دیگری استفادکنند و عملا ادامه کار به این سبک غیرممکن شد.»

 نویسنده این کتاب با سختی‌های زیادی در هنگام نوشتن روبرو بوده، او به مدت شش ماه به طور تمام وقت 15 ساعت در روز روی این کتاب کار کرده  اما این موضوع، مبحثی تخصصی بود که در دنیا هم روی آن کار نشده است.  او با اشاره به سختی‌هایی که با آن در نوشتن این کتاب مواجه بوده، تاکید کرد:« متاسفانه منابع تحقیقی زیادی هم در این رابطه وجود نداشت. زمانی که در سال 1373 نوشتن این کتاب را شروع کردم، اینترنت نبود اما الان هم که اینترنت هست مطلب دندان‌گیری درباره این مبحث در آن وجود ندارد. معتبرترین منابع تنها دو ستون از حجم مطالب خود را به این سبک اختصاص داند. فکر می‌کنم به همین دلیل نیاز به پرداختن به این مبحث خیلی احساس می‌شد. این کتاب یک کتاب مرجع آکادمیک و صددرصد دانشگاهی است  اما جوری آن را به نگارش درآوردم که تمام علاقمندان به سینما می‌توانند از آن استفاده کنند.»

برادران‌حقیقی در پاسخ به این پرسش که این سبک در حال حاضر در سینما موضوعیت و کاربرد دارد، گفت:«در حال حاضر دیگر در سینما موضوعیت ندارد اما این سبک بیش از همه  سلوکی را در سینما مطرح می‌کند که با چنین سلوکی هر کاری به بار می‌نشیند. تمرکز، احساس نیاز و استمرار باعث به بار نشستن هرکاری می‌شود. آدم هایی که با این سبک کار می‌کردند، سالیان سال تلاش کردند تا به نتیجه رسیدند.»

او با بیان اینکه دیگر حاضر نیست کتابی درباره سینما را به نگارش درآورد، تاکید کرد:«این کتاب اولین کتاب سینمایی بود که نوشتن آن پوستی از من کند بنابراین ترجیح می‌دهم انرژی‌ام را جای دیگری صرف کنم

۹ مهر ۱۳۹۳ ۱۲:۴۲

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500